Stille PC, budget ongeveer €2500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels1985
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-08 08:15
Ik ben op zoek naar een systeem dat mij in staat stelt weer de nieuwste titels te spelen. Ik heb de ontwikkelingen in componenten maar zijdelings gevolgd en kan daarom wel wat hulp gebruiken.
Het uitgangspunt voor mij een systeem waar zo min mogelijk punten van ergenis uit voort komen d.w.z. Zo stil mogelijk, korte laadtijden en weinig en makkelijk onderhoud aan bijv. stoffilters.

Daarnaast moet het systeem enige jaren meegaan en zullen waarschijnlijk ook mijn kinderen er binnen korte tijd hun spellen op willen spelen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games, (Civ, Total War, BG3, Zit daarnaast te kijken naar VR-racing) software-ontwikkeling

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen vast bedrag in gedachten, schat zelf in totaal zo rond de €2500 uit te komen voor wat ik zoek, blijf liefst wel onder de €3000 incl. GPU

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur mag buiten beschouwing worden gelaten, muis, toetsenbord, monitor zijn er al.
Heb nog een oudere videokaart liggen, mocht het lonen om te wachten op zakkende prijzen of nieuwe kaarten, bijv. 5080 Super/Ti

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Stil systeem, helaas vallen door de beperkte ruimte de meest genoemde stille kasten af

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren,
Heb zelf de voorkeur voor een minder opvallende kast, zonder RGB.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC komt waarschijnlijk in een kastje te staan en ben daardoor beperkt in de ruimte
Hoogte: 50cm
Breedte: 32 cm
Diepte: 54 cm (inclusief stekkers en kabels)

Wil er een PS-VR2 op aan gaan sluiten.

Ethernet is aanwezig (Gbit), maar wanneer het systeem (tijdelijk) verplaatst wordt zou wifi zeer wenselijk zijn.
Het liefst geen glas ivm breekbaarheid mocht het systeem vaker verplaatst worden, uiterlijk van de kast is verder geen zware eis.
Vanwege beperkte ruimte zal het bedieningspaneel (aan/uit etc.) van de kast zich wel zo veel mogelijk aan de voorkant moeten bevinden.
Ik blijf ook liever weg van waterkoeling.

Ga je overklokken?
Nog niet bekend, misschien in de toekomst.

Wat verwacht je van ons?
Hulp bij de keuze voor een kasat waarbij stilte het belangrijkste punt is binnen de hierboven genomde beperkingen. Daarnaast suggesties waar ik kan besparen zonder (grote) consessies te doen.

Ik zoek vooral hulp bij het samenstellen van de componenten zodat deze passen en elkaar niet in de weg gaan zitten. Ik merk zelf dat ik vooral moeite heb met de kast, welke koeling daar het beste bij past en het inschatten van het geluidsniveau van de GPU/PSU.

De GPU heb ik nu gekozen op basis van geluidsniveau, maar zou ik graag nog wat op besparen en wat kleiner zien waardoor er meer optie m.b.t. kasten komen, ik was wel gecharmeerd van de Fractal Torrent Compact maar daar lijkt de kaart niet in te gaan passen.

Intern geheugen en SSD heb ik overgenomen uit de BBG's, alleen wat groter bemeten.

De CPU uitgekozen boven de 7800X3D vanwege de prestaties in niet-gaming taken.

Oorspronkelijke lijst

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Tray€ 484,90€ 484,90
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 223,08€ 223,08
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.445,-€ 1.445,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 96,99€ 96,99
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 EVO€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 204,90€ 204,90
1VoedingenFSP Hydro Ti PRO 1000W€ 244,-€ 244,-
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 241,90€ 241,90
Totaal€ 3.000,67

Aangepaste lijst:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Tray€ 484,90€ 484,90
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 189,-€ 189,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5080 GAMING OC 16G€ 1.269,-€ 1.269,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 145,30€ 145,30
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 EVO€ 59,90€ 59,90
1Ventilatorsbe quiet! Silent Wings 4 120mm PWM, Zwart€ 20,74€ 20,74
2Ventilatorsbe quiet! Silent Wings 4 140mm PWM€ 22,17€ 44,34
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 204,90€ 204,90
1VoedingenFSP Hydro Ti PRO 1000W€ 244,-€ 244,-
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 241,90€ 241,90
Totaal€ 2.903,98

[ Voor 20% gewijzigd door Niels1985 op 05-06-2025 16:21 . Reden: Lijst van bijgewerkte onderdelen toegevoegd ]

Beste antwoord (via Niels1985 op 21-08-2025 08:18)

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:17
review: RTX 5080's van Nvidia, ASUS, INNO3D, MSI en Gigabyte - update
Kan je zien welk merk en type videokaart stil is. De Rog Astral is nagenoeg onhoorbaar. Wel erg duur vergeleken met bv. het merk Palit. Die is 400 euro goedkoper en als je je PC onder je bureau plaatst valt dat geluid ook erg mee.

uitvoering: Lian Li Edge Gold 850W Zwart, geen USB-hub is stuk goedkoper en is ook stil. Ik denk dat de fan niet eens gaat draaien onder load, dus het verschil met de FSP zou niks zijn.

