Marktplaats betaalverzoeken gebruiken als verkoper

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kEYZERK1NG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07-06 19:22
Hoi Tweakers,

Ik ben mijn Steam Deck aan het verkopen op Marktplaats en mijn koper vroeg of ik de betaling via een betaalverzoek van Marktplaats wil regelen. Ik vroeg me af hoe het zit met de veiligheid van betaalverzoeken als verkoper. Ik heb dit eigenlijk altijd vermeden, omdat ik er niet van uitging dat het nodig was. Normaal gesproken stuurde ik gewoon mijn bankrekeningnummer en wachtte tot het geld binnen was voordat ik iets verstuurde.

Nu zie ik steeds meer de optie voor betaalverzoeken via Marktplaats. Krijg je bij zo'n betaalverzoek ook direct het geld op je rekening gestort, net als bij een directe overschrijving? Of zit er nog een soort van tussenstap of wachttijd aan vast?

Ik wil natuurlijk zeker zijn dat ik het geld ontvang voordat ik mijn Steam Deck opstuur. Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten als verkoper bij het gebruik van betaalverzoeken? En zijn er misschien bepaalde betaalmethodes die ik beter kan vermijden?

Alle tips en ervaringen zijn welkom!
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
De koper krijgt mogelijkheid voor kopersbescherming via het Marktplaats betaalverzoek, daarmee betaald de koper wel al maar krijg jij het geld pas zodra de koper het pakket heeft ontvangen. Je kan tegen de koper zeggen dat je een betaalverzoek kan sturen maar dat hij geen kopersbescherming kan gebruiken. Dan betaalt hij gewoon direct naar jou rekening en zou het er dezelfde of volgende dag op moeten staan.

Echter veel kopers willen persee kopersbescherming ivm de vele oplichters op Marktplaats. Dus het kan zijn dat hij daar niet mee akkoord gaat.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadwandelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-06 13:26
Als ik iets verkoop en ik moet het opsturen dan doe ik altijd alles via betaalverzoek. Soms krijg je je geld meteen en soms een paar dagen later. Het is bij mij nog nooit verkeerd gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kEYZERK1NG
ReVision. schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:46:
De koper krijgt mogelijkheid voor kopersbescherming via het Marktplaats betaalverzoek, daarmee betaald de koper wel al maar krijg jij het geld pas zodra de koper het pakket heeft ontvangen. Je kan tegen de koper zeggen dat je een betaalverzoek kan sturen maar dat hij geen kopersbescherming kan gebruiken. Dan betaalt hij gewoon direct naar jou rekening en zou het er dezelfde of volgende dag op moeten staan.

Echter veel kopers willen persee kopersbescherming ivm de vele oplichters op Marktplaats. Dus het kan zijn dat hij daar niet mee akkoord gaat.
Dus dan maak ik in de chat het betaalverzoek aan maar zonder kopersbescherming? Of moet ik de kopersbescherming dan nog bevestigen ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Niet online
Nee kopersbescherming kan jij tegenwoordig niet meer uitzetten. Dat kan enkel de koper doen. Daarom moet jij in de chat vooraf aangeven dat je geen kopersbescherming ondersteund en dat de koper dat dus niet aan moet zetten.

Grote kans echter dat de koper daar niet mee akkoord gaat natuurlijk en dan houd het op voor beide. Of je moet gewoon accepteren dat je het geld pas krijgt nadat de koper het pakket binnen heeft.

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:47
En hoe werkt het dan als de koper beweert dat er bijvoorbeeld een baksteen in de doos zat? Dan ben je dus mooi je steamdeck kwijt en kan je denk ik fluiten naar je centen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:17
Dracula schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:58:
En hoe werkt het dan als de koper beweert dat er bijvoorbeeld een baksteen in de doos zat? Dan ben je dus mooi je steamdeck kwijt en kan je denk ik fluiten naar je centen.
Hierom gebruik ik dus geen betaalverzoeken met kopersbescherming meer... Ik ga het risico niet lopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Niet online
Ik maak altijd foto's van het inpak proces en het pakketje, verder zet ik ook het pakketje op de keukenweegschaal en maak daar een foto van. Ik heb zelf nog nooit uberhaupt problemen gehad, mensen zijn vooral bang om het te gebruiken (wat als) maar ik heb nog nooit van iemand gehoord dat ze op die manier zijn opgelicht.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:34

Jorissie87

No diggity

Dan weet je wel zijn adres.. O-)

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kEYZERK1NG
KNed schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:00:
[...]

