Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Sinds lange tijd heb ik geen lease auto van de baas meer. En dus zal ik zelf iets moeten regelen.

Met 48 panelen op het dak is er één keuze zeer eenvoudig; het moet electrisch worden. De extreem lage kosten voor electriciteit in vergelijking met benzine wegen simpelweg niet op tegen de uitgebreidere keuze in benzine autos.

Ik zal ongeveer 25'000 - 35'000 kilometer per jaar gaan rijden. Een beetje comfort zou dan ook meegenomen zijn.

Als ik met deze eisen ga zoeken dan zijn er nog maar twee opties over;
- Private lease van een grotere auto
- Tesla Model S of Model 3

De Model S trekt me erg. Mijn laatste lease auto was een Model 3 Highland en dat beviel redelijk. Ik had wat moeite met het feit dat de cruise control op willekeurige plekken in Nederland niet snapt hoe die moet rijden (plots hard op de rem ondanks dat ik ingesteld had dat ie met z'n klauwen van de snelheid af moest blijven. Voorbeeld: A2 Eindhoven noord forceert de CC plots 100km/h, zelfs 's nachts, op de A9 zuid zelfs plots naar 30km/h). De issues met de "automatische" ruitenwisser werden grotendeels opgelost door een EnHauto Commander.

Samengevat;
- Ik zoek een auto. Mag Private lease zijn of goede tweedehands
- Aanschafprijs ergens rond de 16K of lease prijs ergens rond de €600 per maand op 25'000 km per jaar
- Electrisch is een harde eis.

Mijn vragen;
- Zie ik nog dingen over het hoofd hier?
- Zie ik mogelijke andere opties in auto over het hoofd?
- Welke bekende issues zijn er met de Model S?
- Waar op te letten bij een proefrit/inspectie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:31:
- Zie ik mogelijke andere opties in auto over het hoofd?
Alle EVs van Kia, Hyundai, Audi, Volkswagen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Deze vraag is wel al vaak gesteld, zou vooral het Tesla topic even doorspitten. Als je hiervoor auto's reed klasse Model 3 ga je wel van een koude kermis thuiskomen m.b.t. onderhoudskosten.

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:18
De S is een fijne auto, maar met best wat 'problemen' zo nu en dan dacht ik. Dit zijn reparaties die doorgaans vrij duur zijn (wat wil je met een auto van 100k+ nieuw). Deurhendeltjes die zo nu en dan blijven hangen, koplampen die uitvallen of waar de ledstrip deels van defect raak (=APK afkeur dacht ik en dus nieuwe koplamp), luchtvering die nog wel eens wilt falen en vervangen moet worden. Opendakjes die lekken. Vast nog wat andere zaken die ik vergeet, maar overal, en zo herken ik het in mijn directe omgeving ook, een fijne en technisch (accu+motor) betrouwbare auto. Kies dan wel een model 2018+. Maar wellicht kunnen de meer ervaren S rijders hier meer over kwijt.

Anders wellicht de moeite om nog te kijken naar een i-Pace (niet het eerste model) of E-Tron?

Voor 16k ben ik wel benieuwd of je een betrouwbare S gaat vinden. Eerlijk gezegd zou ik dan eerder kijken naar een Model 3 LR/SR.

Ook even het pv-lease topic volgen. Just-lease heeft nu voorraad (2e handjes) staan voor zeer aantrekkelijke prijzen.

[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 05-06-2025 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:36:
De S is een fijne auto, maar met best wat 'problemen' zo nu en dan dacht ik. Dit zijn reparaties die doorgaans vrij duur zijn (wat wil je met een auto van 100k+ nieuw). Deurhendeltjes die zo nu en dan blijven hangen, koplampen die uitvallen of waar de ledstrip deels van defect raak (=APK afkeur dacht ik en dus nieuwe koplamp), luchtvering die nog wel eens wilt falen en vervangen moet worden. Vast nog wat andere zaken die ik vergeet, maar overal, en zo herken ik het in mijn directe omgeving ook, een fijne en technisch (accu+motor) betrouwbare auto. Kies dan wel een model 2018+. Maar wellicht kunnen de meer ervaren S rijders hier meer over kwijt.

