Verkeerd geprijste producten besteld en ontvangen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Recent werd ik getriggerd door een erg lage prijs van een product. €4,- inclusief verzenden.
Nu ontving ik onderstaand bericht van betreffende webshop:
Geachte klant,

Hartelijk dank voor uw bestelling op https:winkel van 28.5.2025 met bestelnummer: Bestelnummer bij https:winkel, die één of meerdere artikelen (eventueel in grotere hoeveelheden) met een individuele verkoopprijs van 4 euro bevatte.

Tot onze grote spijt moeten wij u meedelen dat wij de goederen niet zullen leveren. De verkoopprijs die bij het plaatsen van uw bestelling werd weergegeven, was namelijk onjuist.

Helaas heeft een van onze medewerkers een fout gemaakt bij het configureren van de automatische verkoopprijsberekening. Hiervoor wordt software gebruikt voor het beheer van productgegevens, die de artikelgegevens inclusief de betreffende verkoopprijs uit ons voorraadsysteem voor onze online shop in Nederland levert. Door een foutieve configuratie van een databaseveld werd door het systeem automatisch de verkeerde verkoopprijs berekend, die uitsluitend bestond uit de verzendkosten van 4 euro, die wij in Nederland in de verkoopprijs doorberekenen. Deze verkeerde verkoopprijs is automatisch in ons Nederlandse winkelsysteem geïmporteerd.

Wij zijn helaas pas op de onjuiste configuratie en de daarmee samenhangende onjuiste verkoopprijs attent geworden nadat u uw bestelling bij ons had geplaatst en wij u een orderbevestiging hadden gestuurd.

Gezien het grote prijsverschil met de marktconforme prijzen van de betreffende artikelen, moet het voor u duidelijk zijn geweest dat de prijs van 4 euro voor een artikel inclusief verzendkosten slechts een fout kan zijn. Indien u aan de levering wilt vasthouden, zou dit onredelijk en onrechtmatig zijn, zodat wij volgens de goede trouw niet tot levering verplicht zijn.

Subsidiair betwisten wij de bovengenoemde rechtshandeling wegens de beschreven [de beschreven fout / de foutieve configuratie]. Als gevolg van de betwisting moet de aankoop van de goederen als vanaf het begin ongeldig worden beschouwd.

Onze excuses voor het ongemak. Wij hopen u in de toekomst weer te mogen verwelkomen op onze website https:winkel

Informatie over terugbetaling:
Wij hebben de terugbetaling of annulering van de reservering van de betaling al in gang gezet of zullen dit binnenkort doen. U hoeft verder niets te doen. Als u vooraf hebt betaald, verzoeken wij u ons uw bankgegevens (rekeninghouder, IBAN en BIC) voor de terugbetaling door te geven door op deze e-mail te reageren.

Met vriendelijke groet
Doe ik er verstandig aan om de producten terug te sturen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thom2289
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 18:37
Tja, moeilijk te zeggen. Om welke producten gaat het en wat is de normale prijs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:57
Het beste stuur je ze een mail dat je het product al ontvangen hebt en wat de volgende stap is. Maar dat had je denk ik zelf ook al bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Nu online
Thom2289 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:22:
Tja, moeilijk te zeggen. Om welke producten gaat het en wat is de normale prijs?
https://tweakers.net/pric...itzwlan-stick-ac-860.html
Bartske schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:26:
Het beste stuur je ze een mail dat je het product al ontvangen hebt en wat de volgende stap is. Maar dat had je denk ik zelf ook al bedacht?
Ja dat had ik inderdaad ook bedacht.
Deze dingen staan al sinds september 2018 in de pricewatch. Ik dacht mede hierom dat ze zo laag geprijsd waren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Vraag ze om een verzendlabel, dan stuur je hem netjes terug na terugstorten van de aankoopprijs + verzendkosten en is de koopovereenkomst ongedaan gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 21:05
@Zatara
Volgens mij weet je het antwoord al.
Duidelijk een fout en totale BS om anders te denken. Gegokt en verloren.

