Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lor92
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 06-06 09:55
Ik heb een professionele bachelor behaald agro -en biotechnologie, dit ging redelijk vlot (geen herexamens) maar ik had het wel lastig met vakken zoals statistiek en alles dat in de buurt komt van wiskunde, bij dit soort vakken was ik er meestal net door....(Ik heb in het middelbaar een BSO-richting gedaan dus mijn kennis van wiskunde is nihil).

Nu is het al jaren aan mij aan het knagen dat ik door omstandigheden nooit de kans gekregen heb om een masteropleiding te proberen.

Ik heb geïnformeerd bij de open universiteit van Nederland voor de (pre)master milieuwetenschappen en volgens de eerste info kan ik met 20 EC's (3 a 4 vakken) in de premaster doorschuiven naar de master. Ik kan heel goed grote pakken theorie vanbuiten studeren alleen thuis (ik ging vroeger amper naar de les omdat ik mij niet kon concentreren). maar ik ben echt niet goed in wiskunde/statistiek. Ik twijfel dus heel hard.

Ik ga binnenkort de cursussen inkijken maar graag had ik wat ervaringen gehoord van andere mensen? Wat voor soort wiskunde komt in de cursussen voor, wordt er verondersteld in die cursussen dat je daar al voorkennis van hebt? ik zoek ook enkele voorbeelden maar het is bijna onmogelijk om iets inhoudelijk te weten te komen online. zijn er nog mensen die niet goed zijn in dit soort vakken en toch hun diploma behaald hebben? Het zou jammer zijn dat ik betaal voor de eerste vakken en daar door raak om dan later in de opleiding te moeten stoppen omdat de wiskunde niet lukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wiskunde/statistiek op een hoop gooien is wellicht wat te kort door de bocht.

Ik was persoonlijk altijd slecht in wiskunde A en statistiek. Maar wiskunde B1/2 en de andere exacte vakken gingen me prima af.

Dat kreeg ik weer fijn op een presenteerblaadje toen ik perse bedrijfskunde moest gaan doen. Heb statistiek vijf keer over gedaan geloof ik. Uiteindelijk gehaald met de statistiek boeken van de TU.

Moraal van het verhaal; misschien ben je minder goed in statistiek, maar beter in wiskunde B. Weet je wat voor wiskunde je gaat krijgen in die master?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lor92
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 06-06 09:55
Laten we zeggen dat ik hoop dat 90% van de vakken vanbuiten studeren is haha, dan liggen mijn slaagkansen hoog. Statistiek aan de hoge school is mij gelukt in eerste zit, maar ik was er net door. Natuurlijk moest ik toen veel vakken tegelijkertijd studeren en zal ik nu vak per vak doen, aan de andere kant moet ik het wel allemaal zelf uitpluizen nu...

Ik vermoed toegepaste wiskunde (lineaire wiskunde, algebra, calculus,...) maar het is voor mij nogal abstract allemaal wat dat wil zeggen omdat ik weinig kennis heb. Ik denk dat vakken zoals natuurkunde ook niet simpel zullen zijn voor mij.

Ik vind ook moeilijk inhoudelijke info over de cursussen dus hoop iemand te vinden die deze richting volgt.

[ Voor 5% gewijzigd door Lor92 op 05-06-2025 10:03 ]