kan externe harde schijven niet meer lezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-09 20:28
Dag

Ik heb sinds pas een nieuwe pc (windows 11) en nu blijk ik een aantal externe harde schijven niet meer te kunnen lezen. De hele oude wel, de nieuwe ook maar die er tussenin (weliswaar ook oud) niet.
Het betreft een WD Element en een icidu casing waar ik diverse oudere harde schijven mee lees/schrijf. Ik gebruik ze als opslag (er staan dingen zoals foto's en video's op die te groot zijn voor op de "gewone pc". De foto's staan namelijk in tiff format).

Hoe dan ook, het blijkt nu dat ik ze dus niet allemaal meer kan lezen.
ik heb geprobeerd of het aan de drivers ligt maar het systeem zegt dat de drivers in orde zijn. op de sites van de betreffende leveranciers kan ik niks vinden. wellicht te oud of wellicht heb ik niet grondig genoeg gekeken ik heb een lichte handicap en daardoor valt surfen niet mee).

Even focussen op de WD elements:
Als ik die aan koppel aan de pc (via usb) dan hoor ik het befaamde "tingeltje"en rechts onderin het USB icoontje wordt ie ook herkend en is dus netjes weer af te koppelen. Echter in de verkenner verschijnt ie niet. Ook in dos niet te benaderen. in systeembeheer wel ook zichtbaar en daar staat dat alles correct werkt. Weliswaar staat ie daar zonder zonder schijfletter (ik begreep dat dat het probleem kan zijn) maar de optie om dat aan te passen (menu rechtermuis knop) is grijs, niet selecteerbaar.
in het overzicht dat diskpart geeft (list volume) staat ie niet. In powershell wel maar daar heb ik verder niks mee gedaan want dan weet ik totaal niet meer wat ik doe.
Fysiek lijkt ie me in orde. Ander kabeltje geprobeerd, andere usb poort geprobeerd, andere computer (windows10) geprobeerd. hielp allemaal niks.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:30
fsas schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:13:
Het betreft een WD Element en een icidu casing waar ik diverse oudere harde schijven mee lees/schrijf.

Hoe dan ook, het blijkt nu dat ik ze dus niet allemaal meer kan lezen.

Ik heb geprobeerd of het aan de drivers ligt maar het systeem zegt dat de drivers in orde zijn.
Zelf heb ik hier ook diverse WD Elements en behuizingen waaronder ook een ICIDU (3.5) dock
Om welke WD Elements en ICIDU behuizing gaat het precies en welke schijven geven problemen?
Zijn het portable 2.5 schijven/casings zonder voeding of 3.5 HDD/casing met externe voeding?
Als het 2.5 portable schijven/casings zijn probeer dan speciaal ook USB 2 poorten van je computer.
Extra drivers heb je niet nodig voor externe USB schijven, die zitten sinds lang standaard in Windows.
De ICIDU leest dus sommige schijven wel, andere niet.
Dus het zal dan waarschijnlijk niet aas de ICIDU behuizing zelf liggen.
Heb je de schijven al lange tijd niet gebruikt?
fsas schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:13:
Als ik die aan koppel aan de pc (via usb) dan hoor ik het befaamde "tingeltje"en rechts onderin het USB icoontje wordt ie ook herkend en is dus netjes weer af te koppelen. Echter in de verkenner verschijnt ie niet. Fysiek lijkt ie me in orde. Ander kabeltje geprobeerd, andere usb poort geprobeerd, andere computer (windows10) geprobeerd. hielp allemaal niks.
De Windows 10 computer was dat je oude computer of was dat weer een andere?
Werkten de de schijven de laatste keer dat je deze op je oude computer (welke Windows?) gebruikte wel allemaal goed, in zoverre je dat kan nog nagaan?

Zelf gebruik ik in zulke situaties vaak eerst even het programma HDTune om een indicatie te krijgen in hoeverre de HDD/SSD nog normaal toegankelijk en leesbaar is.
Je hoeft daarbij niet een volledig scan te doen, alleen testen of de schijf normaal kan worden gelezen
Uiteraard niets zomaar naar de schijf gaan schrijven of met andere reparatietools aan de gang gaan!

HDTune
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqh4g0MvedF8dcNnxi2--nKOqpQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3eN2g4uo5AlW3O4HwBoCASp9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
The_Doman schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:16:
[...]

Zelf heb ik hier ook diverse WD Elements en behuizingen waaronder ook een ICIDU (3.5) dock
Om welke WD Elements en ICIDU behuizing gaat het precies en welke schijven geven problemen?
Zijn het portable 2.5 schijven/casings zonder voeding of 3.5 HDD/casing met externe voeding?
Als het 2.5 portable schijven/casings zijn probeer dan speciaal ook USB 2 poorten van je computer.
Extra drivers heb je niet nodig voor externe USB schijven, die zitten sinds lang standaard in Windows.
De ICIDU leest dus sommige schijven wel, andere niet.
Dus het zal dan waarschijnlijk niet aas de ICIDU behuizing zelf liggen.
Heb je de schijven al lange tijd niet gebruikt?

[...]

De Windows 10 computer was dat je oude computer of was dat weer een andere?
Werkten de de schijven de laatste keer dat je deze op je oude computer (welke Windows?) gebruikte wel allemaal goed, in zoverre je dat kan nog nagaan?

Zelf gebruik ik in zulke situaties vaak eerst even het programma HDTune om een indicatie te krijgen in hoeverre de HDD/SSD nog normaal toegankelijk en leesbaar is.
Je hoeft daarbij niet een volledig scan te doen, alleen testen of de schijf normaal kan worden gelezen
Uiteraard niets zomaar naar de schijf gaan schrijven of met andere reparatietools aan de gang gaan!

HDTune
[Afbeelding]
De WD elements is zo'n kleine zonder eigen voeding. De ICIDU is een grote, met een eigen voeding. Ik heb er twee. Een erg oude die nog IDE schijven neemt. Die werkt prima. De (relatief) nieuwere pakt (S?)ATA schijven.. Die casing werkte op mijn oude computer nog wel maar die pc heb ik niet meer. De windows 10 machine waar ik het over heb is een andere.
Ik heb de casing niet met alle schijven die ik daar voor heb geprobeerd (dat zijn er vier) omdat zowel de casing (met dus 1 schijf geprobeerd) als de WD elements hetzelfde probleem geven. Dat doet me daarom denken dat het niet aan de harde schijven zelf ligt maar aan de communicatievan de casings met de pc.
ik heb weliswaar verschillende USB poorten gebruikt maar niet gekeken naar het type. Misschien waren dat toevallig allemaal geen USB2. Datkan ik nu even niet testen want de power van mijn pc is niet helemaal goed en als ik even aan de achterkant iets doe, verliest ie soms onverwacht power. En dat vindt ie niet zo leuk. Dus ik wacht altijd evne met dat soort dingen tot ie uit staat (door mijn handicap zijn dat soort dingen juist ietswat ik niet evne kan doen maar moet plannen...)
Die tool heb ik nog niet geprobeerd. ik verwacht ook niet dat er iets met de lezers dan wel de schijven zelf is.

met dank alvast voor het meedenken!

