Krijg trekschakelaar niet werkend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• standries
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-06 16:17
Mijn vraag
Oude trekschakelaar (badkamerlamp) had het begeven nieuwe aangeschaft er zitten 4 draden in de muur fase/nul/2 schakel als ik die aansluit krijg ik kortsluiting.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Berker Opbouw Trekschakelaar

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Oude schakelaar had 4 aansluitpunten de nieuwe schakelaar 3. fase draad aangesloten op rode aanduiding/ nul draad rechts / 2 schakel draden onder gezamelijk wat doe ik fout?

Bvd

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:48

jgj82

Ja, maar = nee

Daar gaan we toch een foto bij nodig hebben ben ik bang. Bij voorkeur van de oude en de nieuwe schakelaar en aansluitpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:00

Reptile209

- gers -

Maak eens een foto van de aansluitingen op de trekschakelaar. 10 tegen 1 staat er bovendien een schemaatje achterop dat laat zien wat waar hoort (fase en nul). Als je nu gelijk sluiting krijgt, heb je dus via de schakelaar of "buitenom" de fase en nul aan elkaar gehangen.
Als je een (goedkope) multimeter hebt, kan je ook even doormeten op de weerstand-stand wat er aan elkaar zit bij gesloten schakelaar.

Aarde moet sowieso altijd doorverbonden zijn. Nul en fase uiteraard niet als de schakelaar op 'uit' staat.

[ Voor 11% gewijzigd door Reptile209 op 02-06-2025 21:50 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:58

franssie

Save the albatross

@standries geef iets meer context - waar dient die trekschakelaar voor?
En welke type is het en kan je een foto hier delen van het aansluitschema dat bij de schakelaar zit?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Klinkt als dat de oude schakelaar dubbelpolig was?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

evilution schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:50:
Klinkt als dat de oude schakelaar dubbelpolig was?
En dat zou de nieuwe ook moeten zijn lijkt mij als die in een natte ruimte wordt gebruikt voor een wasmachine oid.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

franssie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:51:
[...]

En dat zou de nieuwe ook moeten zijn lijkt mij als die in een natte ruimte wordt gebruikt voor een wasmachine oid.
Ja maar dat is die dus niet als die maar drie aansluitingen heeft. Dat is gewoon een wisselschakelaar en dan maak je inderdaad kortsluiting als je die aansluit zoals TS beschrijft.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

evilution schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:52:
[...]

Ja maar dat is die dus niet als die maar drie aansluitingen heeft. Dat is gewoon een wisselschakelaar en dan maak je inderdaad kortsluiting als je die aansluit zoals TS beschrijft.
Precies dat.
Nu heb ik nog nooit een trek-wisselschakelaar gezien maar die zullen vast ook wel bestaan.
Ben benieuwd wat TS heeft gekocht.

edit: gokje: https://www.bol.com/nl/nl...koordje/9200000012097835/

Die is voor een lamp.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 02-06-2025 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

https://www.klusidee.nl/F...kelaar-aansluiten.136184/ dit toevallig? Dan moet je alleen bruin en/of zwart op de schakelaar aansluiten op L en 1 of 2, blauw buiten de schakelaar om doorverbinden.

En dan gaat het gewoon om een lichtschakelaar volgens de TS, dus wasmachine is niet van toepassing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Lamp las ik net ook pas, dus met twee schakeldraden waarschijnlijk een hotelschakeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

franssie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:54:
[...]

Precies dat.
Nu heb ik nog nooit een trek-wisselschakelaar gezien maar die zullen vast ook wel bestaan.
Ben benieuwd wat TS heeft gekocht.
Nou die heb ik hier ook hangen dus die bestaan inderdaad. Ik vraag me eerder af of ze er ook in een enkelvoudige uitvoering zijn. Een wisselschakelaar is zowat het default schakelmateriaal.

