Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergrover
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-08 19:08
Beste medetweakers,

Voor mijn werk ben ik op zoek naar een laptop waarmee ik complexe rekenvraagstukken aankan. Het zijn technische berekeningen vergelijkbaar met CFD (cumputational fluid dynamics). Hiervoor is een complex samenspel van componenten belangrijk. En uiteraard hebben we hier ook een desktop pc voor staan, die de belangrijkste berekeningen doet (Threadripper, 256GB geheugen, RTX5000 ada, etc.).

Wat ga je met je laptop doen?
De zware rekendesktop computer is vaak bezet en vanwege de prijs van de softwarelicenties (ca 100k€) en kosten van de desktop pc (>15k€) hebben we hier maar 1 van. De rest van de tijd maken mijn collegas en ik dus gebruik van onze laptops met vergelijkbare software maar dan in een light versie (waardoor de licentiekosten niet extreem hoog zijn). Omdat we de echt zware berekeningen op de desktop doen hoeft de laptop niet dezelfde zware componenten als de desktop te hebben (cpu, GPU, geheugen ), en is een consumenten GPU is hiervoor ook goed genoeg.

Bottleneck in de berekeningen op de laptop vaak de SSD omdat veel data tussentijds wordt weggeschreven en teruggehaald.

Vraag
Zijn er goede consumenten gaminglaptops (core ultra 9 275HX, 64GB geheugen, RTX5070 Ti) met een pcie gen5 SSD (bijvoorbeeld een Samsung 9100 pro).

Tot dusver alleen de volgende laptop gevonden bij BTO, maar verder kan ik geen enkele laptop vinden met een pci gen5 SSD. (Is ook niet een zoekcriterium in de pricewatch en ook niet bij de meeste webwinkels (Alternate/Azerty/Megekko/...)

BTO X•BOOK 16X1590

Wat is je budget?
Het budget is ca 5k€ inclusief BTW

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop gaat in de laptoptas mee naar huis en weer naar het werk. De meesten van ons reizen met de trein of de auto. Zou fijn zijn als de laptop met adapter onder de 3 kg blijft. Omdat we op het werk en thuis extra beeldschermen hebben hoeft het geen grote laptop te zijn. 15.6 of 16.1 inch beelddiagonaal is perfect.
Uiteraard levert een grote en zware laptop wel meer mogeljikheden tot koelen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Op het werk hebben we vaak HP-laptops, maar ik ben me nu gewoon aan het orienteren op of er uberhaupt iets te kiezen valt.

Affijn, misschien een beetje een niche vraag, en als ik het niet kan vinden gaan we het doen met een pcie gen 4 SSD laptop. Ik vind het alleen vreemd dat ik er nergens een kan vinden.

Alvast bedankt voor alle hulp
Peter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kangerm00se
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:50
Dag Peter

Check ook eens hier: https://laptopparts4less.frl/

Gelijkaardig aan BTO: barebone laptops van Clevo en Tongfang, met dat verschil dat ze bij Laptopparts4less er zelfs geen "merk" stickertje opplakken (je betaalt dus ook geen "overhead"). Enige waar ik drie jaar geleden een laptop met 64Gb RAM en een 16Gb GPU kon vinden zonder de prijs van een kleine auto. (ben ook nogal wat met data bezig).

Ik zie dat het nu vooral Samsung 990 SSD is, maar als je het vraagt zal je ook wel zonder SSD kunnen leveren en dan steek je zelf een 9100. Of, hou de 990 als primaire drive, en voeg een 9100 toe specifiek voor je data. Zeker als je echt véél gaat schrijven kan je een SSD toch wel op pensioen sturen voor de rest van de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-09 21:42

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
Zijn er zeker nog wel meer, en komen er nog veel meer aan komende 2 tot 3 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergrover
Even een reactie op hierboven.

Dank voor de reacties. Ben nog niet heel erg onder de indruk van de mogeljikheden helaas. Zou graag een merklaptop hebben in plaats van een zelfbouw / BTO / SKIKK (sorry @SKIKK) dit met name vanwege bedrijfszekerheid. Mijn IT department wil eigenlijk al helemaal niet dat ik naar consumentenlaptops kijk, maar ze bieden alleen laptops van > 3jaar oud aan ... :X

De software die ik gebruik doet veel fysische berekeningen (verspreidingsgedrag van stoffen bij chemische incidenten). Deze berekenignen duren standaard enkele uren tot een dag an maken naast de CPU ook gebruik van CUDA cores (dus niet geoptimaliseerd voor AMD GPU's).

