Vreemd pakket ontvangen: foutje of scam?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Beetje vreemd verhaal. Ik werd laatste gebeld door een +43 nummer, dat Apple zou zijn. Tijd en accent hielpen niet mee maar uiteindelijk was het verhaal dat er bij Apple een pakket was aangekomen voor mij.
Ik had geen idee, maar ik dacht: stuur maar terug naar mij, dan zie ik het wel. Ze bevestigde mijn gegevens (zonder dat ik die aan haar gaf) en zei haar dat ze het daar heen mocht sturen.

Nu open ik de doos die vandaag is aangekomen: vrouwenkleding, nieuw in plastic met labels.

De afzender is "Apple Distribution Int. Ltd. op straat van Hallstraat 23 te Waalwijk. Dat adres is geregistreerd op DP World Logistics Netherlands B.V.

Alle oude labels zijn er afgehaald.

En nu? Eerst dacht ik, ik breng het naar de kringloop. Het is overigens geen goedkoop merk. Maar later dacht ik... kan dit een scam zijn waar ik later nog iets over hoor? What do do? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:08
de scam/oplichting die ik ken die hiermee mogelijk is:

-Er komt iemand aanbellen om een verkeerd bezorgt paket op te halen.
-Jij geeft het mee en denk dat het daarmee afgedaan is.
-Maar achteraf komt na jouw addres een factuur, jij mag betalen.

maw, als iemand het komt ophalen, NIET meegeven. (wat wel heb ik dan geen idee van)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04:15
0900 8844 (politie)

Politie bellen en aangeven dat er hier mogelijk iets illegaals bezig is. Misschien herkennen ze dit.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Scam.

En ze hebben waarschijnlijk nu een opname van je aan de telefoon waar je opdracht geeft het product naar je adres te sturen, dus gegarandeerd dat er een factuur en vervolgens (als je die niet betaalt) aanmaningen achteraan komen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netmeester
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 08:55
Het rare is dat ze blijkbaar wel jouw telefoonnummer hadden. Bij een normale scam wordt JIJ niet gebeld, maar degene die het besteld heeft.

Ben wel benieuwd of er nog iemand komt voor het pakketje (en zo ja, aangeven dat je niks hebt ontvangen).

Ipmi with your rhythm stick. Ipmi, IPMI!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De landcode +42 bestaat niet meer. Het is +420 tsjechie of +421 slowakije
En nu is de landcode in eens +43 en dat is Oostenrijk

En tjah, dat kan bijna niet anders dan het scam is :P

[ Voor 18% gewijzigd door RaZ op 03-06-2025 14:23 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik werd laatste gebeld door een +42 nummer, dat Apple zou zijn. Tijd en accent hielpen niet mee
Dan hang je toch gelijk op. Ik snap niet waarom je hier in mee gaat. Verder geen idee wat voor een soort scam het is, maar waarom niet bij de eerste twijfel ophangen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-06 13:20

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

netmeester schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:14:
Het rare is dat ze blijkbaar wel jouw telefoonnummer hadden. Bij een normale scam wordt JIJ niet gebeld, maar degene die het besteld heeft.

Ben wel benieuwd of er nog iemand komt voor het pakketje (en zo ja, aangeven dat je niks hebt ontvangen).
Ligt er aan, er zijn zat mensen die hun telefoonnummer via Marktplaats of Vinted communiceren of in de advertentie zetten. Het is heel gemakkelijk een naam + adres en een telefoonnummer te koppelen aan een persoon en dit soort acties te doen.

Ik verbaas mij meer waarom men een telefoontje uit Tsjechië / Slowakije zou accepteren en zou denken dat Apple vanuit dat land zou bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:48

Sharky

Skamn Dippy!

CyBeR schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:14:
Scam.

En ze hebben waarschijnlijk nu een opname van je aan de telefoon waar je opdracht geeft het product naar je adres te sturen, dus gegarandeerd dat er een factuur en vervolgens (als je die niet betaalt) aanmaningen achteraan komen.
Ook al zouden ze dat doen, in Nederland zou ik me daar niet zo druk om maken. Ze hebben geen poot om op te staan. Ik ben wel verbaasd over het feit dat TS zo'n telefoontje serieus neemt en die spullen laat opsturen.