Hierom gebruik ik dus geen betaalverzoeken met kopersbescherming meer... Ik ga het risico niet lopen
Maargoed ik kan het niet uitzetten die kopersbescherming hoe irritant is dit dan?

Dan moet ikvia de chat met die koper dit bespreken. Alsof hij daarin meegaat.

En inderdaad dit is wat ik wist, indien beweert baksteen kan ik fluiten naar mijn geld. Mega irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:03

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ReVision. schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:56:
Nee kopersbescherming kan jij tegenwoordig niet meer uitzetten. Dat kan enkel de koper doen. Daarom moet jij in de chat vooraf aangeven dat je geen kopersbescherming ondersteund en dat de koper dat dus niet aan moet zetten.

Grote kans echter dat de koper daar niet mee akkoord gaat natuurlijk en dan houd het op voor beide. Of je moet gewoon accepteren dat je het geld pas krijgt nadat de koper het pakket binnen heeft.
En als de koper zegt het pakket nooit ontvangen te hebben heb je een probleem.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
kEYZERK1NG schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:08:
[...]

Maargoed ik kan het niet uitzetten die kopersbescherming hoe irritant is dit dan?

Dan moet ikvia de chat met die koper dit bespreken. Alsof hij daarin meegaat.

En inderdaad dit is wat ik wist, indien beweert baksteen kan ik fluiten naar mijn geld. Mega irritant
Je kunt ook de link van een gewoon betaalverzoek van je eigen bank plaatsen. De meeste kopers die ik heb gehad maken daar geen probleem van. Sommigen wel, die willen echt een mp verzoek, mja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kEYZERK1NG
dragon2 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:12:
[...]

Je kunt ook de link van een gewoon betaalverzoek van je eigen bank plaatsen. De meeste kopers die ik heb gehad maken daar geen probleem van. Sommigen wel, die willen echt een mp verzoek, mja.
Ik ga dit eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:17
Je kan het in de chat aangeven. En als hij toch kopersbescherming aan zet / laat staan dan verzend je hem niet. Jij kan zien of het aan staat of niet.

Maar is inderdaad wel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Daarom moet jij in de chat vooraf aangeven dat je geen kopersbescherming ondersteund en dat de koper dat dus niet aan moet zetten.
Als een verkoper dat bij zou zeggen dan zou ik wel argwaan hebben.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ReVision. schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:56:

Ik heb het van de week gewoon uitgezet toen ik als verkoper een betaalverzoek stuurde waarom zou dat niet kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:27:

Ik heb het van de week gewoon uitgezet toen ik als verkoper een betaalverzoek stuurde waarom zou dat niet kunnen?
Omdat marktplaats dat al een hele tijd geleden heeft uitgezet dat je het als verkoper uit kon zetten.
Ik zou het bijzonder vinden als het bij jouw opeens als enige persoon wel uitgezet kan worden. Er zijn echt al een hele boel topics hierover geweest hier op tweakers.

Zie hieronder een test die ik net heb gedaan

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VWPz9tJW/MP.png

Ik heb geen kopersbescherming voorgesteld, het staat automatisch aan en kan het niet uitzetten.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:15

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Dit is toevallig actueel voor mijn situatie als koper waar ik gisteren e.e.a. heb ingelezen hierover. Zie ook: https://help.marktplaats..../wat-is-kopersbescherming.

Ik kan TS bijvoorbeeld ook vertellen dat de koper zeven dagen de tijd heeft om aan te geven of iets is aangekomen vanaf moment van betalen. De standaard hierbij is dat een verkoper altijd betaald wordt tenzij koper een claim doet. Dus verkoper krijgt het geld bij een succesverhaal maar ook wanneer binnen de zeven dagen geen reactie vanuit de koper komt. Er lijkt ook geen onderscheid te worden gemaakt tussen gewone dagen en werk-, weekend- of feestdagen. Dat maakt mijns inziens de periode van zeven dagen wel krapjes tussen betaling en kunnen controleren van aankomst goederen als het pakket twee dagen na verzending op de post gaat en er dan nog een weekend tussen zit, maar goed: dat is de marge die je krijgt als koper. Eigenlijk is het nog minder tijd want de uitbetaling komt op de zevende dag aldus de documentatie.

