Glasvezelaansluiting van ODF zonder aangevraagd te hebben?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Vandaag stond er een man aan de deur die een afspraak wilde maken om van Open Dutch Fiber een glasvezelaansluiting te plaatsen in de meterkast.

Ik heb zelf geen aansluiting aangevraagd maar volgens de man was dit een nieuw project waar iedereen kosteloos een aansluiting krijgt.

Is dit een nieuwe methode voor aanleg of zit hier een addertje onder het gras?

Beste antwoord (via Crxtreem op 04-06-2025 19:50)

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-07 17:50
Nee dat is vrij normaal. Er is ook geen verplichting om een abonnement te nemen. Ze brengen de glasvezel naar je meterkast voor als jij of een nieuwe bewoner in de toekomst glasvezel internet wil.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-07 17:50
Nee dat is vrij normaal. Er is ook geen verplichting om een abonnement te nemen. Ze brengen de glasvezel naar je meterkast voor als jij of een nieuwe bewoner in de toekomst glasvezel internet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ok dan laat ik de afspraak staan.

Ben benieuwd hoe ze hem in de meterkast krijgen.
En hopen dat ze mijn bodemfolie niet slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-07 15:53
Het is voor het aanleggen het goedkoopst als ze de hele straat in één keer doen. Als ze geld gaan vragen doet bijna niemand het en kunnen ze de vezel ook niet verhuren.

Dus bieden ze het iedereen 1 keer gratis aan. Als je nu nee zegt, komen er wel kosten bij als je het alsnog wil.
En het kan (onder bepaalde omstandigheden) als een verborgen gebrek worden gezien bij verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Crxtreem schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:53:
Ben benieuwd hoe ze hem in de meterkast krijgen.
En hopen dat ze mijn bodemfolie niet slopen.
Er even bij blijven, geef ze een kopje koffie en een koekje, en je krijgt heel veel gedaan! :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:28
Pas stonden ze hier aan de deur met dezelfde soort vraag. Toen ik doorvroeg bleek dat ik dan wel een contract moest aangaan.
Heb hem gewezen op het feit dat het misleidend was hoe hij het vroeg. Toen werd hij boos en liep weg. Lekkere toko...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-07 11:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

KNed schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:07:
Pas stonden ze hier aan de deur met dezelfde soort vraag. Toen ik doorvroeg bleek dat ik dan wel een contract moest aangaan.
Heb hem gewezen op het feit dat het misleidend was hoe hij het vroeg. Toen werd hij boos en liep weg. Lekkere toko...
ODF trekt alleen naar binnen met een contract. (normaal gesproken)
KPN Netwerk trekt hem zonder contract naar binnen.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:28
Bij mij was het ODF. Dat is de enige glas aanbieder in mijn straat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-07 19:31
CrankyGamerOG schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:09:
[...]

Dt is niet altijd het geval, ik hoefde geen contract aan te gaan en toch werd het naar binnen gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-07 11:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Dracula schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:20:
[...]

Dt is niet altijd het geval, ik hoefde geen contract aan te gaan en toch werd het naar binnen gebracht.
ik zeg toch normaal gesproken ;)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Nou de Glasvezel is binnen...
Maar de manier waarop is wel een drama.

Had met de deurverkoper een afspraak gemaakt dat ze gisteren langskwamen.
Een week of wat geleden waren ze zonder melden mijn stenen naast de voordeur eruit aan het peuteren en hebben ze de glasvezel vanaf straat naar mijn huis gebracht.
Hiervoor naar ODF gebeld en had volgens hun gecommuniceerd moeten worden met de deurverkoper.
Helaas niet gebeurd dus was wat miscommunicatie.
De vezel lag dus op de plek waar ook mijn coax binnen komt en dat is in de woonkamer en niet in de meterkast.

