Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Ik wil graag mijn schuurtje vol leggen met panelen. (schuurtje in het midden/links)
Links een boom rechts de hoge schuur van de buren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-5bh_UabfWp34SRNNHGX1Dqlp8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/c6qh7s85z963WgpsL8zCGpnp.jpg?f=user_large

Het betreft een ongeveer o/no-w/zw opstelling (de afbeelding is niets aan gedraaid dus boven is noord)
De dakvlakken zijn 2 keer 11.5m bij 5m

Ik wil een Deye omvormer en deze heeft de volgende specs m.b.t. de DC PV kant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdRYGbakgDrBbuIWpToqaR3xaik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVBdaNJkIcP5ebYewmqJ9F4j.jpg?f=fotoalbum_large

Naar mijn mening kan ik 36 panelen netjes op het schuurtje kwijt.
Dan heb ik in gedachten 2 rijen van 9 panelen portrait per dakvlak

Als ik 430Wp panelen pak met een Voc van rond de 40V heeft een string +/-720Voc terwijl de max. van de omvormer 800Voc-10%= 720Voc. Gaat dit te spannend zijn (met o.a. een dakvlak op west)?
60 euro x 36 panelen = 2160 euro

Of wat qua dak oppervlakte ook makkelijk zou moeten gaan:

Als ik 530Wp+ panelen pak met een Voc van rond de 51V heeft een string (2 rijen van 9 parallel) +/-459Voc wat een beetje "slapjes" lijkt voor de omvormer aangezien dit zelfs bijna 100V onder het rated DC input voltage zit.
Zijn hier alleen maar nadelen aan (op het hogere Wp na)?
90 euro x 36 panelen = 3240 euro minimaal

Op het kleine schuine zuid dakje iets leggen levert iets meer voltage op maar daar breng ik de MPPT helemaal mee van slag zodat het alleen maar nadeliger werkt lijkt mij?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-09 21:28
Kun je de volledige model nummer van de omvormer geven?

Ik weet niet welke panelen je hebt geselecteerd maar normaliter zijn de 500wp+ panelen een significant stuk groter van formaat gaat dit uberhaupt wel passen op je dak?

Voor voltages met panelen is de voc een conservatieve spanning on mee te rekenen (de maximale spanning dat de string zal halen) opizicht valt het binnen de specs van de datasheet en zou het goed moeten gaan. Notmaliter knal je dit soort info in simulatie software (soms van de fabrikant zelf) en daar wordt rekening gehouden met dit soort dingen.

Is de Deye omvormer harde eis? Ga je zelf alles installeren?

Laat een installateur anders een berekening maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Chrisverst schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 06:59:
Kun je de volledige model nummer van de omvormer geven?
Ik zit te denken aan SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2

Ik weet niet welke panelen je hebt geselecteerd maar normaliter zijn de 500wp+ panelen een significant stuk groter van formaat gaat dit uberhaupt wel passen op je dak?
Zover ik zie zit het verschil meestal in de hoogte dus daar zou ik hier in portrait mee weg komen
Ik had in eerste instantie gezocht naar een pallet panelen voor <60 euro p/s met een Voc <40V

Voor voltages met panelen is de voc een conservatieve spanning on mee te rekenen (de maximale spanning dat de string zal halen) opizicht valt het binnen de specs van de datasheet en zou het goed moeten gaan. Notmaliter knal je dit soort info in simulatie software (soms van de fabrikant zelf) en daar wordt rekening gehouden met dit soort dingen.
Ik moet eerljk zeggen dat ik dacht dat ik in deze situatie met zoveel panelen en redelijk recht toe, recht aan wel vanuit de specs zou kunnen werken

Is de Deye omvormer harde eis? Ga je zelf alles installeren?
Deye heeft mijn intresse gewekt vanwege het voorkomen van terugleveren en hybride/off grid stuk. Ik ga alles zelf installeren, als alles goed werkt ben ik ook geintresseerd in batterijen (om de winter door te komen)

Laat een installateur anders een berekening maken.
Dat ben ik dus en jullie om te sparren :+

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-09 21:28
Volgens mij ben je er dan! Voor het schuurtje, zolang de orientatie hetzelfde blijft en er geen schaduw is kan het prima op dezelfde mppt zolang je binnen de specs blijft.