Wil je het echt hebben, vraag dan of je het voor een zacht prijs mag hebben, scheelt hun een hoop gedoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je zou natuurlijk kunnen doen alsof je neus bloedt en het bericht negeren. Als ze het terug willen moeten ze dat eerst communiceren, dat doen ze niet.

Zou me niets verbazen als je straks je 4 euro terug krijgt en het product nog hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Pikoe op 03-06-2025 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Nu online
Ik heb al een retour aanvraag al gedaan. Ik heb de bestelling gedaan vanwege de lage prijs, niet omdat ik er direct één nodig heb (hooguit handig indien nodig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Informatie over terugbetaling:
Wij hebben de terugbetaling of annulering van de reservering van de betaling al in gang gezet of zullen dit binnenkort doen. U hoeft verder niets te doen. Als u vooraf hebt betaald, verzoeken wij u ons uw bankgegevens (rekeninghouder, IBAN en BIC) voor de terugbetaling door te geven door op deze e-mail te reageren.
Ja oke. Ik zou het terug sturen voor mijn eigen gemoedsrust, maar als je het letterlijk neemt dan staat dat er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Zatara schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:48:
Ik heb al een retour aanvraag al gedaan. Ik heb de bestelling gedaan vanwege de lage prijs, niet omdat ik er direct één nodig heb (hooguit handig indien nodig).
Maar je hebt er toch meerdere gekocht? (je schrijft over producten terugsturen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
  • Nu online
jeroenkb schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:50:
[...]

Maar je hebt er toch meerdere gekocht? (je schrijft over producten terugsturen?)
2 stuks heb ik besteld en gaan retour.
Vermoedelijk hebben meer Tweakers een mail gehad. Ze waren snel uitverkocht nadat ik een post had gedaan in het aanbiedingen topic. :+

[ Voor 22% gewijzigd door Zatara op 03-06-2025 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:45
Omdat het goed al geleverd is, is dit een vrij lastige vraag. Het hangt hier af van de omstandigheden. Allereerst zou je kunnen twijfelen over de juistheid van de prijs. Maar juist omdat er blijkbaar bijna geen aanbieders meer zijn (slechts één aanbieder volgende de pricewatch) zou je kunnen zeggen dat je vertrouwen op een juiste prijs gerechtvaardigd was. En aangezien de webwinkel niet alleen de bestelling en de betaling geaccepteerd heeft (dat gaat meestal automatisch), maar daarna ook al geleverd heeft, zijn er diverse momenten geweest waarop de winkel de mogelijkheid heeft gehad om de prijs te controleren. En desondanks heeft de winkel de levering toch doorgezet. Nu de winkel geleverd heeft, is er een andere situatie ontstaan dan die van het Otto-arrest. Nu kan er minder snel worden aangenomen dat jij als gemiddelde consument zou behoren te weten dat er sprake was van een kennelijke vergissing. Het hangt er ook van af hoe snel de winkel jou na levering heeft gemaild over hun vergissing. Dezelfde dag? Of pas na een paar dagen?

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Zatara schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:48:
(hooguit handig indien nodig).
Ik ben echt een leek denk ik, want ik kan mij niet voorstellen welk apparaat met usb poorten geen wifi heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Nu online
Of-Aaargh schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:56:
Omdat het goed al geleverd is, is dit een vrij lastige vraag. Het hangt hier af van de omstandigheden. Allereerst zou je kunnen twijfelen over de juistheid van de prijs. Maar juist omdat er blijkbaar bijna geen aanbieders meer zijn (slechts één aanbieder volgende de pricewatch) zou je kunnen zeggen dat je vertrouwen op een juiste prijs gerechtvaardigd was. En aangezien de webwinkel niet alleen de bestelling en de betaling geaccepteerd heeft (dat gaat meestal automatisch), maar daarna ook al geleverd heeft, zijn er diverse momenten geweest waarop de winkel de mogelijkheid heeft gehad om de prijs te controleren. En desondanks heeft de winkel de levering toch doorgezet. Nu de winkel geleverd heeft, is er een andere situatie ontstaan dan die van het Otto-arrest. Nu kan er minder snel worden aangenomen dat jij als gemiddelde consument zou behoren te weten dat er sprake was van een kennelijke vergissing. Het hangt er ook van af hoe snel de winkel jou na levering heeft gemaild over hun vergissing. Dezelfde dag? Of pas na een paar dagen?
De bestelling heb ik 28 mei gedaan en 31 mei geleverd. Vandaag het mailtje ontvangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dit is onzin.