This too shall pass

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:29

Cheezus

Luiaard

Omdat apple belde en ze dus misschien wel gratis dure spullen zouden krijgen (als foutje). Mensen zijn hebberig en scammers spelen daar graag op in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sharky schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:19:
[...]

Ook al zouden ze dat doen, in Nederland zou ik me daar niet zo druk om maken. Ze hebben geen poot om op te staan. Ik ben wel verbaasd over het feit dat TS zo'n telefoontje serieus neemt en die spullen laat opsturen.
Ja, de bekende scam is dat ze je iets sturen met een factuur er achter aan en dan hopen dat je (evt. met wat druk) die betaalt. Maar omdat je nooit opdracht hebt gegeven om iets te laten versturen hebben ze inderdaad geen poot om op te staan en mag je whatever ze gestuurd hebben nog houden ook.

Maar TS heeft wél opdracht gegeven om dat pakket te sturen…

En ja zoiets moet je natuurlijk nooit serieus nemen. Gewoon ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:29

Cheezus

Luiaard

CyBeR schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:23:
[...]

Maar TS heeft wél opdracht gegeven om dat pakket te sturen…
Zeggen dat ze wel iets mogen opsturen is natuurlijk geen opdracht om specifieke goederen te leveren met een betalingsverplichting...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
@canonball Goede. Ik wilde de buurtapp nog inlichten, maar dat doe ik dan maar niet.

@CyBeR dat lijkt me vrij sterk voor fysieke producten. Dat zegt @Sharky ook.

@Sharky en @PilatuS Tja. Apple had recent wel een retour van mij ontvangen. En ik wachtte ook nog op andere pakketjes die lang onderweg waren. Als dat niet het geval was, dan had ik dat waarschijnlijk ook niet gedaan.

@RaZ @Nemean het was +43, Spanje Oostenrijk dus, thanks @RaZ . Nummers zijn zo gespoofd.

@netmeester ja, dat vond ik ook. En het zou raar zijn als dat met mijn adres ook op de originele stikker zou zitten.

@Cheezus als we het over letterlijke woorden hebben mochten ze het pakket terugsturen. Sowieso klonk is als een verwarde oude man in het gesprek want ze was niet heel goed te verstaan.

[ Voor 15% gewijzigd door iAR op 03-06-2025 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
iAR schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:07:

De afzender is "Apple Distribution Int. Ltd. op straat van Hallstraat 23 te Waalwijk. Dat adres is geregistreerd op DP World Logistics Netherlands B.V.
Adres bestaat niet.
De Mr. van Hallstraat in Waalwijk loopt maar tot 19.
https://kadastralekaart.c...0867300000000398/adressen

DP World Logistics (Apple) zitten op de Van Hilststraat 23
https://www.breeam.nl/projecten/van-hilststraat-23-10631

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Cheezus schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:25:
[...]

Zeggen dat ze wel iets mogen opsturen is natuurlijk geen opdracht om specifieke goederen te leveren met een betalingsverplichting...
Ja ik ben 't niet met je oneens maar scammers proberen wel vaker shit en als je niet oplet heb je wel degelijk een flinke hoeveelheid gezeik ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
sambalbaj schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:26:
Adres bestaat niet.
De Mr. van Hallstraat in Waalwijk loopt maar tot 19.
https://kadastralekaart.c...0867300000000398/adressen

DP World Logistics (Apple) zitten op de Van Hilststraat 23
https://www.breeam.nl/projecten/van-hilststraat-23-10631
Sjezus, het moet ook van Hillstraat zijn. Typegebrek hier 8)7 Ik had het wel goed gezocht, omdat ik op DP World uit kwam.
Weet je zeker dat dit (van) Apple is of wordt ingehuurd?

[ Voor 11% gewijzigd door iAR op 03-06-2025 14:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

iAR schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:27:
[...]

