Constante bromtoon in huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimipopke
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-08 18:53
Goedemiddag,
Sinds enkele dagen hebben wij een bromtoon in huis. Deze is voornamelijk te horen bij de muren. Op de benedenverdieping horen wij deze ook middenin de kamer. Mijn partner en ik horen deze beide.
Met de app Spectroid heb ik vastgesteld dat de brom 100hz is.

In het verleden hebben wij last gehad van de luchtpomp voor de vijver van de buren. Kan dit bijvoorbeeld de buitenmuren laten resoneren? De pomp staat denk ik een meter of 5/6 van onze woning. Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Vraag of de buren de pomp even kort willen uitschakelen en kijk of het weg is. Aangezien het een constante brom betreft weet je dan direct of dit de boosdoener is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Zet anders ook een keer even alle automaten om, dan weet je meteen of het een apparaat in huis is met een stekker.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ergens een zwembad met water en warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:27

Fanta

FordPerformance™️

Hebben de buren toevallig sinds kort een warmtepomp?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Fanta schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:42:
Hebben de buren toevallig sinds kort een warmtepomp?
Als die nu hele dagen aan staat is er serieus iets mis. Ik verwacht inderdaad eerder de hier boven al genoemde *water*pomp van de vijver oid.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
Wat is dan het probleem? :+ Sorry, heel flauw.

Dat is heel naar. Ik heb dit in een hoek in de badkamer. Gelukkig dus maar een klein stukje, dus verder geen last van. Bij is het gekomen sinds de aangrenzende winkelpanden nieuwe airco's op het dak geplaatst hebben.

Ik zou inderdaad even in rustig overleg met je buren treden om de kijken of je de oorzaak kunt vinden. Hopelijk werken ze mee en hoef je niet naar de rijdende rechter.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:27

Roozzz

Plus ultra

Toevallig iemand in de buurt die grondig aan het verbouwen/nieuwbouwen is? Een generator of een pomp voor grondwaterverlaging kunnen behoorlijk storend zijn én plots ontstaan.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimipopke
De stroom heb ik eraf gehaald. Het geluid blijft hoorbaar in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mimipopke schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:39:
De stroom heb ik eraf gehaald. Het geluid blijft hoorbaar in de woning.
Waarvan? Waar reageer je op? Misschien is het handiger even de quote-knop te gebruiken. :)

Maar goed, heb je misschien wat meer informatie over de omgeving? Wat staat er om je heen?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 23:33

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Cr3ator schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:44:
[...]

Als die nu hele dagen aan staat is er serieus iets mis. Ik verwacht inderdaad eerder de hier boven al genoemde *water*pomp van de vijver oid.
Een airco is ook een warmtepomp hè.

En met de huidige temperaturen dus zeker een mogelijkheid.

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimipopke
Room42 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:47:
[...]

Waarvan? Waar reageer je op? Misschien is het handiger even de quote-knop te gebruiken. :)

Maar goed, heb je misschien wat meer informatie over de omgeving? Wat staat er om je heen?
Excuses, dit is mijn eerste keer op het forum.

De stroom in onze woning heb ik er af gehaald. Het geluid blijft aanwezig.

Wij wonen in een 2 onder 1 kap woning. Het geluid is het meest aanwezig bij onze buitenmuren.

Op ongeveer 5/6 meter hebben andere buren (niet de directe buren) een vijver inclusief luchtpomp staan. Tot voor kort hoorde ik deze in onze tuin, een lichte brom. Dat geluid is nu twee weken weg.

Om ons heen staan alleen woonhuizen. Deze hebben geen airco's of warmtepompen.

Gisterenavond ben ik buiten gaan luisteren, maar ik hoor het niet buiten. Vanavond ga ik een nieuwe poging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:53
Mimipopke schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:02:
[...]

Excuses, dit is mijn eerste keer op het forum.

De stroom in onze woning heb ik er af gehaald. Het geluid blijft aanwezig.

Wij wonen in een 2 onder 1 kap woning. Het geluid is het meest aanwezig bij onze buitenmuren.

