Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 23:08
Ik dacht altijd dat het niet vaak voorkwam, maar zowel in het bedrijfsleven als bij de overheid maak ik regelmatig mee dat tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek wordt gevraagd wat je momenteel verdient. Vaak wordt er zelfs verzocht om een loonstrook te overhandigen, zodat men je ‘eerlijk’ kan inschalen.

In principe kun je dit weigeren, maar vaak wordt dan gedacht dat je iets te verbergen hebt of niet de waarheid spreekt. Om geen risico te lopen, kiezen veel mensen er daarom toch voor om hun salaris of loonstrook te overhandigen.

Hebben anderen dit recent meegemaakt? Bijvoorbeeld bij de overheid en hoe hebben jullie gehandeld?

Ik heb mogelijk binnenkort een arbeidsvoorwaardengesprek bij een kleine gemeente, maar ik vrees dat ik opnieuw de vraag zal krijgen wat ik verdien en of ik mijn loonstrook kan laten zien.

Gelukkig komt er Europese wetgeving aan die dit soort praktijken moet tegengaan. Het wetsvoorstel implementatie Richtlijn loontransparantie tussen mannen en vrouwen is opgesteld om de Europese Richtlijn (EU) 2023/970 om te zetten in Nederlandse wetgeving. Deze richtlijn is bedoeld om gelijke beloning voor mannen en vrouwen bij gelijk of gelijkwaardig werk te bevorderen, via meer transparantie en betere handhaving.

De belangrijkste maatregelen op een rij:

1. Transparante loonstructuren: Werkgevers moeten loonstructuren hanteren die gebaseerd zijn op objectieve en genderneutrale criteria.

2. Verbod op vragen naar salarisgeschiedenis: Werkgevers mogen sollicitanten niet langer vragen naar hun eerdere salaris.

3. Rapportageverplichting: Werkgevers met 100 of meer medewerkers moeten regelmatig rapporteren over loonverschillen binnen hun organisatie. Een groot deel van deze informatie wordt openbaar.

4. Rechtsbescherming voor werknemers: Werknemers krijgen het recht op informatie over beloningsniveaus en kunnen bij vermoedens van ongelijke beloning een klacht indienen.

5. Strengere handhaving: De Arbeidsinspectie krijgt bevoegdheden om hierop toezicht te houden en sancties zoals boetes of dwangsommen op te leggen bij overtredingen.

Ik ben erg blij dat deze wet wordt ingevoerd. Als je bij een vorige werkgever onderbetaald werd en je bij een nieuwe werkgever je loonstrook moet laten zien, loop je het risico opnieuw te worden onderbetaald. Deze wet biedt eindelijk bescherming tegen dat mechanisme.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:30

St@m

@ Your Service

Als die wet er is, en ze vragen het toch.. wat wordt dan precies het verschil met de huidige situatie? Ga je ze voor het gerecht slepen?

Geef gewoon normaal antwoord. Willen ze toch, en jij niet, dan is het geen match. Prima.

Ik snap werkelijk niet waar je je druk over maakt.

Je weet toch wat je wilt verdienen? Nouja, dat zou je moeten weten. Krijg je dat aanbod niet, dan loop je verder. Sim-pel.

Maar nee, er moet een wet gemaakt worden.. dat geld hadden ze ook kunnen besteden aan hogere salarissen.

[ Voor 29% gewijzigd door St@m op 04-06-2025 17:15 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:03
Ehm, bij overheid werken ze met schalen en tredes.
Op je loonstrook staat welke trede je had - dus dat geeft mooi aan hoeveel jaar ervaring je hebt.

Ja, ik moest ook mijn loonstrook overhandigen, zodat ze de trede konden kopieren. Dat ik omhoog ging in salaris werd niets over gezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:57
Ik geef altijd aan dat ik miljoenen verdien, maar niet krijg.

En als ze erom vragen, dan is het toch vrij normaal om te vragen wat hun bedoeling ermee is?
Als ze daar normaal op antwoorden, dan is er toch niks aan de hand?

En anders kan je altijd nog aangeven dat je een hoger salaris wilt.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
In het onderwijs werken we met een cao en functie huizen waarin staat hoeveel een ieder verdient... Dat is genderneutraal.

Wat punt 2 voor een gevolgen gaat hebben weet ik niet. In het onderwijs krijg je gewoon elk jaar een trede erbij, na 10 jaar zit je op trede 10. Gaan we dan te maken krijgen met de kracht van onderhandelen waarbij de een in trede 1 begint en de ander in trede 6? Omdat de een beter kan onderhandelen dan de ander? Dat zal ook weer voor een kloof zorgen tussen introverte en extraverte mensen...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Dit is al heel vaak besproken, dus als je meer meningen wil kan je even een snelle zoek doen.

Mijn mening: je solliciteert voor de baan die je krijgt, niet de baan die je had.
Hoeveel je daar verdiende doet er niet toe in de discussie, tenzij ze onder-bieden en je wil een stok om mee te slaan.
In het geval dat je wèl die loonstrook nodig hebt in de discussie weet je ook meteen wat een gezeik loonsverhoging gaat worden in de toekomst.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
Wylana schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:13:

En als ze erom vragen, dan is het toch vrij normaal om te vragen wat hun bedoeling ermee is?

