Als ze op de snelweg voor je neus weer naar rechts gaan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe reageer je als iemand je op de snelweg (meestal heel langzaam) inhaalt en vervolgens op korte afstand voor je weer naar rechts gaat?
Meestal zijn het kleine autootjes met niet-agressieve rijders, die denken dat het zo hoort (dat ze z.s.m. naar rechts moeten)?

Ik kan me er kapot aan ergeren.
En wat kun je doen - hoe kun je reageren om de mensen te laten weten dat de afstand veel te kort is?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14

Reinier

\o/

Hard en langdurig claxonneren, hardop schelden, seinen en bumperkleven, dat allemaal filmen en op YT zetten :)

Zelf sein ik soms met groot licht, maar ik denk dat zulke bestuurders niet begrijpen wat ze verkeerd doen. Los daarvan spiegelen ze niet dus dat seinen is net zo goed zinloos.

Acties:
  • +60 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:06

Wokschotel

Op 6 wielen

Negeren, afstand nemen en doorgaan met je leven.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:31
Juup schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:15:
Hoe reageer je als iemand je op de snelweg (meestal heel langzaam) inhaalt en vervolgens op korte afstand voor je weer naar rechts gaat?
Zolang ze maar met dezelfde snelheid blijven doorrijden en de afstand geleidelijk groter wordt is er toch niet zoveel aan de hand?

@Rensjuh Ja, had 'm verkeerd gelzen, al aangepast.

[ Voor 82% gewijzigd door Nielson op 03-06-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
Nielson schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:18:
Misschien zelf ook wat eerder naar rechts gaan zodat ze je niet in hoeven te halen?
Normaal gesproken rijd je al rechts als je ingehaald word...?
[...]
Zolang ze maar met dezelfde snelheid blijven doorrijden en de afstand geleidelijk groter wordt is er toch niet zoveel aan de hand?

@Rensjuh Ja, had 'm verkeerd gelzen, al aangepast.
Haha, ok, vandaar de verwarring (bij mij) :)

[ Voor 40% gewijzigd door Rensjuh op 03-06-2025 09:21 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:24
Meestal zijn het kleine autootjes met niet-agressieve rijders, die denken dat het zo hoort (dat ze z.s.m. naar rechts moeten)?

En wat kun je doen - hoe kun je reageren om de mensen te laten weten dat de afstand veel te kort is?
"objects in mirror are closer than they appear"

Enne, het is inderdaad dat men hier zoveel mogelijk rechts rijd.

Maak je niet druk, of haal ze zelf in, geef het goede voorbeeld :-)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:31

Waar ik me nog meer aan ergeren is dat als ik op cruise control rijd maar andere weggebruikers niet. Dan halen ze me zo langzaam in, gaan meteen naar rechts en dan weer langzamer rijden dan mij. Dan haal ik ze weer in. Om na een minuut of 2 weer door hen ingehaald te worden, dit herhaalt zich soms wel 5 keer...

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]
Juist :+

Wat doe je als je iemand langzaam inhaalt op de cruise control, en dan weer vrij snel naar rechts gaat om het verkeer achter je niet te hinderen, maar als diegene je net inhaalt dan z'n snelheid verhoogt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
reageer helemaal niet.

of ze zijn minimaal sneller en de afstand loopt op
of ze zijn langzamer en ik haal ze op cc weer in.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:15

lord_fh

PS5

irritante is ook, dat - in dit geval bij mijn kona - niet alle ACC in autos, snappen dat een auto die voor je invoegt, -meestal- wat harder gaat en dus weer van je wegrijdt. Ik had een Corolla cross als leen auto een poosje terug en die snapte dat wel, dan maakte het niet heel veel uit als iemand pal voor mn neus er weer voor ging, want de ACC gunde de auto wat tijd om weer wat uit te lopen, maar bij mijn Kona, remt hij gewoon ineens hard af om de afstand weer op de laten lopen.....

bloed irritant. maar je doet er weinig aan behalve er van te voren al vanuit gaan dat ze hem er voor gaan bonken, dan kun je zelf vast wat afremmen.

mensen doen maar wat. (same met vooruit inparkeren "want ik kan niet achteruit rijden" , nee wat doe je dan als je het vak weer uit moet ?!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F1xxer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:25
Als iemand me heel langzaam inhaalt links geef ik vol gas en knal ik ze rechts voorbij. Het hoort natuurlijk niet en is mega aso maar haal gewoon overtuigend in ipv anderen vast te rijden. Als je echt zoveel benzine wilt besparen (of electriciteit tegenwoordig) dan blijf rechts en ga een paar kilometers langzamer.

