Linux en Wifi-direct printer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09 13:28
Mijn vraag

Ik heb een PC met linux (momenteel manjaro-xfce-25.0.3-250526-linux612.iso). Deze is verbonden met een gast wifi-netwerk (vlan30). In onze huisnetwerk (vlan20) hangt een HP Color LaserJet Pro MFP M479dw printer. Deze printer ondersteund Wifi-direct printing.
Nu heb ik in het gastnetwerk ook een windows10-computer hangen en deze kan met wifi-direct printen op de hp-printer.

Nu zou ik dit met de linux-computer ook graag willen, dan kan ik ook de windows10-computer ombouwen naar linux voor oktober.... ;-)

De vraag is dus: Hoe koppel ik mijn printer via wifi-direct met mijn linux-computer?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Manjaro linux en HP LJ479 printer. sitecom CN-512 bluetooth-dongle

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heel weinig, als ik al een artikel op internet vind, dan gaat het indirect toch weer over het verbinden van de printer via wifi (op hetzelfde netwerk).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-09 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoals ik het zie, is het iig óf op hetzelfde netwerk, óf je maakt een ad-hoc verbinding direct met de printer.

Als het thuis is, waarom heb je de laptop dan aan een ander netwerk verbonden dan het interne netwerk waar de printer zit. Alternatief is een gaatje prikken in de firewall tussen de twee VLANs.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
@Rieverst Even voor de goede orde. Ik heb de indruk dat jewifi direct verkeerd interpreteert. Of je verbind met de printer via je wifi netwerk, of via wifi direct. (Of ik begrijp het niet meer ;) )
Wifi direct is een adhoc verbinding met de printer om te printen. Als je je printer verbind met je eigen wifinetwerk, dan print je via dat wifinetwerk. Dat is dan wel direct, maar niet wifi-direct. ;)

Als de printer op een ander netwerk zit dan de computer (linux of windows) dan is printer lastig, ofwel onmogelijk. Dat laatste bijvoorbeeld als het gastnetwerk echt gescheiden is van het eigen wifi-netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
De computer zit op het gastnetwerk om gasten (van onze B&B) leuke uitjes op te laten zoeken op internet. die wil ik niet op ons gewone netwerk hebben.

Vraag achter de vraag is dan ook; waarom werkt het onder windows wel en onder linux niet? Kan het met linux überhaupt niet of zie ik het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Nu online
Rieverst schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:39:
De computer zit op het gastnetwerk om gasten (van onze B&B) leuke uitjes op te laten zoeken op internet. die wil ik niet op ons gewone netwerk hebben.

Vraag achter de vraag is dan ook; waarom werkt het onder windows wel en onder linux niet? Kan het met linux überhaupt niet of zie ik het niet?
Maar heb je nou de printer op het gastnetwerk, je eigen netwerk, of wil je deze benaderen via wifi-direct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
Lees ff de eerste post.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Nu online
Waarom ben je dan aan het klooien met wifi direct?
Zet linux op hetzelfde netwerk als de printer en windows en het zou moeten werken. (Niet het gastnetwerk, want daarop wordt soms geen verkeer toegestaand tussen devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
Omdat het kan, of juist niet....;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
Rieverst schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:39:

Heb het duistere vermoeden dat die hp wifi-direct optie windows specifiek is. Je kan natuurlijk proberen om de linux computer direct met dat wifi-direct netwerk verbinding te laten maken, maar het is bijna zeker dat de pc dan de verbinding met het gastnetwerk verbreekt.

Wat je voor jouw gebruikersdoel denk ik beter kan proberen is in de instellingen van de wifi-router te kijken of je de computers op het gast netwerk toegang kan geven tot enkel de printer op het gewone netwerk, dan wel of de printer niet gewoon op het gastnetwerk kan.

[ Voor 4% gewijzigd door AnonymousGerbil op 06-06-2025 15:59 ]

Pagina: 1