Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan1071
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:38
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:27

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Da's een redelijk hufterige reactie van je werkgever (honden hebben een baas...). Alsof het niets voorstelt omdat het met je verleden te maken heeft en niet met je werk. Ik zou me eens goed achter mijn oren krabben en me afvragen of ik wel voor zo'n lompe hork zou willen werken.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wat een nare situatie. De bedrijfsarts is stap 1, mentale zorg door een psycholoog stap 2.

Even voor de goede orde, een psychosomatisch fysiotherapeut kan geen burn-out diagnosticeren. Dat kan een psycholoog wel. Ik zie wel vaker dat psychosomatische fysiotherapeuten zich een iets te grote broek aanmeten.

De wachttijd bij de bedrijfsarts is niet jouw probleem. Je bent en blijft ziek tot de bedrijfsarts kan oordelen. Werk aan je herstel en neem geen ontslag.

[ Voor 37% gewijzigd door FirePuma142 op 03-06-2025 15:20 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:30

Reinier

\o/

Je moet niet zelf de bedrijfsarts bellen. Je werkgever schakelt die vanzelf in zodra dat nodig is..

Stuur een bericht naar je leidinggevende dat je niet in staat bent om te werken en ziek thuis blijft. Eventueel nog eens melden dat je zelf al een hertsteltraject bent gestart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Je bent ziek toch?
En de bedrijfsarts is al ingelicht.
Alleen die kan en mag bepalen wanneer jij weer aan werken mag gaan denken.
Dus gewoon antwoorden, mag ook via de mail, dat je eerst het gesprek met de bedrijfsarts afwacht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:35
Hoe kan ik hier nu het beste op reageren? Het bedrijf begint over de financiën, wat ik zeker wel begrijp, maar dan neem ik liever ontslag, wat niet kan omdat ik ziek gemeld ben, om mijzelf op te laten knappen. Geld is namelijk het laatste waar ik nu aan denk. Eigen gezondheid is alles.
Meld je baas vriendelijk toch duidelijk dat je niet in staat bent om te werken, en dat je wacht op de bedrijfsarts. Financiële plaatje is ondernemers risico. Ontslag nemen niet doen, heb je alleen je zelf mee.

Onthoud goed dat de bedrijfsarts wel betaald wordt door de werkgever, dus verwacht daar geen wonderen van. Dus super goed dat je je eigen netwerk aan het werk heb gezet en dat je zelf bezig bent met herstel!

[ Voor 16% gewijzigd door ymoona op 03-06-2025 15:26 ]

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1071
FooLsKi schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:15:
Da's een redelijk hufterige reactie van je werkgever (honden hebben een baas...). Alsof het niets voorstelt omdat het met je verleden te maken heeft en niet met je werk. Ik zou me eens goed achter mijn oren krabben en me afvragen of ik wel voor zo'n lompe hork zou willen werken.
Dat was mijn eerste insteek ook. Nu loopt mijn contract officieel ook bijna af, ze wilden wel verlengen, maar nu ga ik twijfelen.
FirePuma142 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:18:
Wat een nare situatie. De bedrijfsarts is stap 1, mentale zorg door een psycholoog stap 2.

Even voor de goede orde, een psychosomatisch fysiotherapeut kan geen burn-out diagnosticeren. Dat kan een psycholoog wel. Ik zie wel vaker dat psychosomatische fysiotherapeuten zich een iets te grote broek aanmeten.

De wachttijd bij de bedrijfsarts is niet jouw probleem. Je bent en blijft ziek tot de bedrijfsarts kan oordelen. Werk aan je herstel en neem geen ontslag.
Ik zie dat ik het niet helemaal goed heb genoteerd. De therapeut heeft gezegd dat het energieniveau erg laag is. Zij denkt aan een burnout door jeugdtrauma. De behandelend psycholoog neemt de termen van een burnout ook aan.

Werken aan herstel ben ik hard aan bezig!
Reinier schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:19:
Je moet niet zelf de bedrijfsarts bellen. Je werkgever schakelt die vanzelf in zodra dat nodig is..

