Hoe monitor met DVI-D aansluiten op pc met HDMI 2.0b?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
1. Hoe kan ik mijn oude computerbeeldscherm uit ongeveer 2009 aansluiten op mijn moderne mini-desktop met Windows 11?

2. Deze mini-desktop heeft o.a. een video-aansluiting voor HDMI 2.0b. (Die ondersteunt 4K @60Hz.)

3. Mijn oude computerbeeldscherm heeft o.a. een video-aansluiting voor DVI-D, met een bijbehorende kabel van DVI-D naar DVI-D. 

4. Kan ik die aansluiting maken met een VERLOOPSTEKKER die beschreven wordt als: "van HDMI-A naar DVI-D (24+1 pin)"? Met andere woorden: kan ik die verloopstekker met HDMI-A aansluiten op mijn mini-desktop met HDMI 2.0b?

5. Het EAN (artikelnummer) van die verloopstekker is: 4040849680984. Deze verloopstekker heeft als maximale resolutie WQXGA (2560 × 1600) 60 Hz. 

6. Is die verloopstekker richtingsgevoelig/directional?

7. Kan ik diezelfde aansluiting maken met een 'DVI-D naar HDMI-A VERLOOPKABEL'? Met andere woorden: kan ik die verloopkabel met HDMI-A aansluiten op mijn mini-desktop met HDMI 2.0b? Het EAN van die verloopkabel is: 4040849518812. De maximale belasting van die kabel is: Full HD (1080p HD).

8. Maakt de richting van de datastroom uit voor de keuze van die verloopkabel? 

9. Die verloopstekker en verloopkabel die ik op het oog heb, zijn beide van het merk Goobay.

10. Mijn mini-desktop is een MSI Cubi 5 12M-004EU met Intel Core i3-1215U.

11. Mijn oude computerbeeldscherm is een Samsung SyncMaster 743B. Deze heeft een maximale resolutie van 1280 x 1024 bij 75 Hz.

12. De prijs van de verloopkabel of verloopstekker vind ik niet zo belangrijk.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Beste antwoord (via Geraard op 11-06-2025 16:36)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09
DVI-D is qua (digitale) signalen volledig compatible met HDMI. (qua signalen, protocol, spanningslevels, datafrequenties enz.).
Elk koppelstukje, verloopstekker of verloopkabel zou prima moeten werken.

Die kabels zijn in het algemeen allemaal passief, dus richtings-ongevoelig. Kunnen beide kanten op (weet ik ook uit ervaring). Er zit geen elektronica in dergelijke kabels, omdat het tussen HDMI en DVI-D dus niet nodig is om de signalen te converteren. Dit is puur draadjes aan elkaar verbinden binnenin die koppelingen.

De maximale resolutie van de DVI-D standaard is de genoemde 2560x1600, maar daar heb je al DVI-DualLink voor nodig, maar dat is allemaal niet relevant, want die hoge resolutie ondersteunt je scherm toch niet.

Wat @guido66 hierboven zegt over het eenrichtingsverkeer klopt dus niet voor normaal gebruik tussen HDMI en DVI-D.

Ik heb in het verleden heel wat zitten prutsen met allerlei verloopstekkertjes en kabels tussen deze aansluitingen.. het werkte altijd voor alle resoluties t/m FullHD.
(want met hogere resoluties ben je afhankelijkelijk van de HDMI versie, en/of de genoemde DualLink eigenschap van de DVI-D aansluiting.. maar zoals gezegd is dat voor jou niet van toepassing)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:15
Dit soort kabels of adapters is altijd eenrichtingsverkeer. Dus van pc naar monitor is van hdmi naar dvi.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09
DVI-D is qua (digitale) signalen volledig compatible met HDMI. (qua signalen, protocol, spanningslevels, datafrequenties enz.).

Die kabels zijn in het algemeen allemaal passief, dus richtings-ongevoelig. Kunnen beide kanten op (weet ik ook uit ervaring). Er zit geen elektronica in dergelijke kabels, omdat het tussen HDMI en DVI-D dus niet nodig is om de signalen te converteren. Dit is puur draadjes aan elkaar verbinden binnenin die koppelingen.

De maximale resolutie van de DVI-D standaard is de genoemde 2560x1600, maar daar heb je al DVI-DualLink voor nodig, maar dat is allemaal niet relevant, want die hoge resolutie ondersteunt je scherm toch niet.

