Boren in muur tbv tv-muurbeugel; stuit ineens op iets hards

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus90
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 04-06 11:43
Hi!

Voor onze tv (12kg) wil ik een muurbeugel (3kg) monteren om deze aan op te hangen. Ik heb er pluggen van 10mm dikte en 6mm lengte bij gekregen en bijbehorende houtdraadbouten van +/- 70mm. Volgens de beschrijving moeten de pluggen in gaten van 75mm diepte. De beugel dient aan drie punten (boven elkaar) opgehangen te worden met deze bouten. Nou ben ik begonnen met boren met een boortje van 6mm dikte voor de veiligheid. Na 50mm diepte boren, in wat ik vermoed kalkzandsteen is (wit/grijs gruis, gaat vrij gemakkelijk), voelde ik ineens veel meer weerstand. Na de boor wat terug te halen en weer met meer toeren verder te gaan lukte het uiteindelijk. Toen kwam er echter ineens brokkerig gruis uit. Ik ben huiverig om tot 75mm verder te boren, kan ik in de spouw uitkomen? Is het logisch dat na de kalkzandsteenlaag een hardere laag (steen/beton) zit? Mijn huis is uit 1999. Alvast bedankt voor het meedenken!

Edit: het gaat om een muur aan de buitenzijde van het huis. Aan de andere kant (dus aan de buitenkant) is de buitenkant van ons huis, daar zitten geen ramen of deuren maar alleen bakstenen.

[ Voor 9% gewijzigd door Paulus90 op 04-06-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:18
Paulus90 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:41:
Hi!

Voor onze tv (12kg) wil ik een muurbeugel (3kg) monteren om deze aan op te hangen. Ik heb er pluggen van 10mm dikte en 6mm lengte bij gekregen en bijbehorende houtdraadbouten van +/- 70mm. Volgens de beschrijving moeten de pluggen in gaten van 75mm diepte. De beugel dient aan drie punten (boven elkaar) opgehangen te worden met deze bouten. Nou ben ik begonnen met boren met een boortje van 6mm dikte voor de veiligheid. Na 50mm diepte boren, in wat ik vermoed kalkzandsteen is (wit/grijs gruis, gaat vrij gemakkelijk), voelde ik ineens veel meer weerstand. Na de boor wat terug te halen en weer met meer toeren verder te gaan lukte het uiteindelijk. Toen kwam er echter ineens brokkerig gruis uit. Ik ben huiverig om tot 75mm verder te boren, kan ik in de spouw uitkomen? Is het logisch dat na de kalkzandsteenlaag een hardere laag (steen/beton) zit? Mijn huis is uit 1999. Alvast bedankt voor het meedenken!

Edit: het gaat om een muur aan de buitenzijde van het huis. Aan de andere kant (dus aan de buitenkant) is de buitenkant van ons huis, daar zitten geen ramen of deuren maar alleen bakstenen.
Voor dit gewicht en deze beugel lijkt het mij een behoorlijke overkill om deze diepte/dikte te gebruiken. Ik denk dat je met 6mm pluggen op 5cm diepte echt prima zit. Zolang het een sterke muur is en je degelijke pluggen en schroeven gebruikt valt die TV echt niet van de muur.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:47

dragonhaertt

@_'.'

Is het een beugel die ver van de muur af staat (met draai/kiep mogelijkheden) of gaat het over een vlakke montage aan de muur?

Voor vlakke montage zal 6mmx50mm inderdaad stevig zat zijn voor een TV van maar 12kg.
Als het gewicht verder van de muur hangt neemt de hefboom snel toe en kan het nog wel eens problematisch worden in een poreuze zachtere muur.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een normale steen is 10cm breed, dus daar zit je niet zo snel doorheen. En als je in de spouw komt, tja, wat maakt dat uit? Je stopt er een plug & schroef in, dus sluit je het gat weer af.

Persoonlijk zou ik niet snel naar hele ondiepe gaten/pluggen & korte schroeven uitwijken. Ik heb weleens gehad dat een steen kapot sprong bij erg ondiepe gaten. De plug drukt de steen dan uit elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 13:13
Een steenboor gaat niet lekker door buizen van elektra en afvoer. Weet je zeker dat daar niks loopt?

Verder gebruik ik zelf graag duo power pluggen, die zijn oneindig veel sterker dan de pluggen die je standaard meegeleverd krijgt. Bijvoorbeeld https://www.fischer.nl/nl...er/538255-duopower-6x50-s. Je hebt ze ook in 8 dik.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51
Als het nog steeds gruis is wat er uit komt, hoef je je niet zorgen te maken.
Pas als het water, gas of vonken is, dan is er iets mis.

Kan zijn dat het prefab wandpanelen zijn met een laagsgewijze opbouw. Het ene voor de sterkte en het andere om op maat leidingen e.d. in te storten. Maar dat is giswerk.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het klinkt alsof je niet aan het klopboren was? Misschien dat je gemakkelijk door 50 MM kalkzandsteen bent gegaan, daarna een stukje spouw en vervolgens op een baksteen bent gestuit? Dan krijg je zeker meer weerstand als je niet gaat kloppen.

Als je nu 75 MM hebt gewoon een goede (Fisher) plug erin, 6x50 bijv, en vast zetten die beugel. Gebeurd niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 12:10

Agent47

I always close my contracts.

Ik zou " gewoon" die pluggen erin stoppen en die beugel en tv ophangen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Pagina: 1