Ik ben op zoek naar een systeem dat mij in staat stelt weer de nieuwste titels te spelen. Ik heb de ontwikkelingen in componenten maar zijdelings gevolgd en kan daarom wel wat hulp gebruiken.
Het uitgangspunt voor mij een systeem waar zo min mogelijk punten van ergenis uit voort komen d.w.z. Zo stil mogelijk, korte laadtijden en weinig en makkelijk onderhoud aan bijv. stoffilters.
Daarnaast moet het systeem enige jaren meegaan en zullen waarschijnlijk ook mijn kinderen er binnen korte tijd hun spellen op willen spelen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games, (Civ, Total War, BG3, Zit daarnaast te kijken naar VR-racing) software-ontwikkeling
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen vast bedrag in gedachten, schat zelf in totaal zo rond de €2500 uit te komen voor wat ik zoek, blijf liefst wel onder de €3000 incl. GPU
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur mag buiten beschouwing worden gelaten, muis, toetsenbord, monitor zijn er al.
Heb nog een oudere videokaart liggen, mocht het lonen om te wachten op zakkende prijzen of nieuwe kaarten, bijv. 5080 Super/Ti
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Stil systeem, helaas vallen door de beperkte ruimte de meest genoemde stille kasten af
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren,
Heb zelf de voorkeur voor een minder opvallende kast, zonder RGB.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC komt waarschijnlijk in een kastje te staan en ben daardoor beperkt in de ruimte
Hoogte: 50cm
Breedte: 32 cm
Diepte: 54 cm (inclusief stekkers en kabels)
Wil er een PS-VR2 op aan gaan sluiten.
Ethernet is aanwezig (Gbit), maar wanneer het systeem (tijdelijk) verplaatst wordt zou wifi zeer wenselijk zijn.
Het liefst geen glas ivm breekbaarheid mocht het systeem vaker verplaatst worden, uiterlijk van de kast is verder geen zware eis.
Vanwege beperkte ruimte zal het bedieningspaneel (aan/uit etc.) van de kast zich wel zo veel mogelijk aan de voorkant moeten bevinden.
Ik blijf ook liever weg van waterkoeling.
Ga je overklokken?
Nog niet bekend, misschien in de toekomst.
Wat verwacht je van ons?
Hulp bij de keuze voor een kasat waarbij stilte het belangrijkste punt is binnen de hierboven genomde beperkingen. Daarnaast suggesties waar ik kan besparen zonder (grote) consessies te doen.
Ik zoek vooral hulp bij het samenstellen van de componenten zodat deze passen en elkaar niet in de weg gaan zitten. Ik merk zelf dat ik vooral moeite heb met de kast, welke koeling daar het beste bij past en het inschatten van het geluidsniveau van de GPU/PSU.
De GPU heb ik nu gekozen op basis van geluidsniveau, maar zou ik graag nog wat op besparen en wat kleiner zien waardoor er meer optie m.b.t. kasten komen, ik was wel gecharmeerd van de Fractal Torrent Compact maar daar lijkt de kaart niet in te gaan passen.
Intern geheugen en SSD heb ik overgenomen uit de BBG's, alleen wat groter bemeten.
De CPU uitgekozen boven de 7800X3D vanwege de prestaties in niet-gaming taken.
Oorspronkelijke lijst
Aangepaste lijst:
Het uitgangspunt voor mij een systeem waar zo min mogelijk punten van ergenis uit voort komen d.w.z. Zo stil mogelijk, korte laadtijden en weinig en makkelijk onderhoud aan bijv. stoffilters.
Daarnaast moet het systeem enige jaren meegaan en zullen waarschijnlijk ook mijn kinderen er binnen korte tijd hun spellen op willen spelen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games, (Civ, Total War, BG3, Zit daarnaast te kijken naar VR-racing) software-ontwikkeling
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen vast bedrag in gedachten, schat zelf in totaal zo rond de €2500 uit te komen voor wat ik zoek, blijf liefst wel onder de €3000 incl. GPU
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur mag buiten beschouwing worden gelaten, muis, toetsenbord, monitor zijn er al.