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
oh gut. En nou een enorme lekenvraag: is er softwarematig een mogelijkheid om te zien welke poorten USB 2 en welke USB 3 zijjn?
Ik zie in de beschrijving van mijn pc dat ie zowel USB 2 als 3 heeft maar er staat nergens welke wat zijn.
Ik meen te weten dat het fysieke verschil de kleur is maar die kan ik niet erg goed zien, vooral niet op de achterkant (denk oud, vergrootglas...).

groetjes, Anjo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Maak eens een bootable usb stick met Ubuntu live.
Kun je zien of de schijven daar wel herkend worden.
Is dat niet zo dan zal het eerder aan de schijven liggen en anders aan Windows (usb drivers)

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Kun je een screenshot van disk management plaatsen?
Windows knop + X en dan disk management of schijfbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
fsas schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:45:
ik heb weliswaar verschillende USB poorten gebruikt maar niet gekeken naar het type. Misschien waren dat toevallig allemaal geen USB2.
Ik heb wel eens USB 2.5 HDD's gehad die niet goed opstartten (power/klikken) onder USB 3 maar vreemd genoeg wel onder USB3
Maar ik denk ook niet dat het een USB3 probleem is.
Dat kan ik nu even niet testen want de power van mijn pc is niet helemaal goed en als ik even aan de achterkant iets doe, verliest ie soms onverwacht power. En dat vindt ie niet zo leuk. Dus ik wacht altijd evne met dat soort dingen tot ie uit staat (door mijn handicap zijn dat soort dingen juist ietswat ik niet evne kan doen maar moet plannen...)
Ja dat maakt het lastig,
Maar onverwachte stroomuitval van je PC wil je zeker niet hebben, dat kan in het ergste geval een PC opleveren die niet meer kan opstarten.
Dus dat wil je wel opgelost hebben of in ieder geval niet veroorzaken.
Die tool heb ik nog niet geprobeerd. ik verwacht ook niet dat er iets met de lezers dan wel de schijven zelf is.
Als meerdere schijven/casings nu hetzelfde probleem geven begin ik ook aan een PC/communicatie probleem te denken ja.

Wat wel soms een probleem kan geven zijn schijven groter dan 2TB in oudere USB behuizingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
jeroen3 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:27:
Kun je een screenshot van disk management plaatsen?
Windows knop + X en dan disk management of schijfbeheer.
Inderdaad, schijfbeheer/disk management kan kan hier misschien iets meer verduidelijken.

Als de partities in orde worden aangegeven maar Windows kan er verder niets mee ga je denken aan niet Windows disk indeling (Linux?).
Ik krijg hetzelfde te zien als ik een HDD van mij Humax recorder aansluit zonder extra (EXT) drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
Test die schijven nu gewoon eerst eens op een andere pc. Je bent nu veel te veel aan het speculeren. Heb je je oude pc nog? Probeer of je de schijven daarmee kan lezen.

Aangezien je aangeeft dat de schijven wel zichbaar worden in apparaatbeheer, denk ik niet dat ze defect zijn. Je kunt proberen om ze zelf een driveletter toe te wijzen in schijfbeheer, dat kan geen kwaad.

Wat je NIET moet doen is de disk 'initialiseren' of aan de partities sleutelen. Blijf eraf, tenzij je weet wat je aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
PhilipsFan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:09:
Test die schijven nu gewoon eerst eens op een andere pc. Je bent nu veel te veel aan het speculeren. Heb je je oude pc nog? Probeer of je de schijven daarmee kan lezen.

Aangezien je aangeeft dat de schijven wel zichbaar worden in apparaatbeheer, denk ik niet dat ze defect zijn. Je kunt proberen om ze zelf een driveletter toe te wijzen in schijfbeheer, dat kan geen kwaad.

Wat je NIET moet doen is de disk 'initialiseren' of aan de partities sleutelen. Blijf eraf, tenzij je weet wat je aan het doen bent.
Ik heb de oude pc niet meer dus ik kan daar de boel niet op aan sluiten. En op een andere pc (ook een modernere, weliswaar windows 10 nog) hetzelfde probleem.
En een driveletter toewijzen in schijfbeheer ging dus niet want die opties waren niet selecteerbaar in het menu (grijs). Ik heb vervolgens met diskpart een letter toegewezen en ik vrees dat ik dat niet correct gedaan heb. Je NIET zou ik dus wel eens wel gedaan kunnen hebben. is me niet helemaal duidelijk. Ik was ook redelijk wanhopig.
ik zal zo even een screenshot vna het schijfbeheer plaatsen.

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmkUayyUlaQa2Rbqj7pSndfdkZY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QFWLJNceKW4RYx9AuFKPqUVr.jpg?f=user_large

dit is mijn schermbeheer. En ik vrees dat ik via diskpart de herstelpartitie een andere letter toegewezen heb. Dus nou maar hopen dat ik deze machine nooit hoef te herstellen. Of is dat weer terug te draaien?

De schijven zijn altijd onder windows gebruikt dus geen andere indeling. in mijn herinnering zijn ze NTSF (of zoiets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
even een toelichting
schijf1 is een USB stick (BBB (D:), dat is dus niet de externe harde schijf. Dat is schijf 2. Daar zat vervolgens ook mijn fout. ik heb in diskpart volume 2 een andere letter toegewezen en dat was volgens mij deherstelpartitie. ik heb dat nadien met een remove command ongedaan gemaakt maar ik weet niet zeker of dat goed gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Als ik dus met de muis op schijf 2 ga staan en de rechter muis knop in druk krijg ik een menu waar ik een letter toe zou kunnen wijzen maar vrijwel alle opties in dat menu zijn grijs, dus niet selecteerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZvmJqus1sGh_QIhUQz_rLecH5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4GvPe45aI2YCz1pWnT3WXry.jpg?f=fotoalbum_large

dit is het huidige overzichtje dat diskpart me geeft. ik had dus een letter toegewezen aan volume 2 in de veronderstelling dat dat de externe casing was maar dat is dus de herstelpartitie. ik heb later die letter er weer af gehaald dus hopelijk is dat nu weer zoals het hoort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
fsas schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:08:
Ik heb vervolgens met diskpart een letter toegewezen en ik vrees dat ik dat niet correct gedaan heb. Je NIET zou ik dus wel eens wel gedaan kunnen hebben. is me niet helemaal duidelijk. Ik was ook redelijk wanhopig.
Dat zijn dus de situaties, als je niet zeker weet wat je doet, waarbij je dus moet stoppen en eerst verder onderzoeken.
Extra schijf letter toevoegen maakt verder nu niet zoveel uit.
fsas schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:12:
[Afbeelding]

dit is mijn schermbeheer. En ik vrees dat ik via diskpart de herstelpartitie een andere letter toegewezen heb. Dus nou maar hopen dat ik deze machine nooit hoef te herstellen. Of is dat weer terug te draaien?
De herstel partitie extra driveletter kan je weer verwijderen via schijfbeheer.
Maar niet direct van belang
In geval van nood kan je ook herstel/repair starten van de Windows USB schijf.
fsas schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:20:
Als ik dus met de muis op schijf 2 ga staan en de rechter muis knop in druk krijg ik een menu waar ik een letter toe zou kunnen wijzen maar vrijwel alle opties in dat menu zijn grijs, dus niet selecteerbaar.
De partitie wordt als in orde aangegeven, dus ga daar nu niet mee rommelen/initialiseren/formatteren!
Het probleem van disk letter niet selecteerbaar heb ik hier eerder hier op het forum gelezen maar kan dat zo snel niet direct vinden.
Kom ik nog op terug later.

Het was iets met GPT protected partitie herinner ik mij:
Google: disk management drive letter option greyed out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
The_Doman schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:51:
[...]

Dat zijn dus de situaties, als je niet zeker weet wat je doet, waarbij je dus moet stoppen en eerst verder onderzoeken.
Extra schijf letter toevoegen maakt verder nu niet zoveel uit.

[...]

De herstel partitie extra driveletter kan je weer verwijderen via schijfbeheer.
Maar niet direct van belang
In geval van nood kan je ook herstel/repair starten van de Windows USB schijf.

[...]

De partitie wordt als in orde aangegeven, dus ga daar nu niet mee rommelen/initialiseren/formatteren!
Het probleem van disk letter niet selecteerbaar heb ik hier eerder hier op het forum gelezen maar kan dat zo snel niet direct vinden.
Kom ik nog op terug later.

