We oriënteren ons op een airco in onze woning (2016, goed geïsoleerd met overal zonwering) in de woonkamer en overloop/trappengat richting slaapkamers. Onze voorkeur is een A-merk airco op (een) afzonderlijke groep(en) om te koelen en te verwarmen. Multi- of single-split staat open, er is ruimte genoeg op het platte dak van de berging.
De keuze uit 2 opties is:
1x multi-split van 5,2 kW (buiten) met 2 binnenunits van 3,5 kW (woonkamer) en 4,6 kW (overloop). Merk Toshiba.
2x single-split van 5,0 kW met 2 binnenunits van 5,0 kW (woonkamer) en 5,0 kW (overloop). Merk: Mitsubishi Electric (ME).
Oppervlakte:
De woonkamer en keuken hebben samen een oppervlakte van 55 m2 (150 m3).
De eerste verdieping is 55 m2. Onze woning heeft een lage goothoogte en dakkappellen en een open trap.
De tweede verdieping is 25 m2. Het betreft een zolder met werkkamer, met hoge nok.
Totaal aan oppervlakte: 135 m2.
Er ligt vloerverwarming beneden (standaard op 19-19,5 graden), boven verwarmen we nauwelijks.
Ik heb veel gelezen over pendelen, overdimensioneren, en ook voor- en nadelen van multi-splits.
Wat raden jullie aan?
De keuze uit 2 opties is:
1x multi-split van 5,2 kW (buiten) met 2 binnenunits van 3,5 kW (woonkamer) en 4,6 kW (overloop). Merk Toshiba.
2x single-split van 5,0 kW met 2 binnenunits van 5,0 kW (woonkamer) en 5,0 kW (overloop). Merk: Mitsubishi Electric (ME).
Oppervlakte:
De woonkamer en keuken hebben samen een oppervlakte van 55 m2 (150 m3).
De eerste verdieping is 55 m2. Onze woning heeft een lage goothoogte en dakkappellen en een open trap.
De tweede verdieping is 25 m2. Het betreft een zolder met werkkamer, met hoge nok.
Totaal aan oppervlakte: 135 m2.
Er ligt vloerverwarming beneden (standaard op 19-19,5 graden), boven verwarmen we nauwelijks.
Ik heb veel gelezen over pendelen, overdimensioneren, en ook voor- en nadelen van multi-splits.
Wat raden jullie aan?
SMA SB3.6-1 AV-41 | 15x DMG300-M6-60BB glas-glas 300Wp | Mitsubishi Electric MXZ-3F68VF + 2x MSZ-AY42VGK | Hyundai KONA Electric 2020 64 kWh Comfort Smart