Wat @guido66 hierboven zegt over het eenrichtingsverkeer klopt dus niet voor normaal gebruik tussen HDMI en DVI-D.

Ik heb in het verleden heel wat zitten prutsen met allerlei verloopstekkertjes en kabels tussen deze aansluitingen.. het werkte altijd voor alle resoluties t/m FullHD.
(want met hogere resoluties ben je afhankelijkelijk van de HDMI versie, en/of de genoemde DualLink eigenschap van de DVI-D aansluiting.. maar zoals gezegd is dat voor jou niet van toepassing)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
BrainCrash schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:02:

(want met hogere resoluties ben je afhankelijk van de HDMI versie, en/of de genoemde DualLink eigenschap van de DVI-D aansluiting.. maar zoals gezegd is dat voor jou niet van toepassing)
Ik ben echt blij dat je zo uitgebreid hebt gereageerd op mijn ingewikkelde vraag.

Een verloopstekker of verloopkabel met HDMI-A aansluiten op mijn mini-pc met HDMI 2.0b-uitgang (zoals ik hierboven heb beschreven) is volgens jou ook geen probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geraard schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:24:
[...]

Ik ben echt blij dat je zo uitgebreid hebt gereageerd op mijn ingewikkelde vraag.

Een verloopstekker of verloopkabel met HDMI-A aansluiten op mijn mini-pc met HDMI 2.0b-uitgang (zoals ik hierboven heb beschreven) is volgens jou ook geen probleem?
Nope, dat gaat gewoon werken. Want de signalen zijn verder gewoon hetzelfde. Dus dat werkt eigenlijk altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Geraard zo heb ik het ook werkend gehad vroeger, met een HDMI>DVI-D dus haal er eentje op ale kabels of waar dan ook.

en wel geinig dat je EAN post, is ook mijn favoriete manier om artikelen te duiden naast de PW links.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

guido66 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:52:
Dit soort kabels of adapters is altijd eenrichtingsverkeer. Dus van pc naar monitor is van hdmi naar dvi.
Dat is waar als het een adapter is, maar bij een verloopje, waar geen logica inzit, heb je daar geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:46:
@Geraard zo heb ik het ook werkend gehad vroeger, met een HDMI>DVI-D dus haal er eentje op alle kabels of waar dan ook.

en wel geinig dat je EAN post, is ook mijn favoriete manier om artikelen te duiden naast de PW links.
EAN-artikelcodes vind ik handig om veel informatie over een bepaald product te zoeken, als er verschillende productnamen worden gebruikt.

Bedankt voor je antwoord vanuit de praktijk.

Ik heb de layout van mijn openingspost wat verbeterd voor nieuwe lezers.

Ik vond dit uitgebreide artikel over HDMI: https://www-avaccess-com....to=rq#Regular_Size_Type_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
TERW_DAN schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:07:
[...]

Dat is waar als het een adapter is, maar bij een verloopje, waar geen logica inzit, heb je daar geen last van.
Bedankt. Mijn oude Samsung beeldscherm dat ik wil aansluiten op mijn mini-desktop heeft een eigen voedingskabel, die is aangesloten op het stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Geraard schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:20:
[...]

Bedankt. Mijn oude Samsung beeldscherm dat ik wil aansluiten op mijn mini-desktop heeft een eigen voedingskabel, die is aangesloten op het stopcontact.
Maar stroomvoorziening staat daar los van. Het gaat puur om het beeldsignaal. Van HDMI naar DVI is een passief verloop, dus dat werkt. Heb je een actieve adapter nodig (bijvoorbeeld van Displayport naar VGA), dan is het wel 1 richtingsverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
TERW_DAN schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:36:
[...]

Maar stroomvoorziening staat daar los van. Het gaat puur om het beeldsignaal. Van HDMI naar DVI is een passief verloop, dus dat werkt. Heb je een actieve adapter nodig (bijvoorbeeld van Displayport naar VGA), dan is het wel 1 richtingsverkeer.
Bedankt voor je antwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
Ik heb inmiddels een verloopstekker gekocht en aangesloten, die beschreven wordt als "van HDMI-A male naar DVI-D (24+1 pin) female". En dat werkt. Ontzettend bedankt voor jullie goede adviezen. Ik hoef voorlopig geen nieuw beeldscherm te kopen.
Pagina: 1