Externe "Windows" hardware en Kubuntu.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus Flater
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-06 12:02
Ik ga mij nu concentreren op mijn "exotische" (windows) hardware zoals de gamepad Belkin Nostromo N52. Daarna de Thrustmaster Hotas Warthog Flightstick, Trottle, paddles, en als laatste ga ik aan de gang met de Pimax 8K VR.
De key/game-pad Nostromo N52 staat boven aan mijn lijstje omdat ik grote handen heb en ik op een normaal toetsenbord vaak meer dan 1 toets indruk. Ik vind het niet erg om af en toe de "Konsole" te moeten gebruiken, maar een goede muis en een grafische schil vind ik persoonlijk wel prettiger werken.

Ik heb al enkele (oude) linkjes met informatie gevonden om te proberen de Nostromo N52 werkend te krijgen. Maar ik kom nu niet verder omdat mij de juiste syntaxis onbekend zijn en ik na uren zoeken geen anwoord op het grote internet heb gevonden.

Het gaat om de code op https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=948833
(Hoe vertaal ik onderstaande opdracht naar een moderne en hedendaagse opdracht?)

cd /home/username/.config/pystromo
./pystromo-remap.py -m output.map -vv

(Ik weet niet wat "-m" en ""-vv" betekend)

Voor een ieder die nieuwsgierig is, hieronder staan nog een paar andere linkjes die betrekking hebben op de Nostromo N52. (Die ik nog niet geprobeerd heb.)

https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=53558
https://sourceforge.net/projects/jnostromo/
https://launchpad.net/pystromo/+download
https://github.com/kyzh/Pystromo
https://launchpad.net/pystromo
https://github.com/TherinS/Pystromo
https://sourceforge.net/p...n/207570/thread/f135e5fa/
https://linux-hardware.org/?id=usb:050d-0815

Ik heb nog een paar andere kleine vraagjes die naar mijn inziens geen nieuwe topics waardig zijn.
Mijn 1e vraag; Is er een grafische Par2-interface? (Om rar-bestanden te controleren en te herstellen.) De konsole versie heb ik al gevonden, maar dat is voor mij niet handig, gelet op mijn grote handen.
Mijn 2e vraag is; Ik zit veel op het Internet te zoeken naar antwoorden of oplossingen en dan is een "redelijk" goed antivirus-programma geen overbodige luxe (denk ik). Voldoet ClamAV en ClamTK?

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest en ik wil jullie alvast bedanken voor het lezen van mijn kleine stukje tekst. ;-)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

(Hoe vertaal ik onderstaande opdracht naar een moderne en hedendaagse opdracht?)

cd /home/username/.config/pystromo
./pystromo-remap.py -m output.map -vv

(Ik weet niet wat "-m" en ""-vv" betekend)
Zonder verder uit te zoeken voor hoe en wat, zal '-m' waarschijnlijk opgeven dat wat volgt, een mapping bestand is waarin staat wat welke knop moet doen, zeg maar knop A drukt eigenlijk op D op het toetsenbord. De '-vv' wordt vaak gebruikt om verbose uitvoer te geven, dus wanneer het standaard niet veel zegt, wordt met '-v' wat meer informatie geven, hoe meer 'v's er worden opgegeven, hoe meer informatie het geeft. Maar niet elk stuk software doet dit, genoeg software waarbij '-v' juist het versienummer geeft en dat is 't.

Nadeel is wel, de post van Ubuntu Forums is uit 2008. Toen was Python2 nog de standaard, tegenwoordig zijn we al bij Python 3.13, dus het zal zeer waarschijnlijk niet meer gaan werken.

Ik kan geen reverse-dependencies vinden voor par2 met een GUI. Enige wat in de buurt komt, is mc, midnight commander.

Mbt anti-virus, via m'n werk weet ik toevallig dat Eset een AV heeft met GUI. Wel betaald. ClamAV met ClamTK heb ik in een ver verleden eens gebruikt. Het is geen on-access scanner. Oorspronkelijk is ClamAV bedoelt voor mail servers, die roepen het dan aan wanneer het een bericht ging verwerken.

Thuis gebruik ik niks, op werk heb ik MS Defender (headless) omdat het in onze licentie zit. Eset doet 't niet op Debian Unstable.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus Flater
@Hero of Time,

Bedankt voor jou reactie en antwoorden. Ik begrijp uit jou antwoord dat de instructie's / commando's van Python 2 niet meer in Python 3.13 aanwezig zijn, dat er dus tegenwoordig een andere instructieset wordt gebruikt.
Dat klinkt logisch maar maakt het voor mij (als leek) wel erg lastig, omdat ik niet weet hoe ik die instructie moet vertalen naar het heden. Ik moet dus eerst een beetje kennis gaan maken met Python 2, dan proberen te begrijpen wat die functie's inhouden, om daarna met de nieuwste Python een nieuwe instructie opdracht samen te stellen. Ik ben in ieder geval wel blij dat je mij een richting / hint hebt gegeven.

Jammer dat er wat "Par2" betreft, voor mij geen andere grafische mogelijkheden zijn. (Het zij zo.)

Wat een anti-virus programma betreft, daar hecht jij voor thuis niet veel waarde aan? Mag ik vragen waarom je voor thuis geen AV-programma gebruikt? Hoe los je mogelijke problemen of twijffels op? Betalen voor een goede dienst / service vind ik zelf geen probleem. Maar het moet voor mij wel nuttig zijn of zin hebben.