Sjezus, het moet ook van Hillstraat zijn. Typegebrek hier 8)7
Yoh :P

Spanje: +34
Oostenrijk: +43

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
RaZ schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:28:
Yoh :P

Spanje: +34
Oosternijk: +43
Oke, ik neem even een kop koffie voordat ik weer terug kom in dit topic :F
En dank voor de oplettendheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

iAR schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:27:
[...]

Sjezus, het moet ook van Hillstraat zijn. Typegebrek hier 8)7 Ik had het wel goed gezocht, omdat ik op DP World uit kwam.
Weet je zeker dat dit (van) Apple is of wordt ingehuurd?
Er van uitgaande dat die site legitiem is (ken 'm verder niet): Syncreon is idd een onderaannemer van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
iAR schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:25:

@RaZ @Nemean het was +43, Spanje dus. Nummers zijn zo gespoofd.
Spanje is 0034 of +34

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:54

Jorissie87

No diggity

Om direct antwoord te geven op je vraag: Ja, dit is sowieso een scam.
Ten eerste zijn jouw NAW gegevens ergens gelekt, deze zijn door oplichters gestolen of gekocht.
De feiten op een rij:

Alarmbellen hadden moeten zijn
- Apple belt nooit
- Het tijdstip
- Buitenlands nummer
- Jij hebt niets met een pakketje te maken
- Ze hadden jouw gegevens terwijl je niets met hen van doen hebt

Hier had je al moeten ophangen.

Je bent het gesprek aangegaan en hebt nu iets gekregen. Volgende alarmbellen zijn:
- Het is (dure) kleding, heeft niets met Apple te maken
- Het is vrouwenkleding, jij bent een man (neem ik even aan gezien de context)
- Jij weet niets van dit pakket af nu je de inhoud weet.
- Je hebt ook (nog) nergens voor betaald
- Labels zijn vervangen
- De afzender is dicutabel

Bovenstaande is allemaal gebeurt en jij vraag je nog steeds af of dit geen scam is.

Ik hoop dat je nergens voor getekend hebt bij het ontvangst. Bewaar de spullen en meld alles bij de politie, vraag hen wat te doen. Als iemand de spullen op komt halen of vraagt door te sturen dan niet reageren. Als je weer gebeld wordt, niet opnemen.

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:27
Wat een rare situatie.

Ik moet het eerste bedrijf nog vinden dat moeite gaat doen in een verkeerd afgeleverd pakket!
Als het voor je buren is, oke, maar de rest gaat gewoon weer op de stapel uitgaande pakketten retour met de bezorger.

Weet je zeker dat er niet fraude is gepleegd met jouw gegevens en dat dit pakket ergens onderschept had moeten worden? Je mailbox e.d. is nog helemaal van jou?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Jorissie87 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:45:
Om direct antwoord te geven op je vraag: Ja, dit is sowieso een scam.
Ten eerste zijn jouw NAW gegevens ergens gelekt, deze zijn door oplichters gestolen of gekocht.
De feiten op een rij:

Alarmbellen hadden moeten zijn
- Apple belt nooit
- Het tijdstip
- Buitenlands nummer
- Jij hebt niets met een pakketje te maken
- Ze hadden jouw gegevens terwijl je niets met hen van doen hebt
Sorry, maar je klinkt nu zelf als een scam.

1. Apple belt wel degelijk naar klanten.
2. Tijdstip? Had ik dat gedeeld?
3. Apple belt via buitenlandse nummers, vaak overigens wel Engeland.
4. Correct.
5. Wie is ze?
Bovenstaande is allemaal gebeurt en jij vraag je nog steeds af of dit geen scam is.
Ik zie het verdienmodel van de scam hier niet, het lijkt me vrij omslachtig en dat is ook de reden dat ik even navraag doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:46:
Wat een rare situatie.

