Uitbouw - advies gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens13
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:33
Hi tweakers!

Graag zouden we jullie advies/ inzicht willen over onze plannen voor een uitbouw van ons hoekhuis uit 1982 waar we inmiddels naar tevredenheid 2,5 jaar wonen. :)
Bij aankoop wisten we al dat we de benedenverdieping wilden gaan verbouwen, want:
  • We willen de huidige aangebouwde berging slopen (ongeïsoleerd, enkelsteens, enkel glas, onverwarmd)
  • De woonkamer aan de voorzijde is vrij krap: vanwege het erkertje aan de zijkant van het huis past er geen grote bank en op de plek waar de tv-kast nu staat loopt een verwarmingsbuis, waardoor de tv-kast niet tegen de muur kan.
  • De keuken uit ~2012 gaat nog wel, maar is niet onze smaak en we zouden graag een betere oven, afzuigkap naar buiten (de huidige recirculatie afzuigkap is onvoldoende), inductiekookplaat, grotere vriezer en meer licht in de keuken willen.
  • Idem voor de vloer, gaat nog wel maar is redelijk afgeleefd door vorige bewoners.
  • Ramen/deur achterzijde van het huis bevatten nog origineel dubbel glas, de rest van de ramen hebben we vorig jaar laten vervangen door HR++.
Onze directe buren hebben de oude berging jaren geleden gesloopt en uitgebouwd over de breedte tot waar onze berging staat. Het zou dus logisch zijn als wij ook zo diep zouden uitbouwen. Ik neem aan dat dit vergunningsvrij was, maar dat willen we nog verder checken.

Onze wensen:
  • Zoveel mogelijk laten doen.
  • Oude berging slopen, keuken eruit, vloer eruit.
  • Uitbouw gelijk trekken met de buren (316 cm diep).
  • Isolatie volgens huidige norm en liefst mogelijk nog beter, zo lang het niet ten koste gaat van de binnenruimte.
  • Slopen van de binnenmuur waar de keuken op dit moment tegenaan staat.
  • Ergens in huis een nieuwe berging maken – we denken dat het toch handig is om een berging te houden ivm een extra koelkast/vriezer, opbergkasten en als slaapplek voor de kat. Berging mag kleiner worden dan hij nu is.
  • 4 delige schuifpui of tuindeuren over breedte van het huis.
  • Gestucte muren en plafond.
  • Geen vloerverwarming, nieuwe (design)radiator(en) zijn wel nodig aangezien de radiator aan de achterzijde onder het raam weg zal moeten.
  • Overstek aan uitbouw.
  • Lichtstraat, maar hoeft niet over gehele breedte.
  • Keuken met mogelijk een eiland met bar, maar koken aan de muurzijde.
  • Huidige buitenmuur mag blijven staan, aangezien het weghalen van deze draagmuren waarschijnlijk een flink extra bedrag gaat kosten + dagen extra werk.
  • Budget: max. 100k.
We hebben zelf een aantal concepten uitgewerkt in Floorplanner en daarvan een selectie van 2 concepten gemaakt met wat voorbeeld meubels, zie hieronder (n.b. Maatvoering kan hier en daar een paar cm afwijken van de bouwtekening). Voor de volledigheid heb ik ook de bouwtekening met de huidige indeling bijgevoegd.