Het was iets met GPT protected partitie herinner ik mij:
Google: disk management drive letter option greyed out
Wat je eerste opmerking betreft: je hebt gelijk maar ik heb het wel gedaan. Dit omdat ik jaren geleden kon lezen en schrijven met die dingen dus niet zo bang was iets te doen. Maar... achteraf gezien dus niet slim.
Hij mekkerde wel hier en daar maar ik heb nog niks gevonden wat niet werkt.
ik heb vrij snel nadien ook weer met diskpart de schijfletter verwijderd.

Ik durf nu even helemaal niks meer te doen met herstel/repair. Je opmerking "In geval van nood kan je ook herstel/repair starten van de Windows USB schijf." kan ik overigens niet plaatsen. ik heb geen Windows USB schijf. PC is nieuw gekocht met alle software er op en geen enkele schijf oid er bij.

Rest me nog even te onderzoeken of de poort van de windows 10 machine waar de schijf ook op getest is een USB3 of USB 2 was. Kan ik nu niet nagaan want die is momenteel niet hier. Als het een USB 3 blijkt te zijn geweest is dat misschien het probleem zoals hierboven is geopperd. Zou toch eigenlijk niet moeten kunnen?(terugwaarts compatible?) maar ja, zeg nooit nooit. Maar hoe dan ook zit ik dus misschien nu met windows software schade door het toewijzen (en weer verwijderen) van een schijfletter aan de herstelpartitie. Deze had wellicht een andere letter toegewezen maar door mijn acties nu niet meer.? Alhoewel er bij "list volumes"oorspronkelijk dus geen letter stond. Mag ik uit dat laatste af leiden dat het toewijzen van een letter en vervolgens weer er af halen geen verdere permanente schade heeft toegebracht?

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
ik krijg zojuist bericht dat de USB poort van de machine met windows 10 waar ie ook op getest is, een SS poort is, dus ik neem aan USB3. Dat is hoopvol. Eens proberen te achterhalen of ik een USB2 poort kan vinden om 'm te testen.
de ellende is dat de kleuren niet kloppen. Op pc aan de voorkant zitten zwarte USB poorten met een SS tekentje (dus USB3?) en de WD elements die niet leesbaar is heeft een blauwe USB stekker. Volgens bartjes is die dan USB3?. En de ICIDU die ook niet werkt heeft een witte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
fsas schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:42:
Je opmerking "In geval van nood kan je ook herstel/repair starten van de Windows USB schijf." kan ik overigens niet plaatsen. ik heb geen Windows USB schijf. PC is nieuw gekocht met alle software er op en geen enkele schijf oid er bij.
Je kan een Windows (11) downloaden en op USB zetten en deze gebruiken ingeval van nood.
Maar hoe dan ook zit ik dus misschien nu met windows software schade door het toewijzen (en weer verwijderen) van een schijfletter aan de herstelpartitie. Deze had wellicht een andere letter toegewezen maar door mijn acties nu niet meer.? Alhoewel er bij "list volumes"oorspronkelijk dus geen letter stond. Mag ik uit dat laatste af leiden dat het toewijzen van een letter en vervolgens weer er af halen geen verdere permanente schade heeft toegebracht?
De herstel partitie(s) krijgen standaard geen schijfletter toegewezen, dat is normaal.
Tijdelijk toewijzen van schijfletters zal geen invloed hebben op de werking van je PC als je verder niets hebt veranderd.
de ellende is dat de kleuren niet kloppen. Op pc aan de voorkant zitten zwarte USB poorten met een SS tekentje (dus USB3?) en de WD elements die niet leesbaar is heeft een blauwe USB stekker. Volgens bartjes is die dan USB3?. En de ICIDU die ook niet werkt heeft een witte.
Herkenbaar en irritant bij mijn HP/Dell PC's ook. :)
Zwarte USB poorten met symbool SS zijn inderdaad ook USB3 poorten.

CT Magzine: Usb-poorten met verschillende kleuren: wat betekent dat?
Het was een aanbeveling van de branchevereniging USB Implementers Forum (USB-IF) om blauw gekleurde isolatoren te gebruiken voor usb-poorten die SuperSpeed ondersteunen.

Grote pc-fabrikanten als Dell en HP boycotten dat voorstel echter en rustten hun desktop-pc’s en notebooks uit met zwarte SuperSpeed-poorten. Nauwelijks leesbaar staat bij dergelijke poorten soms de afkorting ‘SS’ voor SuperSpeed.
Maar het probleem zijn waarschijnlijk niet de USB poorten omdat de schijven wel correct worden herkend.
fsas schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:26:
dit is het huidige overzichtje dat diskpart me geeft.
Als je diskpart eens gebruikt met het commando: list disk
Dan zal de disk waarschijnlijk ook als online/in orde worden aangeven.
Er staat dus waarschijnlijk op de disk/partitie indeling van de betreffende schijven nu iets waardoor Windows er niets mee wil/kan doen.
Het probleem komt sporadisch vaker voor:
Serverfault: Disk Management sees the disk and partitions - change drive letter greyed out?
Welke Windows gebruikte je trouwens op de oude computer?
Ik durf nu even helemaal niks meer te doen met herstel/repair.
Zomaar verdere herstel reparatie pogingen uitvoeren hebben nu ook geen extra nut en geven kans op verlies van de data.

De schijven worden correct herkend via schijfbeheer (en diskpart?).
We moeten nu alleen een oplossing zoeken om de gegevens er af te halen.
Dat kan waarschijnlijk wel met herstel/backup tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
dank voor je antwoord. daar kan ik wat mee.

Ik heb zojuist overigens de WD elements aan een computer met een USB 2 aangesloten en hetzelfde probleem. Overigens zag ik nu ook dat het kabeltje dat speciaal voor deze disk is USB3 is. Het lijkt dus geen USB 2 - 3 probleem te zijn.

Wellicht is het voor jullie van belang: ik heb ook een usb stick permanent aan de pc zitten (daar zet ik de dagelijks gewijzigde fiels op, tussen de grotere backups door). Die stick heet BBB (D:) en steeds als ik de WD elements aan sluit, verschijnt er een verkenners window van die stick.
Ik zal zo een plaatje van diskpart list disk doen. Volgens mij is het de laatste (het is een 1T schijf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYJ7wKAA4h7z7NViw4dLHhqn5WU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/x2cOYNBZsdiHFgBgICuBCZAy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
enig idee waar ik de spullen er mee af krijg? Zelf tool downloaden (welke)? iemand hier in de buurt van Nijmegen inschakelen? student aan huis?
Ik heb inmiddels ook een vraag aan WD elements gesteld met daarin het probleem beschreven. Wellicht weten zij een oplossing.

Overigens is de data er af halen als ik al toegang krijg nog niet zo vanzelfsprekend. het staat namelijk niet voor niks op externe harde schijven: ik heb niet voldoende ruimte op de PC om het daar (desnoods tijdelijk) naar toe te sluizen.
Ik kan wel een andere WD elements kopen maar dan heb ik wellicht over een aantal jaren weer hetzelfde probleem...

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
de pc die ik had toen ik de schijven geschikt gemaakt heb voor gebruik was een hele oude: vista.
Maar er staan waarschijnlijk vooral foto's op (gescand: in tiff formaat en enorm) en vandaar dat ze een hele poos niet meer gebruikt zijn. Het was geen tijdelijke maar in principe permanente opslag.
Zou voor de ICIDU een oplossing zijn om een andere modernere casing te kopen? Daar gebruikte ik immers diverse oude harde schijven mee. die zijn allemaal (S) ATA .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:20
Zonder even op het leesprobleem in te gaan, als je deze data alleen maar op deze schijf hebt staan heb je dus geen enkele backup. Ik zou eens na gaan denken over een strategie waarbij je deze data op meerdere plekken opslaat (mits deze natuurlijk belangrijk voor je is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-09 19:13

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

fsas schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:36:
enig idee waar ik de spullen er mee af krijg? Zelf tool downloaden (welke)? iemand hier in de buurt van Nijmegen inschakelen? student aan huis?
Ik heb inmiddels ook een vraag aan WD elements gesteld met daarin het probleem beschreven. Wellicht weten zij een oplossing.

