Dakbitumen zelf branden of uitbesteden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-10 16:39
hoi allemaal,

ik had enkele weken terug een kleine lekkage bij de schoorsteen op het platdak. Deze lekkage heb ik zelf kunnen herstellen, want inmiddels lekt het niet meer. Maar het houten dakbeschot rondom de schoorsteen is aangetast en moet vervangen worden, net als een deel van de dragende balk die daar langs loopt.

Het gaat om een platdak van bitumen en ik denk dat de oorzaak van de lekkage is dat er geen lood is ingevoegd boven de bitumen: de bitumen lopen tot vlak onder de bovenste rij stenen van de schoorsteen en voegwerk was slecht bovenop de bovenste rij stenen, waardoor vermoedelijk vocht tussen schoorsteenmuren en bitumen kon komen.

Nu heb ik redelijk wat ervaring inmiddels met voegen en metselen, dus het liefst zou ik de schoorsteen zelf repareren en zelf lood invoegen, maar ik heb geen ervaring met het branden van bitumen. Vandaar de vraag, of het in dit geval niet beter is een bedrijf in te huren voor deze klus.

Kunnen jullie misschien iets zeggen over of je bitumen openmaken en terugplaatsen makkelijk zelf kunt doen? Zelf zou ik denken, dat het wel wat ervarging kost om dit degelijk en goed te doen. Maar voordat ik een bedrijf inschakel, zou ik graag jullie mening horen, omdat ik het liefst zo veel mogelijk zelf uitvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22jkgS7XetIvG84beRpGUwMFrAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uaWNZODnp3mAwFkEZKelO2o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door john7119 op 05-06-2025 08:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:30

Wish

ingwell

Is de schoorsteen nog in gebruik? Zo niet zou je ook kunnen overwegen hem te verwijderen en je platte dak, eh, helemaal plat te maken ;)

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@Wish dank voor je reactie! Die overweging heb ik ook gemaakt, maar toch uiteindelijk vanaf gezien. Prakisch gezien zou het de beste oplossing zijn, maar voor mij telt toch wel zwaar dat alles zo dicht mogelijk bij het origineel blijft, ondanks dat deze schoorsteen niet in het zicht is. De schoorsteen zal in de nabije toekomst weer in gebruik genomen worden, maar dan met dubbelzijdig RVS flexibel rookkanaal in het gemetselde kanaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:27
wat als je ipv bitumen epdm pakt? dat schijnt iedereen zelf te kunnen. is er iig geen brandgevaar

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wanneer je al een kleine lekkage zelf tot tevredenheid hebt hersteld dan zou je volgens mij een wat grotere lekkage/reparatie ook moeten kunnen. Het principe is immers hetzelfde. Zoek wel een paar droge dagen uit, je gaat het nooit zo snel kunnen doen als een professional. Van tevoren goed inlezen, wat filmpjes kijken, planning maken, de goede materialen (en gereedschappen) van tevoren inkopen / klaarleggen en misschien even oefenen met een grotere brander.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@No Hands ik zit helaas gebonden aan bitumen, want het is een enorm groot oppervlak, ik schat ruwweg 150 m2... EPDM moet uit 1 stuk, en dat wordt praktisch onhaalbaar heb ik mij laten vertellen.

@Yaksa dank voor je reactie. Ik ga toch nog even wat extra filmpjes kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:27
john7119 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:34:
@No Hands ik zit helaas gebonden aan bitumen, want het is een enorm groot oppervlak, ik schat ruwweg 150 m2... EPDM moet uit 1 stuk, en dat wordt praktisch onhaalbaar heb ik mij laten vertellen.

dat moet niet uit 1 stuk, dat kun je gewoon aan elkaar plakken ook. het is vaak wel uit 1 stuk omdat dat handig is op schuurtjes en carports.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:55
Epdm kun je ook lappen aan elkaar lassen: in de gww worden er hele polders van epdm gemaakt(voor bijvoorbeeld aquaducten), dus dat is niet het probleem. Maar als je dat moet doen en het is zo’n grote oppervlakte en de rest is nog prima, ff een dakdekker laten komen en snel, de avonden zijn lang als je snapt wat ik bedoel 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
john7119 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:34:

Loodgieter Den Haag Stad op YouTube heeft hele uitgebreide uitleg en nog leuk om naar te kijken ook, staan een paar video’s over bitumen branden op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:58
Tegengeluid: ik zou het lekker laten doen. 150m2 is best een flink oppervlak. Gevolgen als het niet goed gaat zijn best groot. Lekkage is een vervelend probleem en de oorzaak vaak lastig te vinden. Denk niet alleen aan de vlakke oppervlakte, maar ook de randafwerking e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
hoi, nog even ter verduidelijking: van die 150 m2 hoeft alleen het stukje rondom de schoorsteen, dus daar waar het dakbeschot is aangetast, opengemaakt worden. Dat zal ongeveer 2 - 4 m2 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:00
Je kunt het goed zelf doen als je handig bent en er de tijd voor neemt. Bitumen insnijden en verwijderen + onderlaag+ isolatie en folie(?). Dak beschot vervangen. Dan bouwfolie - isolatie - onderlaag - toplaag + eventueel tweede toplaag om te overlappen als dat nodig is.

Het branden zelf is niet zo moeilijk, je ziet het wel duidelijk of het goed vloeit en afdicht. Hoeken netjes doen is wel het lastigste maar ook dit eerst even droog passen en meten en de tijd er voor nemen. Het preciese werk kun je eventueel ook met een kleinere brander doen.

En goede brandwerende handschoenen welke vies mogen worden is wel echt fijn. En een paar emmers water naast je op het dak mocht er iets vlam vatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@rickhaha dank voor je bericht, ik denk dat ik het dan toch wel zelf ga doen. Omdat in veel gevallen het achteraf goed te doen was. Of dat hier ook het geval is zal de tijd leren :)

Ik zal eerst wat filmpjes bekijken, maar toch nog een vraag die direct in mij opkomt: stel ik verwijder eerst de oude bitumen op de plekken waar ik bij wil om het oude dakbeschot te vervangen. Moet ik dan altijd nieuwe bitumen terug aanbrengen, of mag je oude bitumen ook hergebruiken? Hecht dit nog goed? (ik zou denken van niet).

Overigens lees ik ook, dat je EPDM op bitumen mag plakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:00
Je kunt nieuwe bitumen over je oude bitumen heen leggen. Oude bitumen kun je niet hergebruiken de brand laag is er dan af.

En zeker kun je ook epdm er over leggen, veel platte daken worden op die manier gerepareerd. Alleen of dat een goede keus is in jouw geval durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@rickhaha dank weer voor de tips en het meedenken!
Pagina: 1