Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.
[ Voor 37% gewijzigd door FirePuma142 op 03-06-2025 15:20 ]
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Meld je baas vriendelijk toch duidelijk dat je niet in staat bent om te werken, en dat je wacht op de bedrijfsarts. Financiële plaatje is ondernemers risico. Ontslag nemen niet doen, heb je alleen je zelf mee.Hoe kan ik hier nu het beste op reageren? Het bedrijf begint over de financiën, wat ik zeker wel begrijp, maar dan neem ik liever ontslag, wat niet kan omdat ik ziek gemeld ben, om mijzelf op te laten knappen. Geld is namelijk het laatste waar ik nu aan denk. Eigen gezondheid is alles.
[ Voor 16% gewijzigd door ymoona op 03-06-2025 15:26 ]
https://f1nerd.nl
Dat was mijn eerste insteek ook. Nu loopt mijn contract officieel ook bijna af, ze wilden wel verlengen, maar nu ga ik twijfelen.FooLsKi schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:15:
Da's een redelijk hufterige reactie van je werkgever (honden hebben een baas...). Alsof het niets voorstelt omdat het met je verleden te maken heeft en niet met je werk. Ik zou me eens goed achter mijn oren krabben en me afvragen of ik wel voor zo'n lompe hork zou willen werken.
Ik zie dat ik het niet helemaal goed heb genoteerd. De therapeut heeft gezegd dat het energieniveau erg laag is. Zij denkt aan een burnout door jeugdtrauma. De behandelend psycholoog neemt de termen van een burnout ook aan.FirePuma142 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:18:
Wat een nare situatie. De bedrijfsarts is stap 1, mentale zorg door een psycholoog stap 2.
Even voor de goede orde, een psychosomatisch fysiotherapeut kan geen burn-out diagnosticeren. Dat kan een psycholoog wel. Ik zie wel vaker dat psychosomatische fysiotherapeuten zich een iets te grote broek aanmeten.
De wachttijd bij de bedrijfsarts is niet jouw probleem. Je bent en blijft ziek tot de bedrijfsarts kan oordelen. Werk aan je herstel en neem geen ontslag.
Werkgever heeft deze inderdaad ingeschakeld in overleg met mij. Op de een of andere manier kwamen ze daar neit zelf bij. Onder het mom: dit is binnen een week opgelost ofzo.Reinier schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:19:
Je moet niet zelf de bedrijfsarts bellen. Je werkgever schakelt die vanzelf in zodra dat nodig is..
Stuur een bericht naar je leidinggevende dat je niet in staat bent om te werken en ziek thuis blijft. Eventueel nog eens melden dat je zelf al een hertsteltraject bent gestart.
Beide correct. Ik wil dus inderdaad eerst de bedrijfsarts afwachten. Zeker met in het achterhoofd gehouden het feit dat ik al eerder heb opgebouwd en dit dus niet helemaal goed was.Yaksa schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:19:
Je bent ziek toch?
En de bedrijfsarts is al ingelicht.
Alleen die kan en mag bepalen wanneer jij weer aan werken mag gaan denken.
Dus gewoon antwoorden, mag ook via de mail, dat je eerst het gesprek met de bedrijfsarts afwacht.
Zolang jij ziekt bent, kunnen ze ook niet onder jou uit en kan het contract ook niet 'van rechtswege' beëindigen, afaik.Daan1071 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:24:
Dat was mijn eerste insteek ook. Nu loopt mijn contract officieel ook bijna af, ze wilden wel verlengen, maar nu ga ik twijfelen.
Daar krab ik mij nu ook voor achter mijn oren. Ik probeer altijd open en transparant te zijn. Maar iets in mij denkt nu dat ik dat beter niet had kunnen doen. Voor nu ga ik daar ook iets minder open in zijn richting werkgever, uiteraard wel richting de bedrijfsarts en dergelijke.Wolfp4ck schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:28:
Ok, ik begrijp dat je goed hebt willen doen, maar je werkgever heeft geen enkel recht te weten "waarom" jij ziekt bent.
Dank, ik ga dit eens doornemen. Ja ik weet wel bij welke het bedrijf is aangesloten. Ik heb daar al eerder een gesprek gehad!Plint schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:34:
Even als tip tussendoor: kijk eens hier --> https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/arbowetgeving
Hier staat veel uitgelegd, dus ook de gang van zaken voor werkgevers en ook voor werkenden. Welke rechten en plichten je beide hebt.