Heb nog een oudere videokaart liggen, mocht het lonen om te wachten op zakkende prijzen of nieuwe kaarten, bijv. 5080 Super/Ti
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Stil systeem, helaas vallen door de beperkte ruimte de meest genoemde stille kasten af
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren,
Heb zelf de voorkeur voor een minder opvallende kast, zonder RGB.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC komt waarschijnlijk in een kastje te staan en ben daardoor beperkt in de ruimte
Hoogte: 50cm
Breedte: 32 cm
Diepte: 54 cm (inclusief stekkers en kabels)
Wil er een PS-VR2 op aan gaan sluiten.
Ethernet is aanwezig (Gbit), maar wanneer het systeem (tijdelijk) verplaatst wordt zou wifi zeer wenselijk zijn.
Het liefst geen glas ivm breekbaarheid mocht het systeem vaker verplaatst worden, uiterlijk van de kast is verder geen zware eis.
Vanwege beperkte ruimte zal het bedieningspaneel (aan/uit etc.) van de kast zich wel zo veel mogelijk aan de voorkant moeten bevinden.
Ik blijf ook liever weg van waterkoeling.
Ga je overklokken?
Nog niet bekend, misschien in de toekomst.
Wat verwacht je van ons?
Hulp bij de keuze voor een kasat waarbij stilte het belangrijkste punt is binnen de hierboven genomde beperkingen. Daarnaast suggesties waar ik kan besparen zonder (grote) consessies te doen.
Ik zoek vooral hulp bij het samenstellen van de componenten zodat deze passen en elkaar niet in de weg gaan zitten. Ik merk zelf dat ik vooral moeite heb met de kast, welke koeling daar het beste bij past en het inschatten van het geluidsniveau van de GPU/PSU.
De GPU heb ik nu gekozen op basis van geluidsniveau, maar zou ik graag nog wat op besparen en wat kleiner zien waardoor er meer optie m.b.t. kasten komen, ik was wel gecharmeerd van de Fractal Torrent Compact maar daar lijkt de kaart niet in te gaan passen.
Intern geheugen en SSD heb ik overgenomen uit de BBG's, alleen wat groter bemeten.
De CPU uitgekozen boven de 7800X3D vanwege de prestaties in niet-gaming taken.
Oorspronkelijke lijst
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Tray | € 484,90 | € 484,90 |
1 | Moederborden | MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI | € 223,08 | € 223,08 |
1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition | € 1.445,- | € 1.445,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Compact Zwart | € 96,99 | € 96,99 |
1 | Processorkoeling | Thermalright Phantom Spirit 120 EVO | € 59,90 | € 59,90 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64 | € 204,90 | € 204,90 |
1 | Voedingen | FSP Hydro Ti PRO 1000W | € 244,- | € 244,- |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 241,90 | € 241,90 |
Totaal | € 3.000,67 |
Aangepaste lijst:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Tray | € 484,90 | € 484,90 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 189,- | € 189,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 5080 GAMING OC 16G | € 1.269,- | € 1.269,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Charcoal Black | € 145,30 | € 145,30 |
1 | Processorkoeling | Thermalright Phantom Spirit 120 EVO | € 59,90 | € 59,90 |
1 | Ventilators | be quiet! Silent Wings 4 120mm PWM, Zwart | € 20,74 | € 20,74 |
2 | Ventilators | be quiet! Silent Wings 4 140mm PWM | € 22,17 | € 44,34 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64 | € 204,90 | € 204,90 |
1 | Voedingen | FSP Hydro Ti PRO 1000W | € 244,- | € 244,- |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 241,90 | € 241,90 |
Totaal | € 2.903,98 |
[ Voor 20% gewijzigd door Niels1985 op 05-06-2025 16:21 . Reden: Lijst van bijgewerkte onderdelen toegevoegd ]