Overigens is de data er af halen als ik al toegang krijg nog niet zo vanzelfsprekend. het staat namelijk niet voor niks op externe harde schijven: ik heb niet voldoende ruimte op de PC om het daar (desnoods tijdelijk) naar toe te sluizen.
Ik kan wel een andere WD elements kopen maar dan heb ik wellicht over een aantal jaren weer hetzelfde probleem...

groetjes, Anjo
DMDE
https://dmde.com/download.html

Installeer & volg de stappen: https://dmde.com/howtouse.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODrH8-lLiK_VoJTIPWexLJffu0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mo0NPDzeNwSc7jJPe0kDdCQA.png?f=fotoalbum_large

Succes!

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Archer_VC10 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:59:
Zonder even op het leesprobleem in te gaan, als je deze data alleen maar op deze schijf hebt staan heb je dus geen enkele backup. Ik zou eens na gaan denken over een strategie waarbij je deze data op meerdere plekken opslaat (mits deze natuurlijk belangrijk voor je is).
Klopt. Ik heb backups maar die staan dus op andere harde schijven die ook niet meer te lezen zijn omdat die casing dus niet meer wil...
Ik ben van de backups. Zowel de data als de backups staan op harde schijven. Die ik nu dus niet meer kan lezen.
En het is zo veel dat ik ze wel op externe schijven moet zetten. Ik had verwacht dat die ook in de toekomst nog te lezen zouden zijn. De hele oude controleer ik dan ook best wel regelmatig in de veronderstelling dat de minder oude het dan ook nog doen. niet dus.De hele oude (IDE schijven met bijbehorende casing) zijn nog benaderbaar. De minder oude maar toch wel oude niet meer. En laat daar nou net zowel de data als de backup op staan. Over die backup schijven heb ik het niet eens gehad. Die willen ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:39

FreakNL

Well do ya punk?

eheijnen schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:26:
Maak eens een bootable usb stick met Ubuntu live.
Kun je zien of de schijven daar wel herkend worden.
Is dat niet zo dan zal het eerder aan de schijven liggen en anders aan Windows (usb drivers)
Hij heeft het ook al op een andere computer geprobeerd (windows 10)..

Dus er is iets anders aan de hand.

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 04-06-2025 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
fsas schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:32:
Ik heb zojuist overigens de WD elements aan een computer met een USB 2 aangesloten en hetzelfde probleem. Overigens zag ik nu ook dat het kabeltje dat speciaal voor deze disk is USB3 is. Het lijkt dus geen USB 2 - 3 probleem te zijn.
Ik zal zo een plaatje van diskpart list disk doen. Volgens mij is het de laatste (het is een 1T schijf)
Zoals al gedacht zal het probleem niet de USB aansluiting/communicatie naar de PC zijn..
Diskpart geeft ook aan dat de disk(s) in orde/online zijn.
Volgens diskpart is heeft de HDD een GPT indeling?
Diskpart: list vol geeft dan ook geen partitie aan begrijp ik
Dat in combinatie met een oude Vista PC (ik dacht al zoiets) geeft dus meer het vermoeden dat Windows ervan in de war raakt en de toegang nu blokkeert.
Net zoals het eerder gelinkte forumpost, dat betrof een oude HDD van een XP PC.
Serverfault: Disk Management sees the disk and partitions - change drive letter greyed out?
De data zal er gewoon op staan en met recover/image tools er wel af te halen zijn
Misschien is de partitie structuur ook direct te herstellen maar dat doe je/ik nooit zonder eerst een backup te hebben!
Je kan even kijken met het genoemde DMDE tool, of deze de partitie/bestanden ziet.
De trial versie is wel hinderlijk beperkt natuurlijk en zoals altijd, niets schrijven/recoveren naar de betreffende disk zelf!
Er zijn nog genoeg andere mogelijkheden om de data eraf te halen.
fsas schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:41:
Zou voor de ICIDU een oplossing zijn om een andere modernere casing te kopen? Daar gebruikte ik immers diverse oude harde schijven mee. die zijn allemaal (S) ATA .
Als die ICIDU (welke?) nog werkt met andere schijven zit daar nu niet direct het probleem.
Deze zal dan wel USB2 zijn, dus langzaam.
fsas schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:32:
Overigens is de data er af halen als ik al toegang krijg nog niet zo vanzelfsprekend. het staat namelijk niet voor niks op externe harde schijven: ik heb niet voldoende ruimte op de PC om het daar (desnoods tijdelijk) naar toe te sluizen.Ik kan wel een andere WD elements kopen maar dan heb ik wellicht over een aantal jaren weer hetzelfde probleem...
Je zit nu ook nog met een stel (kleine?) oude, waaronder rook IDE!, schijven te werken zonder verdere backup!?.
Het perfecte scenario voor dataverlies van je dierbare bestanden, zoals ook wel vaker is te lezen hier op het forum.
Dus ik zou allereerst toch maar eens extra HDD opslag aanschaffen om daar een (extra) backup op te kunnen maken en gegevens (eventueel tijdelijk) naartoe te kunnen herstellen.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 04-06-2025 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Heb de tool inmiddels gedownload maar ik wacht even met toepassen: ik heb WD benaderd. Wellicht is het probleem bekend bij hen en is er een eenvoudige oplossing. Zou veel gedoe schelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:03:
[...]

Hij heeft het ook al op een andere computer geprobeerd (windows 10)..

Dus er is iets anders aan de hand.
Nog even aanhalen:
Als ik die aan koppel aan de pc (via usb) dan hoor ik het befaamde "tingeltje"en rechts onderin het USB icoontje wordt ie ook herkend en is dus netjes weer af te koppelen. Echter in de verkenner verschijnt ie niet. Ook in dos niet te benaderen. in systeembeheer wel ook zichtbaar en daar staat dat alles correct werkt. Weliswaar staat ie daar zonder zonder schijfletter (ik begreep dat dat het probleem kan zijn) maar de optie om dat aan te passen (menu rechtermuis knop) is grijs, niet selecteerbaar.
in het overzicht dat diskpart geeft (list volume) staat ie niet. In powershell wel maar daar heb ik verder niks mee gedaan want dan weet ik totaal niet meer wat ik doe.
Fysiek lijkt ie me in orde. Ander kabeltje geprobeerd, andere usb poort geprobeerd, andere computer (windows10) geprobeerd. hielp allemaal niks.
Ik zou toch nog adviseren om een usb stick met een live Ubuntu te proberen om zeker te weten dat dit wel of niet een Windows probleem is.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsas
nog even voor de goede orde een aanvulling: ik heb wel degelijk van alle data backups gemaakt en die ook verdeeld over diverse harde schijven. Ik heb ze juist expres niet op de oude IDE schijven gezet omdat ik bang was dat die niet toekomstbestendig zouden zijn. De diverse data en de backups staan op (S)ATA schijven en niet steeds de backup op dezelfde schijf als de data waar ie van is. Maar dat helpt niet als vervolgens zowel de backup als de data niet benaderbaar zijn.
En dat probleem blijf ik houden, ook als ik een ander backup medium zou gebruiken. Welk scenario ik ook bedenk, het kan dus sowieso niet toekomst bestendig zijn.. Wat ik deed om te voorkomen dat het te oud en dus niet meer benaderbaar zou zijn was steeds om de paar jaar kijken of de hele oude het nog deden. En ik ging er van uit dat als de hele oude nog niet over de datum waren, dat dan de iets minder oude ook nog goed waren. Niet dus. Ik kan het nu wel op een nieuwe HDD zetten, maar er is dus een kans dat deze situatie zich over vele jaren herhaald. Zoals ik er nu tegenaan kijk is de enige manier om het permanent te bewaren steeds bij de overgang naar een modernere configuratie de data en backups op HDD's ook overzetten naar een moderner medium. Een vrij kostbare aangelegenheid.
Ik had afgedekt dat er iets mis zou zijn met 1 schijf. ik had niet afgedekt dat er iets mis zou zijn met 6 schijven tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:09