Op ongeveer 5/6 meter hebben andere buren (niet de directe buren) een vijver inclusief luchtpomp staan. Tot voor kort hoorde ik deze in onze tuin, een lichte brom. Dat geluid is nu twee weken weg.

Om ons heen staan alleen woonhuizen. Deze hebben geen airco's of warmtepompen.

Gisterenavond ben ik buiten gaan luisteren, maar ik hoor het niet buiten. Vanavond ga ik een nieuwe poging doen.
Laat me raden. Oude pomp kapot en twee weken later een nieuwe geïnstalleerd? Dat lijkt me dus het eerste om uit te sluiten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Niet een mechanische ventilatie of zoiets? Bij de buren dan. Die van ons bromde ook wat. Misschien ook wel naar de buren toe want die zat aan de muur geboord uiteraard. Inmiddels vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimipopke
Joris748 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:06:
[...]

Laat me raden. Oude pomp kapot en twee weken later een nieuwe geïnstalleerd? Dat lijkt me dus het eerste om uit te sluiten.
Het geluid horen wij sinds zondag/maandag. Zover ik weet, is de buurman (van de pomp) met vakantie. Er is al 2 weken geen beweging geweest daar. Mijn vermoeden gaat wel uit dat het van die pomp komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:20

DropjesLover

Dit dus ->

Hoor je het echt constant, elk uur van de dag ochtend middag avond nacht?
Kan vanalles zijn. Nu is er gelukkig niet veel dat echt 24/7 staat te draaien, een koelkast is bijv. uitgesloten.

Vijverpomp, aquarium, mechanische ventilatie...

De bromtoon kan ook ineens hoorbaar worden door slijtage van een apparaat, maar nog ruim voordat het apparaat echt kapot gaat.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimipopke
DropjesLover schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:16:
Hoor je het echt constant, elk uur van de dag ochtend middag avond nacht?
Kan vanalles zijn. Nu is er gelukkig niet veel dat echt 24/7 staat te draaien, een koelkast is bijv. uitgesloten.

Vijverpomp, aquarium, mechanische ventilatie...

De bromtoon kan ook ineens hoorbaar worden door slijtage van een apparaat, maar nog ruim voordat het apparaat echt kapot gaat.
Klopt, het geluid is 24/7 hoorbaar. Ook in de nacht ben ik beneden gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 00:49
Ik hoor hier mijn luchtpompje ook wel eens.
Vaak is ie een stukje verschoven en staat dan niet helemaal goed meer of ergens tegenaan en dat hoor je dan.
Weer even goed zetten en hij is weer helemaal stil.

Hangt er ook wel vanaf welk merk je hebt.
Doe goedkope zijn vaak een stuk minder stil dan bv een Oase die ik nu (2) heb.
Die hoor je bijna niet al sta je bijna bovenop.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimipopke
Ad de Jong schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:32:
Ik hoor hier mijn luchtpompje ook wel eens.
Vaak is ie een stukje verschoven en staat dan niet helemaal goed meer of ergens tegenaan en dat hoor je dan.
Weer even goed zetten en hij is weer helemaal stil.

Hangt er ook wel vanaf welk merk je hebt.
Doe goedkope zijn vaak een stuk minder stil dan bv een Oase die ik nu (2) heb.
Die hoor je bijna niet al sta je bijna bovenop.
Het vreemde is dat ik buiten het geluid niet hoor. Vannacht ben ik buiten gaan luisteren, het was muis stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:21
CV ketel van de buren die met het koudere weer weer aan gaat maar waterdruk te laag waardoor hij blijft proberen te verwarmen?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Hebben ze misschien en kat (of katten) en een waterfonteintje?
Als die droog staat is het pompje aan het droog pompen.
Dat houdt dan vanzelf wel op, die houden niet van droog pompen :-P

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:03

pistole

Frutter

Zijn er in de buurt misschien (bouw)werkzaamheden? Laagfrequente geluiden kunnen erg ver komen!