Ik moet het eerste bedrijf nog vinden dat moeite gaat doen in een verkeerd afgeleverd pakket!
Als het voor je buren is, oke, maar de rest gaat gewoon weer op de stapel uitgaande pakketten retour met de bezorger.
Ja? Ik heb dat wel vaker meegemaakt. Maar gewoon retour sturen had inderdaad ook gekund ja.
Weet je zeker dat er niet fraude is gepleegd met jouw gegevens en dat dit pakket ergens onderschept had moeten worden? Je mailbox e.d. is nog helemaal van jou?
Bankrekeningen, creditcards en mail is allemaal nog normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:25

D4NG3R

kiwi

:)

iAR schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:48:
[...]
[...]
Ja, dat deze 'niet meehielp', en dus iets van relevantie heeft:
iAR schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:07:
[...] Tijd en accent hielpen niet mee [...]
De aanname welke ik deed bij het lezen van die zin is dat ze op een zeer apart (vroeg/laat) tijdstip belde. :)

Verder overigens weinig toe te voegen aan wat al vermeld is, dit riekt naar scam waarbij er later iemand aan komt kloppen om "zijn" meuk op te halen waarna er op jouw deurmat een rekening valt.

[ Voor 36% gewijzigd door D4NG3R op 03-06-2025 15:06 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-06 13:20

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

jeroen3 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:46:
Wat een rare situatie.

Kan ook zoals iemand hierboven eerder al zei; dat iemand iets heeft besteld op adres van OP en binnenkort aan de deur staat om het op te halen. En OP heeft telefonisch bevestigd dat het adres klopt. Dure merkkleding geeft wel enigszins aan dat er iets niet pluis is in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou er in elk geval niet gerust op zijn. Ik ben de afgelopen week meerdere keren gebeld met een bandje. Ik hang direct op. Bij elk nummer dat ik niet herken, neem ik niet op of hang ik direct op. Natuurlijk belt Apple wel, maar die bellen uit Engeland of op direct verzoek, niet met een warrig verhaal over een verzending.

Ik begrijp nog steeds niet dat mensen met vol verstand niet direct ophangen bij enige vorm van twijfel. Als het Apple écht was geweest die iets aan jou had willen verzenden, dan hadden ze wel teruggebeld of je gemaild.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
[quote]THE_BASE schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:58:
Ik zou er in elk geval niet gerust op zijn. Ik ben de afgelopen week meerdere keren gebeld met een bandje. Ik hang direct op. Bij elk nummer dat ik niet herken, neem ik niet op of hang ik direct op. Natuurlijk belt Apple wel, maar die bellen uit Engeland of op direct verzoek, niet met een warrig verhaal over een verzending.
[quote]
Dat heb ik ook wel eens ja.
Ik begrijp nog steeds niet dat mensen met vol verstand niet direct ophangen bij enige vorm van twijfel. Als het Apple écht was geweest die iets aan jou had willen verzenden, dan hadden ze wel teruggebeld of je gemaild.
Niet om jou hoor, maar je bent de zoveelste... zeg dan gewoon: je bent stom geweest.
Het is nu eenmaal gebeurt. Aan dit soort belerende woorden heb ik nu niet veel meer he?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Nemean schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:56:
Dure merkkleding geeft wel enigszins aan dat er iets niet pluis is in ieder geval.
Ik ken het merk niet maar op de website zijn er bloesjes van de 100-140 euro te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
iAR schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:06:
[quote]THE_BASE schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:58:
[quote]
Dat heb ik ook wel eens ja.

[...]