Daniel36

vernieuwde formule

fsas schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:32:
nog even voor de goede orde een aanvulling: ik heb wel degelijk van alle data backups gemaakt en die ook verdeeld over diverse harde schijven. Ik heb ze juist expres niet op de oude IDE schijven gezet omdat ik bang was dat die niet toekomstbestendig zouden zijn. De diverse data en de backups staan op (S)ATA schijven en niet steeds de backup op dezelfde schijf als de data waar ie van is. Maar dat helpt niet als vervolgens zowel de backup als de data niet benaderbaar zijn.
En dat probleem blijf ik houden, ook als ik een ander backup medium zou gebruiken. Welk scenario ik ook bedenk, het kan dus sowieso niet toekomst bestendig zijn.. Wat ik deed om te voorkomen dat het te oud en dus niet meer benaderbaar zou zijn was steeds om de paar jaar kijken of de hele oude het nog deden. En ik ging er van uit dat als de hele oude nog niet over de datum waren, dat dan de iets minder oude ook nog goed waren. Niet dus. Ik kan het nu wel op een nieuwe HDD zetten, maar er is dus een kans dat deze situatie zich over vele jaren herhaald. Zoals ik er nu tegenaan kijk is de enige manier om het permanent te bewaren steeds bij de overgang naar een modernere configuratie de data en backups op HDD's ook overzetten naar een moderner medium. Een vrij kostbare aangelegenheid.
Ik had afgedekt dat er iets mis zou zijn met 1 schijf. ik had niet afgedekt dat er iets mis zou zijn met 6 schijven tegelijk.
Is je data bij een externe partij onderbrengen nog te overwegen?
Zelf bv ext hdd en tevens
bijvoorbeeld Google waar je alles ook onderbrengt.

Wij hebben alle foto's en filmpjes juist weggehaald bij een externe partij en het op een nas gezet plus een kopie op ext hdd bij familie.

Maar idd als alle schijven de geest geven hebben we een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
schijven bij familie heb ik ook gedaan. Dat zijn deze.....
cloud ben ik geen fan van ivm niet zo duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Ik heb inmiddels antwoord van WD. Ze komen niet verder dan een standaard verwijzing naar het advies de letter van de disk te wijzigen in disk management maar dat kan dus niet want grayed out.

Het probleem doet zich voor bij alle externe hard disks die ik destijds op vista in gebruik heb genomen (rechtstreeks gekocht of via een casing). Overigens ben ik van vista naar windows 10 gegaan en heb nooit windows 7 gehad (door gezondheidsproblemen poos geen computer gebruikt). En ook op windows 10 zijn ze niet meer bruikbaar. Dus effectief zijn ze voor mij al niet meer te gebruiken geweest toen ik naar een volgende computer over ging.

Ik ga de bovengenoemde geadviseerde third party too gebruiken om de data te retreiven. En dan hopen dat ik de schijven weer kan formatteren en hergebruiken voor de volgende want om nou tig nieuwe harde schijven te kopen (het is veel data) daar voel ik niet zo veel voor.

wat ik hiervan geleerd heb is dat je, bij overgang naar een nieuwe computer, ook alle externe disks moet checken op je nieuwe voordat je de oude pc weg doet.... Ik was er vanuit gegaan dat als de hele oude benaderbaar waren, dat dat dan voor de minder oude ook het geval zou zijn. Saillant detail is dat ook die hele oude (ook externe casing van ICIDU met daarin IDE schijven) op vista in gebruik zijn genomen. Die geven dus geen enkel probleem.

dank jullie allemaal voor het mee denken.

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
fsas schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:32:
nog even voor de goede orde een aanvulling: ik heb wel degelijk van alle data backups gemaakt en die ook verdeeld over diverse harde schijven. Ik heb ze juist expres niet op de oude IDE schijven gezet omdat ik bang was dat die niet toekomstbestendig zouden zijn. De diverse data en de backups staan op (S)ATA schijven en niet steeds de backup op dezelfde schijf als de data waar ie van is.

In lees dat alle IDE schijven in orde zijn maar dus 6 SATA schijven via de ICIDU behuizing, inclusief de WD portable, dus het zelfde probleem geven:
Disk wel aanwezig, maar niet mogelijk een schijfletter toe te kennen.
Het zal dus waarschijnlijk iets met Vista te maken hebben hoe deze met de schijven is omgegaan.
Om hoeveel schijven en data gaat het nu totaal waarvan er dus 6 niet benaderbaar zijn?

Zoals al opgemerkt zal dan het om een logisch probleem gaan waardoor de schijven niet correct meer worden herkend.
Waarschijnlijk kan je het met diverse (juiste) recover/image software (en ervaring) wel terughalen.
Alleen heb je dan gewoon extra backup ruimte nodig.
Misschien dat het direct aanpassen van de disks ook werkt met een partitie tool, alleen kan/wil je dat risico niet lopen zonder eerst een (image) backup te hebben.
Zelf heb ik vaak genoeg situaties gehad met HDD/SSD's van mijzelf/kennissen die niet meer werden herkend.
Dan maak ik eerst altijd een backup, tenzij het niet belangrijk is.
Daarna is het gewoon puzzelen met een arsenaal aan partitie/recovery tools om uit te zoeken wat er aan de hand is en of/hoe het is terug te halen.

Het is maar hoeveel moeite je wil (laten) doen natuurlijk.
Desnoods even een Vista installatie, al dan niet virtueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
fsas schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:56:
Ik ga de bovengenoemde geadviseerde third party too gebruiken om de data te retreiven. En dan hopen dat ik de schijven weer kan formatteren en hergebruiken voor de volgende want om nou tig nieuwe harde schijven te kopen (het is veel data) daar voel ik niet zo veel voor.
Inderdaad kan het geen kwaad om eens te kijken wat het tool voor resultaat geeft.
Alleen nooit meteen zomaar opgeven als een tool niet direct het gewenste resultaat oplevert.
Eventueel uitbesteden aan een kennis/persoon/tweaker die ervaring heeft met dit soort situaties?

Als je eenmaal de bestanden van een schijf af hebt kunnen halen kan je deze natuurlijk wissen en opnieuw hergebruiken.
Dus alle schijven vervangen is natuurlijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 17:45
Heeft je probleem wel met de Windows versie te maken? Is het geen IDE-interface probleem?

Oudere IDE moederborden moesten nog met een reeks getallen worden ingesteld (aantal sectoren, cylinders, wel/niet UDMA enz. dit uit mijn hoofd, dat is alweer 25 jaar geleden*) zodat de harddisk door het moederbord correct kon worden herkend. Die getallen moest je wél hebben voordat je de disk kon gebruiken. Op latere moederborden ging dat "automatisch", via de slimmere firmware in die moederborden.
Het zou dus best kunnen dat jij je oude IDE harddisks nu via een IDE-USB interface aansluit die daarvan helemaal geen kaas heeft gegeten.
Misschien is er nog een forumlid met een IDE-PC met die slimmere software die je wil helpen bij het uitlezen van je harddisks (als er überhaupt nog iets op staat, ze zijn inmiddels oeroud)?

