Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-09 02:56
Ik heb een tijdje terug iedereen "over me heen gekregen" toen ik een vraag stelde waarom een thuis batterij zijn stroom niet lang vast kan houden.
Het werd afgedaan als volslagen nonsens wat ik zelf eerlijk gezegd ook dacht.
Maar tot mijn grote verbazing lees ik vandaag een artikel in het Haarlems Dagblad waar de volgende zin staat:
Quote: "Echter, zelfs de nieuwste modellen voor huishoudens kunnen stroom maar enkele uren tot een dag vasthouden, zeker niet wekenlang."
Dus eigenlijk wederom de vraag wat bedoelen ze hier nu eigenlijk mee?
Ik weet het een batterij na een tijd langzaam leeg loopt maar volgens mij toch echt niet zo snel.
Mijn VANMOOF is als ik er niet op fiets leeg na een half jaar ofzo.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 19:01
Daar bedoelen ze mee dat de capaciteit van de accu nooit groot genoeg is om meerdere dagen te overbruggen.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

DijkDude schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 03:34:
Mijn VANMOOF is als ik er niet op fiets leeg na een half jaar ofzo.
Dat komt omdat je VANMOOF ook als hij uit staat nog stroom verbruikt.
Mijn Riess&Müller heb ik nu dik een jaar en heeft nog geen wattuurtje verloren in stilstand. SoC is nogsteeds 40% sinds de dag dat ik hem kreeg (die 60% heb ik op gefietst. Ik weet het, een schande dat ik niet meer fiets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@DijkDude

Die manier van formuleren is wel onhandig.

https://archive.is/nhd0t

Beetje een misser van de redactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:07
Een batterij zelf is ook een elektrisch apparaat wat stroom kost. Dat komt door de omvormer onderandere. Een omvormer die van zonnestroom normale stroom maakt kost ook gewoon stroom, alleen zie je die nooit.

Mijn Sigen omvormer en alle poespas aan sensoren gebruiken ca. 120w per uur.

Zeg maar 1.5kWh per dag.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:18

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De zelfontlading van accu's hangt o.a. van het type en de bedrifscondities m.n. de temperatuur af.
Er zijn wel accutypes welke (bijna) geen zelfontlading hebben.
Het BMS van een thuisaccu-systeem verbruikt natuurlijk ook wat energie (soms meer dan via de zelfontlading verdwijnt.)

Voor de rest: Waarschijnlijk bedoelen ze dat de capaciteit van een huis-, tuin en keuken accu beperkt is,
maar dat is geen nieuws onder de zon en zeker niet voor tweakers.
Dat een (lokale) krant geen vakblad is moge duidelijk zijn.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:22

Aardedraadje

Met kabelschoen

"Vasthouden" is hier gewoon een verkeerde weergave van de werkelijkheid en geeft maar weer aan dat de meeste redacties eigenlijk geen kaas gegeten hebben van waar ze over schrijven. Met als gevolg onbegrip over een enorm belangrijk thema.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjakie66
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 08:08
Ja en op een gegeven moment gaat de stroom natuurlijk ook rotten, als die te lang in een gesloten verpakking zit. Die stroom wil je echt niet meer gebruiken, die stinkt.

Over formuleren en interpretatie gesproken :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 14:04
Bschnitz schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:19:
Een batterij zelf is ook een elektrisch apparaat wat stroom kost. Dat komt door de omvormer onderandere. Een omvormer die van zonnestroom normale stroom maakt kost ook gewoon stroom, alleen zie je die nooit.
[...]
Maar dat is niet waar het hier om gaat. Een 8kWh batterij verliest echt niet z'n lading in "dagen of zelfs uren" als je niks doet.

Zoals anderen al hebben aangegeven is dit gewoon onhandig geformuleerd en gaat het erom dat zelfs de grootste thuisaccu's niet genoeg lading hebben om meer dan hooguit enkele dagen aan stroomverbruik van een huishouden te voorzien.