Vraag ook eens na bij je andere buren, en gebruik daar ook de spectrometer. Als je het buiten niet hoor, pikt de spectrometer het dan ook niet op?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 15:45
Mimipopke schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Het geluid horen wij sinds zondag/maandag. Zover ik weet, is de buurman (van de pomp) met vakantie. Er is al 2 weken geen beweging geweest daar. Mijn vermoeden gaat wel uit dat het van die pomp komt.
Kan zijn dat de vijverpomp verstopt raakt.
Zeker als je buren op vakantie zijn en de filters niet op tijd schoonmaken.
Een verstopte pomp maakt meer lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Dorus12 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:04:
[...]

Kan zijn dat de vijverpomp verstopt raakt.
Zeker als je buren op vakantie zijn en de filters niet op tijd schoonmaken.
Een verstopte pomp maakt meer lawaai.
Echter zou je deze dan buiten ook horen lijkt me? Zeker aangezien het om 5-6 meter van de woning af staat. TS geeft aan buiten juist niks te horen. Eigenlijk weten we het volgende:

Brom op vermoedelijk 100 hz
Enkele dagen geleden begonnen
24 uur per dag

Mogelijke oorzaak is een pomp die buiten staat op 5-6 meter afstand
Stroom in de woning is al afgeschakeld en gaf geen verbetering

Met die pomp zou je het dan niet buiten ook horen?

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 15:45
corset schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:31:
[...]
Met die pomp zou je het dan niet buiten ook horen?
Een vijverpomp kan trillingen via het water door de grond doorgeven.
En het huis kan als klankkast fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimipopke
Dorus12 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:35:
[...]

Een vijverpomp kan trillingen via het water door de grond doorgeven.
En het huis kan als klankkast fungeren.
De pomp zelf staat niet in het water, maar juist buiten het water. Het betreft een luchtpomp en geen filterpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Als het van de luchtpomp afkomt kan het ook de slang of voedingskabel zijn die net ergens tegenaan komt.
Dat hoor je ook goed.
Allemaal dingen die vrij eenvoudig te lokaliseren zijn als je erbij kan komen zodra de buren er zijn.
Als het inderdaad het luchtpompje is die kan je eventueel op een blok filtermatten zetten zodat ie voldoende lucht aan kan zuigen en toch vrij staat van alles wat stevig is en trillingen door kan geven.
Idem als het een luchtslangetje of voedingskabeltje is.
Beetje afhankelijk hoe groot de luchtpomp is.

En wat inderdaad ook al eerder genoemd is de filterpomp (mocht ie er zijn) kan het ook nog zijn.
Vooral als die in een droog opstelling staat al lijkt mij dat minder voor de hang liggend.
Maar ook dat is te controleren.
Van beide in overleg met de buren even de stekker(s) eruit en je weet het.

Of een koelkast in eens schuurtje waarvan de deur op is blijven staan en continu blijft draaien en ergens tegenaan staat bv.
Vergezocht maar je kan dan van alles uit proberen te sluiten.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 15:05
pistole schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:51:
Zijn er in de buurt misschien (bouw)werkzaamheden? Laagfrequente geluiden kunnen erg ver komen!

Vraag ook eens na bij je andere buren, en gebruik daar ook de spectrometer. Als je het buiten niet hoor, pikt de spectrometer het dan ook niet op?
Dit lijkt me eerder het probleem inderdaad, een rioolbemaling die 24/7 aan staat t.h.v. werkzaamheden die kun je van ver horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Mimipopke schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:55:
[...]

De pomp zelf staat niet in het water, maar juist buiten het water. Het betreft een luchtpomp en geen filterpomp.
Luchtpompje dat ergens tegenaan resoneert kan heel veel herrie veroorzaken.
Die dingen kunnen "gaan wandelen" en dan ergens tegenaan komen. Ik heb dat ooit gehad in een flat met een klein aquarium luchtpompje, de onderburen werden er wakker van, oeps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik zou in ieder geval eens met de mensen in je buurt gaan praten, ipv hier te vragen. Bel even aan bij je directe buren, en kijk of je het daar ook kunt horen in hun huis. En als de mensen van de vijver weer terug zijn, bel daar dan ook ff aan om te vragen of ze de pomp aan hebben staan 24/7 en of deze uit kan. Je kunt ook even bij hun buren aanbellen natuurlijk, en vragen of zij ook last ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-09 20:49
Als ik hier uitsluitend de tv uit zet komt er door de multi-media speakers -via een receiver aangesloten - een zwakke bromtoon..