En je zegt dat je overal backups van hebt. Waarom gebruik je die disks niet als "origineel" en je maakt backups op 2 nieuwe SATA- harddisks?

En lees je eens in op "backupstrategie" en de 1-2-3 regel ...

*zo'n oude harddisk is killing voor je data, zéker als die niet jaarlijks is gecontroleerd ..

[ Voor 24% gewijzigd door Renault op 05-06-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Renault schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:39:
Heeft je probleem wel met de Windows versie te maken?
Oudere IDE moederborden mesten nog met een reeks getallen worden ingesteld (aantal sectoren, wel/niet UDMA enz. Zo uit mijn hoofd, dat is alweer 15 jaar geleden) zodat de harddisk door het moederbord correct kon worden herkend. Op latere moederborden ging dat "automatisch".
Het zou dus best kunnen dat jij je oude IDE harddisks nu via een IDE-USB interface aansluit die daarvan geen kaas heeft gegeten.

En je zegt dat je overal backups van hebt. Waarom gebruik je die disks niet als "origineel" en je maakt backups op 2 nieuwe SATA- harddisks?

En lees je eens in op "backupstrategie" en de 1-2-3 regel ...
Of het met vista te maken heeft weet ik uiteraard niet zeker. Dat vermoed ik alleen maar omdat alle schijven die ik destijds gemaakt heb het niet meer doen. Die van daarvoor en daarna wel. Misschien is het inderdaad een ander probleem. het gevolg is hetzelfde: alles wat ik in gebruik heb genomen op de vista machine is niet meer zomaar benaderbaar. De data niet en de backups ook niet.

Overigens kan ik de IDE schijven die in de IDE casing zitten dus nog gewoon lezen. Het zijn de (S) ATA schijven en/of casing die de problemen geven.

En nieuwe schijven kopen lost het probleem niet op. Die WD elements was destijds immers nieuw en modern masar geeft nu problemen.. Dus een nu nieuwe disk is over tien jaar ook weer gedateerd en kan dan dus ook weer problemen geven.

En ik heb inderdaad overal backups van. Maar die kan ik dus niet als origineel gebruiken want die zijn dus ook niet meer benaderbaar.
Ik ben op de hoogte van een backup strategie en volg die ook altijd netjes, vooral het fysiek spreiden. Data en backup staan fysiek op verschillende schijven (niet gezipt!) en deze lagen ook nog op verschillende locaties. Maar ik was niet voorbereid op het scenario dat een deel van de originele data EN hun backups allemaal niet meer leesbaar zouden zijn. Ik heb al veel vaker de situatie meegemaakt dat iets niet meer leesbaar was omdat een schijf of file bv corrupt was maar daar was dan de backup voor.

[ Voor 9% gewijzigd door fsas op 05-06-2025 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
The_Doman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:05:
[...]

In lees dat alle IDE schijven in orde zijn maar dus 6 SATA schijven via de ICIDU behuizing, inclusief de WD portable, dus het zelfde probleem geven:
Disk wel aanwezig, maar niet mogelijk een schijfletter toe te kennen.
Het zal dus waarschijnlijk iets met Vista te maken hebben hoe deze met de schijven is omgegaan.
Om hoeveel schijven en data gaat het nu totaal waarvan er dus 6 niet benaderbaar zijn?

Zoals al opgemerkt zal dan het om een logisch probleem gaan waardoor de schijven niet correct meer worden herkend.
Waarschijnlijk kan je het met diverse (juiste) recover/image software (en ervaring) wel terughalen.
Alleen heb je dan gewoon extra backup ruimte nodig.
Misschien dat het direct aanpassen van de disks ook werkt met een partitie tool, alleen kan/wil je dat risico niet lopen zonder eerst een (image) backup te hebben.
Zelf heb ik vaak genoeg situaties gehad met HDD/SSD's van mijzelf/kennissen die niet meer werden herkend.
Dan maak ik eerst altijd een backup, tenzij het niet belangrijk is.
Daarna is het gewoon puzzelen met een arsenaal aan partitie/recovery tools om uit te zoeken wat er aan de hand is en of/hoe het is terug te halen.

Het is maar hoeveel moeite je wil (laten) doen natuurlijk.
Desnoods even een Vista installatie, al dan niet virtueel.
Het zijn er inderdaad iets van 6. Dan nog 1 WD elements en ook nog een casing voor 2 laptopschijven. Maar die laatsten bevatten niks spannends. Die zijn altijd gebruikt om dingen heen en weer te zetten en nu eigenlijk te klein om nog iets mee te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
The_Doman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:17:
[...]

Inderdaad kan het geen kwaad om eens te kijken wat het tool voor resultaat geeft.
Alleen nooit meteen zomaar opgeven als een tool niet direct het gewenste resultaat oplevert.
Eventueel uitbesteden aan een kennis/persoon/tweaker die ervaring heeft met dit soort situaties?

Als je eenmaal de bestanden van een schijf af hebt kunnen halen kan je deze natuurlijk wissen en opnieuw hergebruiken.
Dus alle schijven vervangen is natuurlijk niet nodig.
:) Ik was altijd de persoon aan wie men dit soort dingen uit besteedde. Maar inmiddels is mijn kennis hierover zeeeeer verouderd.

En ik ga er ook van uit dat ik een en ander kan herformatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
eheijnen schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:31:
[...]

Nog even aanhalen:

[...]

Ik zou toch nog adviseren om een usb stick met een live Ubuntu te proberen om zeker te weten dat dit wel of niet een Windows probleem is.
Mijn zoon werkt op linux. Die gaat binnenkort eens kijken of dat misschien zonder problemen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
fsas schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:00:
[...]

Mijn zoon werkt op linux. Die gaat binnenkort eens kijken of dat misschien zonder problemen gaat.
Gaat het om op Windows niet meer ondersteunde hardware te blijven gebruiken dan is Linux je beste vriend.
Heb hier een scanner van ca. 27 jaar die na XP niet meer op windows werkt maar nog steeds op Linux. Idem met een DAC van 20 jaar oud.

Als die schijven op Vista gewerkt hebben en hier niet en nog eens alle zes niet doen....dan lijkt het haast onmogelijk dat alle schijven defect of corrupt zijn.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
ik geloof ook niet dat de schijven allemaal corrupt zijn. Dat zou wel een ongelofelijk toeval zijn. Er zal iets anders aan de hand zijn. Een communicatie dingetje is mijn veronderstelling.
Eerst maar een linux (zoon) proberen om de boel te bereiken en er af te halen. En als dat niet lukt met de tool die hierboven genoemd is. En dan een voor een de leeggemaakte schijven formatteren zodat ik ze opnieuw kan gebruiken om geredde data op kwijt te kunnen. Dat gaat nog wel een logistieke uitdaging worden. We wonen een km of 80 uit elkaar.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk ook helemaal geen fan ben van windows. Ik was in een ver verleden een unix persoon maar door omstandigheden op windows terecht gekomen. En nu draait alles wat ik heb onder windows en heb ik niet de fut (noch de fysieke mogelijkheid) om het allemaal op unix/linux/whatever over te zetten.
En die scanner daar kan ik over meepraten. Loeiduuren geweldig ding maar was niet meer te gebruiken na overgang op nieuwere versie van windows (ik denk ook dat dat na XP was. Kan ook nog versie daarvoor geweest zijn). :(

