Mijn huidige systeem kan bij diverse games niet meer de gewenste prestaties leveren. Sinds de release van de RTX 5080 series en de reviews op Tweakers houd Ik al enige tijd een specifieke GPU in de gaten. Bij diverse games merk ik dat mijn huidige GPU (Gigabyte windforce RTX 2080) net wat tekort schiet en ook heet wordt. 3 jaar geleden koelpasta, welke kurk droog was vervangen naar mx-4. daarnaast blijken de fans niet goed te koelen als aorus engine niet actief is (default target temp is 80, maar met aorus engine aan is de target temp 65). Daarnaast win10 die ermee op houdt. Daarom wil ik mijn huidige pc vervangen om zo de nieuwste titels met hoge performance te kunnen spelen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gaming, singleplayer & FPS multiplayer. Daarnaast thuis werken, CAD en 3D tekeningen/renderen (bouw wereld).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst rond of onder de € 3000,00 maar € 3200,00 totaal is wat ik in mijn gedachte had. Dit is wel te laag voor het gewenste systeem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op basis van de Tweakers reviews viel mij de Gigabyte RTX 5080 master ICE heel erg op, alleen vanwege de prijs kreeg deze vermoedelijk geen ultimate label. Op basis van deze kaart zou ik een pc willen kopen
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Huidige ervaring met Gigabyte is heel goed
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil en voldoende koel capaciteit en de Gigabyte RTX 5080 master (ICE)
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Zelf alle onderdelen kopen volgens Tweakers zou mij circa €3165,- incl. btw kosten (onderdelen zwart van kleur), via diverse websites zou het €3600,- incl. btw kosten (witte onderdelen) en via werk kan ik soortgelijke pc kopen voor €3250,- excl. btw. is via het werk een verantwoord prijs?
Daarnaast de vraag, meerdere ssd beter dan 1 grote ssd? Mogelijk dat hier nog betere varainten geadviseerd kan worden.
Edit 25-06-2025: Dit is uiteindelijk het geleverde systeem met mijn (oude) huidige randappratuur. Momenteel bijna een week ingebruik. Ik was verrast dat ze er nu 5TB in hebben gezet. Heb alleen problemen bij valorant gehad, hier had ik last van micro stutteringen, opgelost door windows logbestanden. De 2,5Ghz ethernet adapter uitgeschakeld en ook valorant werkt nu probleemloos. XMP staat aan, volgens CPU-Z draait het werkgeheugen op (3760) 7520mhz. Diverse stresstesten, benchmarks en diagnose uitgevoerd, nergens problemen. Cyberpunk 2077 Ultra + max raytrace, DLSS met x4 ai > 347 Fps avarage, Valorant 700 Fps average.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gaming, singleplayer & FPS multiplayer. Daarnaast thuis werken, CAD en 3D tekeningen/renderen (bouw wereld).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst rond of onder de € 3000,00 maar € 3200,00 totaal is wat ik in mijn gedachte had. Dit is wel te laag voor het gewenste systeem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op basis van de Tweakers reviews viel mij de Gigabyte RTX 5080 master ICE heel erg op, alleen vanwege de prijs kreeg deze vermoedelijk geen ultimate label. Op basis van deze kaart zou ik een pc willen kopen
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Huidige ervaring met Gigabyte is heel goed
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil en voldoende koel capaciteit en de Gigabyte RTX 5080 master (ICE)
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Zelf alle onderdelen kopen volgens Tweakers zou mij circa €3165,- incl. btw kosten (onderdelen zwart van kleur), via diverse websites zou het €3600,- incl. btw kosten (witte onderdelen) en via werk kan ik soortgelijke pc kopen voor €3250,- excl. btw. is via het werk een verantwoord prijs?
Daarnaast de vraag, meerdere ssd beter dan 1 grote ssd? Mogelijk dat hier nog betere varainten geadviseerd kan worden.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed | € 496,99 | € 496,99 |
1 | Moederborden | Gigabyte B850 AORUS ELITE WIFI7 | € 219,- | € 219,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte AORUS GeForce RTX 5080 MASTER 16G | € 1.474,60 | € 1.474,60 |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Compute (2020), 2TB | € 56,86 | € 56,86 |
1 | Behuizingen | Fractal Design North XL - TGD Charcoal Black | € 172,50 | € 172,50 |
1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Home (NL, OEM) | € 123,69 | € 123,69 |
1 | Waterkoeling | Corsair Nautilus 360 RS ARGB Zwart | € 136,05 | € 136,05 |
2 | Geheugen intern | Kingston Fury Renegade KF576C38RS-16 | € 79,90 | € 159,80 |
1 | Voedingen | Corsair RM850e (2025) Zwart | € 124,90 | € 124,90 |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 123,15 | € 123,15 |
1 | SSD's | Samsung 990 EVO Plus 1TB | € 76,99 | € 76,99 |
Totaal | € 3.164,53 |
Edit 25-06-2025: Dit is uiteindelijk het geleverde systeem met mijn (oude) huidige randappratuur. Momenteel bijna een week ingebruik. Ik was verrast dat ze er nu 5TB in hebben gezet. Heb alleen problemen bij valorant gehad, hier had ik last van micro stutteringen, opgelost door windows logbestanden. De 2,5Ghz ethernet adapter uitgeschakeld en ook valorant werkt nu probleemloos. XMP staat aan, volgens CPU-Z draait het werkgeheugen op (3760) 7520mhz. Diverse stresstesten, benchmarks en diagnose uitgevoerd, nergens problemen. Cyberpunk 2077 Ultra + max raytrace, DLSS met x4 ai > 347 Fps avarage, Valorant 700 Fps average.
[ Voor 49% gewijzigd door Shizukana08 op 25-06-2025 08:48 ]