Vragen
Ik kom er ook nog niet helemaal uit hoe ik nou het beste kan screenen op hoe de laptops presteren tijdens langdurige rekensessies waarbij de CPU, geheugen, SSD en GPU zwaar worden belast. Ik kijk youtube filmpjes van reviews, maar er is nooit 1 reviewer die alle laptops reviewt, dus dat maakt vergelijken lastg. Bovendien vraag ik me vaak af hoe betrouwbaar deze reviews zijn. Iemand een tip voor een goede vergelijkingssite of reviewer?

Las ergens dat voor kort de gen5 SSD's niet werden aangeboden ivm koelingsproblemen. Iemand die daar nog iets zinnigs over kan zeggen?

Nog wat achtergrond info
Ik heb zelf voor mijn werk op dit moment een BTO laptop met een i7 1200H, 64GB RAM, 2x 2TB SSD en een 3080Ti. De GPU kan door de CPU onvoldoende worden aangestuurd of de temperatuur afvoer is niet zo sterk. in ieder geval wordt de GPU lang niet maximaal benut als ik in de taskmanager kijk. Daarbij slaat de ventilator al heel snel op hol als ik een berekening aanzet, en als ik de temperatuur monitor dan zit ie op dat moment eigenlijk altijd op zn max voor de CPU.

Sterker nog. iedere keer als ik de laptop opstart dan lijkt het wel alsof iemand aan het stofzuigen is. Dit stopt pas na enkele minuten als alle services geladen zijn en Onedrive gestopt is met synchroniseren. Ook tijdens Teams meetings gaat het apparaat loeien.

Vanwege deze problemen ben ik dan ook op zoek naar een laptop waarbij de onderdelen wat beter op elkaar zijn afgestemd. Voor mij betekent dat waarschijnlijk een zo snel mogelijke CPU, veel geheugen (minimaal 64GB, liever meer), een zo snel mogeljike SSD en een cuda enabled GPU. De GPU hoeft waarschijnlijk niet de allersnelste te zijn, zolang hij maar niet gaat throttlen of voor lagere prestaties van de CPU zorgt door bijvoorbeeld gedeelde max power of en gedeelde warmteafvoer. Ook zou het fijn zijn als de ventilatoren een beetje stil zijn (die van de BTO maken bizar veel geluid).

Vanwege het bovenstaande kwam ik ook op:
- core ultra 9 275HX (zeer snel, goede energieprestatie)
- 64GB geheugen SO-DIMM (meeste concumentenlaptops hebben niet meer en dan kan je nog upgraden)
- 4TB Samsung 9100 SSD (gen 5 SSD met zeer hoge snelheid)
- RTX5070Ti (Voor doel genoeg grafische rekenkracht (CUDA cores), maar niet zo veel warmte generatie als 5080 of 5090)

Tip voor de pricewatch
PS: Als er iemand van tweakers pricewatch meekijkt: Zou fijn zijn als je in de pricewatch bij laptops ook zou kunnen sorteren op PCIe gen5 SSD's. Want nu moet je per laptop op de fabrikanten websites checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
supergrover schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:27:
Las ergens dat voor kort de gen5 SSD's niet werden aangeboden ivm koelingsproblemen. Iemand die daar nog iets zinnigs over kan zeggen?
Verdiep je ook even in je workload icm het gedrag van je SSD.

Een gen5 heeft een bredere bus, dus kan meer data verstouwen, lekker als je grote bestanden kopieert.
Maar dat betekent niet (automatisch) dat hij ook meer IOPS aan kan.

Dus het kan prima zijn dat de beste gen4 nog veel sneller is dan een gen5.
'Volgas' trekt een gen5 in 4 seconden je geheugen vol, een gen4 zou er dan 8 seconden over doen. Ergens vermoed ik dat je langer dan die tijd aan het lezen/schrijven bent, waardoor ook IOPS belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergrover
Goed punt. Had ik inderdaad nog niet onderzcht. Ging er eigenlijk van uit dat de gen 5 ook betere of in ieder geval vergelijkbare IOPS zouden hebben.