Behuizing uitvoering: be quiet! Pure Base 501 Black is erg stille optie met geluidsdempend materiaal.

uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3040G32GX2-FX5 goedkopere 64 GB RAM optie. Ook zou je 48GB kunnen overwegen.

uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI goed alternatief voor minder.

[ Voor 78% gewijzigd door Dekar op 05-06-2025 09:52 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:17
Niels1985 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:07:
Het uitgangspunt voor mij een systeem waar zo min mogelijk punten van ergenis uit voort komen d.w.z. Zo stil mogelijk,
Dan moet je ver weg blijven van de Define 7 Compact. Dat is het slecht koelende en lawaaierige broertje van de Define 7 welke weer oké is voor builds met een zware CPU, maar weer verschrikkelijk is voor een zware GPU. De Define 7 (niet de compact) is wel lekker stil in idle gebruik. Zodra de RTX5080 aan het werk is ontkom je niet aan een airflownkast om een koel en stil systeem te krijgen.

De uitvoering: be quiet! Pure Base 501 Airflow Black is een compcte kast met airflow, fijne stoffilters, weinig poespas en prettig om te bouwen.

De uitvoering: Fractal Design North - Mesh Charcoal Black is een mooie en fijne kast mits je de fans vervangt door betere.

De kleine uitvoering: Lian Li A3-mATX Black zou kunnen met de juiste fans

De voeding is een absolute topper.

Waarom neem je 64GB RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 20:36
GPU net zo prima: uitvoering: ASUS Prime GeForce RTX 5070 Ti 16GB GDDR7 OC Edition
Idd 32 GB RAM nemen, 6000Mhz, CAS30 of lager en 10ms.
Rest ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels1985
Djarune schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:50:
Zodra de RTX5080 aan het werk is ontkom je niet aan een airflownkast om een koel en stil systeem te krijgen.
Daar was ik al bang voor, ik vroeg mij af hoeveel verschil het in de praktijk maakt, ook omdat ik verwacht dat een dichte kast iets meer coilwhine zal opvangen dan een airflow kast.
De uitvoering: be quiet! Pure Base 501 Airflow Black is een compcte kast met airflow, fijne stoffilters, weinig poespas en prettig om te bouwen.
Deze heb ik op de één of andere manier gemist, dit lijkt aardig in de buurt te komen bij wat ik aan het zoeken ben geweest. Wel lijken de reviews gemengd en ontbreekt een fanhub.
De uitvoering: Fractal Design North - Mesh Charcoal Black is een mooie en fijne kast mits je de fans vervangt door betere.
Deze had ik al op mijn lijstje van alternatieven staan, al wordt het, met de extra fans wel een relatief dure kast. Weet iemand hoe lastig het is om bij deze kast de fans op een later moment aan te passen, en welke fans dan het beste passen?
Ik heb hier totaal geen ervaring mee maar kwam uit op 2x be quiet! Silent Wings 4 140mm PWM aan de voorkant en een 120mm variant aan de achterkant, allen als intake. Is dat dan voldoende, of moeten er ook aan de onderkant nog bijgeplaats worden?
De kleine uitvoering: Lian Li A3-mATX Black zou kunnen met de juiste fans
Dit ziet er ok heel interessant uit, maar ik heb voor mijn gevoel te weinig ervaring hiermee om in te kunnen schatten welke onderdelen wel en niet geschikt zijn voor een dergelijke kast.
Hoofdzakelijk om toekomstbestendig te zijn voor het ontwikkelwerk en wat dingen open te kunnen laten staan. Ik zal voorlopig ook met 32GB wel wegkomen maar ik begrijp dat 2 slots ideaal is dus dan maar meteen 2x 32 i.p.v. nu één slot en er later één bijplaatsen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
review: RTX 5080's van Nvidia, ASUS, INNO3D, MSI en Gigabyte - update
Kan je zien welk merk en type videokaart stil is. De Rog Astral is nagenoeg onhoorbaar. Wel erg duur vergeleken met bv. het merk Palit. Die is 400 euro goedkoper en als je je PC onder je bureau plaatst valt dat geluid ook erg mee.

uitvoering: Lian Li Edge Gold 850W Zwart, geen USB-hub is stuk goedkoper en is ook stil. Ik denk dat de fan niet eens gaat draaien onder load, dus het verschil met de FSP zou niks zijn.