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimipopke
natural colour schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:37:
Als ik hier uitsluitend de tv uit zet komt er door de multi-media speakers -via een receiver aangesloten - een zwakke bromtoon..
De stroom heb ik in onze woning er volledig afgehaald. Het geluid blijft aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Mimipopke schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:28:
[...]

De stroom heb ik in onze woning er volledig afgehaald. Het geluid blijft aanwezig.
En als je nu buiten gaat luisteren?
In de avond/nacht is het een stuk stiller en zou het misschien te lokaliseren zijn.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimipopke
Ad de Jong schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 23:16:
[...]

En als je nu buiten gaat luisteren?
In de avond/nacht is het een stuk stiller en zou het misschien te lokaliseren zijn.
Bedankt voor de tip. Dit wilde ik afgelopen avond gaan doen, maar vanwege de regen kon ik het niet horen. Vanavond ga ik een nieuwe poging wagen.
Ik ben wel blij dat ik het niet op de slaapkamer hoor, anders zou mijn nachtrust ook in het geding komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mimipopke
Vanavond heb ik inderdaad geconstateerd dat ik een bromtoon in de tuin hoor. Deze komt van de luchtpomp van de buren af.

Vreemd dat zo'n klein pompje de muren zo laat resoneren. Ik ga met de buurman in gesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:37
Ik ga toch een duit pakken en in het zakje doen.
Er wordt een aantal keer geschreven dat het buiten stil is en binnen een brom. Dat wil niet zeggen dat de brom dus van binnen komt.
De geluidsgolven komen "aanwaaien" (soms letterlijk) en brengen iets in de woning in trilling wat dan die 100hz brom veroorzaakt.

In ons eigen huis hebben wij dit met de warmtepomp. Die is buitenshuis niet hoorbaar ( in de voor of achtertuin, hij staat "midden" in het huis tussen voor en achtertuin in, op het dak van de woonkamer). In de woonkamer ook niet te horen, niet waarneembaar op spectroid, echter op zolder is er een duidelijke ca. 70Hz brom waarneembaar. Iets van de wp brengt iets van de woning in trilling en dat horen we dan.

Uiteindelijk hebben we gevonden dat er:
A) een bepaald aantal "vermogens" was waarop het plaats vond
B,) er panelen van de wp los gelopen waren. De schroefjes.

We stoken nu anders (waardoor de frequentie minder voorkomt) en de hele unit is grondig nagelopen op lossen panelen.

Er is een topic over wp trillingen dempen op het forum, daar zit ook een tweaker in die heel veel kennis lijkt te hebben over geluid en resonantie, mogelijk kan @X21r hier nog iets betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:15
Mimipopke schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:13:
Vanavond heb ik inderdaad geconstateerd dat ik een bromtoon in de tuin hoor. Deze komt van de luchtpomp van de buren af.

Vreemd dat zo'n klein pompje de muren zo laat resoneren. Ik ga met de buurman in gesprek.
Oke het zou leuk zijn als dat het probleem is.
Maar is je huis van houtskeletbouw of gewoon stenen (betonen) huis. maak nog al een verschil.
Houtskeletbouw: Dan kan lucht geluid makkelijk bij jou het huis in treden (niet voldoende geïsoleerd )
Stenen huis : zeer aannemelijk dat de binnen muren beton zijn ( dan wel gips blokken)
Vloer is zeker in beton uitvoering en loopt door naar de buren (dus geluid aan de vloer .. zal door gegeven worden.

