Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanFe
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 06:05
Eind vorig jaar heb ik een huis in Nederland met een grote tuin gekocht waarbij we het huis flink gaan renoveren (incl. dak vervangen). Na (te) lang wikken en wegen toch besloten om zonnepanelen in de tuin te leggen. Na veel versnipperde informatie verzameld te hebben wil ik graag even checken of ik de juiste keuzes heb gemaakt voordat ik over ga op bestellen. De bedoeling is dat ik alles zelf ga aansluiten. In mijn vorige woning heb ik 2x zonnepanelen laten aansluiten, nu heb ik er wel vertrouwen in dat ik het zelf kan aansluiten.

Luchtfoto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2c_hP_GSy5Niibu0frViGeCfPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KguWLmTcBjBBhV41SYIF7lYD.jpg?f=fotoalbum_large

Het idee is om de zonnepanelen onderaan de blauwe lijn te plaatsen op betonnen steunen. De omvormer komt in de schuur te hangen. De meterkast hangt bij de voordeur van het huis. Vanuit de meterkast loopt al een kabel voor de laadpaal van de auto (3 fase). Streven is om het huis naar passief te verbouwen, er zal dus een kleine warmtepomp en een elektrische boiler + inductie etc aangesloten worden op de meterkast.

De schuur zelf heeft nog hele oude elektra wat aan vervanging toe is. Ik wil 1 nieuwe kabel vanuit de meterkast naar de schuur trekken en dan een verdeler plaatsen. Tijdens de verbouwing zullen wij een woonunit in onze tuin plaatsen voor tijdens de verbouwing, deze zal aangesloten worden met een krachtstroom stekker in de schuur. Op deze verdeler komt dan tevens de omvormer en zal ik aan 3 groepen voldoende hebben voor verlichting en wat kleine verbruikers/gereedschap.

Hiervoor dus het volgende:

Startpunt is de meterkast: Hager met 3x25A aansluiting en voldoende uitbreidingsmogelijkheid in de kast.

1. In de meterkast een 3P+N B20A 0,03A aardlekautomaat.
2. 35 meter YMVK-as grondkabel naar de schuur: 5x10 mm2.
2b. 35 meter UTP grondkabel om de omvormer uit te lezen
3. Verdeler:
- Hager kast is mooi spul, afsluitbaar met een klepje is handig vanwege stof.
- 4 polige hoofdschakelaar 63A
- 1x Hager 1 aardlekschakelaar 2-polig 16A 30 mA + 2 installatieautomaten voor verlichting in stopcontacten in schuur/eventueel tuin.
- 1x Hager aardlekautomaat 4-polig 16A B-kar 30mA voor woonunit
- 1x Hager aardlekautomaat 4-polig 16A B-kar 30mA voor de omvormer.

4. 1 meter 5x 2,5mm2 kabel voor aansluiten omvormer
5. Omvormer: Huawei 6kW Hybride 3 fase omvormer SUN2000-6KTL-M1 Hybride voor mogelijke batterij uitbreiding in de toekomst.

6. 2 strings 6mm2 DC Solar kabel + 1 lange aardedraad 6mm2.
7. De zonnepanelen: 20x JA Solar 450Wp Glas/Glas Bifacial Full Black - N-Type
8. Geplaatst op bovengenoemde betonnen steunen op 10 graden.

De panelen komen dus in landscape OW opstelling, waarbij per kant 1 string zal vormen. De afstand van de omvormer tot de zonnepanelen is 60 meter en max 80 meter tot de verste zijde. Voor het aansluiten dacht ik het zo te doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TO8u_s0dYJBHXQoLq0jbECaPrrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGRemkXbkhmY0FBlykGK6wYi.jpg?f=fotoalbum_large

Potentiaalvereffening loopt dus van paneel naar paneel met dit soort aardeklemmen. Aangezien de panelen niet op een aluminium frame staan.

Zie ik nog iets over het hoofd? Zou ik met een 5x6mm2 YMVK-as kabel uitkunnen?

Wat zijn de richtlijnen qua DC kabels? ik zal ze met tie wraps van de grond houden en van de zonnepanelen naar de omvormer in installatiebuizen stoppen. Maar welke en hoeveel kabels mogen bij elkaar in 1 buis?
Per string een buis waarvan 1 met aarde draad?

Iemand nog tips over wat te doen met de ondergrond onder de panelen? Er ligt nu gras en de steunen zijn behoorlijk laag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:40
volg deze even.
Is de lengte van DC door je tuin niet onhandig? scheiden van rood en zwart lijkt me wenselijk in 2 buizen per setje? of 2 buizen totaal (plus en min van beide)?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:52
Voor dc van pv wil je zoveel mogelijk minimaal 10cm afstand tussen de plus en min draden hebben. Anders kan een vlamboog door de isolatie over de hele lengte heen vreten. Dat is brandgevaarlijk als er materialen zoals hout in de buurt zitten.

