Combo Reolink cams & NVR + NAS + Home Assistant logisch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:11
Voor een vakantiehuis wil ik graag zaken automatiseren middels HA - heb dit al in mijn eigen huis. Ik wil echter ook graag met camera's werken om beelden op te nemen en alerts te geven bij beweging. Nu heeft een vriend van mij geadviseerd om een Reolink NVR te gebruiken bij de Reolink camera's (6 stuks totaal) voor opslag, en een NAS om het eenvoudig te koppelen aan Home Assistant. Mij lijkt dat wat overkill, maar ik heb zelf geen ervaring met NVR's en koppelingen.

Is deze opzet logisch, of kan ik de Reolink camera's eenvoudig koppelen aan HA middels alleen een NVR of NAS? Het scheelt aardig wat geld, de setup kost al gauw bijna 2K als ik alles nieuw koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09:42
Voor het gebruiken van meldingen van Reolink camera's binnen HA heb je niet per se een NVR nodig. Home assistant krijgt een aantal sensoren vanuit de reolink integratie die switchen tussen "clear" en "detected" bij persoon/dier/auto-herkenning. Hier zou al een notificatie automation op gebouwd kunnen worden.

De NVR lijkt mij dan ook vooral te dienen om de beelden op een andere plek te bewaren dan een SD-kaart in de camera.

Wellicht dat het interessant is om eens te kijken naar de Frigate NVR addon voor HA. Het draaien van de Frigate Addon binnen HA stelt je namelijk in staat om middels de Frigate integration en blueprints rich notifications op de teefoon te krijgen. Ook worden de clips dan direct ergens opgeslagen, in aanvulling tot alle detecties die de camera's zelfstandig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
@Tweaker_Ruwy Ik wil graag beelden op kunnen slaan voor een weekje en terug kunnen kijken op afstand, dus een NVR/NAS is vanuit die hoedanigheid een vereiste. Maar als ik je goed begrijp is er slechts een van de twee nodig voor de opslag en is er geen toegevoegde waarde door zowel een NVR als NAS te gebruiken.

Frigate klinkt enorm interessant maar wil ik niet omdat ik juist HA gebruik om weg te blijven bij de tech giants. Liever iets wat alleen lokaal draait

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09:42
Daarvoor is een NVR/NAS geen vereiste. Het is eenvoudiger dan dat:

1. Camera's ophangen
2. Voorzien van SD-kaarten
3. Koppelen aan hun App/windows client

Het enige wat een NVR/NAS anders doet dan dit voorbeeld is dat je een centrale opslaglocatie binnenshuis hebt ipv verspreidde opslag in de camera's zelf. Maar voor het terugkijken (binnenshuis of buitenshuis) en het koppelen aan HA maakt het geen verschil.
Sterker nog: een Reolink NVR heeft een paar nadelen wanneer het aankomt op HA; vertraging in het beeldsignaal (±1 seconde), H264 codering ipv H265 (Dus beperkingen in stream resolutie die HA doorkrijgt) en beperkte functionaliteit van de camera's. (Een camera aan een NVR biedt geen optie tot timelapse is de eerste die ik zo snel weet)

Wil je echte zekerheid? Dan voorzie je de camera's van SD kaart en laat je ze daar opslaan, vervolgens neem je ook een NVR en sluit je de camera's hier -niet- op aan. Vervolgens laat je de NVR de streams van de camera's over je LAN opnemen. Zo heb je in HA de mogelijkheid tot direct contact met je camera's -en- NVR.

Mocht je alsnog graag voor een NVR gaan, check deze twee filmpjes even:

YouTube: Reolink NVR vs WIFI NVR vs Home Hub - Which ONE?
YouTube: Best Reolink Wired Security Cameras Setup

ps.
Frigate is zo lokaal als dat het maar kan; object detectie op eigen hardware volgens eigen parameters en je eigen camera's. Hier is 0 internet verbinding voor vereist. Een Coral TPU is ook niet vereist aangezien detectie ook op CPU of GPU kan. Een TPU is echter efficiënter. Ja, deze TPU zal dan door google ontwikkeld zijn, maar daar houdt alle connectie met big tech ook wel weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
@Tweaker_Ruwy Bedankt! Ik ga eens kijken of SD kaartjes stabiel genoeg zijn voor waar ik woon (Zweden, winters met -20 is geen uitzondering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Orangelights23 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:52:
Voor een vakantiehuis wil ik graag zaken automatiseren middels HA - heb dit al in mijn eigen huis. Ik wil echter ook graag met camera's werken om beelden op te nemen en alerts te geven bij beweging. Nu heeft een vriend van mij geadviseerd om een Reolink NVR te gebruiken bij de Reolink camera's (6 stuks totaal) voor opslag, en een NAS om het eenvoudig te koppelen aan Home Assistant. Mij lijkt dat wat overkill, maar ik heb zelf geen ervaring met NVR's en koppelingen.

Is deze opzet logisch, of kan ik de Reolink camera's eenvoudig koppelen aan HA middels alleen een NVR of NAS? Het scheelt aardig wat geld, de setup kost al gauw bijna 2K als ik alles nieuw koop.
Ik gebruik Reolink camera's, Home assistant, SD-kaartjes en een Synology NAS.
Bij mij NAS zitten standaard twee licenties voor camera-opnames en is uitbreidbaar, maar nog niet gedaan.
Vande SD-kaart terugkijken kan via de Reolink app. Ditzelfde zou ook kunnen via een NAS, daar zit weinig tot geen verschil in. Het aantal opnames zal uitmaken hoe groot het SD-kaartje zal moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
tlpeter schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:53:
[...]

Ik gebruik Reolink camera's, Home assistant, SD-kaartjes en een Synology NAS.
Bij mij NAS zitten standaard twee licenties voor camera-opnames en is uitbreidbaar, maar nog niet gedaan.
Vande SD-kaart terugkijken kan via de Reolink app. Ditzelfde zou ook kunnen via een NAS, daar zit weinig tot geen verschil in. Het aantal opnames zal uitmaken hoe groot het SD-kaartje zal moeten zijn.
Hoe groot zijn je SD’s? In mijn geval gaat het om een vakantiehuis waar ik het liefste beelden van 4-5 dagen terug kan kijken, maar bij continue opnemen heb je al gauw 512 GB nodig. Ik heb nog geen idee hoe goed de bewegingsdetectie is en vanwege het huis en de spullen die erin staan, wil ik liever te veel dan te weinig beelden hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Ik heb kaartjes van 32gb maar doe alleen detectie. Voor continue opname zou ik een NAS nemen.
De detectie is erg goed.
Pagina: 1