Elk bedrijf is verplicht zich aan te sluiten bij een Arbodienst, weet jij al welke dit is?
[ Voor 35% gewijzigd door Daan1071 op 03-06-2025 15:37 ]
Ziek of niet, een contract hoeft niet verlengd te worden hoor. Je komt dan in aanmerking voor een Ziektewetuitkering.CH4OS schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:29:
[...]
Zolang jij ziekt bent, kunnen ze ook niet onder jou uit en kan het contract ook niet 'van rechtswege' beëindigen, afaik.
[ Voor 49% gewijzigd door KillaZ op 03-06-2025 15:43 ]
K to the KillaZ
Ik heb intussen een mail gestuurd naar de bedrijfsarts, dit gaat via een contactpersoon. Deze is normaal gesproken telefonisch bereikbaar, echter vandaag nietKillaZ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:36:
[...]
Ziek of niet, een contract hoeft niet verlengd te worden hoor. Je komt dan in aanmerking voor een Ziektewetuitkering.
@Daan1071 Zsm met de bedrijfsarts schakelen. Beantwoord je werkgever (niet je baas) dat je het advies van de huisarts overneemt en morgen ook niet in staat bent om te werken. Voor vragen kan hij contact opnemen met de bedrijfsarts.
Maak je geen "zorgen" over je contract: Als je niet verlengd wordt, kom je in een traject bij het UWV, welke vervolgens ook voor de reintegratie zorgt.
Inkomen heb je dus nog steeds (al is dat mogelijk niet op dezelfde hoogte) en het reintegreren gaat via het UWV. Overigens vraag ik mij met zo'n reactie af of je wel bij zo'n werkgever wil werken, maar dat terzijde.
Heb je dan geen vast contactpersoon die je kan bellen bij deze Arbodienst? (dus niet de bedrijfsarts)Daan1071 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:35:
Dank, ik ga dit eens doornemen. Ja ik weet wel bij welke het bedrijf is aangesloten. Ik heb daar al eerder een gesprek gehad!
[ Voor 8% gewijzigd door Plint op 03-06-2025 15:58 ]
Waarom heb je dat gedaan?Daan1071 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:49:
Ik heb intussen een mail gestuurd naar de bedrijfsarts
De bedrijfsarts heeft beroepsgeheimDaan1071 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:35:
[...]
Daar krab ik mij nu ook voor achter mijn oren. Ik probeer altijd open en transparant te zijn. Maar iets in mij denkt nu dat ik dat beter niet had kunnen doen. Voor nu ga ik daar ook iets minder open in zijn richting werkgever, uiteraard wel richting de bedrijfsarts en dergelijke.
[...]
Dank, ik ga dit eens doornemen. Ja ik weet wel bij welke het bedrijf is aangesloten. Ik heb daar al eerder een gesprek gehad!
Inmiddels reactie terug. 'Ik begrijp het". Dat valt dan weer mee gelukkig.Daan1071 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:49:
Inmiddels de werkgever op de hoogte gesteld dat ik niet in staat ben om te komen werken. Ik wacht de reactie nog even af.
Dank voor je mooie reactie. Ik vermoed dat zelf ook inderdaad.Duke of Savage schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:00:
Heftige reactie wat je ervaart. Hoop dat je met je psycholoog traject vooruit kan komen.
Volgens mij is verder alles al gezegd. Je hebt je afgemeld voor morgen, heel goed. Zie het zomaar gebeuren dat je halverwege de dag breekt en weer een stukje dieper in de put terecht komt.
Je bent mens, je mag mens zijn, niemand mag dat je ontnemen! Ook jij hebt bestaan recht en mag er zijn.
Kijk dat is goed om te weten. Voor de volgende keer is dat inderdaad het beste.Wolfp4ck schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:22:
[...]
De bedrijfsarts heeft beroepsgeheimdus daar kan je open in zijn.
De werkgever mag het zelf niet vragen als we de wet volgen
en als hij het schriftelijk vraagt (bijhouden als er ooit problemen bij een eventueel ontslag zijn)
Dit.ymoona schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:20:
[...]
