Eind vorig jaar heb ik een huis in Nederland met een grote tuin gekocht waarbij we het huis flink gaan renoveren (incl. dak vervangen). Na (te) lang wikken en wegen toch besloten om zonnepanelen in de tuin te leggen. Na veel versnipperde informatie verzameld te hebben wil ik graag even checken of ik de juiste keuzes heb gemaakt voordat ik over ga op bestellen. De bedoeling is dat ik alles zelf ga aansluiten. In mijn vorige woning heb ik 2x zonnepanelen laten aansluiten, nu heb ik er wel vertrouwen in dat ik het zelf kan aansluiten.
Luchtfoto:
:strip_exif()/f/image/KguWLmTcBjBBhV41SYIF7lYD.jpg?f=fotoalbum_large)
Het idee is om de zonnepanelen onderaan de blauwe lijn te plaatsen op betonnen steunen. De omvormer komt in de schuur te hangen. De meterkast hangt bij de voordeur van het huis. Vanuit de meterkast loopt al een kabel voor de laadpaal van de auto (3 fase). Streven is om het huis naar passief te verbouwen, er zal dus een kleine warmtepomp en een elektrische boiler + inductie etc aangesloten worden op de meterkast.
De schuur zelf heeft nog hele oude elektra wat aan vervanging toe is. Ik wil 1 nieuwe kabel vanuit de meterkast naar de schuur trekken en dan een verdeler plaatsen. Tijdens de verbouwing zullen wij een woonunit in onze tuin plaatsen voor tijdens de verbouwing, deze zal aangesloten worden met een krachtstroom stekker in de schuur. Op deze verdeler komt dan tevens de omvormer en zal ik aan 3 groepen voldoende hebben voor verlichting en wat kleine verbruikers/gereedschap.
Hiervoor dus het volgende:
Startpunt is de meterkast: Hager met 3x25A aansluiting en voldoende uitbreidingsmogelijkheid in de kast.
1. In de meterkast een 3P+N B20A 0,03A aardlekautomaat.
2. 35 meter YMVK-as grondkabel naar de schuur: 5x10 mm2.
2b. 35 meter UTP grondkabel om de omvormer uit te lezen
3. Verdeler:
- Hager kast is mooi spul, afsluitbaar met een klepje is handig vanwege stof.
- 4 polige hoofdschakelaar 63A
- 1x Hager 1 aardlekschakelaar 2-polig 16A 30 mA + 2 installatieautomaten voor verlichting in stopcontacten in schuur/eventueel tuin.
- 1x Hager aardlekautomaat 4-polig 16A B-kar 30mA voor woonunit
- 1x Hager aardlekautomaat 4-polig 16A B-kar 30mA voor de omvormer.
4. 1 meter 5x 2,5mm2 kabel voor aansluiten omvormer
5. Omvormer: Huawei 6kW Hybride 3 fase omvormer SUN2000-6KTL-M1 Hybride voor mogelijke batterij uitbreiding in de toekomst.
6. 2 strings 6mm2 DC Solar kabel + 1 lange aardedraad 6mm2.
7. De zonnepanelen: 20x JA Solar 450Wp Glas/Glas Bifacial Full Black - N-Type
8. Geplaatst op bovengenoemde betonnen steunen op 10 graden.
De panelen komen dus in landscape OW opstelling, waarbij per kant 1 string zal vormen. De afstand van de omvormer tot de zonnepanelen is 60 meter en max 80 meter tot de verste zijde. Voor het aansluiten dacht ik het zo te doen:
:strip_exif()/f/image/xGRemkXbkhmY0FBlykGK6wYi.jpg?f=fotoalbum_large)
Potentiaalvereffening loopt dus van paneel naar paneel met dit soort aardeklemmen. Aangezien de panelen niet op een aluminium frame staan.
Zie ik nog iets over het hoofd? Zou ik met een 5x6mm2 YMVK-as kabel uitkunnen?
Wat zijn de richtlijnen qua DC kabels? ik zal ze met tie wraps van de grond houden en van de zonnepanelen naar de omvormer in installatiebuizen stoppen. Maar welke en hoeveel kabels mogen bij elkaar in 1 buis?