In ieder geval bedankt voor jou hulp en tijd, Ik heb weer wat te "graven", Soms weet ik niet meer waar ik het beste kan gaan zoeken om tot een oplossing te komen. Het internet staat vol met informatie waarmee ik nu nog niets aan heb. Vroeger met het gebruik van Dos (en afgeleide) was het heel simpel, begrijp hoe de software de aanwezige hardware aanstuurt en leer alle Dos- commando's uit het hoofd om beter en sneller te kunnen werken. Met Windows was het iets lastiger omdat je soms in het Register moest "duiken" en moest weten waar je een bepaalde functie moest zoeken en welke "Key's" je moest of kon aanpassen.

Er is voor mij een leuke nieuwe wereld opgegaan, maar ik weet niet waar ik het eerst naar moeten kijken. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Guus Flater schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:05:
@Hero of Time,

Bedankt voor jou reactie en antwoorden. Ik begrijp uit jou antwoord dat de instructie's / commando's van Python 2 niet meer in Python 3.13 aanwezig zijn, dat er dus tegenwoordig een andere instructieset wordt gebruikt.
Half waar. De opties die gegeven worden, -m en -v, zijn specifiek voor het script dat uitgevoerd wordt. Dit heeft verders niks het Python an sich te maken. Ik kan ook een bash script maken die deze opties bevat, maar dat is geen garantie dat een ander script die ook zal hebben.
Dat klinkt logisch maar maakt het voor mij (als leek) wel erg lastig, omdat ik niet weet hoe ik die instructie moet vertalen naar het heden. Ik moet dus eerst een beetje kennis gaan maken met Python 2, dan proberen te begrijpen wat die functie's inhouden, om daarna met de nieuwste Python een nieuwe instructie opdracht samen te stellen. Ik ben in ieder geval wel blij dat je mij een richting / hint hebt gegeven.
Grappig dat je de woorden 'instructies vertalen' gebruikt. Want dat is nou net het punt tussen Python 2 en Python 3. Het script wat je had gevonden voor je N52 is in Python 2 geschreven. De taal is aardig verandert, niet elke functie die erin staat zal in Python 3 bestaan. Zeg maar dat je Nederlands uit 1800 spreekt in de huidige tijd. Niet iedereen zal elk woord begrijpen.
Jammer dat er wat "Par2" betreft, voor mij geen andere grafische mogelijkheden zijn. (Het zij zo.)
Je bent met Wine en Lutris bezig geweest. Worst case gebruik je een Windows versie daarmee.
Wat een anti-virus programma betreft, daar hecht jij voor thuis niet veel waarde aan? Mag ik vragen waarom je voor thuis geen AV-programma gebruikt? Hoe los je mogelijke problemen of twijffels op? Betalen voor een goede dienst / service vind ik zelf geen probleem. Maar het moet voor mij wel nuttig zijn of zin hebben.
Software haal ik niet zomaar overal vandaan zoals je met Windows dat moet doen. Ik zoek voornamelijk in m'n repo en in uitzonderlijke gevallen bij een betrouwbare bron, in principe open source. Ik ben bewust dat dit geen waterdichte oplossing is, want een foute site kan je alsnog zomaar infecteren met rommel, er bestaat immers ook malware voor Linux.
In ieder geval bedankt voor jou hulp en tijd, Ik heb weer wat te "graven", Soms weet ik niet meer waar ik het beste kan gaan zoeken om tot een oplossing te komen. Het internet staat vol met informatie waarmee ik nu nog niets aan heb. Vroeger met het gebruik van Dos (en afgeleide) was het heel simpel, begrijp hoe de software de aanwezige hardware aanstuurt en leer alle Dos- commando's uit het hoofd om beter en sneller te kunnen werken. Met Windows was het iets lastiger omdat je soms in het Register moest "duiken" en moest weten waar je een bepaalde functie moest zoeken en welke "Key's" je moest of kon aanpassen.

Er is voor mij een leuke nieuwe wereld opgegaan, maar ik weet niet waar ik het eerst naar moeten kijken. :-)
Leuk dat je DOS noemt. Want dat is een deel wat ook bij Linux van toepassing is. Commando's leren e.d. En waar het bij Windows met het register is, is het bij Linux configuratiebestanden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus Flater
Omdat ik ergens moest beginnen had ik Python 2 geinstalleerd. Dat ging gelukkig zonder problemen en daarna was ik verder gegaan met het uitvoeren van de opgeven instructies. Ik heb jammer genoeg niet elke dag de tijd om te experimenteren, maar ik doe mijn best.

Ik had tussendoor het programma "Bottles" (soort dos-box?) geinstallerd om te kijken of dat iets voor mij kon betekenen. Ik kon wel de windows-driver van de Nostromo N52 installeren en ook goed configuren, maar ik kreeg 'm "buiten de box" niet actief of werkend. Maar ik blijf verder proberen en verder zoeken.

Die oude goede dos-tijd zal ik nooit vergeten. Wat we toen niet allemaal deden om zoveel mogelijk geheugen (onder de 640kb) vrij te krijgen. Tegenwoordig stoppen we gewoon een extra reepje ram op het moederbord en gaan weer gewoon verder. (Damt, ik wordt niet oud, ............ ik BEN oud.) ;-)