Snel even via Google AI het volgende gevonden. Ziet er naar uit dat de gen 5 SSD inderdaad ook betere IOPS heeft. Nog een reden voor de gen 5 SSD, aangezien mijn rekensoftware veel tussenberekeningen naar de SSD schrijft. Ben alleen een beetje bang voor de warmteproductie:

Samsung 9100 Pro 4TB:
Interface: PCIe 5.0
Sequential Read: Up to 14,800 MB/s
Sequential Write: Up to 13,400 MB/s
Random Read: 2,200,000 IOPS
Random Write: 2,600,000 IOPS

Samsung 990 Pro 4TB:
Interface: PCIe 4.0
Sequential Read: Up to 7,450 MB/s
Sequential Write: Up to 6,900 MB/s
Random Read: 1,200,000 IOPS
Random Write: 1,550,000 IOPS

[ Voor 66% gewijzigd door supergrover op 17-06-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®i©ha®d
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:05
De Schenker Key 18 al bekeken?

Sommige vrienden zijn als de schaduw, je ziet ze alleen als de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergrover
Kende ik nog niet, maar ga ik meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@supergrover een gen 5 in een gen 4 slot kan ook, dan mis je alleen de bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
supergrover schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:27:
Even een reactie op hierboven.

Dank voor de reacties. Ben nog niet heel erg onder de indruk van de mogeljikheden helaas. Zou graag een merklaptop hebben in plaats van een zelfbouw / BTO / SKIKK (sorry @SKIKK) dit met name vanwege bedrijfszekerheid. Mijn IT department wil eigenlijk al helemaal niet dat ik naar consumentenlaptops kijk, maar ze bieden alleen laptops van > 3jaar oud aan ... :X
No worries (ps. inhoud is gelijk aan 'merk'laptops :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergrover
SKIKK schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:11:
[...]

No worries (ps. inhoud is gelijk aan 'merk'laptops :-)
Dat snap ik het gaat om de grootte van de (internationale) organisatie achter de inhoud.
Neem aan dat SKIKK niet even groot is als MSI ASUS of HP.

De BTO die ik nu heb was onder de oude voorwaarden en mag nu ook niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door supergrover op 17-06-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
supergrover schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:21:
[...]

Dat snap ik het gaat om de grootte van de (internationale) organisatie achter de inhoud.
Neem aan dat SKIKK niet even groot is als MSI ASUS of HP.

De BTO die ik nu heb was onder de oude voorwaarden en mag nu ook niet meer.
Valt over te discussieren hoe je dat berekend :-). Maar desalniettemin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:01
Heb je al eens naar de Dell Precision serie gekeken?
Als je zoveel geld gaat uitgeven dan verwacht je waarschijnlijk wel een bepaalde zakelijke continuïteit mag ik hopen, en met 5k kun je aardig wat moois aanklikken.
Bijvoorbeeld 2e of 3e storage met raid-0 als het toch om veel scratch data gaat en keuze of je 1x64 of 2x32 geheugen wil.

Of ze ook aan je gpu requirements voldoen weet ik niet, ik heb daar nu even geen referentiekader voor.

Over het algemeen zijn die laptops erg degelijk, goed ondersteund en de hardware is zoals je vraagt goed op elkaar afgestemd. Mogelijk ontbreken de meest recente architecturen, maar die zijn ze dan nog aan het valideren. (het nieuwste is niet altijd het beste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:18
Als ik hier kijk, is de Samsung 9100 Pro slechts enkele procenten sneller dan de WD Black SN7100 (Gen4).
Nu zal voor jouw specifieke workload het verschil mogelijks groter zijn, maar ik geef het toch maar even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergrover
LievenD schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:10:
Als ik hier kijk, is de Samsung 9100 Pro slechts enkele procenten sneller dan de WD Black SN7100 (Gen4).
Nu zal voor jouw specifieke workload het verschil mogelijks groter zijn, maar ik geef het toch maar even mee.
Ik weet dat I/O een grote invloed heeft op de prestaties. Dus ik verwacht een grote verbetering van de 9100.

Maar ik moet alles nog testen. Dat zal ik als eerste gaan doen als ik een laptop heb gekozen. :)
Pagina: 1