Stuur een bericht naar je leidinggevende dat je niet in staat bent om te werken en ziek thuis blijft. Eventueel nog eens melden dat je zelf al een hertsteltraject bent gestart.
Werkgever heeft deze inderdaad ingeschakeld in overleg met mij. Op de een of andere manier kwamen ze daar neit zelf bij. Onder het mom: dit is binnen een week opgelost ofzo.
Yaksa schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:19:
Je bent ziek toch?
En de bedrijfsarts is al ingelicht.
Alleen die kan en mag bepalen wanneer jij weer aan werken mag gaan denken.
Dus gewoon antwoorden, mag ook via de mail, dat je eerst het gesprek met de bedrijfsarts afwacht.
Beide correct. Ik wil dus inderdaad eerst de bedrijfsarts afwachten. Zeker met in het achterhoofd gehouden het feit dat ik al eerder heb opgebouwd en dit dus niet helemaal goed was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Er is altijd maar 1 iemand die bepaald of je ziekt bent, dat is de huisarts. In hoeverre je vervolgens aan het werk kunt (ondanks ziek) kan eventueel in samenspraak met de bedrijfsarts. Ik zou dus bij de huisarts te rade gaan voor advies, als die (ook?) zegt terug bij 0 beginnen, ben je dus weer volledig ziek. In Juli heb je dan het gesprek met de bedrijfsarts en kun je samen kijken wat je kunt doen. In de tussentijd de rust pakken die je nodig hebt.

De werkgever kan wel van je verwachten dat je de draad weer oppakt 'want het ligt niet aan het werk', maar ziek is ziek. Daarbij wordt niet gekeken of het door werk of privé komt, de werkgever heeft daarin de pech dat zieke medewerkers enorm beschermd zijn en terecht. Juist een reactie als 'mooi, kun je binnenkort weer verder opbouwen waar je gebleven was' laten prima zien waarom zieke medewerkers zo beschermd moeten worden. ;)

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-06 15:52
Ok, ik begrijp dat je goed hebt willen doen, maar je werkgever heeft geen enkel recht te weten "waarom" jij ziekt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Daan1071 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:24:
Dat was mijn eerste insteek ook. Nu loopt mijn contract officieel ook bijna af, ze wilden wel verlengen, maar nu ga ik twijfelen.
Zolang jij ziekt bent, kunnen ze ook niet onder jou uit en kan het contract ook niet 'van rechtswege' beëindigen, afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:37
Even als tip tussendoor: kijk eens hier --> https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/arbowetgeving
Hier staat veel uitgelegd, dus ook de gang van zaken voor werkgevers en ook voor werkenden. Welke rechten en plichten je beide hebt.

Elk bedrijf is verplicht zich aan te sluiten bij een Arbodienst, weet jij al welke dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1071
Wolfp4ck schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:28:
Ok, ik begrijp dat je goed hebt willen doen, maar je werkgever heeft geen enkel recht te weten "waarom" jij ziekt bent.
Daar krab ik mij nu ook voor achter mijn oren. Ik probeer altijd open en transparant te zijn. Maar iets in mij denkt nu dat ik dat beter niet had kunnen doen. Voor nu ga ik daar ook iets minder open in zijn richting werkgever, uiteraard wel richting de bedrijfsarts en dergelijke.
Plint schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:34:
Even als tip tussendoor: kijk eens hier --> https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/arbowetgeving
Hier staat veel uitgelegd, dus ook de gang van zaken voor werkgevers en ook voor werkenden. Welke rechten en plichten je beide hebt.

Elk bedrijf is verplicht zich aan te sluiten bij een Arbodienst, weet jij al welke dit is?
Dank, ik ga dit eens doornemen. Ja ik weet wel bij welke het bedrijf is aangesloten. Ik heb daar al eerder een gesprek gehad!

[ Voor 35% gewijzigd door Daan1071 op 03-06-2025 15:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:19
CH4OS schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:29:
[...]
Zolang jij ziekt bent, kunnen ze ook niet onder jou uit en kan het contract ook niet 'van rechtswege' beëindigen, afaik.
Ziek of niet, een contract hoeft niet verlengd te worden hoor. Je komt dan in aanmerking voor een Ziektewetuitkering.

@Daan1071 Zsm met de bedrijfsarts schakelen. Beantwoord je werkgever (niet je baas) dat je het advies van de huisarts overneemt en morgen ook niet in staat bent om te werken. Voor vragen kan hij contact opnemen met de bedrijfsarts.

Maak je geen "zorgen" over je contract: Als je niet verlengd wordt, kom je in een traject bij het UWV, welke vervolgens ook voor de reintegratie zorgt.

Inkomen heb je dus nog steeds (al is dat mogelijk niet op dezelfde hoogte) en het reintegreren gaat via het UWV. Overigens vraag ik mij met zo'n reactie af of je wel bij zo'n werkgever wil werken, maar dat terzijde.