Vaak is het doel om geld te besparen. Stel dat hun budget tussen de 5.000 en 6.500 euro per maand ligt, en ze je op basis van je werkervaring eigenlijk 6.000 euro zouden willen bieden, dan zullen ze dat waarschijnlijk niet doen als ze weten dat je nu 5.000 euro verdient.

Overigens is het gewoon prive en gaat het hun niks aan wat je elders verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

UltraInstinct schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:17:
[...]

Vaak is het doel om geld te besparen. Stel dat hun budget tussen de 5.000 en 6.500 euro per maand ligt, en ze je op basis van je werkervaring eigenlijk 6.000 euro zouden willen bieden, dan zullen ze dat waarschijnlijk niet doen als ze weten dat je nu 5.000 euro verdient.

Beantwoord de vraag waarom het hen niet aangaat wat je nu verdient en je hebt argument om te gebruiken en het gesprek om te buigen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heel simpel; een nieuwe werkgever heeft geen reet te maken met wat je eerder verdiende. Jij geeft aan wat je wil verdienen, zij geven aan wat ze je willen betalen, en je gaat hopelijk ergens zitten waar je het allebei mee eens bent.

Als ik tijdens een sollicitatieprocedure gevraagd word om mijn vorige salaris zal ik redelijk eerlijk maar ook vaag genoeg zijn (bijv 'rond de 3000 bruto maandsalaris'), als ze eisen een vorige loonstrook te overhandigen ga ik ergens anders verder met mijn zoektocht.
Dat betekent gewoon letterlijk dat je potentiële toekomstige werkgever je nú al niet vertrouwt, en nú al inzet op je zo min mogelijk betalen. Dat is dus geen werkgever die in gaat zetten op jouw groei en jou het beste gunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
[...]

Mja, en tegelijkertijd willen we niet dat mensen in de zorg en in het onderwijs direct het maximale verdienen, want dat kost dan weer belastinggeld ipv bedrijfswinst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
President schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:24:
[...]

Mja, en tegelijkertijd willen we niet dat mensen in de zorg en in het onderwijs direct het maximale verdienen, want dat kost dan weer belastinggeld ipv bedrijfswinst
Het is nooit goed tenzij ze zelf de persoon in kwestie zijn. :O
Bij dit soort topics vraag ik me altijd af wat jezelf zou willen als je een bedrijf had. Gewoon iedereen meteen 10k p/m betalen :*)

Meeste bedrijven hebben salarisschalen om dit probleem beetje te tackelen, om je de juiste schaal in te schatten doen ze meestal je huidig salaris + 1 trede. Dan roep jij, oh dat is weinig, gaan ze weer trede omhoog. Roep jij, had meer verwacht. Zeggen ze, succes met je zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Oon schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:22:
Heel simpel; een nieuwe werkgever heeft geen reet te maken met wat je eerder verdiende. Jij geeft aan wat je wil verdienen, zij geven aan wat ze je willen betalen, en je gaat hopelijk ergens zitten waar je het allebei mee eens bent.

Als ik tijdens een sollicitatieprocedure gevraagd word om mijn vorige salaris zal ik redelijk eerlijk maar ook vaag genoeg zijn (bijv 'rond de 3000 bruto maandsalaris'), als ze eisen een vorige loonstrook te overhandigen ga ik ergens anders verder met mijn zoektocht.
Dat betekent gewoon letterlijk dat je potentiële toekomstige werkgever je nú al niet vertrouwt, en nú al inzet op je zo min mogelijk betalen. Dat is dus geen werkgever die in gaat zetten op jouw groei en jou het beste gunt.
Let wel, er zijn wel uitzonderingen. Zo is het standaard in de CAO kinderopvang dat men een loonstrook overhandigd zodat je in dezelfde trede verder kunt gaan.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:42
Ik vraag mij dan altijd af of je dan ook de salarisstroken van je toekomstige collega's en leidinggevende kan inzien zodat jij kan zien dat je niet wordt onderbetaald

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:32
Wijs ze op de aankomende richtlijn en kijk of ze daar fatsoenlijk op reageren. Edit: dit is een mooie indicator van wat je kan verwachten als je daar eenmaal werkt.

[ Voor 35% gewijzigd door pennywiser op 04-06-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

True schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:29:
[...]

Let wel, er zijn wel uitzonderingen. Zo is het standaard in de CAO kinderopvang dat men een loonstrook overhandigd zodat je in dezelfde trede verder kunt gaan.
In de praktijk bedoel je?
Waarom zou je in dezelfde trede verder willen gaan? Je zou bij het wisselen van baan toch juist vooruit willen gaan ipv stilstaan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:34
St@m schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:11:
Als die wet er is, en ze vragen het toch.. wat wordt dan precies het verschil met de huidige situatie? Ga je ze voor het gerecht slepen?