Niet om jou hoor, maar je bent de zoveelste... zeg dan gewoon: je bent stom geweest.
Het is nu eenmaal gebeurt. Aan dit soort belerende woorden heb ik nu niet veel meer he?!
Ik vind het niet netjes om te zeggen dat je stom bent geweest, ik zou eerder zeggen dat het niet handig is geweest. Voor nu zou ik je adviseren om dit bij de politie te melden en verder geen vreemde telefoonnummers meer op te nemen of de deur open te doen voor vreemden. En hang (als dat nog niet zo is) een deurbelcamera op. Daar schrikken ze vast ook van.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:08:
Ik vind het niet netjes om te zeggen dat je stom bent geweest, ik zou eerder zeggen dat het niet handig is geweest. Voor nu zou ik je adviseren om dit bij de politie te melden en verder geen vreemde telefoonnummers meer op te nemen of de deur open te doen voor vreemden. En hang (als dat nog niet zo is) een deurbelcamera op. Daar schrikken ze vast ook van.
Maar daar komt het wel op neer, welke van de twee smaken je ook kiest. Een zin verpakken in "Ik begrijp nog steeds niet dat mensen met vol verstand ..." maakt het niet minder persoonlijk als het in dit topic alleen om mij gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Ik heb sowieso scheel gekeken, het oostenrijkse nummer was een gemiste oproep. Het nummer dat me belde was uit Ierland. Daar war Apple wel zit.

Anyway, de politie gebeld.
- Ben nu aan het kijken of Apple een contact moment heeft op dat tijdstip.
- Ga eens informatie vissen bij het distributie centrum
- En eventueel bij het kledingmerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:39
iAR schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:17:
Ik heb sowieso scheel gekeken, het oostenrijkse nummer was een gemiste oproep. Het nummer dat me belde was uit Ierland. Daar war Apple wel zit.

Ik zou daar juist als eerste contact mee opnemen of zij in hun systeem een openstaande factuur kunnen vinden op jouw naam, of in ieder geval iets wat herleidt naar jouw gegevens.

Verder geef je aan dat je een retour hebt gestuurd naar Apple en op andere pakketjes wacht. (ook van Apple?). Want stel dat het geen scam is, maar dat er daadwerkelijk iets mis is gegaan. Dan wil je dat toch ook achterhalen of er niet iets mis is gegaan bij jouw retour of één van je andere pakketten?

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-06 16:27
iAR schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:17:

Je hebt nu 3 of 4 keer van verhaal veranderd betreft het telefoon nummer. Dat staat toch gewoon in je oproepen geschiedenis? 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
[quote]Raem schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:28:

Ik zou daar juist als eerste contact mee opnemen of zij in hun systeem een openstaande factuur kunnen vinden op jouw naam, of in ieder geval iets wat herleidt naar jouw gegevens.
[quote]
Ik ben dus ergens nog wel bang dat het merk of die site ook niet echt zijn
Verder geef je aan dat je een retour hebt gestuurd naar Apple en op andere pakketjes wacht. (ook van Apple?). Want stel dat het geen scam is, maar dat er daadwerkelijk iets mis is gegaan. Dan wil je dat toch ook achterhalen of er niet iets mis is gegaan bij jouw retour of één van je andere pakketten?
Ik heb al mijn mails, pakketen en rekeningen gecheckt. Dit is het enige nog.
Duke of Savage schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:44:
Je hebt nu 3 of 4 keer van verhaal veranderd betreft het telefoon nummer. Dat staat toch gewoon in je oproepen geschiedenis? 🙈
Drie keer. I know, stom. Back story: ik had het nummer van "Apple" een naam gegeven for future reference. En het andere nummer stond er als nummer. Dus ik dacht dat dat hem was.

[ Voor 21% gewijzigd door iAR op 03-06-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:54

Jorissie87

No diggity

iAR schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:48:
[...]

Sorry, maar je klinkt nu zelf als een scam.

1. Apple belt wel degelijk naar klanten.
3. Apple belt via buitenlandse nummers, vaak overigens wel Engeland.
4. Correct.
5. Wie is ze?

[...]