Anders wellicht de moeite om nog te kijken naar een i-Pace (niet het eerste model) of E-Tron?

Voor 16k ben ik wel benieuwd of je een betrouwbare S gaat vinden. Eerlijk gezegd zou ik dan eerder kijken naar een Model 3 LR/SR.
;)

4 jaar een S gereden, van nieuw af aan. Denk dat de lijst met niet-vervangen onderdelen korter is dan wel vervangen onderdelen. Wat gaat er dan stuk? 5x koplampen, stuur, stoel, 2x alle aandrijfassen, scherm, achterklep mechanisme, etc. etc.

Nog even een edit. Wat niet fysiek stuk gaat, maar wel eigenlijk stuk is: de software. Ghostbraking, slechte autopilot, geen normale CC, geen goed werkende ruitenwisser, spontane reboots, AC die elke stand wel uit zichzelf uitprobeert. Zelfs in de lease zou ik hem niet meer nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door wimpie op 05-06-2025 10:42 ]

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:18
wimpie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:39:
[...]

;)

4 jaar een S gereden, van nieuw af aan. Denk dat de lijst met niet-vervangen onderdelen korter is dan wel vervangen onderdelen. Wat gaat er dan stuk? 5x koplampen, stuur, stoel, 2x alle aandrijfassen, scherm, achterklep mechanisme, etc. etc.
Kan zelf niet uit ervaring spreken, maar in de familie rijden er wat. Dat zijn wel 2018+ modellen aangekocht een aantal jaar geleden (70k op de teller). De koplampen en hendeltjes kan ik beamen. Maar verder dan dat nooit problemen (nu 130k+).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je zou ook de actie van Hyundai kunnen overwegen waar je een lening inweze aangaat met maar 0,99% rente.

https://www.hyundai.com/n...finance/continu-plan.html

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:20
Gooi er iets meer geld bij en je hebt een hele mooie I-Pace. Die koop je rond de 20K.

Ja, ze zuipen stroom, maar da's met zoveel panelen niet je eerste probleem.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:55
Ik heb 10 jaar Model S gereden en verkijk je niet op het onderhoud. 5-10k per jaar is waar je rekening mee moet houden. Er zijn flink wat zwakke punten en de onderdelen zijn aan de prijs, passend bij een auto in dit segment.

Heb ook een M3 voor erbij gehad en daar zijn veel van de MS problemen in opgelost. Zeker in de versies van na 2020. Daarmee kun je de MS echt niet mee vergelijken.

Een MY is ongeveer even groot als een MS en technisch een veel betere auto.

[ Voor 36% gewijzigd door Tillumen op 05-06-2025 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:00
Zelfs als je verstand van auto’s zou hebben en het onderhoud zelf zou doen en geen enkele optie zou willen ga je met 16.000 EUR geen betrouwbare S vinden. Zet je daar maar dus gewoon helemaal overheen.

Ga eerst gewoon een paar proefritten doen in verschillende auto’s van verschillende merken, want als je enige eis elektrisch rijden is, dan is er genoeg moois te vinden en dan kan je ook een beetje ontdekken welke nice to have’s je prettig vindt.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
Op 1 januari 2027 vervalt de salderingsregeling en is het uit met de pret.
Je kunt dan nog steeds voordelig laden maar alleen wanneer de auto aan de kader staat terwijl je panelen leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:51:
Op 1 januari 2027 vervalt de salderingsregeling en is het uit met de pret.
Je kunt dan nog steeds voordelig laden maar alleen wanneer de auto aan de kader staat terwijl je panelen leveren.
35k kilometer per jaar is 673 kilometer per week. Met een bereik van 390 kilometer en zeg een thuiswerkdag per week laden en de andere dag in het weekend kun je al een heel eind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
pagani schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:54:
[...]

35k kilometer per jaar is 673 kilometer per week. Met een bereik van 390 kilometer en zeg een thuiswerkdag per week laden en de andere dag in het weekend kun je al een heel eind komen.
Een auto staat 95%+ van de tijd stil. Genoeg tijd om te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Tillumen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:56:
[...]