Geef gewoon normaal antwoord. Willen ze toch, en jij niet, dan is het geen match. Prima.
Dit is precies de kern van ‘het probleem’. Er zit hier iets in de cultuur waardoor we ons nederig opstellen richting een potentiële werkgever.
  • De sollicitant mag op gesprek komen bij de werkgever.
  • De werkgever mag een sollicitant ontvangen.
De eerste zin klinkt bekend, de tweede ongetwijfeld niet.

Wat mij betreft een ‘no-go’ om je salaris te delen laat staan je complete strook. Het werkt altijd in je eigen nadeel.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:07
UltraInstinct schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:08:
Hebben anderen dit recent meegemaakt? Bijvoorbeeld bij de overheid en hoe hebben jullie gehandeld?

Ik heb mogelijk binnenkort een arbeidsvoorwaardengesprek bij een kleine gemeente, maar ik vrees dat ik opnieuw de vraag zal krijgen wat ik verdien en of ik mijn loonstrook kan laten zien.
Is aan mij ook gevraagd (overheid) en heb keurig gezegd dat ik die niet ging overhandigingen. Werd gewoon geaccepteerd en kreeg een goed aanbod.
Dus gewoon keurig uitleggen dat ze alle info hebben om je netjes in te schalen. Doen ze het goed, hebben ze een werknemer, zo niet dan zoek je verder. Doen ze moeilijk, weet je direct dat je daar niet wil werken.

Naast het wetvoorstel wordt ook verplicht om bij een vacature een realistische salarisindicatie te geven. Enorm frustrerend om lekker gemaakt te worden met een mooie functie en vervolgens te horen dat ze ver onder je huidige salaris willen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Is mij ook gevraagd (overheid) en ik moest lachen toen de vraag kwam. Nou helpt het dat ik van externe inhuur naar intern ging en ze me dus ook erg graag wilden hebben, maargoed. Er werd direct op mijn lach gereageerd "oh maar dat hoeft niet hoor als je het niet wil". Ik heb toen duidelijk gemaakt dat hij ook wel snapte dat ik dat niet ging delen en dat het gaat om wat zij mij willen bieden. Sowieso was mijn schaal en trede eigenlijk al afgesproken voor ik de stap maakte, maargoed. :+

Mocht je bang zijn dat ze je dan niet willen hebben, tja, wil je er dan wel werken?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:45
IK ben een ruim jaar geleden ook bij overheid gaan werken en heb ook mijn loonstrook niet laten zien. Het was een totaal andere functie dan wat ik deed dus wat heeft dat loon er dan mee te maken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:32
No Hands schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:08:
IK ben een ruim jaar geleden ook bij overheid gaan werken en heb ook mijn loonstrook niet laten zien. Het was een totaal andere functie dan wat ik deed dus wat heeft dat loon er dan mee te maken?
Hoe werd er gereageerd toen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:03

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Wylana schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:13:

Je kan toch gewoon zeggen wat maakt het uit wat ik nu verdien? Ik wil bedrag x. De markt is daar nu naar en niet andersom. Ik zie geen enkele reden om een salaris strookje te overhandigen. Tenzij dat je niet om geld geeft en alleen om werkplezier gaat dan is het een ander verhaal. Maar dan was je dit topic niet gestart ;)

[ Voor 15% gewijzigd door TheDudez op 04-06-2025 19:36 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Je kan hem ook ombuigen en aangeven wat je salariswens is.

Bij mijn organisatie is het andersom. Wij vragen altijd naar je wens in salaris en ik denk 70% geeft vervolgens aan wat ze nu verdienen. Dat interesseert me niks, ik wil weten waarmee je tevreden bent in een volgende baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwaarde
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 29-06 22:22
Alleen in de tijd van mijn bijbaantjes en bij mijn eerste 'echte' baan heb ik mijn vorige loonstrookjes laten zien. Bij alles daarna heb ik gewoon mijn wensen (meestal mijn huidige salaris plus zo'n 20%) kenbaar gemaakt, zonder het overleggen van een loonstrook. Daar werd eigenlijk nooit moeilijk over gedaan en konden de onderhandelingen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:45
pennywiser schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:28:
[...]

Hoe werd er gereageerd toen?
Dat was geen probleem, er is immers gewoon een schaal bekend waar je in valt en mijn eis paste daarbij. Dat was een stuk meer dan op mijn loonstraat stond maar wel binnen de schaal. Ik heb gewoon mijn looneis neergelegd en ze hebben de schaal gezocht die daarbij paste. Als je iets gaat eisen wat op het randje van of buiten die schaal valt dan zal je dat moeten motiveren natuurlijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:57
TheDudez schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:32:
[...]

Je kan toch gewoon zeggen wat maakt het uit wat ik nu verdien? Ik wil bedrag x. De markt is daar nu naar en niet andersom. Ik zie geen enkele reden om een salaris strookje te overhandigen. Tenzij dat je niet om geld geeft en alleen om werkplezier gaat dan is het een ander verhaal. Maar dan was je dit topic niet gestart ;)
@TheDudez Het is niet mijn topic hoor haha ;)

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:53:
[...]

Dit is precies de kern van ‘het probleem’. Er zit hier iets in de cultuur waardoor we ons nederig opstellen richting een potentiële werkgever.
  • De sollicitant mag op gesprek komen bij de werkgever.
  • De werkgever mag een sollicitant ontvangen.
De eerste zin klinkt bekend, de tweede ongetwijfeld niet.