[ Voor 49% gewijzigd door KillaZ op 03-06-2025 15:43 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan1071
Inmiddels de werkgever op de hoogte gesteld dat ik niet in staat ben om te komen werken. Ik wacht de reactie nog even af.
KillaZ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:36:
[...]

Ziek of niet, een contract hoeft niet verlengd te worden hoor. Je komt dan in aanmerking voor een Ziektewetuitkering.

@Daan1071 Zsm met de bedrijfsarts schakelen. Beantwoord je werkgever (niet je baas) dat je het advies van de huisarts overneemt en morgen ook niet in staat bent om te werken. Voor vragen kan hij contact opnemen met de bedrijfsarts.

Maak je geen "zorgen" over je contract: Als je niet verlengd wordt, kom je in een traject bij het UWV, welke vervolgens ook voor de reintegratie zorgt.

Inkomen heb je dus nog steeds (al is dat mogelijk niet op dezelfde hoogte) en het reintegreren gaat via het UWV. Overigens vraag ik mij met zo'n reactie af of je wel bij zo'n werkgever wil werken, maar dat terzijde.
Ik heb intussen een mail gestuurd naar de bedrijfsarts, dit gaat via een contactpersoon. Deze is normaal gesproken telefonisch bereikbaar, echter vandaag niet 8)7

Qua contract ben ik inderdaad niet heel bang. Mochten ze deze niet verlengen, dan komt dat ook wel weer goed. Het UWV zal daar ongetwijfeld goede bijstand bij kunnen geven. Beetje minderen qua inkomen kan ik goed opvangen, daar ben ik niet benauwd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:37
Daan1071 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:35:

Dank, ik ga dit eens doornemen. Ja ik weet wel bij welke het bedrijf is aangesloten. Ik heb daar al eerder een gesprek gehad!
Heb je dan geen vast contactpersoon die je kan bellen bij deze Arbodienst? (dus niet de bedrijfsarts)

Ik heb het even niet meer 100% scherp; Volgens mij hoort iemand van de Arbodienst contact met jou op te nemen, nadat de werkgever jou ziek heeft gemeld. Je werkgever is dit verplicht door te geven binnen een aantal dagen. De Arbodienst moet jou begeleiden, en daar hoort geen wachttijd van een maand bij! De bedrijfarts kan wat langer duren.

edit;
Gewoon wachten op reactie van de arbo! en tot die tijd ben je ziek.
Nu niet meer druk om maken als dat lukt.

[ Voor 8% gewijzigd door Plint op 03-06-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:30

Reinier

\o/

Daan1071 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:49:
Ik heb intussen een mail gestuurd naar de bedrijfsarts
Waarom heb je dat gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-06 16:27
Heftige reactie wat je ervaart. Hoop dat je met je psycholoog traject vooruit kan komen.

Volgens mij is verder alles al gezegd. Je hebt je afgemeld voor morgen, heel goed. Zie het zomaar gebeuren dat je halverwege de dag breekt en weer een stukje dieper in de put terecht komt.

Je bent mens, je mag mens zijn, niemand mag dat je ontnemen! Ook jij hebt bestaan recht en mag er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-06 15:52
Daan1071 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:35:
[...]

Daar krab ik mij nu ook voor achter mijn oren. Ik probeer altijd open en transparant te zijn. Maar iets in mij denkt nu dat ik dat beter niet had kunnen doen. Voor nu ga ik daar ook iets minder open in zijn richting werkgever, uiteraard wel richting de bedrijfsarts en dergelijke.

[...]

De bedrijfsarts heeft beroepsgeheim :) dus daar kan je open in zijn.
De werkgever mag het zelf niet vragen als we de wet volgen :)
en als hij het schriftelijk vraagt (bijhouden als er ooit problemen bij een eventueel ontslag zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan1071
Daan1071 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:49:
Inmiddels de werkgever op de hoogte gesteld dat ik niet in staat ben om te komen werken. Ik wacht de reactie nog even af.
Inmiddels reactie terug. 'Ik begrijp het". Dat valt dan weer mee gelukkig.
Duke of Savage schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:00:
Heftige reactie wat je ervaart. Hoop dat je met je psycholoog traject vooruit kan komen.

Volgens mij is verder alles al gezegd. Je hebt je afgemeld voor morgen, heel goed. Zie het zomaar gebeuren dat je halverwege de dag breekt en weer een stukje dieper in de put terecht komt.

Je bent mens, je mag mens zijn, niemand mag dat je ontnemen! Ook jij hebt bestaan recht en mag er zijn.
Dank voor je mooie reactie. Ik vermoed dat zelf ook inderdaad.
Wolfp4ck schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:22:
[...]