Evengoed heb ik ergens gelezen dat je als verkoper de bescherming kunt passeren door de mogelijkheid tot verzending uit te schakelen (dus alleen ophalen selecteren bijvoorbeeld), maar dat je vervolgens via de advertentietekst wel aangeeft dat verzenden een optie is.

[ Voor 4% gewijzigd door DUX op 05-06-2025 15:39 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-06 14:03
Door het lekke systeem van kopersbescherming kies ik tegenwoordig alleen voor ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:15
ReVision. schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:34:
[...]

Omdat marktplaats dat al een hele tijd geleden heeft uitgezet dat je het als verkoper uit kon zetten.
Ik zou het bijzonder vinden als het bij jouw opeens als enige persoon wel uitgezet kan worden. Er zijn echt al een hele boel topics hierover geweest hier op tweakers.

[Afbeelding]

Ik heb geen kopersbescherming voorgesteld, het staat automatisch aan en kan het niet uitzetten.
Je kan dit uitzetten op het moment dat je alleen afhalen als optie geeft. Dus het kan wel degelijk.

En ja, je kan het pakket dan wel gewoon versturen via Marktplaats.

[ Voor 4% gewijzigd door rnark op 05-06-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Niet online
rnark schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:46:

Je kan dit uitzetten op het moment dat je alleen afhalen als optie geeft. Dus het kan wel degelijk.

En ja, je kan het pakket dan wel gewoon versturen via Marktplaats.
Nee als je de advertentie op ophalen zet dan valt er niets uit of aan te zetten want je verstuurd het niet. Het staat dan dus nooit aan. Dat je het dan als nog buiten marktplaats om gaat versturen dat kan natuurlijk, maar dan kan je ook net zo goed buiten marktplaats om het betaalverzoek sturen en dat willen de kopers juist niet.

Als je een marktplaats betaalverzoek met verzending gebruikt (waar kopers om vragen) dan kan je het dus niet uitzetten.

hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rnark
ReVision. schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:49:
[...]

Nee als je de advertentie op ophalen zet dan valt er niets uit of aan te zetten want je verstuurd het niet. Het staat dan dus nooit aan. Dat je het dan als nog buiten marktplaats om gaat versturen dat kan natuurlijk, maar dan kan je ook net zo goed buiten marktplaats om het betaalverzoek sturen en dat willen de kopers juist niet.

Als je een marktplaats betaalverzoek met verzending gebruikt (waar kopers om vragen) dan kan je het dus niet uitzetten.
Dat klopt niet, je kan het gewoon via Marktplaats versturen wanneer je enkel ophalen aanzet. Ik zal zo een screenshot uploaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Niet online
rnark schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:49:

Dat klopt niet, je kan het gewoon via Marktplaats versturen wanneer je enkel ophalen aanzet. Ik zal zo een screenshot uploaden.
Ik zie het nu inderdaad bij mij ook :)

hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rnark
Dit is een betaalverzoek voor een product dat ik op alleen ophalen heb staan. Als de koper dan betaald krijg je gewoon een label via Marktplaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUc0G0e690S45gYLiADmEhjMSZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXOkrGBrmbQKCaVvZ0QY7Dtb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ReVision. schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:34:
[...]

[Afbeelding]

Kan het ermee te maken hebben dat ik “alleen ophalen” in de advertentie heb staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:40
rnark schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:49:
[...]

Ik was ook al verbaasd van de reacties, ik doe het op deze manier ook al maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:45
Het is wachten totdat Marktplaats ook dat trucje aan gaat pakken.

Het is natuurlijk lekker cashen voor Marktplaats.

Zelf verkoop ik alleen buiten Marktplaats om. Ik stuur een Tikkie in de chat.
Ophalen is altijd een optie als ze het niet vertrouwen.

Kopersbescherming is wel het laatste wat ik aan ga bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-06 20:36
Stukje op Radar van afgelopen week.

https://radar.avrotros.nl...ats-dit-kun-je-doen-61639
Pagina: 1