Wat mij betreft een ‘no-go’ om je salaris te delen laat staan je complete strook. Het werkt altijd in je eigen nadeel.
Ik ken ook voorbeelden waarbij het in voordeel werkte, simpelweg omdat die bij een goed betaalde functie vandaan kwamen.

En ik snap alle redenen om het niet te doen, tegelijk snap ik ook dat een werkgever wil weten hoe je bij je vorige functie presteerde, en dat is toch flink gecorreleerd aan je salaris daar als het goed is.
St@m schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:11:

Ik snap werkelijk niet waar je je druk over maakt.

Je weet toch wat je wilt verdienen? Nouja, dat zou je moeten weten. Krijg je dat aanbod niet, dan loop je verder. Sim-pel.

Maar nee, er moet een wet gemaakt worden.. dat geld hadden ze ook kunnen besteden aan hogere salarissen.
In zijn algemeenheid: de EU heeft recent bedacht dat we minder regels en overhead moeten hebben voor bedrijven om concurrerend te kunnen blijven. En nevermind, daar komen weer de volgende lading regels en procedures en rapporten die bedrijven moeten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Sissors schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 00:58:
[...]

Ik ken ook voorbeelden waarbij het in voordeel werkte, simpelweg omdat die bij een goed betaalde functie vandaan kwamen.

En ik snap alle redenen om het niet te doen, tegelijk snap ik ook dat een werkgever wil weten hoe je bij je vorige functie presteerde, en dat is toch flink gecorreleerd aan je salaris daar als het goed is.
Je hebt gelijk. Ik was ook wel erg stellig in de opmerking dat het altijd in je nadeel werkt. ;)

Tegelijkertijd betwijfel ik de opvatting dat je vorige salaris iets zegt over je prestaties. Als je die redenering zou doortrekken, zegt het naar mijn mening vooral iets over hoe groot je mond is of hoe goed je kunt onderhandelen, maar niets over hoe nauwkeurig, professioneel of vakinhoudelijk onderlegd je bent.

En dan nog, mensen zijn niet gek hè. Op de lange termijn krijg je sowieso frictie, want uiteindelijk wordt het vanzelf duidelijk dat je bespeeld bent. Met als gevolg een lagere arbeidsproductiviteit, negativiteit en/of medewerkers die alsnog vertrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:40
Mij is nooit gevraagd om mijn loonstrook te laten zien, maar waarschijnlijk zou ik iets zeggen in de trant van "daar staat gevoelige informatie op". Mijn BSN delen met een werkgever waarvan het helemaal niet zeker is of ik er wel ga werken zou ik bijvoorbeeld niet om staan te springen. Ook heb ik wel eens een loonstrook gehad waar mijn resterende saldo aan vrije dagen op stond, daar hebben ze ook geen zak mee te maken.

Ook heb ik in het verre verleden zijdelings te maken gehad met salarisadministratie en daar heb ik enorm uitgebreide loonstroken gezien waar best wat interne informatie op stond wat geclassificeerd kan worden als bedrijfsgevoelige informatie (bijvoorbeeld een bonus op basis van gedraaide omzet, waarbij die omzet gewoon genoemd staat).
dragonhaertt schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:17:
Dit is al heel vaak besproken, dus als je meer meningen wil kan je even een snelle zoek doen.

Mijn mening: je solliciteert voor de baan die je krijgt, niet de baan die je had.
Hoeveel je daar verdiende doet er niet toe in de discussie, tenzij ze onder-bieden en je wil een stok om mee te slaan.
In het geval dat je wèl die loonstrook nodig hebt in de discussie weet je ook meteen wat een gezeik loonsverhoging gaat worden in de toekomst.
Verder zou ik inderdaad ook dit aangeven. Als ik solliciteer is het niet omdat ik exact hetzelfde werk ergens anders wil gaan doen, maar omdat ik een stap wil maken of gewoon een totaal ander werkveld in wil gaan. Dan is het oude salaris gewoon niet van toepassing, het is immers voor een heel andere baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Zijn er mensen die zich aan de andere kant van deze vraag bevinden? If so: Zou je eens willen toelichten waarom je hier naar zou vragen? Ik snap dat mensen die t doen om het goedkoopste te bieden niet zullen reageren, maar zijn er anderen?

Complimentje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Martijn.C.V schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:13:
Zijn er mensen die zich aan de andere kant van deze vraag bevinden? If so: Zou je eens willen toelichten waarom je hier naar zou vragen? Ik snap dat mensen die t doen om het goedkoopste te bieden niet zullen reageren, maar zijn er anderen?
Ik bevind mij aan beide kanten van de vraag. Als leidinggevende vind ik het huidige salaris wel iets zeggen over de capaciteiten, al kan ik dat prima nuanceren als iemand weg wil juist omdat hij een stap wil maken. Laatst heb ik iemand aangenomen die voorheen bij een concullega werkte, daarbij hebben we zijn salaris gewoon gematcht + een paar procent (minder dan 5).