Ik zie het verdienmodel van de scam hier niet, het lijkt me vrij omslachtig en dat is ook de reden dat ik even navraag doe.
1) Apple gaat zeker niet naar klanten bellen (ben jij uberhaupt klant bij Apple, dat mis ik in deze?) voor een pakketje dat ze random hebben ontvangen, laat staan wanneer dit internationaal is.
2) Ja, dat heb je gedeeld ("Tijd en accent hielpen niet mee")
3) Het netnummer verandert nogal eens in je verhaal. Bij het schrijven van mijn comment was dit nog Oostenrijk. Desonanks, vrijwel alle scams tegenwoordig gaan via buitenlandse nummers dus dit is en blijft een alarmbel.
4) -
5) "Ze" zijn degene die jou aan de lijn had, in dit geval de scammers ("Ze bevestigde mijn gegevens (zonder dat ik die aan haar gaf)")

Wat hun motieven zijn weet ik niet maar lijkt me ook niet relevant. Dit zaakje stinkt aan alle kanten en waarom zou je jezelf er dan instorten. Je had zelf al gededuceerd dat het een scam of fout moest zijn. In beide gevallen heb jij niets met die spullen van doen. Lekker ophangen is het devies. Ze weten nu in ieder geval dat alle gegevens die ze van je hadden kloppen. Ze weten dat je gevoelig bent voor wat ze je te vertellen hebben (een ander zou het naief noemen). Ze weten nu je stem (mogelijk opgenomen op band). Mogelijk je handtekening na ontvangst. Je hebt in het telefoongesprek aangegeven toestemming te geven dat ze je iets mogen toesturen (wat verdraaid kan worden). Met deze extra informatie zijn tal van immorele vervolgacties te bedenken. Nu we er toch bij betrokken zijn ben ik overigens wel benieuwd naar een eventueel vervolg :9

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Het distributie centrum belt sowieso niet namens Apple. Er werken daar geen Apple medewerkers. Dat is een Nederlands bedrijf dat logistiek voor Apple regelt, overigens een bizar beveiligd pand. Die gaan geen pakketjes aannemen die ze niet kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:08:
[...]

Wat ga je dan melden bij de politie?

'Hee iemand van het distributiecentrum die namens Apple pakketten afhandeld had mij gebeld en gaf aan dat daar een pakket afgeleverd was voor mij en nu is er een pakketje bij mij thuis geleverd'

Wat moet de politie daarmee doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
NicoHF schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:47:
[...]

Wat moet de politie daarmee doen?
De politie wil graag dat je dat bij ze meldt: https://www.politie.nl/aa...gifte-van-oplichting.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:58
Als het een scam is waarbij iemand later het pakketje komt ophalen, waarom zouden ze dat dan doen met kleding van een onbekend merk dat een waarde heeft van 100 tot 130 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Nogmaals mijn vraag dan maar, wat ga je melden en wat is dan de oplichting/fraude?
Want ik zie hem nog niet en ben dan wel benieuwd wat je dan zal gaan melden bij de Politie.

Dat dit zaakje stinkt zeker waar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
NicoHF schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:27:
[...]

Nogmaals mijn vraag dan maar, wat ga je melden en wat is dan de oplichting/fraude?
Want ik zie hem nog niet en ben dan wel benieuwd wat je dan zal gaan melden bij de Politie.

Dat dit zaakje stinkt zeker waar
Ik meld niets, ik heb geen probleem. Ondertussen heeft TS de politie al om advies gevraagd, zo begreep ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:41:
[...]

Ik meld niets, ik heb geen probleem. Ondertussen heeft TS de politie al om advies gevraagd, zo begreep ik.
Jij adviseerde aan TS om het bij de Politie te melden?
Voor nu zou ik je adviseren om dit bij de politie te melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45

franssie

Save the albatross

@NicoHF beetje semantisch weer maar waarom zou @THE_BASE een melding voor een ander maken? Zie ook je eigen post even terug. Je punt is wat onduidelijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:59:
@NicoHF beetje semantisch weer maar waarom zou @THE_BASE een melding voor een ander maken? Zie ook je eigen post even terug. Je punt is wat onduidelijk.
Mijn vraag is heel duidelijk als je het terug leest

NicoHF in "Vreemd pakket ontvangen: foutje of scam?"

Maar kan het wel weer samenvatten als het zo moeilijk is om te begrijpen, want ik moet alles dubbelop doen kennelijk.
Er werd geadviseerd om er een melding van te maken bij de politie, mijn vraag daarop is wat er dan gemeld moet worden.