Per string een buis waarvan 1 met aarde draad?
Iemand nog tips over wat te doen met de ondergrond onder de panelen? Er ligt nu gras en de steunen zijn behoorlijk laag.
Luchtfoto:
:strip_exif()/f/image/KguWLmTcBjBBhV41SYIF7lYD.jpg?f=fotoalbum_large)
Het idee is om de zonnepanelen onderaan de blauwe lijn te plaatsen op betonnen steunen. De omvormer komt in de schuur te hangen. De meterkast hangt bij de voordeur van het huis. Vanuit de meterkast loopt al een kabel voor de laadpaal van de auto (3 fase). Streven is om het huis naar passief te verbouwen, er zal dus een kleine warmtepomp en een elektrische boiler + inductie etc aangesloten worden op de meterkast.
De schuur zelf heeft nog hele oude elektra wat aan vervanging toe is. Ik wil 1 nieuwe kabel vanuit de meterkast naar de schuur trekken en dan een verdeler plaatsen. Tijdens de verbouwing zullen wij een woonunit in onze tuin plaatsen voor tijdens de verbouwing, deze zal aangesloten worden met een krachtstroom stekker in de schuur. Op deze verdeler komt dan tevens de omvormer en zal ik aan 3 groepen voldoende hebben voor verlichting en wat kleine verbruikers/gereedschap.
Hiervoor dus het volgende:
Startpunt is de meterkast: Hager met 3x25A aansluiting en voldoende uitbreidingsmogelijkheid in de kast.
1. In de meterkast een 3P+N B20A 0,03A aardlekautomaat.
2. 35 meter YMVK-as grondkabel naar de schuur: 5x10 mm2.
2b. 35 meter UTP grondkabel om de omvormer uit te lezen
3. Verdeler:
- Hager kast is mooi spul, afsluitbaar met een klepje is handig vanwege stof.
- 4 polige hoofdschakelaar 63A
- 1x Hager 1 aardlekschakelaar 2-polig 16A 30 mA + 2 installatieautomaten voor verlichting in stopcontacten in schuur/eventueel tuin.
- 1x Hager aardlekautomaat 4-polig 16A B-kar 30mA voor woonunit
- 1x Hager aardlekautomaat 4-polig 16A B-kar 30mA voor de omvormer.
4. 1 meter 5x 2,5mm2 kabel voor aansluiten omvormer
5. Omvormer: Huawei 6kW Hybride 3 fase omvormer SUN2000-6KTL-M1 Hybride voor mogelijke batterij uitbreiding in de toekomst.
6. 2 strings 6mm2 DC Solar kabel + 1 lange aardedraad 6mm2.
7. De zonnepanelen: 20x JA Solar 450Wp Glas/Glas Bifacial Full Black - N-Type
8. Geplaatst op bovengenoemde betonnen steunen op 10 graden.
De panelen komen dus in landscape OW opstelling, waarbij per kant 1 string zal vormen. De afstand van de omvormer tot de zonnepanelen is 60 meter en max 80 meter tot de verste zijde. Voor het aansluiten dacht ik het zo te doen:
:strip_exif()/f/image/xGRemkXbkhmY0FBlykGK6wYi.jpg?f=fotoalbum_large)
Potentiaalvereffening loopt dus van paneel naar paneel met dit soort aardeklemmen. Aangezien de panelen niet op een aluminium frame staan.
Zie ik nog iets over het hoofd? Zou ik met een 5x6mm2 YMVK-as kabel uitkunnen?
Wat zijn de richtlijnen qua DC kabels? ik zal ze met tie wraps van de grond houden en van de zonnepanelen naar de omvormer in installatiebuizen stoppen. Maar welke en hoeveel kabels mogen bij elkaar in 1 buis?
Per string een buis waarvan 1 met aarde draad?
Iemand nog tips over wat te doen met de ondergrond onder de panelen? Er ligt nu gras en de steunen zijn behoorlijk laag.