Andersom ben ik er heel open over. Sterker nog; als ik niet weet wat de salarisrange is ga ik het gesprek niet eens aan. In het kennisgebied finance is tegenwoordig iedereen 'Controller', vaak met toevoeging aan de voorkant zoals 'Business', 'Cost', 'Senior', 'Group', 'Concern', 'Holding' of 'Plant'. In bijna al deze functies verschillen de salarissen enorm. Ik ken Business Controllers die blij zijn met hun 50k salaris op jaarbasis, en ik ken ze die voor minder dan 150k niet zullen switchen omdat ze er dan op inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Maar niet iedereen is zo kwaadaardig. Soms is het ook puur een HR ding om te zorgen dat het aanbod in lijn ligt met wat je eerder verdiende. Niet dat je na een week na de eerste loonstrook ontslag neemt om dat je dan zelf het gapende gat ziet waar je niet aan gedacht had. Bijvoorbeeld een ander bedrag kwa pensioenafdracht. Toch een andere invulling van extra budgetten etc. etc. Ontbreken van standby toeslagen etc. etc.
Of HR die een volledig beeld wilt geven wat je er op vooruit gaat als je ingaat op het aanbod. Dit verdien je nu met alles en dit ga je verdienen bij ons.

Als je het strookje niet wilt delen, doe dat gewoon niet. Maken ze daar een heisa over, weet je gelijk dat het niet een organisatie is die bij je past. Als je het wel wilt delen, doe je ding.

Zelf deel ik het niet. Het voegt niets toe.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:14
Sissors schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 00:58:
BIj mij was het een voordeel, ik solliciteerde ergens (semi-overheid) en men vroeg ook naar een loonstrook, ik heb iets gezegd in de richting, het gaat mij om wat ik per jaar verdien. Jaar opgave laten zien, dat hebben ze (bijna) gematched met wat er maximaal in zat qua schaal. En een OV abonnement van de zaak.

Het voordeel, ik werkte bij een detaceerder voor een normaal salaris maar ik heb daar anderhalf jaar de standby diensten mogen draaien, de vergoedingen daarbij maakte ik een leuke sprong naar voren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52

Bezulba

Formerly known as Eendje

99ruud99 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:12:
Ehm, bij overheid werken ze met schalen en tredes.
Op je loonstrook staat welke trede je had - dus dat geeft mooi aan hoeveel jaar ervaring je hebt.

Ja, ik moest ook mijn loonstrook overhandigen, zodat ze de trede konden kopieren. Dat ik omhoog ging in salaris werd niets over gezegd.
Tree zegt niets over ervaring. Ik kwam binnen op de hoogste trede, met 1 jaar ervaring.

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-09 22:25
Ik krijg de vraag bijna iedere keer en ik beantwoord de vraag niet concreet, maar draai het om en vraag naar hun budget. Daar krijg ik ook vrijwel nooit een concreet antwoord op, en daarmee is het dan afgelopen voor het bedrijf. Of we spelen met gelijke regels of we spelen helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Tehh schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:24:
Ik bevind mij aan beide kanten van de vraag. Als leidinggevende vind ik het huidige salaris wel iets zeggen over de capaciteiten, al kan ik dat prima nuanceren als iemand weg wil juist omdat hij een stap wil maken. Laatst heb ik iemand aangenomen die voorheen bij een concullega werkte, daarbij hebben we zijn salaris gewoon gematcht + een paar procent (minder dan 5).
Thanks voor je reactie. Interessant om het ook vanuit een ander perspectief te lezen! Zou je wellicht iets meer kunnen uitweiden over wat de hoogte van het salaris dan zegt volgens jou? Komt dit dan mede doordat je niet goed in kunt schatten welke capaciteiten iemand bezit als men zegt dat de persoon in kwestie 'Controller' is?
Tehh schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:24:
Andersom ben ik er heel open over. Sterker nog; als ik niet weet wat de salarisrange is ga ik het gesprek niet eens aan. In het kennisgebied finance is tegenwoordig iedereen 'Controller', vaak met toevoeging aan de voorkant zoals 'Business', 'Cost', 'Senior', 'Group', 'Concern', 'Holding' of 'Plant'. In bijna al deze functies verschillen de salarissen enorm. Ik ken Business Controllers die blij zijn met hun 50k salaris op jaarbasis, en ik ken ze die voor minder dan 150k niet zullen switchen omdat ze er dan op inleveren.
Als een sollicitant een jaarsalaris van 50k vraagt, maar de rest van je Business Controllers zitten minimaal op 75k, hoe ga je daar dan mee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:16
President schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:16:
ook weer voor een kloof zorgen tussen introverte en extraverte mensen...
Die kloof is er nu al... noemen we opvoeding, vooroordelen en wat nog meer. Verschil is er nu eenmaal.

En laat mensen maar zeiken, mensen zien alleen wat zij zelf doen, niet wat een ander doet. Dus zodra ze beginnen over wat een andere krijgt, worden ze al snel niet meer serieus genomen.

Mensen die braaf wachten, krijgen bij ons geen opslag.
Mensen die hun waffel open trekken, die krijgen wel opslag bij ons.