De bedrijfsarts heeft beroepsgeheim :) dus daar kan je open in zijn.
De werkgever mag het zelf niet vragen als we de wet volgen :)
en als hij het schriftelijk vraagt (bijhouden als er ooit problemen bij een eventueel ontslag zijn)
Kijk dat is goed om te weten. Voor de volgende keer is dat inderdaad het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:39
ymoona schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:20:
[...]

Meld je baas vriendelijk toch duidelijk dat je niet in staat bent om te werken, en dat je wacht op de bedrijfsarts. Financiële plaatje is ondernemers risico. Ontslag nemen niet doen, heb je alleen je zelf mee.
Dit.

Het is verder natuurlijk niet zozeer jouw fout dat de bedrijfsarts een wachtlijst kent, waardoor je er pas juli terecht kan.

Ik snap de werkgever ook wel. Zal geen groot bedrijf zijn. Uitval van een werknemer is dan natuurlijk gewoon rot. Maar ontneemt jouw rechten in deze natuurlijk niet. En is inderdaad gewoon ondernemers risico.

Waar de werkgever eventueel wel voor kan zorgen is bespoedigen van de afspraak bij de bedrijfsarts. Wil deze dat jij zo spoedig mogelijk met een re-integratie traject kan starten, dan is dit iets waar de werkgever mogelijk wat in kan betekenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Dat is dus precies de reden dat je geen medische gegevens moet delen met de werkgever, want alles wordt en kan tegen je gebruikt worden.

Je bent ziek gemeld, ziek is ziek.
Als ze haast hebben dat je weer snel aan het werk moet dan moeten hun maar haast maken met de arbo arts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:30

Lordy79

Vastberaden

Dus als ik ga wintersporten en ik breek mijn been, wat niet werkgerelateerd is, moet ik gewoon komen werken...? Want dat is wat werkgever in feite zegt.

Kleine werkgevers kunnen overigens een arbeidsongeschiktheid verzekering afsluiten voor het geval werknemers lang aan de zijlijn staan dus ik zie dit echt als ondernemersrisico.

Dat gezegd hebbende wens ik je een spoedig en volledig herstel! Je wilt volgens mij heel graag weer terug gaan werken en het komt vast goed.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:36

FreakNL

Well do ya punk?

Daan1071 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:24:
[...]

.
Denk niet dat zij nog twijfelen eerlijk gezegd.

Ik wens je iig een spoedig herstel toe. Het is niet niks..

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 04-06-2025 06:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kalm kalm jongens, de baas ziet deze jongen gewoon graag weer terugkomen. Hij had mogelijk de verwachting dat hij weer iets voor hem kon gaan doen. Wellicht 'had hij je nodig'.
Til daar niet te zwaar aan; geen idee of de baas eerder een eerdere ervaring heeft gehad met een andere medewerker.
Nu is het in ieder geval voor iedereen duidelijk; er ligt geen druk bij jou, en de baas weet dat hij je nu niet kan inplannen.
Spoedig herstel gewenst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:15
Blasterxp schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:08:
Kalm kalm jongens, de baas ziet deze jongen gewoon graag weer terugkomen. Hij had mogelijk de verwachting dat hij weer iets voor hem kon gaan doen. Wellicht 'had hij je nodig'.
Til daar niet te zwaar aan; geen idee of de baas eerder een eerdere ervaring heeft gehad met een andere medewerker.
Nu is het in ieder geval voor iedereen duidelijk; er ligt geen druk bij jou, en de baas weet dat hij je nu niet kan inplannen.
Spoedig herstel gewenst.
Lezen wij hetzelfde topic?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:30
Beetje een tussendoor reactie, maar wilde op 2 zinnen reageren:
Al dan niet in het bijzijn van de kinderen, maar als hooggevoelig persoon, voelde ik dit altijd aan en was ik diep ongelukkig.
Het is vaak andersom :) Doordat je omgeving zo geladen was leer je op micro uitingen te letten, en woordkeuze, en andere dingen welke samengevat worden tot hooggevoelig. Zeer vaak (omdat ik 'altijd' niet wil gebruiken) is het een mechanisme om om te gaan met complexe situaties.