In ieder geval hoeft een lamp volgens mij niet dubbelpolig geschakeld te worden dus kun je de nul met een van de schakeldraden doorverbinden maar @standries moet even kijken wat voor draden er op de lamp zitten. Foto's van de boel zou hier wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

franssie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:58:
Lamp las ik net ook pas, dus met twee schakeldraden waarschijnlijk een hotelschakeling?
Hotelschakeling voor de lamp in de badkamer klinkt niet erg voor de hand liggend. Ik houd het op dubbelpolig geschakeld maar totdat er foto's zijn kunnen we er weinig over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• standries
Bedankt voor jullie reacties hierbij wat foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDvxCqY1B3NFqjCLHG3VmDt5prI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgnZTzNOuRCPJBxpUg1UFS7z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_Q_h3A0O3jk5Bas0NBsPd5Kp7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qs1iDaWwzNrpAU9i8lkcsZA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPmhENPEUxWhAMXwOAsUUACMDBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4F8qEjAzv9WsAqbFrgqBIlWE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_AITXpEIcbRJRDOP4t_-7HP38o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DbGqA2cZyiRBvNEgZRt4UFjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Dat is gek. Ik zie bij de draden tweemaal zwart, die zouden van/naar de lamp moeten gaan. Maar bij de lamp zie ik noch bruin, noch zwart. Er zit alleen blauw en aarde aangesloten. Heb je daar iets aangepast?

Zie schemaatje op de schakelaar: normaal zou je op deze schakelaar alleen bruin linksboven (bij de L) doen, en een zwarte op een van de onderste. De nul zit al bij de lamp, hoef je hier bij de schakelaar niets mee te doen. Idem met de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• standries
Goedemorgen,

Nee ik heb verder nergens aangezeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 18:01

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Het zal toch niet zo zijn dat ze de aarde draad als schakeldraad gebruikt hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Die bedrading aan de lamp klopt voor geen meter. Lamp er af halen en kijken wat er in de centraaldoos zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Hurricane schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:36:
Het zal toch niet zo zijn dat ze de aarde draad als schakeldraad gebruikt hebben?
Ik ben bang van wel, want bij die kroonsteen zie ik denk ik een aarde-symbool, dus dan is de aarddraad de schakeldraad :X. @standries fix dit alsjeblieft, dit is potentieel levensgevaarlijk, zeker in een badkamer. Als iemand met ene nieuwe lamp de aarddraad goed denkt te gebruiken, zet hij 230V op de buitenkant van een lamp. In een badkamer... Als je zelf niet weet hoe, haal er dan iemand bij die dat wel weet, of een elektricien!

[ Voor 14% gewijzigd door Reptile209 op 03-06-2025 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• standries
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyoSISzHvZICdtAvYEHcnymm79w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRVFpi2AuNmAAYrI3gOPBGi3.jpg?f=fotoalbum_large achter de lamp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:38
Correct me if i'm wrong maar het Lijkt er op dat ze een schakeldraad als nuldraad hebben gebruikt en dat die (blauwe nuldraad) achter je schakelaar doorverbonden moet worden met 1 van de zwarte. Is dit de enige schakelaar of heb je een hotelschakeling ?

Edit: Sowieso is dat stukje aardedraad niet juist.

[ Voor 13% gewijzigd door FreestyleFrl op 03-06-2025 09:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:38
oh boi. net is het zeker niet situatie:
1 zwarte draad is als 0 gebruikt.
1 als fase naar de lamp.
Aarde niet aangesloten.

Om zaken netjes te krijgen (gaan mensen hier roepen nieuwe draden trekken) maar je kunt ook een tape gebruiken voor de kleur codering. Daarnaast rest wel de vraag: hoe ver is de lamp van een natte cel? want deze is nu niet geaard en met heel veel mitsen en maren gevaarlijk (echter verwacht ik niet dat je deze gaat vervangen terwijl je staat te douchen).

Om hem werkend te krijgen:
Lamp laten zitten.
Schakelaar: bruin aansluiten aan de zijde met het serie nummer (de enkele poort met zwarte markering)
1x zwarte draad aan de andere kant (maakt niet uit welke van de 2, voor netheid tegenover de kant van de bruine). dan in de dezelfde doos de andere zwarte in de wago van de blauwe maken en alles zou moeten werken. Helemaal netjes is het niet maar mits deze lamp niet rechtstreeks in de douchecel hangt verwacht ik weinig issues.