En dat zal vaker wel dan niet zo werken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

President schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:16:
In het onderwijs werken we met een cao en functie huizen waarin staat hoeveel een ieder verdient... Dat is genderneutraal.

Wat punt 2 voor een gevolgen gaat hebben weet ik niet. In het onderwijs krijg je gewoon elk jaar een trede erbij, na 10 jaar zit je op trede 10. Gaan we dan te maken krijgen met de kracht van onderhandelen waarbij de een in trede 1 begint en de ander in trede 6? Omdat de een beter kan onderhandelen dan de ander? Dat zal ook weer voor een kloof zorgen tussen introverte en extraverte mensen...
offtopic:
"tussen introverte en extraverte mensen"
Je gebruikt de verkeerde definities. Je doelt op sociaal niet vaardig en sociaal vaardig. Dat is wat anders dan introvert en extravert. Iets wat vooral online (oa op Reddit) ontzettend vaak fout wordt benoemd. Introvert en extravert gaat om waar je energie van krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
True schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:29:
Dit is een perfect voorbeeld van hoe loondienst de marktmacht van werkende onredelijk beperkt en ook een reden waarom zoveel mensen als ZZP-er willen werken omdat ze dan wel zelf hun uurtarief kunnen bepalen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:59:
[...]

Thanks voor je reactie. Interessant om het ook vanuit een ander perspectief te lezen! Zou je wellicht iets meer kunnen uitweiden over wat de hoogte van het salaris dan zegt volgens jou? Komt dit dan mede doordat je niet goed in kunt schatten welke capaciteiten iemand bezit als men zegt dat de persoon in kwestie 'Controller' is?

[...]

Als een sollicitant een jaarsalaris van 50k vraagt, maar de rest van je Business Controllers zitten minimaal op 75k, hoe ga je daar dan mee om?
Bij grotere bedrijven worden functies vaak wel periodiek gewogen door een extern bureau. Bij ons ook (Korn/Ferry). Meer verantwoordelijkheden of complexiteit = hogere schaal. Ik ken een Business Controller die 4,5k/maand verdiend. Die hoeft niet veel meer te doen dan voor een groep zorglocaties te zorgen dat de facturen op de juiste 'code' geboekt worden. Bij ons ben je dan Assistent Controller met inderdaad een salaris wat loopt tot zo'n 4,5k.
Ik ben zelf ook Business Controller, maar ik ben als manager verantwoordelijk voor een team van Controllers die allemaal tot zo'n 7,5k verdienen, daarnaast heb ik gewoon nog mijn eigen verantwoordelijkheden dus je snapt dat ik voor 4,5k niet kom opdagen. En ook niet voor 7,5k.

Wij werken met een modaal salaris (100%) per functie en een inschaling die in de basis van 70% - 110% loopt. Dus als iemand nu minder verdiend, dan krijgt hij in elk geval het minimale van die schaal. De echte salarisonderhandeling doet HR bij ons, maar wel met toestemming van mij als leidinggevende. Als zo iemand die nu 50k verdiend in een schaal terecht komt die bij 60k of 70k begint - so be it. En als hij minstens net zo goed presteert als de rest dan wordt dat met de jaren rechtgetrokken bij de beoordelingen. Ik zou hem niet zo snel veel hoger inschalen dan de 60k, tenzij zo iemand echt aantoonbaar op hetzelfde niveau zit maar gewoon onderbetaald werd. Dan zou voor kunnen komen als iemand uit een familiebedrijf komt, of lang bij zijn eerste werkgever gezeten heeft in een bedrijf zonder cao. Maar als zo iemand dan zegt: 'ja vriend ik ga niet voor niets weg, ik wéét dat ik onderbetaald wordt', dan kan het ook best zijn dat hij uiteindelijk op 75k binnenkomt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Niet online
Vld1989 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:11:
Mij is nooit gevraagd om mijn loonstrook te laten zien, maar waarschijnlijk zou ik iets zeggen in de trant van "daar staat gevoelige informatie op". Mijn BSN delen met een werkgever waarvan het helemaal niet zeker is of ik er wel ga werken zou ik bijvoorbeeld niet om staan te springen.
Ik hoop niet dat jouw BSN op je loonstrook staat.

Overigens zou ik nooit mijn loonstrook delen. Bij mij huidige functie is het niet gevraagd, maar bij mijn vorige wel nadat ik al was aangenomen. Vriendelijk gezegd dat ze die niet nodig hebben en daarna niks meer van gehoord.

Het geeft mij op de 1 of andere manier toch een slecht gevoel als er om gevraagd wordt. Ik ben nu op een positie dat ik dan ook niet meer verder zou gaan met het gesprek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Momenteel hebben (in het algemeen) werknemers het voor het zeggen. Er is een tekort aan personeel, en de kans dat ze je weigeren omdat je de laatste loonslip niet wil laten zien is klein. Ze zijn al lang blij dat er sollicitanten zijn.

Nog niet zo lang geleden, toen er op elke sollicitatie dertig m/v af kwamen, was dit wèl een reden om iemand niet aan te nemen. Veel werkgevers vonden het een slecht beeld geven als je niet met de billen bloot durfde. Het kan nu nog steeds in je nadeel werken, wanneer de werkgever aan je antwoord een slecht beeld overhoudt.