Ik zou zeggen pak 2 kabels 2x6mm2 yvmk-as. Die dan met 15cm ertussen naast elkaar in een geul. Plussen in de ene kabel en minnen in de andere. Let wel op de isolatie waarde van de kabel die je koopt. 600V kan te weinig zijn. Voor de veiligheid liever 1000V kabel.

Je besteld ook 4 grote (2x uv bestendig) lasdozen voor de overgang van de grondkabel naar de rode en zwarte dubbel geisoleerde solar kabel?

Is er een reden dat je omvormer zo klein is voor de hoeveelheid wp (2x 9kw) die je legt? Ik zou een (8kw) of twee (10kw) stappen hoger gaan. Die hebben dezelfde startspanning.

Dat is een ander punt. Met maar 10 panelen per string op een 3 fase omvormer zit je eigenlijk onder de optimale startspanning. Eigenlijk wil je liever 14 panelen per string zodat er eerder en later op de dag opbrengst is. Met een oost-west opstelling schat ik de winter opbrengst ook heel laag in met maar 10 panelen per string.

Als je de (financiële) ruimte hebt zou ik zeggen pak de 10kw versie omvormer en hang die 8 extra panelen erbij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:07
dit is waarschijnlijk vergunning plichtig. Check dat even bij je gemeente voordat je ze weer moet afbreken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Waarom je tuin opofferen als je nog zoveel ruimte op je daken hebt én je toch het dak gaat vervangen?

[ Voor 20% gewijzigd door FredvZ op 03-06-2025 23:35 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StefanFe
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 06:05
Bedankt voor alle input zover _/-\o_
soepah schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:26:
volg deze even.
Is de lengte van DC door je tuin niet onhandig? scheiden van rood en zwart lijkt me wenselijk in 2 buizen per setje? of 2 buizen totaal (plus en min van beide)?
Keuze was omvormer bij meterkast en nog langere DC kabels, of hele lange AC kabel en omvormer bij de panelen. Hoe langer de kabel, hoe meer spanningsverlies. Ik vond dit een mooie gulden middenweg en kon het zo combineren met het vervangen van de AC kabel naar de schuur wat ik toch al van plan was. Blijkbaar plussen bij elkaar en minnen bij elkaar combineren.

@Ricko1 2x ymvk-as kabels zijn prijziger maar het overwegen waard. Waarom niet gewoon dubbel geisoleerde solarkabel?

Aantal panelen was op basis van verbruik in het vorige huis, met name dan de elektrische auto als groot verbruiker. Ik zal ene grotere installatie in overweging nemen.

@No Hands Jep, inderdaad vergunningsplichtig.

@FredvZ Ik heb 6000m2 grond ter beschikking, ruimte zat lijkt me. En ik kan het zonder knikkende knieen veilig op de grond installeren. Bovendien heeft het huis een NZ dak en de schuur OW. Het dak zal volgend jaar vervangen worden, het dak van de schuur is ook niet helemaal strak meer dus zal als er na de verbouwing van het huis nog geld over is aan de beurt zijn. Om toch nog zo snel mogelijk van de PV opbrengst en het salderen gebruik te kunnen maken dacht ik "even snel" de panelen in de tuin te leggen. Maar ik loop aardig leeg op die lange kabels en grond steunen.

Ik slaap er nog een nachtje over. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:00
Ik zou iets professionelers nemen als je hetzelf gaat doen dan Huawei. als je je auto ook ermee wil opladen bijvoorbeeld Victron apparatuur met een laadpaal en thuisbatterij, dan kan je alles zelf instellen zoals je het wil met support van een nederlandse fabrikant. dat is met name handig als het salderen afgeschaft wordt. zelf heb ik een pallet zonnepanelen (36 stuks) besteld en er een carport bedekt met zonnepanelen van gebouwd. per pallet is het namelijk veel goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door AteZ op 04-06-2025 19:41 ]

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 13:51
Denk ook direct na over een batterij en noodstroom. Of je het nu direct aanlegt of niet: zorg dat de passieve infra klaar is.

Ook de netwerk bekabeling is beperkt: 1 utp kabel? Ik heb zelf 8x single mode fiber, plus twee keer utp tussen m’n schuur en het huis liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:34
Zorg dat je een inductielus voorkomt. Bij twee strings: twee keer rood in één mantelbuis. Twee keer zwart plus aarde/vereffening in andere mantelbuis. 6mm2 is voldoende.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Pagina: 1