Sonos Arc Ultra of Beam met Era’s

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HartigeKaas
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-06 10:19
Ik zoek een?
Ik zit te twijfelen tussen een set van Sonos Arc Ultra met Sub 4 of een set van Sonos Beam (Gen2) met 2 Era 100’s en Sub 4. Ik zal het gebruiken voor zowel muziek als films. Ik lees dat de Sonos Arc Ultra op zichzelf al een goede geluidservaring bied. Maar dat vraag ik mij af zonder subwoofer, daarom lijkt mij een set een goede optie.

Wat is je budget?
Circa 1500. Kortingscode van ING ontvangen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik hecht niet super veel waarde aan surround sound. Vooral van de akoestiek en beleving van muziek. De vraag komt dus echt neer op het verschil tussen 1 Sonos Arc Ultra of 1 Beam met 2 Era 100’s. Beide sets zijn ongeveer gelijk geprijsd op de site van Sonos.

Alvast bedankt voor het delen van je ervaring!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:41
Ik hecht niet super veel waarde aan surround sound. Vooral van de akoestiek en beleving van muziek.
Dan valt een soundbar per definitie af c.q. is het een slechte keuze. Ze kunnen geluid uit films en series meer dan prima weergeven echter klinkt muziek 'nergens naar' door de vormfactor is de soundstage en stereo separation bij muziek zeer beperkt.

Surround met dedicated achter speakers voegt veel toe aan de beleving, evenals een subwoofer.

Door de eerder genoemde vormfactor zit er een zekere limiet aan wat er mogelijk is met een soundbar. Imo is Sonos overpriced wanneer we puur naar de geluidsweergave kijken, de meerprijs die je hiervoor betaald is het dan ook niet waard vind ik.

Wanneer een midrange of high end TV op geluidskwaliteit een 3 scoort, zal bijv. de Samsung Q990D een 7,5 scoren en de Sonos Arc Ultra + sub een 8 terwijl je wel twee of drie keer (incl. achter speakers) meer betaald.

Je zou ook naar de Yamaha SR-X50A True X-Bar kunnen kijken, eventueel aangevuld met de X1A achterspeakers. Scoort iets beter qua muziekweergave en weer minder op andere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HartigeKaas
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-06 10:19
Freshouttheoven schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:29:
[...]

Dan valt een soundbar per definitie af c.q. is het een slechte keuze. Ze kunnen geluid uit films en series meer dan prima weergeven echter klinkt muziek 'nergens naar' door de vormfactor is de soundstage en stereo separation bij muziek zeer beperkt.

Surround met dedicated achter speakers voegt veel toe aan de beleving, evenals een subwoofer.

Door de eerder genoemde vormfactor zit er een zekere limiet aan wat er mogelijk is met een soundbar. Imo is Sonos overpriced wanneer we puur naar de geluidsweergave kijken, de meerprijs die je hiervoor betaald is het dan ook niet waard vind ik.

Wanneer een midrange of high end TV op geluidskwaliteit een 3 scoort, zal bijv. de Samsung Q990D een 7,5 scoren en de Sonos Arc Ultra + sub een 8 terwijl je wel twee of drie keer (incl. achter speakers) meer betaald.

Je zou ook naar de Yamaha SR-X50A True X-Bar kunnen kijken, eventueel aangevuld met de X1A achterspeakers. Scoort iets beter qua muziekweergave en weer minder op andere onderdelen.
Ik ben benieuwd of je deze mening baseert op eigen ervaring en ook daadwerkelijk een Sonos Arc of Beam hebt (gehad). Als ik reviews (ook op Tweakers) moet geloven zijn de soundbars van Sonos met name de Arc goede onderdelen in een set voor zowel film als muziek.

Is een alternatief zoals de Yamaha net zo makkelijk aan te sluiten en te bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:41
Het advies is inderdaad gebaseerd op eigen ervaring met de Arc, kanttekening hierbij is uiteraard dat jij aangeeft dat de akoestiek en beleving van muziek voor jou belangrijk is en ik hier invulling aangeef naar eigen interpretatie.

Wanneer jij bijvoorbeeld altijd gewend bent om naar muziek te luisteren via de interne TV luidsprekers van jouw huidige TV of via een Bluetoothspeaker zul je, met een midrange of high end soundbar, er aardig op vooruit gaan qua muziekweergave en soundstage. Wanneer we echter een high end soundbar vergelijken met een paar fatsoenlijke boekenplank speakers (actief/ passief), is dat geen match. Dan hebben we het nog niet gehad over een paar mooie compacte vloerstaanders zoals bijv. de Dali Oberon 5. Dit is dan ook de reden waarom reviews deels nietszeggend en wisselend zijn, je kent de achtergrond van deze persoon niet evenals de ervaring en wat hij/ zij daadwerkelijk bedoelt met goede akoestiek en muziekbeleving.

Betreft films, biedt een fatsoenlijke high end soundbar + subwoofer imo juist weer veel meer vergeleken met bijv. een paar relatief kleine boekenplank speakers. En dit heeft dan weinig te maken door de aanwezigheid van de subwoofer bij de soundbar.

Wanneer de TV CEC ondersteunt installeer je het en heb je er geen omkijken meer naar, volume wordt dan met de afstandbediening van jouw TV geregeld. Eventuele aanpassingen zoals geluidsmodus kun je via de meegeleverde afstandbediening van de soundbar of via de app aanpassen. Muziek stream je via WiFi.

Nog een kanttekening is dat de genoemde Yamaha soundbar muziek beter en neutraler weet weer te geven dan Sonos echter is het verschil niet groot en zal dit eerder opvallen bij een kritischere luisteraar.