Wat je overigens niet moet doen: je loonstrook iets aanpassen. Het zijn meestal PDF's, en iedereen kan die wijzigen. Maar de nieuwe werkgever maakt vaak een proforma (test) berekening op basis van je oude loonstrook, en dan vallen wijzigingen heel snel op. In mijn tijd als salarisadministrateur heb ik honderden slips om mogen zetten in proforma's, en bij gekloot was het gelijk einde verhaal. Optellingen die niet meer kloppen, vaste gegevens (vaak bovenaan) die niet in overeenstemming zijn met de berekening, cumulatieven die onderling niet matchen....

Overigens gaat het niet alleen om je salaris. Ik heb die stroken jaren gemaakt, maar vrijwel niemand kan ze lezen. Behalve mijn beroepsgroep. Je geeft stiekem veel bloot. Loonbeslag op de strook? Als ze je niet heel graag willen, en je hebt er een goed verhaal over kom je er misschien nog, maar anders.... En in mei al 1.500 EUR aan ingehouden verkeersboetes tussen je cumulatieven? Kan het beeld ook verpesten. Maar ook zaken als ingedeelde loonschaal (in veel branches kan je hiermee van een bepaald opleidingsniveau/ervaring uitgaan) zijn belangrijke informatie. En misschien moet ik dit niet zeggen, maar een uitkering of overheidsubsidie via de loonstrook leidde in het verleden ook wel tot afwijzing. Men wilde de rompslomp met het UWV niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb zelf nooit mijn loonstrook laten zien, ook nooit om gevraagd. De laatste keer ook op verzoek aangegeven wat mijn salaris was (ik wist van mijn eigen benchmark en het tweakers salaris topic dat ik hoog zat incl alle extra's) , met daarbij de opmerking dat ik wel een stap wilde maken. Dat is toen ook gelukt. (Waarna oude werkgever dat wel wilde matchen :w)

Verder is het salaris maar 1 onderdeel van de totale package, ik vind werkinhoud, collegialiteit en korte reisafstand net zo belangrijk (wat heb je aan 10% hoger salaris als je 2u langer per dag in de auto zit ).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 06-06-2025 00:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Tehh schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:41:
[...]

Bij grotere bedrijven worden functies vaak wel periodiek gewogen door een extern bureau. Bij ons ook (Korn/Ferry). Meer verantwoordelijkheden of complexiteit = hogere schaal. Ik ken een Business Controller die 4,5k/maand verdiend. Die hoeft niet veel meer te doen dan voor een groep zorglocaties te zorgen dat de facturen op de juiste 'code' geboekt worden. Bij ons ben je dan Assistent Controller met inderdaad een salaris wat loopt tot zo'n 4,5k.
Ik ben zelf ook Business Controller, maar ik ben als manager verantwoordelijk voor een team van Controllers die allemaal tot zo'n 7,5k verdienen, daarnaast heb ik gewoon nog mijn eigen verantwoordelijkheden dus je snapt dat ik voor 4,5k niet kom opdagen. En ook niet voor 7,5k.

Wij werken met een modaal salaris (100%) per functie en een inschaling die in de basis van 70% - 110% loopt. Dus als iemand nu minder verdiend, dan krijgt hij in elk geval het minimale van die schaal. De echte salarisonderhandeling doet HR bij ons, maar wel met toestemming van mij als leidinggevende. Als zo iemand die nu 50k verdiend in een schaal terecht komt die bij 60k of 70k begint - so be it. En als hij minstens net zo goed presteert als de rest dan wordt dat met de jaren rechtgetrokken bij de beoordelingen. Ik zou hem niet zo snel veel hoger inschalen dan de 60k, tenzij zo iemand echt aantoonbaar op hetzelfde niveau zit maar gewoon onderbetaald werd. Dan zou voor kunnen komen als iemand uit een familiebedrijf komt, of lang bij zijn eerste werkgever gezeten heeft in een bedrijf zonder cao. Maar als zo iemand dan zegt: 'ja vriend ik ga niet voor niets weg, ik wéét dat ik onderbetaald wordt', dan kan het ook best zijn dat hij uiteindelijk op 75k binnenkomt ofzo.
Duidelijk. Wat je nu schetst is ook prima te verdedigen richting je sollicitanten, want op deze manier maak je onderscheid tussen je medewerkers op basis van meetbare criteria.

In combinatie met een inschatting die je maakt tijdens de sollicitatiegesprekken en het cv presenteer je dan een salarisvoorstel. En zoals gezegd kan je haarfijn uitleggen waarom je tot dit bedrag komt. Wat mij betreft scheelt dat echt een hoop gedoe op de lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:40
Stefmeister8 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:08:
[...]

Ik heb nog nooit (n=4) een loonstrook gehad waar mijn BSN niet op staat eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Niet online
Vld1989 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:43:
[...]

Ik heb nog nooit (n=4) een loonstrook gehad waar mijn BSN niet op staat eigenlijk.
Dit mag sinds 2020 al niet meer: https://www.salarisvanmor...t-op-de-loonstrook-staan/

Op je jaaropgave moet het wel verplicht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 14:56

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Stefmeister8 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:08:
[...]