Er is een pluspunt aan: Straks als je je uitdagingen een plek heb gegeven heb je de vaardigheden nog steeds. Ik merk dat ik dingen opmerk bij mensen waar de meeste dat totaal ontgingen. Dus je kunt wat eerder een helpende hand bieden, of je eigen gedrag aanpassen, of subtiel helpen (ff extra aardig zijn oid), of....
Best een grote schok, dit had ik niet verwacht en dat op mijn leeftijd
Juist op die leeftijd :) Je bent bezig met zelfstandig volwassen worden, dit is voor sommige onderdeel van dit traject. Let maar op, er zijn er best wat tussen +- 22-28jaar die dit ervaren. Je hebt bepaalde delen van je hersenen ontwikkeld die nu achterstallig onderhoud moeten verwerken. In jouw geval je jeugd, een aantal jaren aan 'data' verwerken in een paar maanden. Dat is wel even pittig :)

Ook hier is er een silver lining: Neem het serieus. Neem niet de kortste router, maar de goede route. Niet de symptomen verhelpen, maar de achterliggende problemen. Die vaardigheden kunnen je eerlijker naar jezelf maken. Daarmee kan je persoonlijke ontwikkeling verbeteren.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06 16:22

Fordox

00101010

Gezien de werkgever nu wel goed heeft geantwoord, zou ik gewoon alles laten lopen zoals het nu gaat.

Voor de werkgever kan dit natuurlijk ook een leermoment zijn, dit soort dingen komen niet elke dag voor met je personeel.

Je doet het prima naar mijn mening TS. Beterschap!

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Op mijn werk hebben we twee mensen met een burn-out/psychische klachten. De ene blijft thuis (ook nog in niet heel gezonde gezinssituatie), en vermijd al het contact met collega's en werkgever. De andere doet in overleg met huisarts, psycholoog, bedrijfsarts en werkgever aangepaste werkzaamheden op eigen tempo/tijd. Raden met wie het beter gaat..

Wat ik maar wil zeggen is dat thuisblijven niet altijd de beste keuze is.

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:38

Honesty

kattenneus!

Hele herkenbare nare situatie, hsp met zo'n jeugd is geen lekkere combinatie. Wees aan de ene kant maar blij dat het nu naar boven komt en niet later, nu kan je er makkelijker aan werken(denk alleen werk, geen gezin ofzo) en pluk je hier later je vruchten van.
Je contract zal wel ontbonden worden maar dan blijf je ziekte als het goedbetaald worden door het uwv. Daarna als je weer helemaal beter bent kan je snel ergens anders werk vinden als monteur.

Het is inderdaad een horkerige reactie van je werkgever en als gevoelig persoon zal ik die zelf nooit vergeten. Weet nog dat mijn vader ziek was en ik regelmatig naar het ziekenhuis moest en dan verlof nam, toen kreeg ik ook een opmerking 'dat gezeik moet wel een keer klaar zijn'. Ik kon toen niet weg maar zodra min vader weer opgeknapt was ontslag genomen.

Sterkte met het herstel

Festina lente

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Daan1071
Martijn.C.V schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:38:
Beetje een tussendoor reactie, maar wilde op 2 zinnen reageren:

[...]

Het is vaak andersom :) Doordat je omgeving zo geladen was leer je op micro uitingen te letten, en woordkeuze, en andere dingen welke samengevat worden tot hooggevoelig. Zeer vaak (omdat ik 'altijd' niet wil gebruiken) is het een mechanisme om om te gaan met complexe situaties.

Er is een pluspunt aan: Straks als je je uitdagingen een plek heb gegeven heb je de vaardigheden nog steeds. Ik merk dat ik dingen opmerk bij mensen waar de meeste dat totaal ontgingen. Dus je kunt wat eerder een helpende hand bieden, of je eigen gedrag aanpassen, of subtiel helpen (ff extra aardig zijn oid), of....

[...]

Juist op die leeftijd :) Je bent bezig met zelfstandig volwassen worden, dit is voor sommige onderdeel van dit traject. Let maar op, er zijn er best wat tussen +- 22-28jaar die dit ervaren. Je hebt bepaalde delen van je hersenen ontwikkeld die nu achterstallig onderhoud moeten verwerken. In jouw geval je jeugd, een aantal jaren aan 'data' verwerken in een paar maanden. Dat is wel even pittig :)

Ook hier is er een silver lining: Neem het serieus. Neem niet de kortste router, maar de goede route. Niet de symptomen verhelpen, maar de achterliggende problemen. Die vaardigheden kunnen je eerlijker naar jezelf maken. Daarmee kan je persoonlijke ontwikkeling verbeteren.
Dank voor je reactie. Dit wist ik nog niet, verklaart ook weer wat! Dat is voor mij ook het doel. Het volledige probleem verhelpen en niet de symptomen.
LethalInnocence schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:30:
Op mijn werk hebben we twee mensen met een burn-out/psychische klachten. De ene blijft thuis (ook nog in niet heel gezonde gezinssituatie), en vermijd al het contact met collega's en werkgever. De andere doet in overleg met huisarts, psycholoog, bedrijfsarts en werkgever aangepaste werkzaamheden op eigen tempo/tijd. Raden met wie het beter gaat..