Edit, ik stel nergens dat iemand een melding voor een ander doet.

[ Voor 5% gewijzigd door NicoHF op 03-06-2025 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45

franssie

Save the albatross

offtopic:
@NicoHF je gebruik van persoonlijke voornaamwoorden is dan wat verwarrend.

[quote]
[/quote]Waar je "je" schrijft had je beter "hij" kunnen schrijven. Spreektaal op een forum werkt slecht.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
NicoHF schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:04:

NicoHF in "Vreemd pakket ontvangen: foutje of scam?"
Er werd geadviseerd om er een melding van te maken bij de politie, mijn vraag daarop is wat er dan gemeld moet worden.
Zullen we anders weer ontopic?
Ik heb de politie gebeld. Die hebben prima advies gegeven én gaven aan dat als er uit mijn naam een bestelling is gedaan om dan aangifte voor identiteitsfraude te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:07:
offtopic:
@NicoHF je gebruik van persoonlijke voornaamwoorden is dan wat verwarrend.

[quote]
[/quote]Waar je "je" schrijft had je beter "hij" kunnen schrijven. Spreektaal op een forum werkt slecht.
Daar heb je een punt mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:11
Misschien ben ik naïef. Klinkt alsof iemand een verkeerd retourlabel heeft gebruikt en het terechtgekomen is bij Apple. De vraag is alleen, hoe komen ze bij jou uit?
Wat voor doos was het? Herken je de doos?
Komt het pakket echt bij het distributiecentrum van Apple vandaan (check via PostNL track&trace)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

NicoHF schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:45:
[...]

Jij adviseerde aan TS om het bij de Politie te melden?

[...]
Je kan de politie bellen om advies te vragen. Zoals je zelf al aangaf: dit hele gedoe is niet zuiver op de graat.
En ja, de politie wil dit soort dingen weten. Want zij leren hier ook van, zeker als het zich verder ontwikkelt (bijvoorbeeld valse facturen of bedreigingen aan TS).

Dus TS heeft het wat mij betreft (na de vergissing om in te stemmen met toezenden van het pakket) verstandig aangepakt: hulp gevraagd, overlegd met de politie.

verbaast me hoe snel sommige mensen in dit soort topics degene die om hulp komt vragen afbrandt en gaat vertellen wat ze allemaal fout hebben gedaan en hoe dom ze zijn (NicoHF overigens niet!).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Jimster schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:39:
Misschien ben ik naïef. Klinkt alsof iemand een verkeerd retourlabel heeft gebruikt en het terechtgekomen is bij Apple. De vraag is alleen, hoe komen ze bij jou uit?
Wat voor doos was het? Herken je de doos?
Komt het pakket echt bij het distributiecentrum van Apple vandaan (check via PostNL track&trace)
Dit was mijn eerste reactie ook maar het valt steeds meer in het vakje “vreemd”. Ik begrijp alleen nog steeds niet wat de winst is voor de scammer.
Er is overigens ook geen dossier bij Klarna op mijn adres.
Pietervs schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:43:

verbaast me hoe snel sommige mensen in dit soort topics degene die om hulp komt vragen afbrandt en gaat vertellen wat ze allemaal fout hebben gedaan en hoe dom ze zijn (NicoHF overigens niet!).
Nou inderdaad dit. Ik vind het ook vooral triest hoe het verpakt worden in algemene termen terwijl het vrij duidelijk is aan wie het gericht is. Maar ach: de beste stuurlui staan aan wal. Dat weten we allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:11
Hoe zag de doos er uit? Herkenbare doos? En het label?
Misschien kan je fotos posten dan kunnen de Tweakers detectives aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:06
iAR schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:42:
[...]

Zullen we anders weer ontopic?
Ik heb de politie gebeld. Die hebben prima advies gegeven én gaven aan dat als er uit mijn naam een bestelling is gedaan om dan aangifte voor identiteitsfraude te doen.
Waarom deel je niet welk advies ze je gaven? Wat adviseren ze je met de inhoud van het pakket te doen?
Pagina: 1