Er zijn teveel variabelen om te kunnen zeggen "thuisbatterijen houden hun stroom niet" in veel gevallen klopt dat gewoon niet, in sommige gevallen en zéker als je een klein, normaal verlies definieert als 'stroom niet vasthouden', dan weer wel...
- wat is het gemiddeld stroomverbruik van je huis per dag
- welke accutechnologie is je thuisaccu
- welke capaciteit heeft die
- hoe nieuw of oud is die (!) (en dus hoeveel cycles heeft ie al doorlopen?)
- spreken we over normaal gebruik of over off-grid modus
- definieer "stroom niet vasthouden" >> is 2% verlies = houdt stroom niet vast?
- en gegarandeerd nog andere variabelen die ik hier ben vergeten...
Enige dat ik kan doen is even inkijkje geven in m'n eigen thuisbatterij-situatie.
(oh, en mensen die meer van elektra kennen, voel je vrij om mij te verbeteren want ik zal wellicht kwh en kW her-en-der verkeerd gebruiken en verkeerdelijk met-of-zonder hoofdletters zetten etc...)
Heb er sinds eind maart dit jaar eentje van 5.1kwh d.w.z. dat als mijn huis continu 1000W zou verbruiken zonder zonnepanelen om in stroom te voorzien, dat deze accu 5 uur mee zou gaan, in theorie...
Deze thuisaccu is aangesloten op 8 zonnepanelen van elk 445Wp (Wattpiek) O-W-configuratie.
Nu is alles dus negatief (in de zin van stroomverbruik wel te verstaan.

"teller gaat dus achteruit"); s'nachts verbruikt ons huis 0,0Wh gezien die standby-stroom van de accu gaat, die accu laadt overdag op met zonnestroom, vanaf dat die accu bijgeladen is -wat ie de nacht ervoor ontladen heeft- leveren we dus stroom terug, zelfs met grijze, regenachtige dagen zoals gisteren (Waasland, België) hebben we desondanks nog accu volgekregen en vanaf dan teruggeleverd en dus niks verbruikt.
Dit alleen is al een reden dat een thuisbatterij interessant maakt, terugverdientijd in acht genomen, maar die haal je er uit: zo'n accu (LifePo4) heeft garantie tot 6000 cycles en ook daarna blijft ie gewoon doorwerken.
Stel: je accu doet 1 cycle per dag, zit je aan 16,5 jaar.
En gezien mijn huis z'n standby-gebruik (snachts, dus accustroom) slechts 1,5kWh is, ontlaadt ie bij mij bijlange na geen volledige cycle per dag/nacht.
Technisch gezien is een cycle = een volledige ontlading + lading, maar in de praktijk heb ik al gemerkt -dat zal misschien per merk verschillen- dat een ontlading naar in de buurt van 20% en daarna bijladen, ook als 1 cycle wordt gezien. Dan nog: 's avonds is die steevast 100% ('s winters moet ik nog afwachten, mogelijks geraakt ie dan op de donkerste dagen niet vol tegen 's avonds) en als ik 's ochtends kijk, is ie in het slechtste geval 65% (nog geen halve ontlading per nacht dus)...
...wat dus overeenkomt met de berekening: 35% verbruik per nacht, 35% van 5,1 kWh = 1,7 kWh.
= 1,5 kWh voor m'n huis en de resterende 0,2kWh is het verlies van de omvormer....
... en vermits ik zonnetaakjes plan (bvb. vaatwas draait overdag rechtstreeks op zonnestroom dat niet eerst door accu gaat, idem wasmachine etc..) is dit vrij stabiel.
Verliest zo'n accu dan geen sluipstroom? ja... maar dat is echt verwaarloosbaar... dat zie ik niet eens terug in de grafieken. àls ik het zie, is het aan de SOC wanneer ik een kijkje neem en weet dat bvb. op dit actuele moment mijn accu 100% geladen is, dan gaat de stroom eraf en vanaf dan leveren we terug zolang het daglicht is, wel, vanavond zal mijn accu op 99 of 98% SOC staan wanneer de zon weg is en hij begint te ontladen om het huis van stroom te voorzien, dus is ie zo'n 2% verloren vanaf het moment dat hij 100% geladen was en toch niet gebruikt werd vermits de zon nog scheen; dit is effectief verlies, want die stroom ging niet naar apparaten, want die kregen nog rechtstreeks zonnestroom.
Excuus voor het epistel maar zoals ik al zei: teveel variabelen om simpelweg te kunnen zeggen "houdt wel/niet stroom vast"...
En zeker een redactie van een krant die geen specifieke technische kennis heeft over dit soort zaken, zal al gauw een knallende kop schrijven om lezers te agiteren, zonder echt te weten waarover ze het hebben...
[
Voor 16% gewijzigd door
PinusRigida op 06-06-2025 09:17
]