Wat ik maar wil zeggen is dat thuisblijven niet altijd de beste keuze is.
Thuis zitten is inderdaad niet het beste. Ik merk dat dat best "tegenvalt." Weinig contacten etc. In dat op zicht ga ik kijken of daar iets in te schuiven valt, wat pasbaar is op mijn tempo en energieniveau. Dit in overleg met betrokken artsen/ psycholoog etc.
Honesty schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 06:44:
Hele herkenbare nare situatie, hsp met zo'n jeugd is geen lekkere combinatie. Wees aan de ene kant maar blij dat het nu naar boven komt en niet later, nu kan je er makkelijker aan werken(denk alleen werk, geen gezin ofzo) en pluk je hier later je vruchten van.
Je contract zal wel ontbonden worden maar dan blijf je ziekte als het goedbetaald worden door het uwv. Daarna als je weer helemaal beter bent kan je snel ergens anders werk vinden als monteur.

Het is inderdaad een horkerige reactie van je werkgever en als gevoelig persoon zal ik die zelf nooit vergeten. Weet nog dat mijn vader ziek was en ik regelmatig naar het ziekenhuis moest en dan verlof nam, toen kreeg ik ook een opmerking 'dat gezeik moet wel een keer klaar zijn'. Ik kon toen niet weg maar zodra min vader weer opgeknapt was ontslag genomen.

Sterkte met het herstel
Wat een nare situatie moet dat geweest zijn! Ik ben inderdaad blij dat het nu gebeurd. Geen vriendin, kinderen of wat dan ook. Als dit wel al was geweest, had dit denk ik nog een veel grotere uitdaging geweest ook richting het gezin.
Blasterxp schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:08:
Spoedig herstel gewenst.
Ze hebben het inderdaad nog nooit eerder meegemaakt. Het is voor hen in dat opzicht zoeken, echter kon de reactie wat anders in mijn optiek. We blijven mensen en maken allemaal fouten denk ik dan.

Korte update:
- Ik ben op eigen intiatief even langs werk gereden. Hier hebben we een goed gesprek gehad. Werkgever bood hierbij in elk geval excuses voor de communicatie en het "horkerige gedrag." Dit hadden ze niet zo moeten doen.
- In verband met het thuiszitten wat niet optimaal is gaan we kijken of we wat kunnen regelen op werk om te doen, zonder tijdsdruk en niet te inspannend. Het werk in de automotive is nou eenmaal een soort van "hobby"geworden en levert hierdoor ook wat energie op. Tevens voor een korte periode op een dag. Hiermee kan overbelasting worden beperkt en wachten we af tot de bedrijfsarts wat meer hierover zegt.
- Belangrijkste is, dat ik mijzelf in acht houd en niet doorga als ik denk, laten we nog wat verder gaan en goed mijn rust neem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:27

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Daan1071 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:26:
[...]

Korte update:
- Ik ben op eigen intiatief even langs werk gereden. Hier hebben we een goed gesprek gehad. Werkgever bood hierbij in elk geval excuses voor de communicatie en het "horkerige gedrag." Dit hadden ze niet zo moeten doen.
- In verband met het thuiszitten wat niet optimaal is gaan we kijken of we wat kunnen regelen op werk om te doen, zonder tijdsdruk en niet te inspannend. Het werk in de automotive is nou eenmaal een soort van "hobby"geworden en levert hierdoor ook wat energie op. Tevens voor een korte periode op een dag. Hiermee kan overbelasting worden beperkt en wachten we af tot de bedrijfsarts wat meer hierover zegt.
- Belangrijkste is, dat ik mijzelf in acht houd en niet doorga als ik denk, laten we nog wat verder gaan en goed mijn rust neem.
Dat klinkt allemaal heel positief. Goed hoor! Je laatste punt is inderdaad heel belangrijk.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:03
Aschtra schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:25:
[...]

Lezen wij hetzelfde topic?
Ja, maar niet iedereen leest hetzelfde.