Er zijn dus geen scenario's waarbij je meerdere dagen met zo'n accu kan overbruggen. Ofwel je gebruikt het dezelfde of de volgende dag. Ofwel, als je bijvoorbeeld op vakantie bent gebruik je de lading niet, maar dan "verspil" je de lading die je anders in die dagen bijgeladen had vanuit je zonnepanelen of dynamische contract.

Dat wil niet zeggen dat er geen scenario's zijn waarin een thuisaccu gunstig is! Maar niet om lange tijd van verbruik te overbruggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:07
Lapa schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:45:
[...]

Maar dat is niet waar het hier om gaat. Een 8kWh batterij verliest echt niet z'n lading in "dagen of zelfs uren" als je niks doet.

Zoals anderen al hebben aangegeven is dit gewoon onhandig geformuleerd en gaat het erom dat zelfs de grootste thuisaccu's niet genoeg lading hebben om meer dan hooguit enkele dagen aan stroomverbruik van een huishouden te voorzien.

Er zijn dus geen scenario's waarbij je meerdere dagen met zo'n accu kan overbruggen. Ofwel je gebruikt het dezelfde of de volgende dag. Ofwel, als je bijvoorbeeld op vakantie bent gebruik je de lading niet, maar dan "verspil" je de lading die je anders in die dagen bijgeladen had vanuit je zonnepanelen of dynamische contract.

Dat wil niet zeggen dat er geen scenario's zijn waarin een thuisaccu gunstig is! Maar niet om lange tijd van verbruik te overbruggen.
Kijk we zijn het met elkaar eens, de pers heeft gewoon weinig kennis en roept maar wat of gebruikt foute termologie.

Mijn punt is meer dat alles wordt omschreven als verlies terwijl het normaal is dat een apparaat nou eenmaal stroom gebruikt, ook een batterij.

Thuisbatterij is inderdaad voor 1-2 dagen bedoeld en dat is ook genoeg.

Een terugverdientijd van 15-25 jaar ben ik het ook niet mee eens, maar whatever.

Het aanschaffen van een thuisbatterij icm zonnepanelen is niets anders dan een langetermijn stroom contract met jezelf. Dat mag ook eens benoemd worden in dat soort nieuwsberichten.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:12

dragonhaertt

@_'.'

Het ligt ook aan de chemie en type accu.
Een supercap is bijvoorbeeld een "accu" die erg veel energie kan opslaan en snel terugleveren, maar ook veel lekstroom heeft.

Zo zijn er ook accus die meer energie opslaan per kg/m3/euro maar meer zelfontlading hebben.

Overigens is de discussie meestal inderdaad, de totale opslagcapaciteit.
Om meerdere zonarme dagen te overbruggen heb je gewoon gigantisch veel capaciteit nodig.
Om een winter te overbruggen al helemaal.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• creo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-09 19:32
sjakie66 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:42:
Ja en op een gegeven moment gaat de stroom natuurlijk ook rotten, als die te lang in een gesloten verpakking zit. Die stroom wil je echt niet meer gebruiken, die stinkt.

Dan krijg je dit ;)
YouTube: reclame - energiedirect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-09 16:32

PinusRigida

I put the p in pool.

Er zijn teveel variabelen om te kunnen zeggen "thuisbatterijen houden hun stroom niet" in veel gevallen klopt dat gewoon niet, in sommige gevallen en zéker als je een klein, normaal verlies definieert als 'stroom niet vasthouden', dan weer wel...

- wat is het gemiddeld stroomverbruik van je huis per dag
- welke accutechnologie is je thuisaccu
- welke capaciteit heeft die
- hoe nieuw of oud is die (!) (en dus hoeveel cycles heeft ie al doorlopen?)
- spreken we over normaal gebruik of over off-grid modus
- definieer "stroom niet vasthouden" >> is 2% verlies = houdt stroom niet vast?
- en gegarandeerd nog andere variabelen die ik hier ben vergeten...

Enige dat ik kan doen is even inkijkje geven in m'n eigen thuisbatterij-situatie.

