Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-08 20:43
SITUATIE 03-06-2025
Mijn Deco M9 Plus V2 Access Points vallen sinds een maand of twee zeer regelmatig uit. Symptoom is de welbekende rode led.

Relevante software en hardware die ik gebruik
1. Glasvezelkastje.
2. KPN (Experia) Box 12, WiFi uit. DNS: 1.1.1.1. DHCP server, authoritatief.
3. Switch 1 (TP-Link 24-poorts).

Vanaf deze switch:
4. Ethernet naar Deco 1 (hoofd) in het souterrain. Het Deco-netwerk heeft een eigen SSID. Smart DHCP en Snelle roaming staan uit. Beamforming aan.
5. Vanaf Deco 1 wireless naar Deco 2 in de keuken.
6. Ethernet naar Switch 2 (TP-Link 5 poorts) in woonkamer -> Ethernet naar Deco 3
7. Ethernet naar Switch 3 (TP-Link 5 poorts) op bovenetage -> Ethernet naar Deco 4

Ik heb dus een ster-topologie achter de switch aangelegd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1. Deco 1 tussen de router en switch in Router mode
2. Deco 1 tussen de router en switch in Access Point mode
3. Alle Deco's achter de switch (huidige situatie)
4. Deco 1 en Switch 1 aan de router. Dit werkte even en Deco 4 werd opeens als bedraad (Ethernet) aangegeven.

Geen van deze opties blijft stabiel. Optie 2 was het advies van TP-link zelf. Die draaide gisteren een halve dag goed, voordat ie er weer uitviel.
Optie 3 of 4 heeft mijn voorkeur, omdat dan de rest van het netwerk blijft draaien als Deco 1 uitvalt.
Ik wil bovendien graag dat Deco 3 en 4 als bedraad (Ethernet) worden gebruikt.

Waar moet ik het zoeken om dit op te lossen?
____
UPDATE 04-06-2025
KPN heeft gebeld en wat zaken geanalyseerd. Zij zagen aan hun kant flink wat 'Lost Carrier' meldingen. Eerst dacht ik dat dit kwam doordat ik vanwege troubleshooting de KPN Box had herstart, maar toen bleek dat deze melding soms meerdere binnen 2 minuten voorkwam. Daarom denken ze nu dat het te maken kan hebben met instabiliteit van de stroomadapter voor de KPN Box 12. Het serienummer blijkt inderdaad een potentieel probleemgeval te zijn. Informatie hierover staat op deze pagina: https://www.kpn.com/service/internet/adaptervervangen.
KPN stuurt me nu een nieuwe adapter om te kijken of dit verschil gaat maken.

Wat apart was: vlak voordat KPN mij belde kreeg ik opeens een update voor de Deco M9. Die heb ik net voordat het gesprek begon nog kunnen installeren.

Sinds het gesprek met KPN draait het wifi-netwerk probleemloos.
UPDATE 05-06-2025
De adapter is ontvangen. Ik installeer deze nog even niet, omdat het net allemaal lekker blijft lopen. Even aanzien.
UPDATE 07-06-2025
Rond het middaguur is alles er weer uitgevlogen :( . Tijd om de nieuwe adapter uit te proberen. Dat doe ik volgende week. Eerst Pinksteren ;)

Wordt vervolgd...

[ Voor 38% gewijzigd door GhostlyFriend op 07-06-2025 21:58 . Reden: Contact met KPN gehad ]

Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.