Onze vragen aan jullie:
1. Hebben jullie nog out of the box ideeën voor bovenstaande wensen?
2. Breedte van de uitbouw: we kunnen kiezen voor de breedte van het huis (ca. 606cm) of ook over de ruimte naast ons huis, wat onze grond is (is nu een pad naar voren van ca. 240cm), tot de garage van de buren. Dit zou de uitbouw ~846cm breed maken. Mogelijk probleem: de garage van de buren heeft een schuin aflopend dak naar onze tuin met een overstekende dakgoot van ca. 40cm. Hoe zou dit opgelost kunnen worden?
3. Past dit alles binnen het budget? Ons budget is 100k, daarvan moet dus de uitbouw incl afwerking (electra, verwarming, stuc etc.), keuken (ca. 20k) + vloer benedenverdieping (5k PVC?) betaald worden.
4. Prefab of maatwerk: wat zijn jullie ervaringen? We hebben wel al rondgekeken bij de bekende prefabboeren. Het viel ons wel op dat de meesten maar weinig specificaties bieden over bijv. isolatie, fundering die gebruikt wordt etc. Wel hebben we van een aantal bedrijven goede recensies gelezen.
5. De aanbouw van de buren heeft een volledige buitenmuur met spouw (die dus wat naar binnen komt bij hen), is het nodig daar een volledige nieuwe buitenmuur tegenaan te plaatsen of volstaat een muur zonder spouw?
6. Hebben jullie nog tips waar we op moeten letten bij aanvragen van offertes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjwIdPPO6C76WvluijFbEjdTPPo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4p1qhPidY0GuZQXQ7D9HiE4X.png?f=fotoalbum_large

scenario 1 (berging aan zijkant van het huis)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8e2PRTwyej8V0vIeuD-nni71p4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G09uEi17qjGBJvGHeyW9G4BV.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ehx88NpJR9044XX1MGDonK8RZBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3HAAT7t5PhtECLqeUU9ZPveE.png?f=fotoalbum_large

scenario 2 (berging in huis)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooFnh19phd__DlBL0YNWDLLlW6w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EoFkC9ucMZwOQtBi3xRDzki3.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxgPmvEhGbn_zTBoBchXtBwl2Zc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lqAdxmeF8CLXpZEBBmDnwe0B.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-08 07:56
Prijs van 100 k. Is zeker haalbaar.
Mijn aanbouw van 12x4 (casco) wordt ook voor dat budget gerealiseerd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:10
Ik zou de oplossing zoeken in het doortrekken van de muur van de hal en verplaatsen van de deur van hal naar de woonkamer verder naar achteren. Met deze uitbouw zit al het gebruik van de ruimte in het midden en achterste gedeelte van het huis en voorin bij het licht een lege ruimte. Daar wil je zitten zou ik zeggen met je eettafel of je bank.
De breedte van 6m van het huis laat toe dat je voorin een breedte kan krijgen van 3,5m-4m afhankelijk waar je de muur neerzet.
Ik ken (doorzon)huizen met deze indeling, zowel met als zonder uitbouw. Ook zonder uitbouw heb je dan een lekker huis zonder grote verbouwing.

[ Voor 13% gewijzigd door JDunnio op 04-06-2025 02:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:14
Als je er toch 100k tegenaan gooit zou ik persoonlijk kijken of je die buitenmuur aan de achterzijde kan laten weghalen. Dat geeft je echt zoveel meer opties en maakt het minder hoekerig. Daarnaast schuine muur in de hal weghalen en rechttrekken zodat je iets meer ruimte heb bij binnenkomst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:29
Als je toch de hele benedenvlowr gaat doen, waarom dan geen vloerverwarming? Is handig voor een warmtepomp in de toekomst, mooier dan radiatoren en na deze verbouwing ga je dat nooit meer doen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:30
Mijn advies is ook om dit zo niet te doen aangezien het niet functioneel is. Je maakt op deze manier de voorkant van je woonkamer vrijwel nutteloos en aan de achterzijde staat alles heel dicht op elkaar. Zoals JDunnio al zegt kun je beter de muur van de hal zo plaatsen dat je voor een zithoek met TV muur krijgt. Aan de achterzijde zou ik wel een pui over de volle breedte maken naar de tuin en een stukje uitbouwen zodat er ook plek is voor keuken en eettafel. De berging is naar mijn idee te groot, je zou de trapkast wat groter kunnen maken. Zo’n grote berging is een hoop verspilde ruimte aan opslag, een grote koelkast/ vriezer kun je ook in de nieuwe keuken plaatsen. Teveel opslagruimte resulteert meestal ook in veel rommel en troep die nooit wordt weggegooid. En doe jezelf een plezier en plaats wel vloerverwarming, zou zonde zijn omdat nu niet te doen en straks nog steeds radiatoren te moeten ophangen.