Overigens zou ik nooit mijn loonstrook delen. Bij mij huidige functie is het niet gevraagd, maar bij mijn vorige wel nadat ik al was aangenomen. Vriendelijk gezegd dat ze die niet nodig hebben en daarna niks meer van gehoord.

Het geeft mij op de 1 of andere manier toch een slecht gevoel als er om gevraagd wordt. Ik ben nu op een positie dat ik dan ook niet meer verder zou gaan met het gesprek.
Ik heb bij de laatste overstap gevraagd om een pro forma berekening van wat ze mij wilde bieden.
Geeft veel meer inzicht dat een bruto bedrag waarvan je vaak niet direct weet hoeveel er voor wat nog af gaat (van personeelsvereniging via eigen bijdrage lease tot pensioen inleg).
Aangegeven dat als hier netto een lager bedrag uit zou komen dan het huidige salaris dat ik dan wel genegen was om mijn laatste strook te delen. (zodat ze een realistischer bod konden doen)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 21:49

Bever!

3

Onlangs nog wat gesprekken gevoerd, geen enkele keer werd er gevraagd naar wat ik nu had. Wel vroegen naar een indicatie wat ik zou willen en andersom vroeg ik ook aan hen wat men gebudgetteerd had voor de functie.
Prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09 19:16
Ik wil van te voren graag weten wat het salaris is/kan zijn, of in ieder geval de range. Daarnaast woon ik in Limburg en hier zijn passende en goed betaalde banen in IT vrij schaars. Wanneer ik solliciteer wil ik minstens hetzelfde verdienen en daar ben ik dan ook transparant in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Bever! schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:54:
Onlangs nog wat gesprekken gevoerd, geen enkele keer werd er gevraagd naar wat ik nu had. Wel vroegen naar een indicatie wat ik zou willen en andersom vroeg ik ook aan hen wat men gebudgetteerd had voor de functie.
Prima..
Ook bij de gemeente/overheid? Er staat een budget van X-X euro (met welk schaal je kan komen). Maar is makkelijker om je in te schalen als je gewoon je huidig salaris doorgeeft >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:38
Ik zie het probleem niet.

Als ik ergens solliciteer is het volstrekt irrelevant wat ik nu verdien. Ik kan je wel vertellen wat er voor nodig is om een aanbieding te kunnen accepteren en bij je te komen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
KnoxNL schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:15:
Ik zie het probleem niet.

Als ik ergens solliciteer is het volstrekt irrelevant wat ik nu verdien. Ik kan je wel vertellen wat er voor nodig is om een aanbieding te kunnen accepteren en bij je te komen werken.
Klopt, het is ook totaal irrelevant, maar werkgevers proberen toch zulke smerige trucjes toe te passen en ik vroeg mij dus af of mensen dit vaker hebben meegemaakt binnen de overheid/gemeente/particuliere bedrijven.

Ik maak het elke keer mee en dit is nu de 2de keer dat een werkgever mij om een loonstrook vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Je moet vooral goed voorbereid zijn.

Probeer zo goed en zo kwaad als het kan uit te vinden wat vergelijkbare functies doen qua salaris.

Verder is het logisch dat de potentiële WG een bandbreedte heeft waarmee ze kunnen werken. Zeker als er vergelijkbare functies binnen het bedrijf zijn. Als je (potentiële) directe collega’s 5k verdienen ga je geen 7k krijgen.

Een loonstrook kan ook in je voordeel werken overigens. Bij mijn laatste overstap verdiende ik fors meer dan het bod. Dus ik had meteen een stok om mee te slaan.

Anyways, als jij een getal voor ogen hebt kun je dat gewoon delen. Dat kan ook zonder loonstrook. Je verhaal is veel belangrijker dan je laatste loonstrook. Desnoods vertel je er eerlijk bij dat je motivatie voor een eventuele overstap ook gewoon geld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Martijn.C.V schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:13:
Goed punt.

Als ik aan de andere kant van de tafel zou zitten zou ik inschatten hoe de sollicitant in het team gaat passen en welke ervaring/skills deze meeneemt. En aan de hand daarvan EN de salarissen van de bestaande populatie zou ik een voorstel doen. En dan is het huidige salaris van de sollicitant niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
FreakNL schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:26:
[...]

Goed punt.

Als ik aan de andere kant van de tafel zou zitten zou ik inschatten hoe de sollicitant in het team gaat passen en welke ervaring/skills deze meeneemt. En aan de hand daarvan EN de salarissen van de bestaande populatie zou ik een voorstel doen. En dan is het huidige salaris van de sollicitant niet relevant.
Zo hoort het ook imo

[ Voor 70% gewijzigd door UltraInstinct op 07-06-2025 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:38
Ik zit met grote regelmaat aan de andere kant van de tafel.

Wij vragen slechts een salarisindicatie, ofwel wat wil je graag gaan verdienen. En vanuit daar verder.
Ik heb nog nooit om een loonstrook gevraagd en ga dat ook nooit doen, ik vind het onbeschoft.
Pagina: 1