(oh, en mensen die meer van elektra kennen, voel je vrij om mij te verbeteren want ik zal wellicht kwh en kW her-en-der verkeerd gebruiken en verkeerdelijk met-of-zonder hoofdletters zetten etc...)

Heb er sinds eind maart dit jaar eentje van 5.1kwh d.w.z. dat als mijn huis continu 1000W zou verbruiken zonder zonnepanelen om in stroom te voorzien, dat deze accu 5 uur mee zou gaan, in theorie...

Deze thuisaccu is aangesloten op 8 zonnepanelen van elk 445Wp (Wattpiek) O-W-configuratie.

Nu is alles dus negatief (in de zin van stroomverbruik wel te verstaan. :D "teller gaat dus achteruit"); s'nachts verbruikt ons huis 0,0Wh gezien die standby-stroom van de accu gaat, die accu laadt overdag op met zonnestroom, vanaf dat die accu bijgeladen is -wat ie de nacht ervoor ontladen heeft- leveren we dus stroom terug, zelfs met grijze, regenachtige dagen zoals gisteren (Waasland, België) hebben we desondanks nog accu volgekregen en vanaf dan teruggeleverd en dus niks verbruikt.

Dit alleen is al een reden dat een thuisbatterij interessant maakt, terugverdientijd in acht genomen, maar die haal je er uit: zo'n accu (LifePo4) heeft garantie tot 6000 cycles en ook daarna blijft ie gewoon doorwerken.
Stel: je accu doet 1 cycle per dag, zit je aan 16,5 jaar.

En gezien mijn huis z'n standby-gebruik (snachts, dus accustroom) slechts 1,5kWh is, ontlaadt ie bij mij bijlange na geen volledige cycle per dag/nacht.
Technisch gezien is een cycle = een volledige ontlading + lading, maar in de praktijk heb ik al gemerkt -dat zal misschien per merk verschillen- dat een ontlading naar in de buurt van 20% en daarna bijladen, ook als 1 cycle wordt gezien. Dan nog: 's avonds is die steevast 100% ('s winters moet ik nog afwachten, mogelijks geraakt ie dan op de donkerste dagen niet vol tegen 's avonds) en als ik 's ochtends kijk, is ie in het slechtste geval 65% (nog geen halve ontlading per nacht dus)...

...wat dus overeenkomt met de berekening: 35% verbruik per nacht, 35% van 5,1 kWh = 1,7 kWh.
= 1,5 kWh voor m'n huis en de resterende 0,2kWh is het verlies van de omvormer....

... en vermits ik zonnetaakjes plan (bvb. vaatwas draait overdag rechtstreeks op zonnestroom dat niet eerst door accu gaat, idem wasmachine etc..) is dit vrij stabiel.

Verliest zo'n accu dan geen sluipstroom? ja... maar dat is echt verwaarloosbaar... dat zie ik niet eens terug in de grafieken. àls ik het zie, is het aan de SOC wanneer ik een kijkje neem en weet dat bvb. op dit actuele moment mijn accu 100% geladen is, dan gaat de stroom eraf en vanaf dan leveren we terug zolang het daglicht is, wel, vanavond zal mijn accu op 99 of 98% SOC staan wanneer de zon weg is en hij begint te ontladen om het huis van stroom te voorzien, dus is ie zo'n 2% verloren vanaf het moment dat hij 100% geladen was en toch niet gebruikt werd vermits de zon nog scheen; dit is effectief verlies, want die stroom ging niet naar apparaten, want die kregen nog rechtstreeks zonnestroom.

Excuus voor het epistel maar zoals ik al zei: teveel variabelen om simpelweg te kunnen zeggen "houdt wel/niet stroom vast"...

En zeker een redactie van een krant die geen specifieke technische kennis heeft over dit soort zaken, zal al gauw een knallende kop schrijven om lezers te agiteren, zonder echt te weten waarover ze het hebben... :X

[ Voor 16% gewijzigd door PinusRigida op 06-06-2025 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-09 12:44
Bschnitz schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:19:
...
Mijn Sigen omvormer en alle poespas aan sensoren gebruiken ca. 120w per uur.
...
...
Mijn Sigen omvormer en alle poespas aan sensoren gebruiken ca. 120 W per uur.
...