Uiteindelijk komt het langzame inhalen allemaal door de 100 kilometer per uur regel. Met 120-130 heb je dit niet omdat auto's de vrachtwagens sneller voorbij zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:57

Fanta

FordPerformance™️

[...]
Behalve dat auto's die te krap voor jou weer invoegen wel een grote veroorzaker zijn van steenslag, dat realiseert bijna niemand zich. Ik vind het ook bloedirritant, maar wat ik nog irritanter vind, zijn die figuren die wel een beetje doorrijden, maar ook in elk gaatje op de rechterbaan duiken. Soms komen ze alweer terug naar de linkerbaan voordat ze überhaupt de manoeuvre naar rechts hebben afgemaakt, en dat alles ook veel te krap voor de neus van anderen.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Afstand nemen. Gas los of cruise control omlaag en lekker laten gaan.
Niet. Keer diep ademen en verder niks mee doen.
Met je lampen flitsen of toeteren win je niks mee, dat is alleen afstraffen en heeft verder totaal geen meerwaarde. Die bestuurder leert er niks van en jij bent nog langer afgeleid dan nodig.
Het enige dat je kunt doen is jezelf beschermen door ze lekker ver vooruit te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 09:44
Ik ga wel eens kort na inhalen twee banen naar rechts als er nog een baan aan de rechterkant helemaal vrij is. Ik rij dan zelf al helemaal rechts, dan moet ik 2 banen opschuiven omdat die ene op de middenbaan blijft rijden zonder reden.

Dan laat ik wel even merken van; je mag ook naar rechts gaan hoor, zodat de baan nog meer vrij is voor andere auto's die jou wel inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 22:12

Dit is toch juist de bedoeling? Je wordt ingehaald, auto rijd sneller voor je op een afstand die steeds groter wordt. Wat is volgens jou een te korte afstand?

irritaties heb ik over auto's die veel te lang links blijven rijden terwijl er plek is op rechts.

** Zelf wordt ik gelukkig nooit ingehaald, dat kan mijn fragiele ego ook niet aan :+

[ Voor 6% gewijzigd door Racing-Paradise op 03-06-2025 11:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Racing-Paradise schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:19:
[...]

Dit is toch juist de bedoeling? Je wordt ingehaald, auto rijd sneller voor je op een afstand die steeds groter wordt. Wat is volgens jou een te korte afstand?

irritaties heb ik over auto's die veel te lang links blijven rijden terwijl er plek is op rechts.

** Zelf wordt ik gelukkig nooit ingehaald, dat kan mijn fragiele ego ook niet aan :+
Wat is volgens jou veel te lang links blijven rijden? Ik rijd met regelmaat lange tijd op de linkerbaan, omdat ik meestal de ACC op 120-130km/u heb staan. Zo lang er niets achter mij rijdt, ga ik niet lopen slingeren van links naar rechts en weer terug, dan blijf ik liever (voorspelbaar) links hangen tot er zoveel ruimte is op de rechterbaan dat ik er ook echt even kan blijven rijden. En uiteraard blijf ik in de spiegels kijken, want als er iemand aan komt die sneller is dan ik, wil ik diegene ook niet in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:21
Hmm, ik zie het probleem niet. Dicht achter elkaar rijden doe je in de file ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 22:12
Fanta schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:28:
[...]

Wat is volgens jou veel te lang links blijven rijden? Ik rijd met regelmaat lange tijd op de linkerbaan, omdat ik meestal de ACC op 120-130km/u heb staan. Zo lang er niets achter mij rijdt, ga ik niet lopen slingeren van links naar rechts en weer terug, dan blijf ik liever (voorspelbaar) links hangen tot er zoveel ruimte is op de rechterbaan dat ik er ook echt even kan blijven rijden. En uiteraard blijf ik in de spiegels kijken, want als er iemand aan komt die sneller is dan ik, wil ik diegene ook niet in de weg zitten.
Als je klaar bent met inhalen ga je naar rechts. ;)

Begrijp jouw verhaal verder helemaal!
Maar helaas zijn er in Nederland al zoveel linker- en middenbaan plakkers die 'lekker voorspelbaar' als een zombie niet doorrijden rondrijden.

Maar het ging hier over auto's die te snel naar rechts gaan, ik heb het nog niet meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiel_78
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 14:11
Wokschotel schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:17:
Negeren, afstand nemen en doorgaan met je leven.
Enige juiste antwoord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ik heb afgelopen weekend weer in nederland gereden (heen en terug vanuit zuid-duitsland)

Rijden in nederland is best speciaal, door het enorm lage snelheidsverschil tussen alle banen;
soms, als de vluchtstrook ook open is, merk je toch dat heel veel rijders dat negeren en liever ernaast rijden, zelf al is daar genoeg ruimte.