Meld je baas vriendelijk toch duidelijk dat je niet in staat bent om te werken, en dat je wacht op de bedrijfsarts. Financiële plaatje is ondernemers risico. Ontslag nemen niet doen, heb je alleen je zelf mee.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Denk niet dat zij nog twijfelen eerlijk gezegd.Daan1071 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:24:
[...]
Dat was mijn eerste insteek ook. Nu loopt mijn contract officieel ook bijna af, ze wilden wel verlengen, maar nu ga ik twijfelen.
.
[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 04-06-2025 06:30 ]
Lezen wij hetzelfde topic?Blasterxp schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:08:
Kalm kalm jongens, de baas ziet deze jongen gewoon graag weer terugkomen. Hij had mogelijk de verwachting dat hij weer iets voor hem kon gaan doen. Wellicht 'had hij je nodig'.
Til daar niet te zwaar aan; geen idee of de baas eerder een eerdere ervaring heeft gehad met een andere medewerker.
Nu is het in ieder geval voor iedereen duidelijk; er ligt geen druk bij jou, en de baas weet dat hij je nu niet kan inplannen.
Spoedig herstel gewenst.
Het is vaak andersomAl dan niet in het bijzijn van de kinderen, maar als hooggevoelig persoon, voelde ik dit altijd aan en was ik diep ongelukkig.
Juist op die leeftijdBest een grote schok, dit had ik niet verwacht en dat op mijn leeftijd
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13
Festina lente
Dank voor je reactie. Dit wist ik nog niet, verklaart ook weer wat! Dat is voor mij ook het doel. Het volledige probleem verhelpen en niet de symptomen.Martijn.C.V schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:38:
Beetje een tussendoor reactie, maar wilde op 2 zinnen reageren:
[...]
Het is vaak andersomDoordat je omgeving zo geladen was leer je op micro uitingen te letten, en woordkeuze, en andere dingen welke samengevat worden tot hooggevoelig. Zeer vaak (omdat ik 'altijd' niet wil gebruiken) is het een mechanisme om om te gaan met complexe situaties.
Er is een pluspunt aan: Straks als je je uitdagingen een plek heb gegeven heb je de vaardigheden nog steeds. Ik merk dat ik dingen opmerk bij mensen waar de meeste dat totaal ontgingen. Dus je kunt wat eerder een helpende hand bieden, of je eigen gedrag aanpassen, of subtiel helpen (ff extra aardig zijn oid), of....
[...]
Juist op die leeftijdJe bent bezig met zelfstandig volwassen worden, dit is voor sommige onderdeel van dit traject. Let maar op, er zijn er best wat tussen +- 22-28jaar die dit ervaren. Je hebt bepaalde delen van je hersenen ontwikkeld die nu achterstallig onderhoud moeten verwerken. In jouw geval je jeugd, een aantal jaren aan 'data' verwerken in een paar maanden. Dat is wel even pittig
Ook hier is er een silver lining: Neem het serieus. Neem niet de kortste router, maar de goede route. Niet de symptomen verhelpen, maar de achterliggende problemen. Die vaardigheden kunnen je eerlijker naar jezelf maken. Daarmee kan je persoonlijke ontwikkeling verbeteren.
Thuis zitten is inderdaad niet het beste. Ik merk dat dat best "tegenvalt." Weinig contacten etc. In dat op zicht ga ik kijken of daar iets in te schuiven valt, wat pasbaar is op mijn tempo en energieniveau. Dit in overleg met betrokken artsen/ psycholoog etc.LethalInnocence schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:30:
Op mijn werk hebben we twee mensen met een burn-out/psychische klachten. De ene blijft thuis (ook nog in niet heel gezonde gezinssituatie), en vermijd al het contact met collega's en werkgever. De andere doet in overleg met huisarts, psycholoog, bedrijfsarts en werkgever aangepaste werkzaamheden op eigen tempo/tijd. Raden met wie het beter gaat..
Wat ik maar wil zeggen is dat thuisblijven niet altijd de beste keuze is.
Wat een nare situatie moet dat geweest zijn! Ik ben inderdaad blij dat het nu gebeurd. Geen vriendin, kinderen of wat dan ook. Als dit wel al was geweest, had dit denk ik nog een veel grotere uitdaging geweest ook richting het gezin.Honesty schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 06:44:
Hele herkenbare nare situatie, hsp met zo'n jeugd is geen lekkere combinatie. Wees aan de ene kant maar blij dat het nu naar boven komt en niet later, nu kan je er makkelijker aan werken(denk alleen werk, geen gezin ofzo) en pluk je hier later je vruchten van.