Engineering

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:45
Persoonlijk zou ik de keuken naar de voorkant halen, wel de hele achtergevel verwijderen (is echt niet extreem duur) en de hele uitgebouwde achterkant als zitkamer gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:29

dbzfan

Nee.

Eens met bovenstaande.. rare indeling dit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Eens met hierboven. Als je de keuken aan de achterkant wilt houden dan zou ik nog eerder de zijkant uitbouwen, te beginnen 1 meter na de voorgevel (meestal vergunningsvrij). Dan krijg je tenminste een fatsoenlijke woonkamer. Anders blijf je zitten met een pijpenlade waar een mini klein erkertje in zit waar je nog steeds niets mee kan.
Je hebt 2,4 meter naast het huis. Als je geen achterom hebt wil je het liefst 1 meter overhouden. Een uitbouw van 1,4 meter levert je niet zo veel 'bang for buck' op, maar geeft meer praktische ruimte dan je huidige indelingen met de keuken aan de achterkant omdat je woonkamer fatsoenlijk in te delen valt.

Een combi van beide is dan 'best of both worlds', maar wordt voor je budget wel krap. Sowieso twijfel ik of je het gaat redden voor 100k. Als je rekening houd met 20k voor keuken (+ leidingwerk) en 5k voor vloer (+ misschien nog een ikea gordijntje) dan blijft er dus 75k over. Volledig stuccen van benedenverdieping, nieuw elektrawerk + schuifpui kost je ook 20k. Lichtstraat kost je ook zo 5k. Dan heb je 50k over voor de casco uitbouw. Succes.
Mijn vorige verbouwing kostte mij 100k en daar kreeg ik nog niet eens een uitbouw voor terug. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:41
Vind het maar een hokerige bedoeling eerlijk gezegd.

Wij hebben zelfde gehad in ons huis en hebben de indeling omgedraaid. Dus keuken naar voren toe en achter nu 1 grote woon/leef kamer.

Met 100K moet mischien net lukken, zonder de aanbouw rechts. Bouw is afgelopen jaren flink duurder geworden. Zeker als je alles gaat uitbesteden.

Wij waren net geen 25K (2020) kwijt voor 3*5.5 casco aanbouw met hr++ kunstof kozijn over volle breedte.

Nieuwe keuken / stucen / nieuwe vloer waren we ongeveer 24K kwijt.

Wel ben ik zelf erg handig en heb ik 3 weken verlof gehad en zelf heel erg veel zelf gedaan, wat natuurlijk een hoop geld heeft bespaard. Alleen de aanbouw hebben we laten doen incl het stucen. Maar sloopwerk zoals oude hek van gemetselde stenen incl provisorische fundering en tegelwerk zelf verwijderd. Binnen alle muren die weg konden verwijderd en de nieuwe indeling zelf weer opgebouwd. Ook toen de casco luchtdicht was zelf de oude achtermuur verwijderd.

Berging rechts van het huis zou ik eerder een aangebouwde garage van maken. Heeft ook voor een eventuele verkoop ook meer waarde naar mijn mening. Je kan dan ipv een garage deur ook gewoon een kozijn er in zetten zodat jij of een eventuele koper het makkelijk naar garage kan ombouwen. Maar dan is die 100K zeker veelste weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
4 delige schuifpui is minimaal 10k, tuindeuren heb je voor 3k. Er zijn nogal wat dingen die het duur kunnen maken. Ik zou ook aanraden een dakraam in de uitbouw te maken voor extra licht, in het seizoen van september t/m april ofzo erg fijn.