TS is nog jong.
TS werkt volgens tijdelijk contract.
TS krijgt onder werktijd last van hyperventilatie en andere ongein.
Werkgever schrikt daar van en vraagt zich af wat ze verkeerd doen, mogelijk is deze monteur niet geschikt voor de hectiek van een garage met particuliere klanten of is de werkdruk nu te hoog, begeleiding niet voldoende, etc...
TS stopt met werken en bouwt daarna de uren weer op.
Probleem herhaalt zich.
TS stopt weer met werken.
TS meldt vervolgens dat de hyperventilatie en paniekaanvallen verklaard wordt door een slechte jeugd via diagnose van een psycholoog.
Werkgever grote blij *O* want het lag niet aan hun. TS kan weer gedeeltelijk aan het werk en gaat zelf de moeilijke jeugd verwerken. Uiteraard met hier en daar een middagje afwezigheid.

Voor de TS is dit onbegrijpelijk want de vorige keer is er ook te snel begonnen met werken waardoor het probleem zich herhaalde. Die TS heeft alleen net verteld dat het mislukken van de eerste re-integratie komt door een slechte jeugd en niet door een slechte werksfeer. Als de TS nu wordt behandeld voor die slechte jeugd, dan kan je toch weer starten met werken? Werken is immers niet meer de oorzaak van het probleem.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:05:
[...]

Ja, maar niet iedereen leest hetzelfde.

TS is nog jong.
TS werkt volgens tijdelijk contract.
TS krijgt onder werktijd last van hyperventilatie en andere ongein.
Werkgever schrikt daar van en vraagt zich af wat ze verkeerd doen, mogelijk is deze monteur niet geschikt voor de hectiek van een garage met particuliere klanten of is de werkdruk nu te hoog, begeleiding niet voldoende, etc...
TS stopt met werken en bouwt daarna de uren weer op.
Probleem herhaalt zich.
TS stopt weer met werken.
TS meldt vervolgens dat de hyperventilatie en paniekaanvallen verklaard wordt door een slechte jeugd via diagnose van een psycholoog.
Werkgever grote blij *O* want het lag niet aan hun. TS kan weer gedeeltelijk aan het werk en gaat zelf de moeilijke jeugd verwerken. Uiteraard met hier en daar een middagje afwezigheid.

Voor de TS is dit onbegrijpelijk want de vorige keer is er ook te snel begonnen met werken waardoor het probleem zich herhaalde. Die TS heeft alleen net verteld dat het mislukken van de eerste re-integratie komt door een slechte jeugd en niet door een slechte werksfeer. Als de TS nu wordt behandeld voor die slechte jeugd, dan kan je toch weer starten met werken? Werken is immers niet meer de oorzaak van het probleem.
Dus als jij je been gebroken hebt op wintersport kan je ook gewoon werken, want wekren is niet de oorzaak van het probleem? :?

TS is ziek. TS heeft tijd nodig om te herstellen. Nee, dan ga je niet werken. Oorzaak van de ziekte is niet relevant. Opbouwen is geprobeerd, ging niet. Dus dan is de procedure rustig wachten op de bedrijfsarts en laat die het maar oplossen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:03
SmurfLink schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:18:
[...]

Dus als jij je been gebroken hebt op wintersport kan je ook gewoon werken, want wekren is niet de oorzaak van het probleem? :?
Yes, tot op zekere hoogte kan je prima werken met een gebroken been en ik kan mij niet herinneren dat een collega ooit de volledige 8 weken thuis heeft gezeten met een gebroken ledemaat. De meeste smeken binnen een week of ze iets kunnen doen en sommige worden na twee weken door hun partner afgeleverd omdat die er van af wilde. :+
Maargoed, in het geval van een automonteur is werken met een gebroken been niet te doen.

Gezien het latere antwoord van de werkgever was het simpelweg een andere interpretatie van de email en had de stress bij de TS voorkomen kunnen worden als ze even gebeld hadden. Dan kan je direct in gesprek en elkaar corrigeren als iets verkeerd geïnterpreteerd wordt in plaats van iemands schriftelijke antwoord uren/dagen in je hoofd herkauwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

jadjong schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:46:
[...]

Yes, tot op zekere hoogte kan je prima werken met een gebroken been en ik kan mij niet herinneren dat een collega ooit de volledige 8 weken thuis heeft gezeten met een gebroken ledemaat. De meeste smeken binnen een week of ze iets kunnen doen en sommige worden na twee weken door hun partner afgeleverd omdat die er van af wilde. :+
Maargoed, in het geval van een automonteur is werken met een gebroken been niet te doen.
Als je de oorzaak hebt gevonden, ben je jammer genoeg niet direct van de symptomen verlost. Het vinden van de oorzaak is pas het begin van de genezing, niet het einde. In jouw voorbeeld is nu pas de beenbreuk ontdekt nadat de TS al lange tijd ontzettend pijn in zijn been had. Dan is het nu zorg om de beenbreuk te herstellen en pas als dat been weer enigszins belast kan worden kun je voorzichtig aan aan de slag.