@ASW1 bedoelde dat je auto meestal doordeweeks stilstaat op je kantoor en niet bij je 48 zonnepanelen thuis. Ik bedoel dat je dus prima met een thuiswerkdag en laden in het weekend die 675 kilometer kan halen (en ik vermoed maar zo dat velen meer dan een dag thuis werken per week)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Tillumen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:56:
[...]

Het gaat erom waar hij stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Wat laden hoeven jullie je geen zorgen te maken. We rijden 3 dagen per week overdag, de rest van de week vooral 's avonds. 4 dagen per week overdag kunnen laden gaat het grootste deel van het jaar gewoon geen probleem zijn.
En zelfs als we 's nachts zouden laden dan is met 23 cent per kWh het nogsteeds vele malen goedkoper dan benzine.

De discussie benzine versus electrisch hoeft echt niet gevoerd te worden. Er is geen enkele reden meer om een benzine auto voor de deur te zetten. Niet in lopende kosten en niet in environmental impact. En nee, de actieradius is echt geen probleem.

Let's just not go there

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Tillumen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:51:
Ik heb 10 jaar Model S gereden en verkijk je niet op het onderhoud. 5-10k per jaar is waar je rekening mee moet houden.
Thanks for the reality check :-( Da's inderdaad wel heel erg pijnlijk.
Heb ook een M3 voor erbij gehad en daar zijn veel van de MS problemen in opgelost. Zeker in de versies van na 2020. Daarmee kun je de MS echt niet mee vergelijken.
Helaas zijn die in deze pricerange ook nog niet beschikbaar. Daar zit je aan 2016-2019 modellen.
Een MY is ongeveer even groot als een MS en technisch een veel betere auto.
Klopt. Helaas tweedehands nauwelijks beschikbaar en zeker niet voor de prijs waar ik op dit moment naar aan het kijken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
Croga schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:05:
[...]

Thanks for the reality check :-( Da's inderdaad wel heel erg pijnlijk.

[...]

Helaas zijn die in deze pricerange ook nog niet beschikbaar. Daar zit je aan 2016-2019 modellen.

[...]

Klopt. Helaas tweedehands nauwelijks beschikbaar en zeker niet voor de prijs waar ik op dit moment naar aan het kijken ben.
Voor de aanschaf + eerste jaar onderhoud van een MS zit je ook op 30k+. Dan kun je beter naar een MY kijken. Net zo ruim, meer bereik, sneller laden en nauwelijks onderhoud.

Een M3 uit pre 2020 is nog steeds wel een goede optie. Je hebt dan een capabele EV die nu nog goed mee kan komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tillumen op 05-06-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Ample Energy schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:51:
Ga eerst gewoon een paar proefritten doen in verschillende auto’s van verschillende merken, want als je enige eis elektrisch rijden is, dan is er genoeg moois te vinden en dan kan je ook een beetje ontdekken welke nice to have’s je prettig vindt.
Ik sta open voor suggesties.

Voor het moment heb ik echter nog niets kunnen vinden voor deze pricerange wat een beetje een comfortabel formaat en een comfortabele range heeft.

Ja, de Mazda MX30 is een geniale auto en ook voor dit geld te krijgen maar met een 36kWh batterij pakket gaat dat niet prettig rijden. Ik zou echt graag minstens 50kWh er in hebben liggen en dan kan ik in deze pricerange niet echt iets zinnigs vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
pagani schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:54:
[...]

In de wintermaanden krijg je ook met 48 panelen de auto echt niet vol op de meeste dagen, verre van.
Maar goed, als het driekwart van het jaar wel lukt rij je natuurlijk nog steeds heel voordelig.
Ik zou ook zeker aanraden elektrisch te gaan rijden om heel veel redenen, maar hou er wel rekening mee dat je in de winter alsnog geld zult moeten uitgeven om te laden vanaf 2027. That's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Tillumen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:06:
Voor de aanschaf + eerste jaar onderhoud van een MS zit je ook op 30k+. Dan kun je beter naar een MY kijken. Net zo ruim, meer bereik, sneller laden en nauwelijks onderhoud.
Ten eerste valt dat nog wel mee; ik verwacht niet dat als ik een Model S koop er het eerste jaar al 15k aan onderhoud gaat zijn.
Ten tweede is dat ook de reden dat de Model S zal moeten afvallen. Dat soort geld heb ik er niet voor over. Ook (en zeker) niet voor de Model Y. Als ik daar voor zou gaan zou het zonder twijfel een Model 3 worden; ik zie geen voordeel van een MY ten opzichte van een M3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tillumen
Croga schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:09:
[...]