Berging in huis zou ik nooit doen, functie is nul.en het is lelijk en hokkerig. Keuken naar voren verplaatsen zou ik verkennen.

[ Voor 21% gewijzigd door Fr33z op 04-06-2025 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:24
hfolkers schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 07:36:
Persoonlijk zou ik de keuken naar de voorkant halen, wel de hele achtergevel verwijderen (is echt niet extreem duur) en de hele uitgebouwde achterkant als zitkamer gebruiken...
Eerste wat ik ook dacht. Voorkant is nu erg leeg terwijl de achterkant juist aan de (te) volle kant oogt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:42
Bij scenario 2, berging in huis - heb je dan een deur voor de trap onder de kast, en een deur in de keuken voor je berging?

En met berging bedoel je dus plek voor potten, pannen, blikjes, zakken rijst etc?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
NEEM VLOER VERWARMING!!!

Het is misschien wat meer werk maar het is zo ongelofelijke leef verbetering
naast dat het altijd lekker warm is zijn je voeten ook nooit meer koud. je hebt geen radiatoren meer waardoor je huis grote kan worden (wat je aangeeft met die leiding achter het TV meubel)

verder veel succes! en ga voor kunststof dat scheelt zo veel gezeik.

[ Voor 87% gewijzigd door maubaan op 04-06-2025 08:57 ]

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 23:15
Ik zou ook overwegen om de keuken naar de voorzijde te halen want deze ruimte is te smal voor een zithoek en om de zithoek midden in de woonkamer te plaatsen vind ik een noodoplossing.
De schuine muur, ingang naar de woonkamer, rechtmaken en de muur naast de trap ook. Je moet dan 1 deur extra maken: 1 deur is de ingang naar de kamer en de andere deur naar de trap.
De achtergevel er helemaal uithalen en 3 meter uitbouwen, een constructeur weet hoe dat technisch kan. Een 4 delige schuifpui over de hele breedte met bovenop de schuifpui een schuine lichtstraat van ongeveer 1 meter breed. Dit geeft enorm veel licht in de kamer en een ruimtelijk gevoel.
De zithoek zou ik dan ook aan de achterkant maken.

De uitbouw aan de zijkant kan qua vergunning problemen geven. sommige gemeenten doen daar moeilijk over als het een hoekhuis betreft. Je kan ook het bestaande zij uitbouwtje iets groter maken. Als de keuken aan de voorkant komt dan is een opslagruimte daar logisch.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Pat911
Berging onder trap vergroten, scheelt ook weer een deur. En dan zit je aan de achterkant gelijk in de tuin, waardoor je kamer nog groter lijkt.

Ik weet niet of de ramen aan de voorkant tot onder lopen. Misschien is het raam daar hoog genoeg om een U-keukenopstelling te maken. Maar ik denk wel dat ze lager zijn. Dan kun je evt ook een soort dekenkist-bank-constructie maken zodat iemand bij het raam kan zitten. En je hebt extra bergruimte voor spullen die je niet vaak nodig hebt.

Of het dan allemaal nog voor 100k kan, weet ik trouwens niet.

Aanvulling - de deur naar de berging onder de trap kan ook vanuit de woonkamer. Dan kan je op de plek waar ik nu de deur heb ingetekend een kapstok plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lO8VWIG27Nq_bCSpKdW3GmCkSSU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wVToZ5alcHpyehgUDwlHVEy6.jpg?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door Pat911 op 04-06-2025 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Pat911 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:14:
Berging onder trap vergroten, scheelt ook weer een deur. En dan zit je aan de achterkant gelijk in de tuin, waardoor je kamer nog groter lijkt.

Ik weet niet of de ramen aan de voorkant tot onder lopen. Misschien is het raam daar hoog genoeg om een U-keukenopstelling te maken. Maar ik denk wel dat ze lager zijn. Dan kun je evt ook een soort dekenkist-bank-constructie maken zodat iemand bij het raam kan zitten. En je hebt extra bergruimte voor spullen die je niet vaak nodig hebt.