Mijn indruk is dat er altijd een nadruk ligt op de buitenste twee rijbanen links... de meest linker is dan de inhaalbaan (als dat al mogelijk is) en de baan direkt ernaast blijven veel automobilisten juist veels te lang hangen.
Ik he eerder niks gemerkt van auto's die inhalen en te snel teruggaan naar rechts, eerder andersom, veel auto's waarvan je denkt dat die allang naar echts kunnen gaan en die dat niet doen.

Afgelopen weekend vielen me ook twee zaken enorm negatief op, die naar mijn mening op de nederlandse autosnelwegen sterker aanwezig zijn (deels ook gewon meer merkbaar door de grote drukte en lage snelheid overall):

- Auto's die als je ze inhaalt op een stabiele snelheid (ik rij zelf altijd op cruise controle) gas gaan bijgeven, zodat je inhaalactie nog langer duurt.... dat betreft dan mensen die voorheen duidelijk langzamer reden, totdat je ze dus inhaal en ze dan plots sneller willen.

- Auto's die jou gaan inhalen, en als ze je ingehaald hebben, plots gas terugnemen waardoor je als je zelf gewoon op de cruis control een stabiele snelheid aanhoud ofwel je eigen snelheid moet terugnemen of hen gelijk erop zelf weer moet inhalen.

[ Voor 7% gewijzigd door RM-rf op 03-06-2025 16:27 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:01

Daniel36

vernieuwde formule

RM-rf schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:47:
ik heb afgelopen weekend weer in nederland gereden (heen en terug vanuit zuid-duitsland)

Rijden in nederland is best speciaal, door het enorm lage snelheidsverschil tussen alle banen;
soms, als de vluchtstrook ook open is, merk je toch dat heel veel rijders dat negeren en liever ernaast rijden, zelf al is daar genoeg ruimte.

Mijn indruk is dat er altijd een nadruk ligt op de buitenste twee rijbanen links... de meest linker is dan de inhaalbaan (als dat al mogelijk is) en de baan direkt ernaast blijven veel automobilisten juist veels te lang hangen.
Ik he eerder niks gemerkt van auto's die inhalen en te snel teruggaan naar rechts, eerder andersom, veel auto's waarvan je denkt dat die allang naar echts kunnen gaan en die dat niet doen.

Afgelopen weekend vielen me ook twee zaken enorm negatief op, die naar mijn mening op de nederlandse autosnelwegen sterker aanwezig zijn (deels ook gewon meer merkbaar door de grote drukte en lage snelheid overall):

- Auto's die als je ze inhaalt op een stabiele snelheid (ik rij zelf altijd op cruise controle) gas gaan bijgeven, zodat je inhaalactie nog langer duurt.... dat betreft dan mensen die voorheen duidelijk langzamer reden, totdat je ze dus inhaal en ze dan plots sneller willen.

- Auto's die jou gaan inhalen, en als ze je ingehaald hebben, plots gas terugnemen waardoor je als je zelf gewoon op de cruis control een stabiele snelheid inhaalt ofwel je eigen snelheid moet terugnemen of hen gelijk erop zelf weer moet inhalen
Herkenbaar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 09:55
lord_fh schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:29:
irritante is ook, dat - in dit geval bij mijn kona - niet alle ACC in autos, snappen dat een auto die voor je invoegt, -meestal- wat harder gaat en dus weer van je wegrijdt. Ik had een Corolla cross als leen auto een poosje terug en die snapte dat wel, dan maakte het niet heel veel uit als iemand pal voor mn neus er weer voor ging, want de ACC gunde de auto wat tijd om weer wat uit te lopen, maar bij mijn Kona, remt hij gewoon ineens hard af om de afstand weer op de laten lopen.....

bloed irritant. maar je doet er weinig aan behalve er van te voren al vanuit gaan dat ze hem er voor gaan bonken, dan kun je zelf vast wat afremmen.

mensen doen maar wat. (same met vooruit inparkeren "want ik kan niet achteruit rijden" , nee wat doe je dan als je het vak weer uit moet ?!)
Welk model Kona heb je? Het nieuwe model gaat hier best prima mee om naar mijn idee, behalve wanneer een auto 'm naar rechts hoekt en zo opeens recht voor je uitkomt. Dan remt de auto inderdaad af.