Je contract zal wel ontbonden worden maar dan blijf je ziekte als het goedbetaald worden door het uwv. Daarna als je weer helemaal beter bent kan je snel ergens anders werk vinden als monteur.
Het is inderdaad een horkerige reactie van je werkgever en als gevoelig persoon zal ik die zelf nooit vergeten. Weet nog dat mijn vader ziek was en ik regelmatig naar het ziekenhuis moest en dan verlof nam, toen kreeg ik ook een opmerking 'dat gezeik moet wel een keer klaar zijn'. Ik kon toen niet weg maar zodra min vader weer opgeknapt was ontslag genomen.
Sterkte met het herstel
Ze hebben het inderdaad nog nooit eerder meegemaakt. Het is voor hen in dat opzicht zoeken, echter kon de reactie wat anders in mijn optiek. We blijven mensen en maken allemaal fouten denk ik dan.Blasterxp schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:08:
Kalm kalm jongens, de baas ziet deze jongen gewoon graag weer terugkomen. Hij had mogelijk de verwachting dat hij weer iets voor hem kon gaan doen. Wellicht 'had hij je nodig'.
Til daar niet te zwaar aan; geen idee of de baas eerder een eerdere ervaring heeft gehad met een andere medewerker.
Nu is het in ieder geval voor iedereen duidelijk; er ligt geen druk bij jou, en de baas weet dat hij je nu niet kan inplannen.
Spoedig herstel gewenst.
Dat klinkt allemaal heel positief. Goed hoor! Je laatste punt is inderdaad heel belangrijk.Daan1071 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:26:
[...]
Korte update:
- Ik ben op eigen intiatief even langs werk gereden. Hier hebben we een goed gesprek gehad. Werkgever bood hierbij in elk geval excuses voor de communicatie en het "horkerige gedrag." Dit hadden ze niet zo moeten doen.
- In verband met het thuiszitten wat niet optimaal is gaan we kijken of we wat kunnen regelen op werk om te doen, zonder tijdsdruk en niet te inspannend. Het werk in de automotive is nou eenmaal een soort van "hobby"geworden en levert hierdoor ook wat energie op. Tevens voor een korte periode op een dag. Hiermee kan overbelasting worden beperkt en wachten we af tot de bedrijfsarts wat meer hierover zegt.
- Belangrijkste is, dat ik mijzelf in acht houd en niet doorga als ik denk, laten we nog wat verder gaan en goed mijn rust neem.
Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.
Ja, maar niet iedereen leest hetzelfde.
Dus als jij je been gebroken hebt op wintersport kan je ook gewoon werken, want wekren is niet de oorzaak van het probleem?jadjong schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:05:
[...]
Ja, maar niet iedereen leest hetzelfde.
TS is nog jong.
TS werkt volgens tijdelijk contract.
TS krijgt onder werktijd last van hyperventilatie en andere ongein.
Werkgever schrikt daar van en vraagt zich af wat ze verkeerd doen, mogelijk is deze monteur niet geschikt voor de hectiek van een garage met particuliere klanten of is de werkdruk nu te hoog, begeleiding niet voldoende, etc...
TS stopt met werken en bouwt daarna de uren weer op.
Probleem herhaalt zich.
TS stopt weer met werken.
TS meldt vervolgens dat de hyperventilatie en paniekaanvallen verklaard wordt door een slechte jeugd via diagnose van een psycholoog.
Werkgever grote blijwant het lag niet aan hun. TS kan weer gedeeltelijk aan het werk en gaat zelf de moeilijke jeugd verwerken. Uiteraard met hier en daar een middagje afwezigheid.
Voor de TS is dit onbegrijpelijk want de vorige keer is er ook te snel begonnen met werken waardoor het probleem zich herhaalde. Die TS heeft alleen net verteld dat het mislukken van de eerste re-integratie komt door een slechte jeugd en niet door een slechte werksfeer. Als de TS nu wordt behandeld voor die slechte jeugd, dan kan je toch weer starten met werken? Werken is immers niet meer de oorzaak van het probleem.
I have stability. The ability to stab.