allemaal bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Heb je de onleesbare schijven ( in je openingspost staat dat er minimaal 1 via USB is aangesloten) al eens via een goede powered hub uitgeprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
fsas schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:23:
ik geloof ook niet dat de schijven allemaal corrupt zijn. Dat zou wel een ongelofelijk toeval zijn. Er zal iets anders aan de hand zijn. Een communicatie dingetje is mijn veronderstelling.
Eerst maar een linux (zoon) proberen om de boel te bereiken en er af te halen. En als dat niet lukt met de tool die hierboven genoemd is. En dan een voor een de leeggemaakte schijven formatteren zodat ik ze opnieuw kan gebruiken om geredde data op kwijt te kunnen. Dat gaat nog wel een logistieke uitdaging worden. We wonen een km of 80 uit elkaar.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk ook helemaal geen fan ben van windows. Ik was in een ver verleden een unix persoon maar door omstandigheden op windows terecht gekomen. En nu draait alles wat ik heb onder windows en heb ik niet de fut (noch de fysieke mogelijkheid) om het allemaal op unix/linux/whatever over te zetten.
En die scanner daar kan ik over meepraten. Loeiduuren geweldig ding maar was niet meer te gebruiken na overgang op nieuwere versie van windows (ik denk ook dat dat na XP was. Kan ook nog versie daarvoor geweest zijn). :(

allemaal bedankt!
Daarom het advies om een usb stick of usb harddisk te maken met ubuntu desktop.
Die kun je live starten van usb, gaat wel wat langzaam maar het werkt en daarmee kun je eens kijken of die drives dan wel werken.

Ubuntu:
https://ubuntu.com/download/desktop om de iso te downloaden.

Rufus om de ISO naar de usb stick/harddisk te schrijven:
https://rufus.ie/en/

En dan via het boot menu van de bios de stick selecteren en starten.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
fsas schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:08:
En een driveletter toewijzen in schijfbeheer ging dus niet want die opties waren niet selecteerbaar in het menu (grijs).
@fsas
Ik las ergens dat dit bij een persoon de oplossing was in een soortgelijke situatie.
De disk via schijfbeheer op Offline zetten en daarna weer op Online.
Bij andere maakte het geen verschil.
Het kan geen kwaad dit even te proberen?
Als dat mogelijk is bij schijfbeheer in jouw situatie tenminste.

Dus offline zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcIMBsA1iPtaUJavDdXKTkBrztM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RRu5Kohqupv6b0J5uRVbiWoh.png?f=user_large

En daarna weer online zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xViUnnj-koRuP3Ck3kHBjeZioEs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KCETwXkDnqhVZct2p30HWkUJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
The_Doman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:59:
[...]

@fsas
Ik las ergens dat dit bij een persoon de oplossing was in een soortgelijke situatie.
De disk via schijfbeheer op Offline zetten en daarna weer op Online.
Bij andere maakte het geen verschil.
Het kan geen kwaad dit even te proberen?
Als dat mogelijk is bij schijfbeheer in jouw situatie tenminste.

Dus offline zetten:
[Afbeelding]

En daarna weer online zetten:
[Afbeelding]
helaas....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsas
eheijnen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:55:
[...]

Daarom het advies om een usb stick of usb harddisk te maken met ubuntu desktop.
Die kun je live starten van usb, gaat wel wat langzaam maar het werkt en daarmee kun je eens kijken of die drives dan wel werken.

Ubuntu:
https://ubuntu.com/download/desktop om de iso te downloaden.

Rufus om de ISO naar de usb stick/harddisk te schrijven:
https://rufus.ie/en/

En dan via het boot menu van de bios de stick selecteren en starten.
Met dank voor de tip maar ik ga toch maar even wachten op mijn zoon. Door een lichte handicap kan ik namelijk maar beperkt met een pc werken zonder pijn te krijgen. En ik ben de laatste dagen al ver over mijn capaciteit heen gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
ben nu aan het proberen een van de niet meer benaderbare schijven te formatteren. ik weet zeker dat er op die schijf niks belangrijks staat.
Maar ook de keuze om de schijf te formatteren is er niet. De schijf heeft erg veel partities. Deze heb ik niet zelf aangemaakt. het is niet mijn schijf...
Hoe moet ik dit doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zvPuKoyLAa0lvQImSDlcKz6SbQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mXADXEReDjoa9MOJaQQG0OMa.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Met het risico dat het een beetje flauw begint te worden: maak een bootable USB stick met daarop Linux (bv. versie Mint) en start daarvan je pc op met de harddisk aangesloten.
Linux Mint heeft veel weg van Windows XP en met het schijfbeheer daarvan kun je alles doen wat je wil met deze schijf: bestandssystemen analyseren en herstellen, partities verwijderen, formatteren enz., enalles gewoon in een grafische schil. Het voelt en doet als Windows, maar dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
fsas schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:43:
ben nu aan het proberen een van de niet meer benaderbare schijven te formatteren. ik weet zeker dat er op die schijf niks belangrijks staat
Niet meteen formatteren!!
Je hebt nu een schijf om te experimenteren/proberen om deze te analyseren/herstellen met bijvoorbeeld partitie tools.
Misschien kunnen deze er wat van maken en eventueel het probleem herkennen/fixen?
Als je dan toch een "onbelangrijke" schijf hebt is dat een goed testobject.
Er zijn diverse "gratis"partitie tools te downloaden maar velen doen niet veel zonder (betaald) te moeten registeren.
Of dan moet je dus op zoek naar "alternatieve" download opties.

Een goed functionele tool is wel DiskGenius Partition Manager.
Deze kan heel veel partitie/disk formaten (ook Linux) herkennen en ook mogelijke fouten herkennen/repareren.
Je kan eens even mee proberen of deze het probleem ziet/detecteert?
Om veranderingen definitief door te voeren moet je deze apart bevestigen/saven.
Doe dat niet zomaar direct!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cWjM20GpH1sFsTk8cODBts2dm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m2EXCMW9S2beK9hJbbWZjTOJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Renault schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:05:
Met het risico dat het een beetje flauw begint te worden: maak een bootable USB stick met daarop Linux (bv. versie Mint) en start daarvan je pc op met de harddisk aangesloten.
Linux Mint heeft veel weg van Windows XP en met het schijfbeheer daarvan kun je alles doen wat je wil met deze schijf: bestandssystemen analyseren en herstellen, partities verwijderen, formatteren enz., enalles gewoon in een grafische schil. Het voelt en doet als Windows, maar dan beter.
En is dan daarna de schijf weer benaderbaar onder een windows operating systeem? Ik heb mijn redenen om op windows te willen blijven ook al vind ik het inferieur aan unix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
The_Doman schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:17:
[...]

Niet meteen formatteren!!
Je hebt nu een schijf om te experimenteren/proberen om deze te herstellen met bijvoorbeeld partitie tools.
Misschien kunnen deze er wat van maken en eventueel het probleem herkennen/fixen?
Als je dan toch een "onbelangrijke" schijf hebt is dat een goed testobject.
Er zijn diverse "gratis"partitie tools te downloaden maar velen doen niet veel zonder (betaald) te moeten registeren.
Of dan moet je dus op zoek naar "alternatieve" download opties.

Een goed functionele tool is wel DiskGenius Partition Manager.
Deze kan heel veel partitie/disk formaten (ook Linux) herkennen en ook mogelijke fouten herkennen/repareren.
Je kan eens even mee proberen of deze het probleem ziet/detecteert?
Om veranderingen definitief door te voeren moet je deze apart bevestigen/saven.
Doe dat niet zomaar direct!

[Afbeelding]
als testobject is precies waarom ik deze schijf heb gekregen. Hij heeft hetzelfde probleem als de anderen maar ik weet zeker dat er niks essentieels op staat. Ik zal daar binnenkort eens wat mee gaan stoeien.

