Tv en soundbar combo werkt soms wel, soms niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 13:36
Ik heb een probleem met mijn Tv en Soundbar.

Ik heb een Sony XR5584L tv. Daarin zitten mijn media-apparaten, zoals Odido tv-box en Xbox.

Ik heb een Samsung Q990D soundbar. Deze is met een hdmi-kabel aangesloten op de tv, aan beide kanten op de eArc-poort.

DIt heeft het lange tijd goed gedaan, maar de laatste tijd is het wisselvallig. Er komt dan geen geluid uit de soundbar.

Ik heb niks veranderd qua instellingen of kabels. Alles is hetzelfde. Ik ben alle menu's en settings nagelopen en zie niks raars.

De tv kan wel zelf het geluid afspelen via de eigen boxen. De soundbar speelt ook gewoon geluid af als ik deze bijvoorbeeld koppel (draadloos) aan mijn telefoon.

De bron maakt niet uit, of dat nou op de tv zelf is (bijv youtube via smart-tv) of een externe bron als odido tv-box.

Als ik de soundbar van de stroom haal en de hdmi kabel uit de tv haal en een tijdje wacht en weer aansluit dan werkt het weer.

Gek genoeg herkent de tv wel dat er een audio-apparaat aangesloten is op de eArc hdmi-poort. Ook als het geluid niet werkt. Af en toe komt er een ook melding op de tv als je deze aanzet, dat er een audio-apparaat is aangesloten en dat je die kan instellen. Veel instellingen krijg je dan niet, maar het helpt ook niet om het geluid te herstellen als dat niet meer afspeelde. En als het geluid niet werkt en ik doe na het ontkoppelen de kabels weer in de soundbar en tv, doet het geluid het direct weer, nog voordat deze melding komt en ik de instellingen ervan doorloop.

Ik heb geen idee waar het probleem kan zitten en waar ik de oplossing moet zoeken. Heeft iemand suggesties of ervaring hiermee?

[ Voor 3% gewijzigd door averagegamer op 04-06-2025 18:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CF-ROB
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-06 08:55
Heb je de bar al eens een terug gezet naar fabrieksinstellingen? Daarnaast zou ik eens een andere kabel proberen en testen op een andere tv als dat niks oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 13:36
Ik heb verschillende kabels geprobeerd maar het probleem blijft. Als ik de audio vio een optische kabel doe tussen tv en soundbar werkt het wel. Als ik de odido tvbox direct op de soundbar aansluit en t beeld doorsturen via eArc naar tv werkt het ook niet. Ik kom er dus maar niet achter of het aan de tv of aan de soundbar ligt en op welke ik eventueel garantie moet gaan claimen. Ik heb helaas geen ander arc-scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:07
Wat zijn de audio output settings op de tv? Staat de erac mode op auto of iets anders?

Meende te herinneren dat earc op deze generatie Sony tv's wel vaker instabiel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:37
Het kan gewoon zijn dat je je tv moet herstarten.

Als hij aan is, druk 5 seconden op de uitknop (vasthouden) totdat je kan kiezen voor opnieuw opstarten.

Dan herstart hij alle apps en software. Het is zowat een halve pc, af en toe moet je opnieuw opstarten. Succes!

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120