Ten eerste valt dat nog wel mee; ik verwacht niet dat als ik een Model S koop er het eerste jaar al 15k aan onderhoud gaat zijn.
Ten tweede is dat ook de reden dat de Model S zal moeten afvallen. Dat soort geld heb ik er niet voor over. Ook (en zeker) niet voor de Model Y. Als ik daar voor zou gaan zou het zonder twijfel een Model 3 worden; ik zie geen voordeel van een MY ten opzichte van een M3.
Als je de ruimte niet nodig hebt is er echt geen reden om voor een MS te kiezen. De M3 is op alle andere fronten beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Mag ik jullie allemaal nu al bedanken voor de input? Het wordt erg op prijs gesteld!

Mijn conclusies tot nu toe:
- Geen model S. De lopende kosten zullen veel hoger zijn dan ik origineel ingeschat had. En dat vindt ik wel een beetje jammer
- 16K is wellicht toch wat laag. Ik ga eens een budget herziening doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
Naast de Tesla’s uit die periode kun je ook naar de Kia’s kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Tillumen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:13:
Naast de Tesla’s uit die periode kun je ook naar de Kia’s kijken.
Welke Kias praten we dan over? Is het alleen de Niro of zijn er nog andere full-electric modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
Croga schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:14:
[...]

Welke Kias praten we dan over? Is het alleen de Niro of zijn er nog andere full-electric modellen?
Ik zou zelf naar meer naar een EV6 kijken. Maar dat past net niet in je budget. Of als de maat je niet uitmaakt een BMW I3S

[ Voor 7% gewijzigd door Tillumen op 05-06-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 12:47

killercow

eth0

SkiFan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:47:
Gooi er iets meer geld bij en je hebt een hele mooie I-Pace. Die koop je rond de 20K.

Ja, ze zuipen stroom, maar da's met zoveel panelen niet je eerste probleem.
Gaan daar nog steeds cellen stuk in de accu's? Dat was geloof ik wel een koude kermis voor de eigenaren de laatste jaren.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 11:26

Bob

Croga schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:09:
[...]

De oudere model 3's hadden nog wat minpunten, de model Y's zijn bij mijn weten vanaf dag 1 zonder gekende issues geproduceerd geweest.
Met andere woorden, je zou een betere prijs kwaliteit deal moeten vinden voor een 2dehandse model Y dan model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 16:54

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als 50 kWh+ je criteria is, dan zijn dit wellicht nog interessante modellen:

Hyundai Kona
Peugeot e-2008
Volkswagen ID.3
Kia e-Soul
Nissan Leaf-e
MG4

Allemaal onder de 20k te koop

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
Bob schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:22:
[...]

De oudere model 3's hadden nog wat minpunten, de model Y's zijn bij mijn weten vanaf dag 1 zonder gekende issues geproduceerd geweest.
Met andere woorden, je zou een betere prijs kwaliteit deal moeten vinden voor een 2dehandse model Y dan model 3.
Ik heb beide gehad. Die M3s hebben geen grote issues maar zijn een stuk eenvoudiger afgewerkt/uitgerust. Daar is prijs ook naar. En dat kan echt wel interessant zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Tillumen op 05-06-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 12:47

killercow

eth0

Croga schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:12:
Mag ik jullie allemaal nu al bedanken voor de input? Het wordt erg op prijs gesteld!

