De nu volgende tekst is een vrije aanpassing van een artikel uit een radikaal Amerikaans tijdschrift. Toen ik de ramp in Amerika overdacht moest ik hier plotseling aan denken, dus vandaar dat ik het nu post.
Voor als iemand anders mocht denken, ik wil hier niemand in het bijzonder aanspreken ofzo, als dit geldig is dan is het net zo goed op mezelf toepasbaar als op veel andere mensen.
Voor als iemand anders mocht denken, ik wil hier niemand in het bijzonder aanspreken ofzo, als dit geldig is dan is het net zo goed op mezelf toepasbaar als op veel andere mensen.
De westerse wereld is de meest egoistische maatschappij die er ooit bestaan heeft.toon volledige bericht
Deze conclusie is onvermijdelijk als je ons potentieel vergelijkt met onze daden.
In het verleden, voordat we de moderne technologie en medische kennis hadden die we nu hebben, was er een grens aan het menselijke vermogen het lijden in de wereld te beperken.
Maar met onze geavanceerde technologieën en ongeëvenaarde rijkdommen zou de westerse wereld, als ze ervoor zou kiezen, een grote stap vooruit kunnen zetten in het scheppen van een letterlijke hemel op aarde. Dan zouden we werkelijk een vooruitstrevende maatschappij zijn.
We zouden, als we ervoor kozen, alle kinderziekten kunnen uitroeien door het instellen van een wereldwijd inentings-programma. Maar we kiezen er niet voor.
We zouden, als we ervoor kozen, ervoor kunnen zorgen dat niemand op aarde meer honger lijdt. Maar we kiezen er niet voor.
We zouden, als we ervoor kozen, alle mensen in de wereld kunnen voorzien van drinkbaar water, medicijnen en onderdak. Maar we kiezen er niet voor.
We zouden, als we ervoor kozen, een weelde aan andere goede werken kunnen verrichten. Maar we kiezen er niet voor.
Waar kiezen we dan wel voor?
We kiezen ervoor ons geld en onze technologie te besteden aan een overdaad aan onzinnige, en vaak voor de omgeving schadelijke, verbruiks-goederen en diensten: grote sportwagens, breedbeeld-tv's, bij elke modegril weer andere kleren, plastische chirurgie, enzovoorts tot het oneindige toe: een eindeloze mélange van spullen, prullaria en andere bezittingen die niemand ooit dacht nodig te hebben totdat adverteerders ons van het tegendeel overtuigden.
En nog blijven de mensen in de westerse wereld klagen. De belastingen zijn te hoog. Ze kunnen niet vaak genoeg een nieuwe auto kopen. Ze hebben niet genoeg vrije tijd.
Alsjeblieft zeg.
De gemiddelde mens in de westerse wereld heeft een grotere keuze in veilig voedsel, meer materiële gemakken, meer persoonlijke veiligheid, en een algeheel gemakkelijker leven dan 99.999% van alle mensen die ooit op deze planeet geleefd hebben.
En we zouden het nog steeds kunnen hebben en tegelijkertijd ook kunnen toetreden tot de hemel op aarde zoals hierboven beschreven.
Dus ieder van ons zou in de spiegel moeten kijken en voor welke Laatste Oordeel hij of zij ook in gelooft, zich moeten uitspreken over waarom wij en onze maatschappij de keuzes heeft gemaakt zoals we die nu gemaakt hebben.