Internet nieuwbouw appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madferit28
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-08 07:12
Hoi allemaal,

Ik ben momenteel aan het onderzoeken hoe ik het beste internet kan krijgen in mijn nieuwbouw appartement. Zowel in de woon- als slaapkamer ligt een loze leiding vanuit de meterkast naar een aansluiting voor televisie/internet. Ik heb het volgende bedacht:

- Internet komt bij de meterkast binnen. Hier komt een Ziggo modem te hangen in bridge mode.

- Vanuit de meterkast laat ik een kabel trekken naar de woonkamer, waar het internet overgenomen wordt door een Fritzbox.

- De loze leiding vanuit de meterkast naar de slaapkamer laat ik vervallen. In plaats daarvan laat ik een loze leiding vanaf de aansluiting in de slaapkamer naar een tweede aansluiting in de woonkamer leggen. Deze tweede aansluiting verbind ik ook met de Fritzbox, waardoor ik in de slaapkamer gebruik kan maken van bekabeld internet.

Klopt mijn denkwijze? Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:24
heeft alleen dat ziggo modem niet genoeg om overal wifi te hebben?
wat gebruik je bekabeld in je slaapkamer? je laptop in bed? of tv/speaker oid?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:16
Waarom niet de fritzbox in de meterkast hangen? Hoef je niet bij te betalen voor een extra loze leiding. In zowel woonkamer als slaapkamer kan je een access point bekabeld op de frtizbox aansluiten voor goeie wifi in beide ruimtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madferit28
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-08 07:12
dixet schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:24:
Waarom niet de fritzbox in de meterkast hangen? Hoef je niet bij te betalen voor een extra loze leiding. In zowel woonkamer als slaapkamer kan je een access point bekabeld op de frtizbox aansluiten voor goeie wifi in beide ruimtes.
Stom dat ik hier niet aan gedacht heb, is inderdaad de makkelijkste optie. In dat geval zou ik voor een Fritzbox 4060 gaan in de meterkast en twee keer een Fritz 3000 AX. Nu ben ik niet per se gebonden aan de Fritzbox, dus als jullie denken dat er betere apparatuur is dan hoor ik dat graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09 14:41
Hier prima tevreden met de Fritz!Repeater 1200 AX. De 3000 AX is de meer luxe versie die wellicht beter tot z'n recht komt in een drukke omgeving met veel draadloze clients. Het fijne van de producten van AVM (Fritz) is dat ze gewoon probleemloos werken en je eigenlijk vergeet dat je ze hebt. Persoonlijk verkies ik AVM Fritz boven bijvoorbeeld Ubiquiti Unifi. Beide ecosystemen hebben vrij beperkte instelmogelijkheden en zijn zo gezien dus niet Tweaker-vriendelijk, maar soms heb je behoefte aan iets waar je geen omkijken naar hebt.

In beginsel zou ik de meterkast aanhouden als het centrale punt voor je netwerk, tenzij je een andere plaats in het huis hebt waar je leidingen bij elkaar kunt laten komen zoals bijvoorbeeld een bijkeuken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:57
Waarom probeer je het niet eerst met het Ziggo modem plus het extra wifi accespoint die je krijgt. Tegenwoordig levert Ziggo gewoon goed spul.

Engineering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:40
Tupolev schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 07:19:
Waarom probeer je het niet eerst met het Ziggo modem plus het extra wifi accespoint die je krijgt. Tegenwoordig levert Ziggo gewoon goed spul.
Dit is een nog beter advies. Maar nog platter te slaan, waarom niet alleen de Ziggo modem/router gebruiken?
Zonder de layout van je appartement te kennen is het onmogelijk goed advies te geven, als het 50m2 groot is dan is wat je vraagt enorme overkill. Daarbij is de "hype" om maar wifi versterkers in te pluggen ook enorm nadelig, zeker in appartementen. Krijg je enorm veel wifi zenders die allemaal over elkaar heen gaan praten. Less = more wat wifi betreft, en dan wel strategisch geplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 04-06-2025 07:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Ik zou welke keuze je ook maakt de loze leidingen sowieso aan laten leggen uit toekomstbestendigheid. Nu is het maar een kleine meerprijs waar je in de toekomst moet gaan rommelen als je om welke reden ook alsnog kabels nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 12:13
Hoe groot is het appartementencomplex? Mijn ervaring in een complex van 49 appartementen is dat je moet vechten om een goede wifi bubbel te maken. Je hebt minimaal twee zenders nodig aan beide zijden van je appartement een. Je moet namelijk de bubbels van je buren wegdrukken.

Dus een in de meterkast, en een bekabelde extender in de woonkamer.

En oh ja….zet die ‘wifi-co-existentie-modus’ direct uit. Die functie klinkt vriendelijk, maar is waardeloos in een appartementencomplex. Gewoon je eigen bubbel zo groot en sterk mogelijk de ether instralen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-09 17:36
Ik denk dat de gedachte om wat TS zegt op zich niet verkeerd is.
In de meterkast zou door invloeden van overige installaties de werking/bereik van de WiFi kunnen beïnvloeden.
Daarnaast wil je het beste signaal op de plekken waar je het wilt gebruiken.
Zo heb ik ook van die Mesh units op elke verdieping eentje staan.
En inderdaad andere bubbels wegdrukken.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:56
Ik woon in een appartement van 75m2 en dat gaat prima met alleen de KPN experiabox in de meterkast dus ik zou eerst gewoon eens kijken hoe het gaat voordat je allerlei apparatuur aanschaft. De loze leidingen zou ik sowieso wel aan laten leggen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Hier ook dezelfde gedachtes van mijn nieuwbouwappartement. Over 2 maanden worden de appartementen opgeleverd en wat betreft netwerk en internet laat ik dit over aan de provider (Trined in ons geval). Zij hebben goede ideeën zoals een bekabeld netwerk met diverse aansluitpunten. Bij ons komt het netwerk binnen via een soort hub zodat iedereen een gescheiden netwerk heeft van 500 mbps (bekabeld). Waarom? Omdat de prestaties via kabel nog altijd veruit de beste zijn. Lokaal kan ik een wifi netwerkje maken, maar is dit nodig met 2 aansluitingen?! Het gebouw heeft 16 appartementen, dus wifi zou voor de liefhebbers wel een optie zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:21
Ik woon in een huis uit 1939 met houten vloeren en daar is alleen een Ziggo modem niet voldoende om goede WiFi te hebben boven en zolder helemaal niet.

Ik heb twee netwerkkabels naar de 1e etage en 2e etage gemaakt, op beide verdiepingen zitten switches, alle computers en Playstations zijn bekabeld en van Ziggo heb ik twee WiFi pods gekregen die ook bekabeld werken, super WiFi zelfs op zolder nu.

Zeker in een nieuwbouw woning met betonnen vloeren is alleen de standaar dmodem niet goed genoeg voor WiFi.
Pagina: 1