Yes, tot op zekere hoogte kan je prima werken met een gebroken been en ik kan mij niet herinneren dat een collega ooit de volledige 8 weken thuis heeft gezeten met een gebroken ledemaat. De meeste smeken binnen een week of ze iets kunnen doen en sommige worden na twee weken door hun partner afgeleverd omdat die er van af wilde.SmurfLink schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:18:
[...]
Dus als jij je been gebroken hebt op wintersport kan je ook gewoon werken, want wekren is niet de oorzaak van het probleem?
Als je de oorzaak hebt gevonden, ben je jammer genoeg niet direct van de symptomen verlost. Het vinden van de oorzaak is pas het begin van de genezing, niet het einde. In jouw voorbeeld is nu pas de beenbreuk ontdekt nadat de TS al lange tijd ontzettend pijn in zijn been had. Dan is het nu zorg om de beenbreuk te herstellen en pas als dat been weer enigszins belast kan worden kun je voorzichtig aan aan de slag.jadjong schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:46:
[...]
Yes, tot op zekere hoogte kan je prima werken met een gebroken been en ik kan mij niet herinneren dat een collega ooit de volledige 8 weken thuis heeft gezeten met een gebroken ledemaat. De meeste smeken binnen een week of ze iets kunnen doen en sommige worden na twee weken door hun partner afgeleverd omdat die er van af wilde.
Maargoed, in het geval van een automonteur is werken met een gebroken been niet te doen.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Er is al aangegeven dat de werkgever ook heeft ingezien dat de reactie "je kan weer werken" niet de juiste was, en niet netjes. We moeten het op een forum doen met een beknopte samenvatting vanuit een enkel perspectief. Gelukkig heeft de TS dit netjes nagevraagd en opgehelderd en blijkt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.SmurfLink schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:18:
[...]
Dus als jij je been gebroken hebt op wintersport kan je ook gewoon werken, want wekren is niet de oorzaak van het probleem?![]()
TS is ziek. TS heeft tijd nodig om te herstellen. Nee, dan ga je niet werken. Oorzaak van de ziekte is niet relevant. Opbouwen is geprobeerd, ging niet. Dus dan is de procedure rustig wachten op de bedrijfsarts en laat die het maar oplossen.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Waar zeg ik dit? Ik zeg dat TS op de bedrijfsarts moet wachten, ik heb het totaal niet gehad over weggaan bij de werkgever..bwerg schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:21:
[...]
Er is al aangegeven dat de werkgever ook heeft ingezien dat de reactie "je kan weer werken" niet de juiste was, en niet netjes. We moeten het op een forum doen met een beknopte samenvatting vanuit een enkel perspectief. Gelukkig heeft de TS dit netjes nagevraagd en opgehelderd en blijkt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
"Ga weg bij je werkgever" is om een of andere reden altijd de eerste reactie in dit soort topics, maar het is in het algemeen een vrij slechte tip bij een lopend ziektetraject. Dan mag je even een nieuwe baan zoeken tijdens je burn-out. Ja, het UWV kan dat ziektetraject oppakken bij ontslag, maar het is dan niet echt de bedoeling dat de werknemer dat ontslag zelf initieërt. In het geval dat de werkgever echt gaat tegenwerken dan is ontslag niet stap 1, maar dan begin je met dossieropbouw. Maar vooralsnog lijkt dat hier nog niet relevant.
Waar zeg ik dat jij dit zegt?
Je quote mij, dat betekent normaliter dat je reageert op iets wat ik zeg... maar jouw reactie heeft precies 0 te maken met hetgeen je quote.bwerg schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:49:
[...]
Waar zeg ik dat jij dit zegt?
@jadjong's punt was dat de instelling van de werkgever heel anders kan liggen dan je op basis van de one-liner zou denken die hier in dit topic staat, en dat daar gewoon een misvatting achter kan zitten. Dat heeft ook betrekking op de "ga naar een andere werkgever"-posts die dit soort topics binnen 5 minuten structureel krijgen, dat was het verband dat ik aan probeer te geven.
Dat heeft het niet, je reageert op @jadjong en mist zijn punt dat ik probeer te verduidelijken.SmurfLink schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:53:
[...]
Je quote mij, dat betekent normaliter dat je reageert op iets wat ik zeg... maar jouw reactie heeft precies 0 te maken met hetgeen je quote.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq