Welk moederbord voor gebruik met een docking station

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccie
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07-06 15:38
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik zoek een moederbord wat ik kan aansluiten op een docking station (Dell WD19TBS-180W) middels de Thunderbolt 3 kabel. Het doel is dat ik kan wisselen tussen de laptop en een vaste PC, afhankelijk van de werkzaamheden waar ik op dat moment mee bezig ben.

Wat is je budget?
200-300 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeuren

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Alles voor de PC moet nog gekocht worden, maar de wens is een ATX moederbord met AM5 socket (CPU: Ryzen 9 7950X)
Ik wil de PC gaan aansluiten op een Dell WD19TBS-180W docking station (Thunderbolt 3) met daaraan gekoppeld 3 monitor, keyboard en muis. Ik zoek vooral de flexibiliteit om de ene keer de pc aan te sluiten op het docking station, andere keer een laptop.

Ik denk dat het met een moederbord met X870 chipset en USB4 aansluiting zou moeten kunnen werken. Als ik de spec van USB4 goed begrijp dan zou dat compatible moeten zijn met Thunderbolt 3.
Iemand die kan bevestigen dat dit zou moeten werken zoals ik denk? (Zonder dat ik een moederbord of docking station sloop :P )

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Zolang je geen videokaart gaat installeren gaat dit misschien werken via de onboard video, als is die knap traag. Met een dedicated videokaart gaat het helaas sowieso niet werken, want die heeft geen enkele koppeling met de USB4/thunderbolt interface.

Desktops zoals mini-pc's gaan prima werken, custom is altijd wat lastiger of zelfs niet mogelijk.

Zelf kies ik ervoor om docking en PC met eigen kabels aan de beeldschermen te hangen en de randapparatuur zoals muis/toetsenbord met een USB switch te schakelen.

[ Voor 19% gewijzigd door nelizmastr op 03-06-2025 16:02 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-06 16:51
nelizmastr schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:09:
Zolang je geen videokaart gaat installeren gaat dit misschien werken via de onboard video, als is die knap traag. Met een dedicated videokaart gaat het helaas sowieso niet werken, want die heeft geen enkele koppeling met de USB4/thunderbolt interface.

Desktops zoals mini-pc's gaan prima werken, custom is altijd wat lastiger of zelfs niet mogelijk.

Zelf kies ik ervoor om docking en PC met eigen kabels aan de beeldschermen te hangen en de randapparatuur zoals muis/toetsenbord met een USB switch te schakelen.
Dit doe ik ook. Laptop aan een docking station die dan aangesloten is op monitor en USB switch. Desktop ook aangesloten op monitor en USB switch.

@Viccie als je nog geen monitor(s) hebt, zou je ook kunnen kijken naar een monitor met ingebouwde KVM switch (waarop je dan je USB invoerapparaten op aansluit en twee zonder). Als je laptop en desktop niet tegelijk gebruikt, zullen de monitoren zonder KVM normaal gezien automatisch wisselen naar het systeem dat aan staat.