Dit is enorm irritant en wordt veroorzaakt door degene die naar rechts komt.

Een auto welke van links rustig naar rechts komt reageert de Kona een stuk minder op, hooguit dat de snelheid rustig naar beneden gaat.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:15

lord_fh

PS5

Maikel64 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:59:
[...]

Welk model Kona heb je? Het nieuwe model gaat hier best prima mee om naar mijn idee, behalve wanneer een auto 'm naar rechts hoekt en zo opeens recht voor je uitkomt. Dan remt de auto inderdaad af.

Dit is enorm irritant en wordt veroorzaakt door degene die naar rechts komt.

Een auto welke van links rustig naar rechts komt reageert de Kona een stuk minder op, hooguit dat de snelheid rustig naar beneden gaat.
de nieuwe Kona ja (EV) , gaat inderdaad om mensen die er zo voor komen. Systeem werkt echt niet zo lekker als van toyota daar zie je op je scherm dat hij zie dat die auto voor je invoegt en gaat dan niet meteen afremmen, dat doet de kona zeker wel. de Toyota laat de snelheid ook niet direct zakken, die voorziet dus beter wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rensjuh schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:20:
[...]

Normaal gesproken rijd je al rechts als je ingehaald word...?
De situatie waarbij ik weleens wat vroeger dan normaal naar rechts ga, is wanneer ze dus niet rechts rijden. Bij een driebaans weg, ik rij rechts, en om iemand in te halen die in het midden rijdt, moet ik helemaal naar links. Ja ga ik wat sneller dan normaal weer naar rechts, en in 1x door naar de meest rechterbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Fanta schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:28:
[...]

Als je een seconde of 10 naar rechts kunt opschuiven voor je bij een volgende inhaalactie komt zo ongeveer. In de praktijk hoef je dan weinig te slingeren maar houd je wel zo veel als mogelijk rechts.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

FirePuma142 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:32:
[...]

Als je een seconde of 10 naar rechts kunt opschuiven voor je bij een volgende inhaalactie komt zo ongeveer. In de praktijk hoef je dan weinig te slingeren maar houd je wel zo veel als mogelijk rechts.
Dat is inderdaad ook een beetje mijn richtlijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:21

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

RM-rf schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:47:

- Auto's die jou gaan inhalen, en als ze je ingehaald hebben, plots gas terugnemen waardoor je als je zelf gewoon op de cruis control een stabiele snelheid inhaalt ofwel je eigen snelheid moet terugnemen of hen gelijk erop zelf weer moet inhalen
Helemaal eens. En vaak zijn het nog moderne auto's die gegarandeerd cruise control hebben. Het lijkt wel alsof hun ego gekrenkt wordt zodra je ze gaat inhalen.

Dit soort kleine ergernissen zie ik helaas ook veel op de Nederlandse wegen:
  • Je bent iemand aan het inhalen en precies op het laatste moment besluiten ze zelf ook nog even iemand in te halen, waardoor jij moet remmen om een ongeluk te voorkomen. Of te wel gewoon niet in de spiegels kijken.
  • Of mensen die denken dat ze "nog wel even" de rotonde kunnen oprijden — vlak voor je neus en met een slakkengang — waardoor jij vol in de remmen moet. Laatst had ik dat met een jonge vrouw, volle achterbank met kinderen, die zomaar de weg op schoot. Ik moest zó hard remmen dat m’n alarmlichten aangingen. En als dank kreeg ik een middelvinger. :D
Ik probeer mijn irritaties meestal te verbergen, maar soms maken mensen het ook wel écht moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F1xxer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:25
Hun ego is niet gekrenkt maar de adaptive cruise gaat remmen als je inhaalt en daarna voor ze vaart mindert. Sommige autos zijn niet zo geraffineerd dat ze dit subtiel doen dus die remmen meteen hard af. Dat wekt irritatie bij de bestuurder.

Nederlanders plakken ook erg samen op de weg. Eigenlijk zouden ze theorie en praktijk uit motorrijlessen verplicht moeten maken als nieuw niveau, daar leren ze juist de ruimte opzoeken. Je kan niet tegen een andere auto aanrijden als je niet in de buurt bent van die auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon even van het gas stroom af, met de ogen knipperen en weer door. Ja, het is wat irritant, maar als iemand nét iets te krap voor me naar rechts komt, laat ik gewoon rustig het gas stroom los en vergroot de afstand weer.
Geen zin om iemand z’n bumper van dichtbij te bestuderen, dat hoort er nou eenmaal bij op de weg.
Pagina: 1