Ten eerste is de prijs een fractie van wat het product normaal kost. Dan zou er iets bij moeten staan wat erop duidt dat de winkel het echt voor deze prijs wilde verkopen, zodat jij daarop mocht vertrouwen.

Het feit dat geautomatiseerde systemen en de daaraan gekoppelde logistieke processen hun werk hebben gedaan wil niet zeggen dat de winkel de wil had om voor deze prijs te verkopen. Even juridisch: er is geen geldige overeenkomst tot stand gekomen (de wil ontbrak en jij had dat kunnen of moeten weten), en dus heeft er geen geldige overdracht van eigendom plaatsgevonden. Je moet dus terugsturen.

En daar zou verandering in kunnen komen als de winkel hier pas na drie maanden mee komt, maar als je de bestelling op de dag voor Hemelvaart hebt gedaan dan is hij waarschijnlijk welgeteld 1 volle werkdag in bezit, dus zo vreemd is het niet dat de winkel nu aangeeft dat je moet terugsturen of bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Nu online
Kurkentrekker schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:04:
[...]

Dit is onzin.

Ten eerste is de prijs een fractie van wat het product normaal kost. Dan zou er iets bij moeten staan wat erop duidt dat de winkel het echt voor deze prijs wilde verkopen, zodat jij daarop mocht vertrouwen.

Het feit dat geautomatiseerde systemen en de daaraan gekoppelde logistieke processen hun werk hebben gedaan wil niet zeggen dat de winkel de wil had om voor deze prijs te verkopen. Even juridisch: er is geen geldige overeenkomst tot stand gekomen (de wil ontbrak en jij had dat kunnen of moeten weten), en dus heeft er geen geldige overdracht van eigendom plaatsgevonden. Je moet dus terugsturen.

En daar zou verandering in kunnen komen als de winkel hier pas na drie maanden mee komt, maar als je de bestelling op de dag voor Hemelvaart hebt gedaan dan is hij waarschijnlijk welgeteld 1 volle werkdag in bezit, dus zo vreemd is het niet dat de winkel nu aangeeft dat je moet terugsturen of bijbetalen.
Ik stuur ze sowieso terug maar er wordt in de mail niets gezegd over bijbetalen of terugsturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Zatara schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:07:
[...]

Ik stuur ze sowieso terug maar er wordt in de mail niets gezegd over bijbetalen of terugsturen.
tip voor de volgende keer: niet delen met anderen als je zo'n mazzeltje tegenkomt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Het valt misschien lichtelijk buiten de scope van deze discussie, maar het zette me wel aan het denken.

Het Otto-arrest, waarin mensen in oktober 2006 (!) een platte televisie bestelden voor 99,00 euro en waarin uiteindelijk de Hoge Raad besliste dat er geen sprake was van een geldig aanbod, is nu bijna 20 jaar oud. In die 20 jaar is de techniek een groot stuk vooruit gegaan, we hebben dynamische prijzen, prijsvergelijkers, en er zitten hele systemen achter die voor veel mensen al redelijk ongebruikelijk zijn geworden. Is het dan écht zo lastig voor technologiebedrijven (want Bol, Amazon, Coolblue en dat soort grote jongens zijn meer techbedrijven dan winkels), om iets in te bouwen dat élke prijsaanpassing die ofwel een verlaging van meer dan 75% is, ofwel meer dan 50% afwijkt van de marktprijs, ofwel x% onder de laatst bekende inkoopprijs zit, niet automatisch wordt gepubliceerd? Je zou dar bijvoorbeeld een mens naar kunnen laten kijken en het goedkeuren. Dan kan een creatieve sales manager nog steeds een keer een brute opruimactie organiseren met 90% korting op alles, maar dan is het een bewuste actie.