Nu zegt je dat aan je de de "buiten muren" het geluid hoort .
Nu bestaat een "buiten" muur' eigenlijk uit 2 los staande muren , dus een beetje vreemd dat geluid van buiten de buitenste muur laat trillen en dan de binnenste muur ??
Waarschijnlijk heb je lucht roosters boven in je raam kozijn. en kan je zo het geluid van buiten horen.
(hier kan je simpel wat aan veranderen om uit te testen).

Maar je hoort niets in de slaapkamer.
Dus het geluid word via de vloer ( dan wel de betonnen ) tussen muur je huis kamer in geslingerd.

De mechanisch ventilator hang boven in het gebouw. CV ketel ook dus dat al hem niet zijn.
De pomp van de vloerverwarming ..zeer kleine kans
Mogelijke oorzaken van geluids overdracht in beton... Vaatwasser die toch tegen de waterleiding aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimipopke
X21r schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:56:
[...]

Oke het zou leuk zijn als dat het probleem is.
Maar is je huis van houtskeletbouw of gewoon stenen (betonen) huis. maak nog al een verschil.
Houtskeletbouw: Dan kan lucht geluid makkelijk bij jou het huis in treden (niet voldoende geïsoleerd )
Stenen huis : zeer aannemelijk dat de binnen muren beton zijn ( dan wel gips blokken)
Vloer is zeker in beton uitvoering en loopt door naar de buren (dus geluid aan de vloer .. zal door gegeven worden.

Nu zegt je dat aan je de de "buiten muren" het geluid hoort .
Nu bestaat een "buiten" muur' eigenlijk uit 2 los staande muren , dus een beetje vreemd dat geluid van buiten de buitenste muur laat trillen en dan de binnenste muur ??
Waarschijnlijk heb je lucht roosters boven in je raam kozijn. en kan je zo het geluid van buiten horen.
(hier kan je simpel wat aan veranderen om uit te testen).

Maar je hoort niets in de slaapkamer.
Dus het geluid word via de vloer ( dan wel de betonnen ) tussen muur je huis kamer in geslingerd.

De mechanisch ventilator hang boven in het gebouw. CV ketel ook dus dat al hem niet zijn.
De pomp van de vloerverwarming ..zeer kleine kans
Mogelijke oorzaken van geluids overdracht in beton... Vaatwasser die toch tegen de waterleiding aan staat.
Bedankt voor je reactie!
Het huis met de vijverpomp is niet verbonden aan ons huis.

Wij zelf hebben betonnen verdiepingsvloeren en stenen buitenmuren. Aan de gehele buitenmuur hoor ik een zwaar geluid. De afgelopen dagen met de regen was het geluid veel minder sterk aanwezig in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:15
Mimipopke schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:41:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Het huis met de vijverpomp is niet verbonden aan ons huis.

Wij zelf hebben betonnen verdiepingsvloeren en stenen buitenmuren. Aan de gehele buitenmuur hoor ik een zwaar geluid. De afgelopen dagen met de regen was het geluid veel minder sterk aanwezig in huis.
Laat ik eerst uitleggen dat jij waarschijnlijk het geluid in de lucht hoort.... daar zitten buiken( sterke brom) en knopen (stil). en dat om de ongeveer 60 cm of het dubbele.

De oorsprong van het geluid kan je dan eigenlijk niet bepalen.
Wat je dan moet doen is een schroevendraaier nemen en het handvat tegen je oor drukken en met de metalen punt op de muur/vloer / etc gaan zoeken waar het geluid nu eigenlijk vandaan komt.
(schroevendraaier met hand vat van 2 a 3 cm in diameter zodat hij je oor behoorlijk vult.
Je gaat dus opzoek naar de bron van de trilling.
Vraag de
-"buiten muren" bestaan uit twee losse muren ( steen beton toch? ).
-heb je lucht roosters boven de ramen, daar wat geluid te horen?.
-met schroevendraaier vloer geluid /muren checken EN de waterleiding !!!! op diverse plekken.

En ander google eff op bv Weber Tools Electro Stethoscoop.
Kan je goed geluid uit de muur mee detecteren.
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/RjYYANBl1D4R/mqyJrOp/550x559.jpg
Pagina: 1