Raamklink inwendig afgebroken. Raam zit aan onderzijde vast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbaggerman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-06 17:56
Goedemiddag.

Ik heb een kunstofkozijn van Schipper kozijnen. Nu is (buitengarantie) de raamklink afgebroken.
Ik wil deze zelf vervangen. Echter loop ik nu tegen het probleem aan dat het raam onderaan nog in de vergrendeling zit. Hoe kan ik het raam raam weer openen zodat de kapotte klink kan vervangen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6p_aloewFKPwDzJklKIAfz9_Rxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RExIeo9BpFOsN1JYb4ihBz8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door ronaldbaggerman op 03-06-2025 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
dit is echt bagger man.

:)

Maar serieus, heb je Schipper al gebeld of zij er een oplossing voor hebben? Hoe ziet die binnenkant van het gat eruit?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-09 14:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8wWHUA2ZowKnZRaOmB4-D5T9jA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HPkYuEITpXTcSBZQImaBrM8d.png?f=user_large

Dat plaatje even een kwartslag draaien. De 2 schroeven losdraaien en je haalt hem er uit zonder je raam open te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbaggerman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-06 17:56
Dus zodra de beide schroeven zijn verwijderd is het mogelijk om het binnenwerk te verwijderen.?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8AUjNfL_6_hMOd52LADqDiRrnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rCwUE0WWa8xLchqnyHo7Z7K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 16:37
Het binnenwerk hoef je niet te verwijderen. Alleen de klink vervangen voor een nieuwe. Je kunt na het verwijderen van de 2 schroeven het oude stuk er zo af pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:08
Nomis schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:20:
Het binnenwerk hoef je niet te verwijderen. Alleen de klink vervangen voor een nieuwe. Je kunt na het verwijderen van de 2 schroeven het oude stuk er zo af pakken.
Heb je die foto goed bekeken? Dat gat is helemaal uitgebroken, dat lijkt te suggereren dat er iets meer gaande is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 16:37
tcw82 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Heb je die foto goed bekeken? Dat gat is helemaal uitgebroken, dat lijkt te suggereren dat er iets meer gaande is.
Nou jah. Misschien zie ik het niet helemaal goed op de foto, maar normaal gezien is zo'n klink toch uit 1 deel waarbij je met 2 schroeven verwijderen de bevestigingsplaat + klink + stift vervangt. Als er daaronder nog meer afgebroken is, dan wordt het een heel ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22
Topicstarter zal uit moeten vinden hoe hij de rest van de krukstift kan verwijderen / demonteren.

Met een nieuwe kruk zal met wat gerammel het raam wellicht enigszins bediend kunnen worden. De hoeveelheid geweld die betrokken is geweest om een krukstift te laten afbreken is echter geen goed teken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-09 11:49

D4NG3R

kiwi

tcw82 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Op de foto zie ik aan de raamkant eigenlijk weinig bijzonders. Enkel de stift welke er nog in zit en een stukje van de afgebroken klink. Of kijk ik ergens overheen?

Die stift krijg je er eventueel wel uit door er een gaatje in te boren en daar een schroef oid in te draaien zodat je er aan kan trekken.

Of er meer gaande is weet ik niet, maar ik deel wel de mening dat zoiets doorgaans niet spontaan gebeurt. Iets te veel geweld gebruikt? :P

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 06-06-2025 12:25 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Nomis schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:17:
[...]

Nou jah. Misschien zie ik het niet helemaal goed op de foto, maar normaal gezien is zo'n klink toch uit 1 deel waarbij je met 2 schroeven verwijderen de bevestigingsplaat + klink + stift vervangt. Als er daaronder nog meer afgebroken is, dan wordt het een heel ander verhaal.
D4NG3R schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:20:
[...]

Op de foto zie ik aan de raamkant eigenlijk weinig bijzonders. Enkel de stift welke er nog in zit en een stukje van de afgebroken klink. Of kijk ik ergens overheen?

Die stift krijg je er eventueel wel uit door er een gaatje in te boren en daar een schroef oid in te draaien zodat je er aan kan trekken.

Of er meer gaande is weet ik niet, maar ik deel wel de mening dat zoiets doorgaans niet spontaan gebeurt. Iets te veel geweld gebruikt? :P
De scheuren bij de rode pijltjes vielen mij op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/If9-yTzeBp7b7zFjk6ZDm9BnyRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6ulZAAF80nHTrJXGXplgckA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door tcw82 op 06-06-2025 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ik denk overigens dat er geen Stift is, maar een bus.
De bus resten zijn die dingen met de scheur.
De pen in het midden hoort dan bij het binnenwerk.

Althans, dat denk ik na het nog eens bekijken van de foto van de handgreep zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-09 11:49

D4NG3R

kiwi

tcw82 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:58:
[...]

[...]

De scheuren bij de rode pijltjes vielen mij op:
[Afbeelding]
Ff random afbeeldingen van Google, maar is dat niet simpelweg het stuk hier, al dan niet binnenin dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8ymByknafAW5qmMVjuOFo_Ppd4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5058oR8T6fY86NFiUYHB6x7O.png?f=user_large

Zie zo ook deze afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9kJU6BzVehQouV9ILB63hdyFPs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DF9I0yVBnWyody5SgJ2Sm4nM.png?f=fotoalbum_large

Linksonder is wat ik denk dat je ongeveer in de foto van de TS ziet, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Nog nooit hoeven klooien met de klink van moderne kiepramen. :)

Edit: Dit van de klink missend stuk dus. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibVlG5L23LHVlnnfkgqKy9SYKEU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Wdjgtd1qYaprv5rA6Kq0Pgvi.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 06-06-2025 14:14 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
D4NG3R schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:04:
[...]

Ff random afbeeldingen van Google, maar is dat niet simpelweg het stuk hier, al dan niet binnenin dat?

[Afbeelding]

Zie zo ook deze afbeelding:
[Afbeelding]

Linksonder is wat ik denk dat je ongeveer in de foto van de TS ziet, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Nog nooit hoeven klooien met de klink van moderne kiepramen. :)

Edit: Dit van de klink missend stuk dus. :P

[Afbeelding]
Geen idee. Daar is onvoldoende informatie voor beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
@ronaldbaggerman is je raam inmiddels weer te bedienen?
Pagina: 1