Je mag toch van dit soort grote jongens wel verwachten dat ze hun pricing systemen, waar vele euro’s in geïnvesteerd zijn, zo hebben afgesteld dat dit soort rare grappen niet meer mogelijk zijn? Het is toch amateurisme ten top dat je anno nu als consument nog op je hoede moet zijn bij grote ogenschijnlijk betrouwbare webwinkels om zeker te kunnen weten of de prijs wel klopt?

Mijn inziens zou er sprake moeten zijn van een risicoverschuiving, juist vanwege de vergevorderde staat van technologie. Als jij lekker marktleidertje wil spelen met je mooie dynamic pricing system cookie targeting platform adsense toestand, dan moet je ook maar op de blaren zitten als dat systeem ergens jouw duur ingekochte MacBook voor 15 euro loopt aan te prijzen, én in een doosje stopt, én bij de consument aflevert, inclusief bevestiging, factuur, en afleverbewijs.

Het is geen 2006 meer waarin dit nieuw was en controlesystemen te complex of onrealiseerbaar waren. Je hebt de data, je hebt de technologie, gebruik het.

Einde rant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
President schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:59:
[...]

Ik ben echt een leek denk ik, want ik kan mij niet voorstellen welk apparaat met usb poorten geen wifi heeft?
Volgens mij loop jij lang genoeg op een techforum rond om je te kunnen voorstellen dat een apparaat met een ingebouwde antenne een defect kan vertonen ;-). Een stickie van drie tientjes erin prikken is goedkoper en makkelijker dan je Acer laptop van 4 jaar oud openschroeven en maar bidden dat je nog aan een passende wifi module kunt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Met de reactie van @Kurkentrekker Ben ik het mee eens, tenzij de voorwaardes van de webshop dat tegen spreekt.
Want bv bij Amazon is het namelijk zo dat er een bindende overeenkomst is, zodra het artikel is verzonden, zij kunnen dan er niet naderhand op terug komen.

Dus om een echt concreet antwoord te geven zouden we de voorwaardes van de webshop moeten kennen om te zien of er sprake was van een overeenkomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:43
Lijkt me dat je die sticks gewoon kan houden. Betaald door jou, bevestigd en geleverd door het bedrijf. Overeenkomst nagekomen.

Dat ze er 3 dagen na het verzenden achter komen dat het niet klopt is een dure les voor hun.

Als een artikel na een maand met 80% korting wordt aangeboden geeft het bedrijf je hoogstwaarschijnlijk ook niks terug.

Had die 8 euro gewoon teruggeboekt.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:23
Ook alweer een goede 10 jaar geleden, en een iets andere case (goedkoper dan bedoeld geleverd m.b.v. een kortingscode die niet gebruikt had mogen worden i.p.v. een directe prijsfout), maar de kopers moesten hun product retourneren.
(meen dat een tweaker hier nog een rechtszaak ervan gemaakt had, maar die is ook verloren)

https://blog.iusmentis.co...-toegepaste-kortingscode/

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Ik vind dit altijd lastig. Ik ben heel blij als ik iets stoms doe, dat anderen mij uit de brand helpen. Dus omgekeerd doe ik dat ook. Ben ooit padvinder geweest, zal daar wel mee te maken hebben. Misbruik maken van anderen lukt mij nooit....

Overigens heeft dat ook voordelen. Rond kerst was er een boerenwinkel die geslacht konijn verkocht, en hun website hanteerde de volgende prijzen:

Heel konijn: 9 euro de kilo.
Half konijn: 4.50 euro de kilo.