Na een flinke zoektocht blijk ik overigens de data niet alleen als backup te hebben maar uiteindelijk heb ik nog een tweede backup gemaakt (ik ben nogal grondig wat backups betreft: dit betreft namelijk foto's) en als ik even de rest van de onleesbare harde schijven af schrijf, doet het probleem zich nu nog voor bij twee stuks, waarvan eentje de WD elements is. En de derde onbenaderbare is dus die gekregen schijf waar ik mee kan stoeien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
ik bedoel dus dat op de andere onleesbare schijven data zowel als backups staan die ik nog eens als backup heb staan op een nog wel benaderbare schijf...
Er zijn er nu dus nog twee waarvan ik in ieder geval de data graag er af wil gaan regelen.
Alleen wat op de WD elements (enige backup van originele data die ik ook niet kan lezen) ) en nog een andere schijf (die bevat die originele data) staat kan ik niet lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
fsas schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:24:
En is dan daarna de schijf weer benaderbaar onder een windows operating systeem? Ik heb mijn redenen om op windows te willen blijven ook al vind ik het inferieur aan unix.
Bij data herstel gaat het er allereerst om om de gegeven te kunnen lezen/kopiëren naar een andere lokatie/medium.
Of dat nu met speciale herstel programma's gaat of via een Linux omgeving.
Ik heb zelf ook vaak genoeg gegeven kunnen terughalen via Linux.
Als dat eenmaal lukt kan je de datadragers, aangenomen dat deze in orde zijn natuurlijk, wissen/formatteren en de gegevens daar weer naartoe terug kopiëren.

Misschien kunnen de betreffende HDD's (eenvoudig?) direct hersteld worden maar dat is altijd meer risico.
Vooral als je geen ervaring hebt met dit soort situaties (data recovery/herstel).
Er missen nog vele details van het probleem.

Maar nu zijn er al weer meer disks met dezelfde problemen begrijp ik of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
The_Doman schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:45:
[...]

Bij data herstel gaat het er allereerst om om de gegeven te kunnen lezen/kopiëren naar een andere lokatie/medium.
Of dat nu met speciale herstel programma's gaat of via een Linux omgeving.
Ik heb zelf ook vaak genoeg gegeven kunnen terughalen via Linux.
Als dat eenmaal lukt kan je de datadragers, aangenomen dat deze in orde zijn natuurlijk, wissen/formatteren en de gegevens daar weer naartoe terug kopiëren.

Misschien kunnen de betreffende HDD's (eenvoudig?) direct hersteld worden maar dat is altijd meer risico.
Vooral als je geen ervaring hebt met dit soort situaties (data recovery/herstel).
Er missen nog vele details van het probleem.

Maar nu zijn er al weer meer disks met dezelfde problemen begrijp ik of niet?
nee er zijn nog evenveel schijven met problemen alleen weet ik nu dat een aantal disks data en backups bevatten die ik nogmaals als backup heb. Dus behalve dat ik die schijven niet meer kan gebruiken (ik heb nog geen goede methode gevonden om ze te wissen/formateren) is wat er op staat voor mij niet meer zo van belang (omdat ik dus alsnog een leesbare (tweede) backup heb).
Er zijn er nu nog maar twee met data / backups die ik niet nog eens heb dus waarvan ik in ieder geval de data wil retreiven. En eentje daarvan is de WD elements. Die zou ik eigenlijk als schijf ook niet echt kwijt willen, ok als ik de data daarvan herstelt heb. Het is een 1T schijf dus nog behoorlijk zinvol voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Mijn punt is dat Windows wel de minst geschikte omgeving is om iets te proberen te herstellen, in orde te krijgen, formatteren of partities te verwijderen. Linux is daar veel geschikter voor, omdat het wat dat betreft bijna een "Swiss army knife" is.

Tja, we zitten inmiddels al op pagina 3 ... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Renault schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:36:
Mijn punt is dat Windows wel de minst geschikte omgeving is om iets te proberen te herstellen, in orde te krijgen, formatteren of partities te verwijderen. Linux is daar veel geschikter voor, omdat het wat dat betreft bijna een "Swiss army knife" is.

Tja, we zitten inmiddels al op pagina 3 ... |:(
En ja, pagina drie... Mijn ervaring is dat mensen op tweakers je toch echt beter en verder helpen. Ik heb ook hulp gevraagd aan zowel WD als op een microsoft forum maar daar komen ze niet verder dan de standaard raadgevingen die dus niet werken.

Ik ben het overigens helemaal met jou en anderen eens met betrekking tot unix en varianten. Ik ben echt geen fan van windows maar door omstandigheden zal ik het er mee moeten doen. Ik ben van oorsprong een unix (en zelfs dos) gebruiker. Moest voor mijn nieuwe werk over op windows en door omstandigheden kan ik nu niet goed meer terug.
Ik heb nog niets geprobeerd met een third party tool. Ik wacht op mijn zoon (die heeft linux). Maar als ik de data er af heb, zou ik alsnog graag die WD elements redden van de schroothoop. Maar als ik die met unix red is nog maar de vraag of ik 'm dan onder windows kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:05
Even ter verduidelijking: Het advies hier betreft een USB-stick met een live-omgeving van bijvoorbeeld Linux Mint erop. Dit is geen daadwerkelijke installatie! Je start je systeem van de stick, en zolang je de bijgeleverde installatietool niet doorloopt (of de interne schijf mount en daar dingen gaat lopen doen) verander je niks aan de bestaande installatie van Windows.

Het idee is dat je binnen zo'n omgeving wel de ingebouwde schijftools kan gebruiken, en zo dus kan kijken of de externe schijven er daar beter uit zien. Mochten de schijven daar wel uitleesbaar zijn dan kan je bijvoorbeeld een tweede schijf aansluiten, of een extra USB-stick of iets dergelijks, en zo eventueel bestanden redden.

Als de schijven NTFS zijn dan kan Linux daar gewoon naar lezen en schrijven, dus dat zou geen probleem mogen zijn.

(wees uiteraard wel voorzichtig, check alles dubbel, let op dat je de juiste schijf pakt, etc. etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsas
XpanD schreef op maandag 9 juni 2025 @ 00:58:
Even ter verduidelijking: Het advies hier betreft een USB-stick met een live-omgeving van bijvoorbeeld Linux Mint erop. Dit is geen daadwerkelijke installatie! Je start je systeem van de stick, en zolang je de bijgeleverde installatietool niet doorloopt (of de interne schijf mount en daar dingen gaat lopen doen) verander je niks aan de bestaande installatie van Windows.

Het idee is dat je binnen zo'n omgeving wel de ingebouwde schijftools kan gebruiken, en zo dus kan kijken of de externe schijven er daar beter uit zien. Mochten de schijven daar wel uitleesbaar zijn dan kan je bijvoorbeeld een tweede schijf aansluiten, of een extra USB-stick of iets dergelijks, en zo eventueel bestanden redden.

Als de schijven NTFS zijn dan kan Linux daar gewoon naar lezen en schrijven, dus dat zou geen probleem mogen zijn.

(wees uiteraard wel voorzichtig, check alles dubbel, let op dat je de juiste schijf pakt, etc. etc.)
ik begrijp en waardeer zeker je tip! Maar ik ben, door al dit gedoe, veel te ver over mijn grens gegaan (ik heb een lichte handicap) en heb nu best veel pijn. ik kan slechts heel beperkt met een computer werken en ik ga die spaarzame capaciteit die ik nog heb nu niet meer in die schijven steken. Vandaar dat ik het nu aan mijn zoon over laat (die komt over enkele weken).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fsas
nog even een update: met unix konden de schijven nog gelezen worden. De data kon er af gehaald worden en de schijven zijn daarna geformatteerd. Vervolgens waren ze weer bruikbaar op mijn windows 11 machine

met dank voor al het meedenken!

groetjes, Anjo
Pagina: 1