Mijn conclusies tot nu toe:
- Geen model S. De lopende kosten zullen veel hoger zijn dan ik origineel ingeschat had. En dat vindt ik wel een beetje jammer
- 16K is wellicht toch wat laag. Ik ga eens een budget herziening doen
Voor 16k moet je prima een model 3 kunnen kopen lijkt mij. Onze heeft nu ~200k gelopen met welgeteld 260e aan reparatiekosten. Wegens het ontbreken van allerlei knopjes enzo is het interieur nog veel nieuwer en verser dan je zou verwachten. De Volvo v60 met de zelfde kmstand heeft juist overal en nergens 'schades' aan het interieur vanwege de mogelijkheid tot schades op al die knopjes. al met al zijn we na 200k km's zo'n 30km aan range kwijt, wat zou betekenen dat de accu nog wel een aantal rondjes rond de planeet kan zonder issues.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Ik heb even gekeken naar de Model Y. De laagste tweedehands prijs ligt grofweg een factor 2 hoger dan van de Model 3. Met € 30k+ is dat toch echt buiten het budget.

Toegevoegd aan de lijst:
- MG4
- Leaf e+

Huidige lijst:
- e-2008
- Model 3
- Kona

De ID.3 heb ik al ooit in gereden. Is voor mij het toppunt van goedkope afwerking en net als alle VAG autos vindt ik hem heel onprettig op de weg liggen.
De e-Soul..... nou ja.... ik vindt uiterlijk niet het meest belangrijk maar dit gaat me echt te ver :-D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Croga schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:39:
[...]

Huidige lijst:
- e-2008
- Model 3
- Kona
[...]
Ik zou als particulier heel ver weg blijven bij 2e hands Stellantis EV's. Niet heel betrouwbaar en qua range/verbruik echt een heel stuk minder dan een model 3 of een Kona. In de winter ga je de 200km misschien net halen met zo'n auto.
Heb zelf een e-Corsa. Rijdt helemaal niet slecht maar helaas veel te vaak bij de garage gestaan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02:33
Let wel op met de E-2008 (en een hoop andere stellantis varianten hierop). Deze heeft een onbetrouwbare boordlader die je enkele K's euro kan kosten om te laten vervangen. Leaf heeft als nadeel dat de batterij niet geconditioneerd word waardoor deze bovengemiddeld degradeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Falcon schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:42:
Je zou ook de actie van Hyundai kunnen overwegen waar je een lening inweze aangaat met maar 0,99% rente.

Ik zou eens kijken hoe ver je daar komt voor 600 euro .
Verzekering en MRB er bij optellen. Als je pech hebt moet je voor inleveren bij 50 a 60k wel nog een setje nieuwe banden bekostigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Paling1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:52:
Ik zou als particulier heel ver weg blijven bij 2e hands Stellantis EV's. Niet heel betrouwbaar en qua range/verbruik echt een heel stuk minder dan een model 3 of een Kona. In de winter ga je de 200km misschien net halen met zo'n auto.
Heb zelf een e-Corsa. Rijdt helemaal niet slecht maar helaas veel te vaak bij de garage gestaan....
We rijden op dit moment een e-208. Niets over te klagen. Ook in de winter gewoon 280km range. Dat ie het niet haalt bij een M3 lijkt me logisch; ik heb nog geen enkele EV gezien die 1 op 10 voor elkaar krijgt. Maar al met al niet ontevreden over de 208; hij is een heel stuk zuiniger dan de ID.4 én voelt meer solide aan, zeker qua interieur.
stylezzz schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:53:
Let wel op met de E-2008 (en een hoop andere stellantis varianten hierop). Deze heeft een onbetrouwbare boordlader die je enkele K's euro kan kosten om te laten vervangen. Leaf heeft als nadeel dat de batterij niet geconditioneerd word waardoor deze bovengemiddeld degradeert.
Doet de leaf dat nogsteeds? Ik dacht dat de nieuwere versies een stuk beter BMS hadden dan de eersten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Falcon schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:42:

Die 0.99% is alleen beschikbaar voor de Inster en de 48kWh Kona. Alle anderen kosten gewoon 6.9%, net als wanneer je gewoon een consumptieve lening elders aan zou gaan. Nee, dat gaat hem niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02:33
Croga schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:56:
[...]