Gisteren was het dan zo ver en stonden ze voor de deur om de glasvezel verder naar binnen te brengen.
Aangegeven dat ik de glasvezel niet in de woonkamer wil maar in de meterkast.
Dat was geen probleem en ging wel lukken.
Dus straatwerk weer open naast de voordeur en een gat boren naar binnen.
Daarna in de meterkast een gat boren en hoorde ze een sissend geluid.
Aardig wat paniek want de gasleiding loopt onder de vloer daar (wat ik ook aangegeven had.)
Gasmeter dicht maar het geluid bleef te horen.
Dus daarna de waterkraan dicht en stopte het geluid.
Bleek dat ze door de waterleiding van de wc naast de meterkast geboord te hebben. |:(

Na wat gerommel hebben ze een gat gevonden tussen andere pvc buisjes waar de glasvezel doorheen paste en zo de glasvezel maar in de meterkast gelegd.
Ding aan de muur geschroefd en getest.

Dus dat stukje is geregeld.
Nu weer wachten op een loodgieter die op kosten van de ZZP'er die geboord heeft de waterleiding te laten repareren.
Gelukkig heb ik meerdere afsluiters dus kon deze leiding dichtzetten.

's middags viel er ook een brief van Glaspoort op de mat dat ze in de buurt glasvezel aan gaan leggen.
Toch maar eens goed nadenken of ik deze wel naar binnen laat brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 17:39

Croga

The Unreasonable Man

Al een tijdje niet meer.... ODF is ergens vorig jaar over gegaan naar in-huis opleveren. Wellicht dat dit niet bij alle projecten gebeurt maar het is wel de nieuwe standaard voor alles wat ODF doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 17:39

Croga

The Unreasonable Man

Crxtreem schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:32:
Bleek dat ze door de waterleiding van de wc naast de meterkast geboord te hebben. |:(
Bij ons hadden ze (Niet ODF maar een ander) door de rioolbuis geschoten met verstopping van de WC afvoer tot gevolg.....

Loodgieter wist meteen dat het de glasvezel boer geweest moest zijn. Heeft alles heel goed hersteld en de factuur rechtstreeks naar de glasvezel boer gestuurd. Nooit meer wat van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
[...]

dat is dus niet waar,

elke network operator moet om aan te mogen leggen een vergunningsaanvraag doen,
in het vergunningstraject moeten ze de gemeentes zien te overtuigen dat hun aanleg de boel niet te veel verstoord en dat het een bepaald belang dient. elke gemeente (en binnen de gemeente elke zittingstermijn zal anders omgaan met zo'n aanvraag.. er zijn politieke partijen die glas als het nieuwe nuts zien en dus van een aanvrager verwachten dat ze iedereen aansluiten, anderen gemeentes willen vooral dat 'de markt' er wel voor zorgt en in die laatste gevallen zal een abonementsverplichting redelijk standaard zijn.

toen ze in dordrecht gingen aanleggen was de eis dat iedereen gratis werd aangesloten en alle providers tegen dezelfde whole-sale en/of darkfiber tarieven mochten leveren.. en lange tijd was daar dus een gezonde concurentie.

overigens ben ik het wel met TS eens, als er een afname plicht is dan moet dat wel ondubbelzinnig en voorafgaand aan de toestemming duidelijk zijn geworden. als daarin fouten worden gemaakt is dat zowel schending van de wet op colportgage alsook op het begrip dwaling (art: 6:228 lid 1 BW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:09
[...]

Nee, hier hebben ze eerst een actie gehad een gratis aansluiting bij een abbo.

Inmiddels kan iedereen een gratis aansluiting aanvragen zonder verdere consequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:39
Crxtreem schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:32:
's middags viel er ook een brief van Glaspoort op de mat dat ze in de buurt glasvezel aan gaan leggen.
Toch maar eens goed nadenken of ik deze wel naar binnen laat brengen...
Zeker als t opnieuw gratis is: laten doen: Het geeft jezelf of latere bewoners keuze uit aabieders en dus aanbiedingen......
Pagina: 1