[ Voor 21% gewijzigd door BBBvB op 05-06-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Clifdon schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 04:54:
Daar bedoelen ze mee dat de capaciteit van de accu nooit groot genoeg is om meerdere dagen te overbruggen.
Ik denk inderdaad dat dit in de context van dat artikel het enige goede antwoord is.
De stroom in de accu wordt binnen die tijd op gebruikt, door de apparaten in je huis. Terwijl het artikel suggereert dat de stroom zomaar verdwijnt als je het niet gebruikt. En dat laatste is dus echt onzin. Accus hebben wel zelfontlading, maar niet in deze grote mate.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:57

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Dan is de magische rook ook weg.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online

Op het punt van houdbaarbaarheid is er geen verschil tussen stroom en bijvoorbeeld druivensap. In beide gevallen is het antwoord; "voor houdbaarheid; zie deksel".

:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:30
Klopt! Als een loodaccu wordt overladen kan er waterstofsulfide vrijkomen, dat ruikt naar rotte eieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-09 20:03
Dat is geen vraag, maar een stelling "toen ik een vraag stelde waarom een thuis batterij zijn stroom niet lang vast kan houden." En wat is dan een thuisaccu, het type accu Li-ion of lifepo4 hebben verschillende samenstelling, maar lopen niet leeg binnen minuten uren of jaren. Door slijtage loopt de interne weerstand op, met name bij Li-ion accus, waardoor de opslag capaciteit langzaam minder wordt.

Als we de vraag dus aanpassen naar een stelling, dan is de stelling incorrect. Want de stelling suggereet dus dat de lading "vervliegt". Wat anderen hier ook al aangeven is dat een kleine accu vlug leeg kan zijn, of niet aan het piekvermogen van de vraag kan voldoen, bijvoorbeeld bij elektrisch koken of een auto opladen, dan moet er dus stroom van het net komen. Je hebt het dan over de opslag capaciteit in kWh. Maar goed, ik kan me al helemaal voorstellen hoe dat soort discussies tijdens verjaardagen en parijtjes verlopen.... hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-09 16:32

PinusRigida

I put the p in pool.

O085105116N schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:48:
Dat is geen vraag, maar een stelling "toen ik een vraag stelde waarom een thuis batterij zijn stroom niet lang vast kan houden." En wat is dan een thuisaccu, het type accu Li-ion of lifepo4 hebben verschillende samenstelling, maar lopen niet leeg binnen minuten uren of jaren. Door slijtage loopt de interne weerstand op, met name bij Li-ion accus, waardoor de opslag capaciteit langzaam minder wordt.

Als we de vraag dus aanpassen naar een stelling, dan is de stelling incorrect. Want de stelling suggereet dus dat de lading "vervliegt". Wat anderen hier ook al aangeven is dat een kleine accu vlug leeg kan zijn, of niet aan het piekvermogen van de vraag kan voldoen, bijvoorbeeld bij elektrisch koken of een auto opladen, dan moet er dus stroom van het net komen. Je hebt het dan over de opslag capaciteit in kWh. Maar goed, ik kan me al helemaal voorstellen hoe dat soort discussies tijdens verjaardagen en parijtjes verlopen.... hahaha.
Dat he!

Het zijn gewoon dingen die -ik ga het heel simplistisch stellen- niet zomaar "goed of slecht" zijn... die dingen zijn niet eenvoudig, ik heb een redelijk technisch inzicht maar ik moet zeggen dat elektra snel m'n petje te boven gaat... beeld je dan in dat iemand met minder technisch inzicht "dit of dat" gelooft/denkt/beweert... en dan een krantenkop leest die dat gevoel bevestigt... tja.
Ik zal het maar niet extrapoleren naar internationale politiek...

... en dit gebeurt dus veel te vaak in media en dat is wat jammer... gelukkig hebben we de vakmedia en hobbymedia maar die bereiken minder mensen natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door PinusRigida op 06-06-2025 09:38 ]

Pagina: 1