Nieuwe pc hoog idle verbruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-07 14:48
Mijn nieuwe pc bestaat uit de volgende componenten
9800x3d
MSI 850M Mortar
NZXT C850 PSU
saphire pulse 9070xt
Kingston FURY Renegade 2 TB SSD

windows power plan staat op balances en ik heb zowel de cpu als GPU geundervolt. Een lege desktop open hebben betekend al een ssyteem verbruik van 70-75 watt. Dit bericht typen in brave betekend een verbruik van 100 watt.

Is dit normaal voor moderne systemen? Ik zou eerder een 40-50 watt idle verbruik verwachten? Interne GPU staat uit, gebruik een kabel en geen wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:13

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Die voeding is tot 100 Watt max 85% efficiënt, dus een deel ben je al kwijt aan conversie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Helaas is dat normaal ja. Ik vind het ook zwaar tegenvallend, en zou hopen dat ze daar eens wat aan kunnen doen, want ik zie niet in waarom het fundamenteel zo hoog zou moeten zijn. Maar zie bijvoorbeeld Best Buy Guide: De beste 4k-game-pc, en dan stukje naarbeneden scrollen. Hele vergelijkbare getallen als wat jij noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:15
Hoe, waarmee en waar meet je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-07 14:19
Anderzijds kan het is een redelijk grote Idle verbruik maar je hebt Hi end componenten in je systeem zitten. Dus dit is een beetje de vergelijking: mijn Ferrari gebruikt veel benzine als ik hem stationair laat draaien.

Wil je een betere Idle stroomverbruik hebben zal je ook moeten kijken naar een langzamere processor en videokaart. Wellicht ook naar een voeding met een hoger rendement.

Dus de vraag rest wat je verwachting was? Ik neem aan dat je hem aanzet wanneer je hem gebruikt en niet 24/7 op de desktop laat staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De reguliere AMD desktop CPU’s zijn relatief gezien stroomslurpers in idle. Komt door het chiplet ontwerp waarbij met name het deel van de CPU dat de I/O doet een vrij hoog (dacht 30W) standaardverbruik heeft. Daarom gaat een undervolt van je cores ook niet echt veel verschil maken.

Monolithische chips zoals de APU’s van AMD en Intel desktopchips hebben dit probleem niet en zitten op een idle verbruik van zo goed als niks (5-7W).

Maar zelfs de nieuwste Intel chips (Arrow Lake) zitten ondanks hun chiplet ontwerp slechts op 12W idle.

Als je dan zeg 40W voor je CPU, 20 voor mobo/ram/ssd, 25 voor je GPU en 10 voor het verlies van je voeding pakt zit je al snel op die 100W.

[ Voor 22% gewijzigd door spone op 03-06-2025 19:13 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
spone schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:01:
De reguliere AMD desktop CPU’s zijn relatief gezien stroomslurpers in idle. Komt door het chiplet ontwerp waarbij met name het deel van de CPU dat de I/O doet een vrij hoog (dacht 30W) standaardverbruik heeft. Daarom gaat een undervolt van je cores ook niet echt veel verschil maken.

Monolithische chips zoals de APU’s van AMD en Intel desktopchips hebben dit probleem niet en zitten op een idle verbruik van zo goed als niks (5-7W).

Maar zelfs de nieuwste Intel chips (Arrow Lake) zitten ondanks hun chiplet ontwerp slechts op 12W idle.

Als je dan zeg 40W voor je CPU, 20 voor mobo/ram/ssd, 25 voor je GPU en 10 voor het verlies van je voeding pakt zit je al snel op die 100W.
Onjuist, mijn 7800x3d doet 3,5 watt idle. En mn SOC doet 16 watt idle. Pak Ryzen Master erbij en bekijk daar eens het verbruikt. Dat zou je wat meer inzicht moeten geven. In de Adrenalin software kun je het verbuik van je GPU zien. Dan weet je al snel waar het probleem zit. Vaak zijn het de achtergrond programma's zoals virusscanners en screen overlay's van verschillende programma's. Die vreten onnodig veel energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Seth_Chaos schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:32:
[...]
Onjuist, mijn 7800x3d doet 3,5 watt idle. En mn SOC doet 16 watt idle.
De waarde die voor zover ik weet het meeste zegt in Ryzen Master is de PPT. Die omvat de meeste dingen wel. Geheugen overclock naar XMP op 6000+ verhoogt het iets, SOC undervolten haalt er een paar Watt af.

Maar roepen 'onjuist' is m.i. wat kort door de bocht. Het default idle gebruik van de normale Ryzen processors is een stuk hoger dan de APU's of Intel-chips (al zullen we het bij die laatste maar niet over het piekverbruik hebben als we toch defaults vergelijken ;)).

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Seth_Chaos schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:32:
[...]

Onjuist, mijn 7800x3d doet 3,5 watt idle. En mn SOC doet 16 watt idle. Pak Ryzen Master erbij en bekijk daar eens het verbruikt. Dat zou je wat meer inzicht moeten geven. In de Adrenalin software kun je het verbuik van je GPU zien. Dan weet je al snel waar het probleem zit. Vaak zijn het de achtergrond programma's zoals virusscanners en screen overlay's van verschillende programma's. Die vreten onnodig veel energie.
Nou blijken idle-metingen het lastigste om consistent en reproduceerbaar te krijgen, maar als jouw metingen een factor 10 onder die van tweakers.net zitten zegt iets mij dat je metingen niet kloppen. Het verbruik meten met software is ook inherent onbetrouwbaarder dan gewoon een fysieke stroommeter aan de opstelling hangen, zoals tweakers het doet. Afhankelijk van de meetmethode komen andere benchmark-websites soms wat hoger of lager uit, maar 3,5W voor een desktop-Ryzen heb ik nog in geen enkele review gezien.

Moderne moederborden/chipsets dragen ook flink bij, met een hoeveelheid bandbreedte voor PCIe/USB etc. die in de praktijk vaak een stuk hoger is dan nodig. Daar zijn wat minder reviews van maar ze zijn er wel, en de verschillen zijn soms ook flink. Wederom: nooit minder dan 25W verbruik.

De hypothese dat het door virusscanners of screen overlays komt lijkt me onzin, dan zouden Intel's en Ryzen APU's daar net zo goed last van moeten hebben. Idle-verbruik is gewoon een ontzettend zwak punt van AM5. Uitgezonderd de 8000F/G-varianten, maar voor gamen zijn die ineens heel wat minder indrukwekkend dan de gewone 7000/9000-lijn, laat staan de X3D-varianten.

De voeding draagt natuurlijk ook altijd wat bij maar ook bij laag vermogen zitten die toch wel op >80% efficientie, de basis ligt daarmee toch echt bij het mobo, de CPU en de GPU. Waarbij de RX9000-serie het trouwens wel weer best aardig doet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1