Het vervelende van een burn-out of overspannenheid is dat je je hersens werkelijk overal voor nodig hebt. Daarmee is alles een belasting. Zelfs een beetje Netflixen of wat lezen is dan in het begin soms te veel. Baby steps.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

SmurfLink schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:18:
[...]

TS is ziek. TS heeft tijd nodig om te herstellen. Nee, dan ga je niet werken. Oorzaak van de ziekte is niet relevant. Opbouwen is geprobeerd, ging niet. Dus dan is de procedure rustig wachten op de bedrijfsarts en laat die het maar oplossen.
Er is al aangegeven dat de werkgever ook heeft ingezien dat de reactie "je kan weer werken" niet de juiste was, en niet netjes. We moeten het op een forum doen met een beknopte samenvatting vanuit een enkel perspectief. Gelukkig heeft de TS dit netjes nagevraagd en opgehelderd en blijkt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.

"Ga weg bij je werkgever" is om een of andere reden altijd de eerste reactie in dit soort topics, maar het is in het algemeen een vrij slechte tip bij een lopend ziektetraject. Dan mag je even een nieuwe baan zoeken tijdens je burn-out. Ja, het UWV kan dat ziektetraject oppakken bij ontslag, maar het is dan niet echt de bedoeling dat de werknemer dat ontslag zelf initieërt. In het geval dat de werkgever echt gaat tegenwerken dan is ontslag niet stap 1, maar dan begin je met dossieropbouw. Maar vooralsnog lijkt dat hier nog niet relevant.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
bwerg schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:21:
[...]

Er is al aangegeven dat de werkgever ook heeft ingezien dat de reactie "je kan weer werken" niet de juiste was, en niet netjes. We moeten het op een forum doen met een beknopte samenvatting vanuit een enkel perspectief. Gelukkig heeft de TS dit netjes nagevraagd en opgehelderd en blijkt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.

"Ga weg bij je werkgever" is om een of andere reden altijd de eerste reactie in dit soort topics, maar het is in het algemeen een vrij slechte tip bij een lopend ziektetraject. Dan mag je even een nieuwe baan zoeken tijdens je burn-out. Ja, het UWV kan dat ziektetraject oppakken bij ontslag, maar het is dan niet echt de bedoeling dat de werknemer dat ontslag zelf initieërt. In het geval dat de werkgever echt gaat tegenwerken dan is ontslag niet stap 1, maar dan begin je met dossieropbouw. Maar vooralsnog lijkt dat hier nog niet relevant.
Waar zeg ik dit? Ik zeg dat TS op de bedrijfsarts moet wachten, ik heb het totaal niet gehad over weggaan bij de werkgever.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Waar zeg ik dat jij dit zegt? ;)

@jadjong's punt was dat de instelling van de werkgever heel anders kan liggen dan je op basis van de one-liner zou denken die hier in dit topic staat, en dat daar gewoon een misvatting achter kan zitten. Dat heeft ook betrekking op de "ga naar een andere werkgever"-posts die dit soort topics binnen 5 minuten structureel krijgen, dat was het verband dat ik aan probeer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
bwerg schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:49:
[...]

Waar zeg ik dat jij dit zegt? ;)

@jadjong's punt was dat de instelling van de werkgever heel anders kan liggen dan je op basis van de one-liner zou denken die hier in dit topic staat, en dat daar gewoon een misvatting achter kan zitten. Dat heeft ook betrekking op de "ga naar een andere werkgever"-posts die dit soort topics binnen 5 minuten structureel krijgen, dat was het verband dat ik aan probeer te geven.
Je quote mij, dat betekent normaliter dat je reageert op iets wat ik zeg... maar jouw reactie heeft precies 0 te maken met hetgeen je quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

SmurfLink schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:53:
[...]

Je quote mij, dat betekent normaliter dat je reageert op iets wat ik zeg... maar jouw reactie heeft precies 0 te maken met hetgeen je quote.
Dat heeft het niet, je reageert op @jadjong en mist zijn punt dat ik probeer te verduidelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:34
Hoewel het offtopic is... @Daan1071 complimenten hoe je dit oppakt, zeker na de eerste reactie van de werkgever. 22 jaar en dan op deze wijze met de situatie omgaan. Je komt er wel! Veel sterkte met het herstel.
Pagina: 1