Stroomvoorziening zonnescherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Far_less
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-06 19:07
Een vraag met betrekking tot de elektrische aansluiting voor een nog te plaatsen elektrisch zonnescherm (met afstandsbediening).

Het zonnescherm komt vlak boven de buitenlamp te hangen.
In de bijkeuken zit een lichtknop waarmee de buitenlamp aan en uit gezet kan worden. Gezien het een lamp met schemer sensor betreft staat deze in feite altijd aan (deze wordt overigens nog vervangen door een moderner ogende lamp met dezelfde functies). Daarom is het plan om via dezelfde stroomvoorziening ook het zonnescherm van stroom te voorzien: dit scheelt een gat boren + een stekker in een stopcontact (wat ook niet in de buurt zit)

De vraag is nu vooral wat de meest logische aansluiting is. Ik zie een aantal opties:

A.: Het zonnescherm wordt op dezelfde schakelaar aangesloten. Hierdoor kunnen zowel lamp als zonnescherm wel van het stroom worden gehaald (bijvoorbeeld tijdens vakanties). Is de zwarte schakeldraad (tussen schakelaar en lamp) dik genoeg om de stroomvoorziening van zonnescherm en lamp aan te kunnen? Ik lees online dat de Somfy Sunea motor 240w vraagt bij gebruikt.

Voor optie B en C moeten 1 of meer nieuwe draden worden getrokken.

B.: de lamp wordt losgekoppeld van de schakelaar en direct aangesloten op het stroomnet. Dan kan het zonnescherm op de schakelaar worden aangesloten.

C.: de lichtschakelaar wordt vervangen door een serieschakelaar. Hierdoor kunnen lamp en zonnescherm los van elkaar worden bediend.

Het nadeel van de laatste twee opties is natuurlijk dat ze meer werk kosten. Vooral het trekken van meerdere kabels door een dun buisje lijkt me onhandig.

Wat zouden jullie doen? Of zie ik een optie over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9nQ2denXDgqBEdDrBc7_mBWxxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNtjeOlnLfiOyYx0XPMK12sg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Far_less op 04-06-2025 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:37
optie c, makkelijker als je ze allebei los kan schakelen denk ik dan

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:39
Heb zelfde gedaan. Lamp en zonnescherm altijd op stroom (met schakelaar).
En een hue lamp in de buitenlamp gedaan die avonds een paar uur aan gaat :)

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 08:02
Hoe lang ben je van plan er te wonen?
Halve oplossingen bijten je altijd in de kont als je het niet verwacht. Ik zou een fatsoenlijke oplossing kiezen. Wat kabels trekken en een wcd/schakelaar vervangen is ook geen onoverkomelijk werkje.

Typos

[ Voor 3% gewijzigd door wienesroa op 04-06-2025 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
We zijn in ons vorige huis nog een stapje verder gegaan: hue buitenlamp + zonnescherm met draadloze afstandsbediening. De plek van de lichtschakelaar hebben we omgebouwd naar een stopcontact en permanent stroom gezet op de leiding naar buiten.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:07
Het zwarte schakeldraadje is 1.5mm2.
Hier kan gewoon 16A overheen(3680 Watt), zeker over zo een korte afstand.

Maar ik zou nieuwe draden trekken. In een 16mm vaste buis mogen max 5 draden zitten waarvan dan 3 er 2.5mm2 zijn in jouw geval (bruin,blauw,aarde) en 1x zwart 1.5mm2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:23
FredvZ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:06:
We zijn in ons vorige huis nog een stapje verder gegaan: hue buitenlamp + zonnescherm met draadloze afstandsbediening. De plek van de lichtschakelaar hebben we omgebouwd naar een stopcontact en permanent stroom gezet op de leiding naar buiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChwSyOGynns5VrD_bURBKxWwcAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ia2KnWJJhia782lT2xwyyQuT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door chaoscontrol op 05-06-2025 09:22 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

Draden bijtrekken in een 16mm buisje is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan. Met de oude draden een nieuw setje er door heen trekken gaat vaak gemakkelijker dan een trekveer naast de oude.

Somfy moet wel nog aan/uit kunnen ( om hem later te connecten met een draadloze bediening. Of zelfs met met bepaalde intervals bij herprogrammeren. Dat kan via een schakelaar maar hoeft niet. Draadjes aangesloten in de centraaldoos zoals bij mij is weer wat minder handig...

Oplossing A kan imho prima en schakelaar behouden om Somfy te kunnen programmeren.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 00:52
Ik zou gewoon voor optie A gaan, prima.
Net als @Wuursj hierboven zegt.

Een schakeldraad om een scherm van 240W en een lamp van enkele W aan te sturen is prima.
Het is nog een logische keuze ook, want stel dat je ooit problemen met vocht krijgt en je aardlek het niet leuk meer vindt kun je het daar ook stroomloos zetten zonder te hoeven demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Schakelaar die ogenschijnlijk geen effect heeft. Jij weet 't, maar de volgende zit de schakelaar 20 keer te proberen opzoek wat er aan/uit gaat. Zonnescherm van de stoom afhalen is voor dagelijks gebruik niet nodig.

ik zou er een blindplaat op monteren.
nllight schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:11:
Het zwarte schakeldraadje is 1.5mm2.
Hier kan gewoon 16A overheen(3680 Watt), zeker over zo een korte afstand.

[...]
1,5mm2 mag 16A met schakelautomaten, maar 10A met smeltzekering. Maar in beide gevallen is dat een veelvoud van wat licht + electromotor doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-09 17:36
Waarom niet je buitenlamp (met HUE) vast voeden en in plaats van de schakelaar gewoon een op/neer schakelaar plaatsen?
Makkelijkst en werkt altijd.

Alternatief is beide vast voeden (afstandsbediening gebruiken) en een blindplaat plaatsen.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Pagina: 1