[Afbeelding]
Dit voelt een stuk logischer dan alle andere tekeningen. Grotere ruimtes, minder hoeken en meer licht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:38
mexxer schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 00:15:
Prijs van 100 k. Is zeker haalbaar.
Mijn aanbouw van 12x4 (casco) wordt ook voor dat budget gerealiseerd
Ik denk dat het magische woord hier casco is. En dat de wensen van @Rens13 met een budget van 100.000 niet gehaald kunnen worden. Zelfs prefab uitbouwen in de gewenste afmetingen is al zo maar 60k. Dan moet er nog gesloopt worden, een keuken aangeschaft, nieuwe vloer en als je de oude buitenmuur weg wil hebben, zal er een portaal in moeten waarschijnlijk en dat is ook niet goedkoop. En dan nog alle afwerking. Ik denk dat het totaal plaatje (fors) hoger gaan uitvallen dan 100k.

@Rens13 Ik ben overigens wel gecharmeerd van de tekening van @Pat911. Ik denk dat dat aan al je wensen voldoet en je houdt geen rare hoeken over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
@balfnl - ik denk ook niet dat wat ik voorstel voor 100k kan (helaas). Er moet dan simpelweg te veel verplaatst/verbouwd worden. Maar ik heb inderdaad geprobeerd de ruimte zo ruim en functioneel mogelijk te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
Pat911 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:28:
@balfnl - ik denk ook niet dat wat ik voorstel voor 100k kan (helaas). Er moet dan simpelweg te veel verplaatst/verbouwd worden. Maar ik heb inderdaad geprobeerd de ruimte zo ruim en functioneel mogelijk te houden.
De binnenmuren zijn maar gipswandjes, die liggen er zo uit. Opnieuw opbouwen met gipsblokken gaat ook snel. Als de uitbouw naar de zijkant achterwege blijft dan zou het voor 100k moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
vogelmans schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:34:
[...]

De binnenmuren zijn maar gipswandjes, die liggen er zo uit. Opnieuw opbouwen met gipsblokken gaat ook snel. Als de uitbouw naar de zijkant achterwege blijft dan zou het voor 100k moeten kunnen.
Ik had de bouwtekening niet goed bekeken. Dat lijken inderdaad allemaal dunne wandjes. In overleg met de aannemer kan je dat ook zelf weg breken. Scheelt weer arbeidskosten.

Krijg je alleen extra kosten voor het nieuwe leidingen etc voor de keuken. Maar het toilet zit daar vlak bij, en alle andere zaken komen ook via de voordeur binnen (neem ik gemakshalve aan). Dus als dat via de kruipruimte kan, zal dat ook niet al te veel werk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
"Mogelijk probleem: de garage van de buren heeft een schuin aflopend dak naar onze tuin met een overstekende dakgoot van ca. 40cm. Hoe zou dit opgelost kunnen worden?"

Als die dakgoot boven jullie tuin hangt is dat illegaal. 40cm is bovendien wel heel erg breed voor een dakgoot.
Overbouw over een ander perceel of gemeentegrond is verboden (ook geen airco unit of iets dergelijks).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:22

Aanvulling - de deur naar de berging onder de trap kan ook vanuit de woonkamer. Dan kan je op de plek waar ik nu de deur heb ingetekend een kapstok plaatsen.

[Afbeelding]
Ik heb een tijdje terug bij een huis ook zo de berging gemaakt, alleen het hok 2meter diep.
Dan is het hok meteen groot genoeg voor een technische ruimte.

Je kan ook dan gewoon een schoenenstelling en kapstok daar ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
5. De aanbouw van de buren heeft een volledige buitenmuur met spouw (die dus wat naar binnen komt bij hen), is het nodig daar een volledige nieuwe buitenmuur tegenaan te plaatsen of volstaat een muur zonder spouw?