Doet de leaf dat nogsteeds? Ik dacht dat de nieuwere versies een stuk beter BMS hadden dan de eersten.
Bij mijn weten niet.... Denk dat daardoor de Leaf ook als een nachtkaars uit is gegaan de afgelopen jaren. Op zich een leuke en praktische auto, maar technologisch links en rechts ingehaald door de competitie.

Nog een tip.... de eerste Polestar 2's komen ook in de richting van 'betaalbaar' denk ik. Wel wat duurder dan een Model 3... Maar dan heb je ook wel wat meer auto.

[ Voor 9% gewijzigd door stylezzz op 05-06-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Croga
Mijn Corsa rijdt nu rond met zijn 3e boordlader. Ik heb overigens een 2020 model. 280km range in de winter liijkt me heel optimistisch. Dat haal ik in de zomer niet eens... Mijn gem verbruik in de zomer is iets van 14 á 14,5 kWh/100km dat is redelijk zuinig.
Zuinger dan een ID4 is vrij logisch. Dat is een soort zeecontainer die 800 kg meer weegt dan een E-208. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Paling1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:03:
@Croga
Mijn Corsa rijdt nu rond met zijn 3e boordlader. Ik heb overigens een 2020 model. 280km range in de winter liijkt me heel optimistisch. Dat haal ik in de zomer niet eens... Mijn gem verbruik in de zomer is iets van 14 á 14,5 kWh/100km dat is redelijk zuinig.
Da's pijnlijk. Persoonlijk rijd ik nu de 208 op zo'n 320km range met het huidige weer, grotendeels snelweg op 100km/u. Op mijn eigen tempo (met sport stand aan en nét iets harder dan toegestaan) gaat ie richting de 260 inderdaad maar aan de andere kant hebben we een standaard tripje over binnen wegen waar de range richting de 400 gaat. Echt geen slecht verbruik voor zo'n bolhoedje op wielen.
Zuinger dan een ID4 is vrij logisch. Dat is een soort zeecontainer die 800 kg meer weegt dan een E-208. :9
Niet alleen zuiniger, ook vooral prettiger rijden en zoals gezegd: Hij voelt steviger aan. De ID.4 (en ook de 3 en 5, de rest kan ik niet over oordelen) zijn echt als dinkytoys in elkaar geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:52

-tom-562

Oliesjeik

Croga schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:39:
Ik heb even gekeken naar de Model Y. De laagste tweedehands prijs ligt grofweg een factor 2 hoger dan van de Model 3. Met € 30k+ is dat toch echt buiten het budget.

Toegevoegd aan de lijst:
- MG4
- Leaf e+

Huidige lijst:
- e-2008
- Model 3
- Kona

De ID.3 heb ik al ooit in gereden. Is voor mij het toppunt van goedkope afwerking en net als alle VAG autos vindt ik hem heel onprettig op de weg liggen.
De e-Soul..... nou ja.... ik vindt uiterlijk niet het meest belangrijk maar dit gaat me echt te ver :-D
Ik zou geen Leaf kiezen, volgens mij qua EV techniek niet zo'n hele beste auto (en een Chademo aansluiting, niet echt courant).
MG4 ben ik zelf persoonlijk wel positief over (ik rij er zelf mee :+), ik zou dan wel voor minimaal een Luxury gaan of een Luxury Extended Range (of doe eens gek, een X-Power, maar die valt denk ik buiten budget, 435pk en iets van 3,5s naar de 100 km/h :+)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Als je voor zuinig wil gaan: Hyundai Ioniq 38kWh model (2019 model bijvoorbeeld). Zoek wel de premium versie, is erg luxe.
Ik haal 330km in deze maanden, wintermaanden moet ik nog gaan meemaken.
Boordcomputer zegt 11.1 kWh per 100km, gemeten over 4500km.
En qua prijs is 16k makkelijk haalbaar.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 16:42
En een Opel Ampera-e?

zie lezersreview op autoweek
https://www.autoweek.nl/r...usiness-executive-2018-5/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dat is wel laden in slakkentempo. Dat is, mocht je er ook op vakantie mee willen, echt wel een dingetje.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:46
KIA EV
Hyundai is ook nog eentje

[ Voor 62% gewijzigd door HyperBart op 23-06-2025 19:47 ]

Pagina: 1