Behuizing uitvoering: be quiet! Pure Base 501 Black is erg stille optie met geluidsdempend materiaal.

uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3040G32GX2-FX5 goedkopere 64 GB RAM optie. Ook zou je 48GB kunnen overwegen.

uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI goed alternatief voor minder.

[ Voor 78% gewijzigd door Dekar op 05-06-2025 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-09 20:54
[...]
De uitvoering: be quiet! Pure Base 501 Airflow Black is een compacte kast met airflow, fijne stoffilters, weinig poespas en prettig om te bouwen.
Je kan veel zeggen van de be quiet! Pure Base 501 Airflow Black, maar compact is die niet. 48 liter is behoorlijk ruim.
Niels1985 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:07:
De CPU uitgekozen boven de 7800X3D vanwege de prestaties in niet-gaming taken.
Dat is je goed recht, al lees ik nergens welke niet gaming taken je gaat doen buiten software-ontwikkeling.
Software ontwikkeling kan volgens mij ook prima met een 7800X3D. Bijkomend voordeel van de 7800X3D is het lagere stroomverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 19:25
"In een kastje" krijg ik altijd een beetje kriebels van. Is dit een gesloten kastje met deur? Dan zou dit zeer nadelig zijn voor de PC, omdat je hem dan verstikt (niet genoeg koude lucht aanvoer).

De Lian Li Edge past niet in elke kast en is wat moeilijker in te bouwen, en de FSP Hydro is een zeer hoge kwaliteit voeding en geen overbodige luxe bij langdurig en intensief gebruik .

Verder ben ik het eens met de meeste aanpassingen die hierboven worden genoemd. B850 moederborden van merken anders dan Gigabye en AsRock zijn op dit moment nog steeds extreem duur voor een of andere reden, en de ROG Strix B650E-F is een van de beste B650 moederborden, zoniet de beste. Enige wat misschien nodig is is een BIOS update, maar dit kan eenvoudig.

Voor extreem stil, maar luxe, zou je dit ook kunnen overwegen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels1985
LievenD schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:43:
Dat is je goed recht, al lees ik nergens welke niet gaming taken je gaat doen buiten software-ontwikkeling.
Software ontwikkeling kan volgens mij ook prima met een 7800X3D. Bijkomend voordeel van de 7800X3D is het lagere stroomverbruik.
Misschien dat het ook wel meer een hebbedingetje voor mezelf is, aangezien bij mijn oudere systemen ik mij het meest stoorde aan de snelheid van de CPU, ik begreep ook dat de 7800X3D meer problemen had met warmte? Dat rijmt niet helemaal met een lager vermogen. Maar als het verschil in prijs op het moment van aanschaf te groot is kan ik de overstap naar de 7 nog maken.
Apart schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:44:
"In een kastje" krijg ik altijd een beetje kriebels van. Is dit een gesloten kastje met deur? Dan zou dit zeer nadelig zijn voor de PC, omdat je hem dan verstikt (niet genoeg koude lucht aanvoer).
Helaas heb ik thuis de discussie daarover verloren, maar dit had ook niet mijn voorkeur. Ik kan gelukkig wel genoeg perforatie aanbregen in de kast.
Verder ben ik het eens met de meeste aanpassingen die hierboven worden genoemd. B850 moederborden van merken anders dan Gigabye en AsRock zijn op dit moment nog steeds extreem duur voor een of andere reden, en de ROG Strix B650E-F is een van de beste B650 moederborden, zoniet de beste. Enige wat misschien nodig is is een BIOS update, maar dit kan eenvoudig.
Moederbord heb ik meegenomen in de angepaste versie
Voor extreem stil, maar luxe, zou je dit ook kunnen overwegen 😁
:D Dat zal zeker wat helpen, helaas kan ik mezelf die prijs nog niet goedpraten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
@Niels1985 de 7800X3D is lastiger te koelen omdat de CPU onder de 3D V-Cache zit. Bij de 9800X3D is dit andersom. Dit resulteert in hogere kloksnelheid en lagere temps. En PBO, mocht je ooit willen overklokken.

De extra performance rechtvaardigt misschien niet de extra prijs, maar sneller is die 9800X3D wel. Zeker met PBO.

Pagina: 1