Als die muur volledig op eigen grond staat dan mag je daar niets tegenaan maken of monteren. Die muur zou wel enkelsteens kunnen (los van de buren en mits de constructie stevig genoeg is) en dan aan de binnenkant isoleren en daar gipsplaat tegenaan, dat scheelt in kosten en ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46

Arme kat in die donkere berging

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
maubaan schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:29:
[...]

Arme kat in die donkere berging
Over die wens had ik heen gelezen >:)

Maar op te lossen met een kattenluikje in die deur. Had ik vroeger ook in een tussendeur zodat mijn katten een kamer hadden waar de hond niet kon komen.
Klein lampje in de kast en opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Wij hebben een kattenluik gemaakt in de buitenmuur. Het is niet anders. Die beesten zijn de hele dag buiten en slapen s'avonds lekker thuis. Wij hebben geen berging waar we een 2e luik konden plaatsen helaas. Zal wel niet handig zijn voor mijn energielabel 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
Davidrrr schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:03:
Wij hebben een kattenluik gemaakt in de buitenmuur. Het is niet anders. Die beesten zijn de hele dag buiten en slapen s'avonds lekker thuis. Wij hebben geen berging waar we een 2e luik konden plaatsen helaas. Zal wel niet handig zijn voor mijn energielabel 😆
Kattenluik is natuurlijk niet bevorderend voor je energiegebruik, maar het telt niet mee voor je energielabel.
Mijn enige overgebleven kat slaapt gewoon op het kleed/poef/stoel/bank. Niet alleen 's nachts, maar ook vaak de hele dag :) In de berging zou ik niet zo snel doen, maar is natuurlijk wel handig om daar dan ook je kattenbak te kunnen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:26
Even uitgaande van de standaardvoorwaarden, mag je 4 meter op je achtererf uitbouwen. Je kan dus eventueel nog een meter dieper gaan.

Daarnaast is een uitbouw aan de zijkant waarschijnlijk zichtbaar vanaf de voorzijde van de woning. Dat is in de regel niet vergunningsvrij, maar verschilt per gemeente.

Wij hebben 2 jaar geleden 2,6 meter uitgebouwd (huis uit 1962 van 6,30 breed) en hebben een bijkeuken aan de achterzijde waar de katten in en uit kunnen lopen. Door de bijkeuken als sluis te gebruiken, verlies je weinig warmte. In de bijkeuken staan de warmtepompboiler en vloerverwarmingverdeler. Ruimte is dus wel geisoleerd, maar niet echt verwarmd op 2m2 vloerverwarming na omdat toevallig de verdeler hier zit.
Temperatuur is nooit onder de 17 graden geweest.

Tussen de woning en bijkeuken zit wel een geisoleerde deur.

Lokale aannemer gevraagd de uitbouw te doen + plaatsen stalen balk, deur+kozijn en schuifpui. Kosten ongeveer 40k. Zelf hebben we de elektra en vloerverwarming gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:29
Wat jullie willen kun je echt vergeten voor 100k (je laat echt alles doen..en daar betaal je gewoon voor), zou zeker een 20-30k extra tellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Waarom rekening houden met die diepte van de uitbouw van de buren? Gewoon maximaal gaan. Met die 4 meter ipv 3 uitbouw financieren je in waarde een behoorlijk deel van je verbouwing weer. Dus in ieder geval 4 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
Davidrrr schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:10:
Waarom rekening houden met die diepte van de uitbouw van de buren? Gewoon maximaal gaan. Met die 4 meter ipv 3 uitbouw financieren je in waarde een behoorlijk deel van je verbouwing weer. Dus in ieder geval 4 meter.
Als je daarmee niet over de 50% bebouwing van de tuin heen gaat. De blauwdruk in de OP is daarin net niet duidelijk genoeg.
Pagina: 1