Veel mensen zien de fout in eerste instantie niet, maar als je een konijn van een kilo (= 9 euro) doormidden snijdt, heb je twee halve konijnen die per stuk 2.25 kosten (1/2 kilo maal 4.50 EUR) Dus 50% korting op een kilo konijn. Ik heb er zes besteld (halve konijnen dus), en in het opmerkingenveld op de bestelpagina van de website heb ik een bericht voor de webmaster geplaatst, waarin ik hem wees op zijn fout, en hem de kans bood om de koop ongedaan te maken, en gewoon het door mij betaalde geld te retourneren.

Een dag later kreeg ik een bedankmail. De fout was tot dan toe niet opgevallen (ze zetten aardig wat om daar), en ze hebben de website aangepast. Als dankjewel zou er iets extra's voor me klaarliggen bij het ophalen.

Vond ik leuk, tot ik het aan mijn vriendin liet lezen. "Ga jij nou echt tachtig kilometer rijden om drie kilo konijn op te halen?" Tja. Topografie was nooit mijn sterkste kant. Maar toch maar gedaan. Toen ik me in de winkel meldde, werd ik achter uitgenodigd voor een kop koffie. De eigenaar vertelde me dat de fout door zijn vrouw gemaakt was, en er al sinds oktober in stond. Ze hadden meer dan 3.000 halve konijnen met verlies verkocht. Het was een boer die niet zoveel met ICT en administratie had, bijna 65 was, en NIEMAND had ze op de fout gewezen. Bij vertrek moest ik ongeveer 19 euro afrekenen voor zes halve konijnen (waren meer dan een halve kilo per stuk), en ik kreeg een fles wijn en een wildpakket cadeau. En heel gek, maar dingen die je in dit soort situaties cadeau krijgt smaken lekkerder.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zatara
  • Nu online
Beste Jan,

Omdat je de bestelling al ontvangen hebt willen je vriendelijk vragen om onze vorige e-mail te negeren.

Uit coulance hebben wij besloten dat je de artikelen die je voor €4,- hebt besteld, mag behouden. Je hoeft het dus niet retour te sturen.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust!

Met vriendelijke groeten
Tess

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Mooi! Gefeliciteerd met deze prijsfout 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:31
Rene schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:29:
Lijkt me dat je die sticks gewoon kan houden. Betaald door jou, bevestigd en geleverd door het bedrijf. Overeenkomst nagekomen.

Dat ze er 3 dagen na het verzenden achter komen dat het niet klopt is een dure les voor hun.

Als een artikel na een maand met 80% korting wordt aangeboden geeft het bedrijf je hoogstwaarschijnlijk ook niks terug.

Had die 8 euro gewoon teruggeboekt.
Ik weet dat het probleem van TS al is opgelost maar deze post..

1e Geen dure les, gewoon een foutje. Kan gebeuren en moet worden opgelost.
2e Als TS het had moeten terugsturen, had hij gewoon zijn geld teruggekregen.
3e Terugboeken? TS heeft niet betaalt met een automatische incasso 8)7 . Terugboeken is dus gewoon niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:44
Fijn dat je ze mocht houden. Het enige wat raar was dat het inclusief verzenden €4 was. Als het nou ex verzenden €4 was dan had het ook prima het dumpen van oude voorraad kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Nu online
Pendora schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:45:
Fijn dat je ze mocht houden. Het enige wat raar was dat het inclusief verzenden €4 was. Als het nou ex verzenden €4 was dan had het ook prima het dumpen van oude voorraad kunnen zijn.
Ik dacht in eerste instantie ook aan het "dumpen" van oude voorraad. Na het afronden van het bestelproces bleek het totaal bedrag ook nog eens "inclusief" verzenden te zijn. Om eerlijk te zijn dacht ik op dat moment niet veel meer dan "goh ...." :O en ben weer verder gegaan met andere dingen.
Pagina: 1