Oh en p.s. als je een stukje draad over hebt, vervang de groen geel bij de lamp voor zwart/bruin.. dan heeft de volgende die de lamp openmaakt een beetje een idee wat er aan de hand is :X

[ Voor 9% gewijzigd door epicfailguy23 op 03-06-2025 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 18:01

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Hoezo 2 schakeldraden? Huh. Dat klopt ook niet. Dat betekent waarschijnlijk dus dat de 2 zwarte draden bij de schakelaar hier gewoon uitkomen. Aansluiten van de schakelaar moet dan dus ook anders. Ik zou de draden in de buis tussen de lamp en de schakelaar vervangen voor nieuwe met de goede kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

epicfailguy23 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:00:
oh boi. net is het zeker niet situatie:
1 zwarte draad is als 0 gebruikt.
1 als fase naar de lamp.
Aarde niet aangesloten.

Om zaken netjes te krijgen (gaan mensen hier roepen nieuwe draden trekken) maar je kunt ook een tape gebruiken voor de kleur codering. Daarnaast rest wel de vraag: hoe ver is de lamp van een natte cel? want deze is nu niet geaard en met heel veel mitsen en maren gevaarlijk (echter verwacht ik niet dat je deze gaat vervangen terwijl je staat te douchen).

Om hem werkend te krijgen:
Lamp laten zitten.
Schakelaar: bruin aansluiten aan de zijde met het serie nummer (de enkele poort met zwarte markering)
1x zwarte draad aan de andere kant (maakt niet uit welke van de 2, voor netheid tegenover de kant van de bruine). dan in de dezelfde doos de andere zwarte in de wago van de blauwe maken en alles zou moeten werken. Helemaal netjes is het niet maar mits deze lamp niet rechtstreeks in de douchecel hangt verwacht ik weinig issues.

Oh en p.s. als je een stukje draad over hebt, vervang de groen geel bij de lamp voor zwart/bruin.. dan heeft de volgende die de lamp openmaakt een beetje een idee wat er aan de hand is :X
En vervang dat kroonsteentje: die heeft betere tijden gekend (te heet geworden door een eerdere lamp of is niet goed aangedraaid en loopt een beetje te vonken af en toe).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dit maakt het wel duidelijk, de oude schakelaar was dubbelpolig. Je kunt de nul bij de schakelaar doorverbinden met een van de schakeldraden. De fase en andere schakeldraad sluit je aan op de schakelaar.

Ik zou andere draden bij de lamp gebruiken, dit is erg misleidend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 17:36

Milmoor

Footsteps and pictures.

Reptile209 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:09:
[...]

En vervang dat kroonsteentje: die heeft betere tijden gekend (te heet geworden door een eerdere lamp of is niet goed aangedraaid en loopt een beetje te vonken af en toe).
Bij voorkeur geen kroonsteentjes meer, maar Wago 221. Dat voorkomt fouten en je kan de verbindingen veilig los en weer vast maken. Die paar euro verdien je qua gebruiksgemak makkelijk terug.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• standries
evilution schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:09:
[...]

Dit maakt het wel duidelijk, de oude schakelaar was dubbelpolig. Je kunt de nul bij de schakelaar doorverbinden met een van de schakeldraden. De fase en andere schakeldraad sluit je aan op de schakelaar.

Ik zou andere draden bij de lamp gebruiken, dit is erg misleidend.
Ik heb je advies opgevolgd en het werkt weer top!
Dit is een tjdelijke oplossing ik ga de badkamer spoedig aanpakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• standries
Reptile209 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:46:
[...]

Ik ben bang van wel, want bij die kroonsteen zie ik denk ik een aarde-symbool, dus dan is de aarddraad de schakeldraad :X. @standries fix dit alsjeblieft, dit is potentieel levensgevaarlijk, zeker in een badkamer. Als iemand met ene nieuwe lamp de aarddraad goed denkt te gebruiken, zet hij 230V op de buitenkant van een lamp. In een badkamer... Als je zelf niet weet hoe, haal er dan iemand bij die dat wel weet, of een elektricien!
Bedankt voor je waarschuwing ik ga het spoedig allemaal vervangen

[ Voor 6% gewijzigd door standries op 03-06-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• standries
Reptile209 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:09:
[...]

Ik heb het kroonsteentje vervangen met wago klemmen dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 14:40
Dit is brui werk van het eerste kwartier alles eruit en gewoon een twee zwarte en een aarde draad als je die lamp wilt aarden naar de lamp toe en dan een bruine en een blauwe naar de dubbelpolige schakelaar.Dit veroorzaakt alleen maar dat een toekomstige elekctriciaan zich zelf elektrocuteert. En daarnaast is dit verboden in de NEN1010. Een draad mag alleen met zichzelf door schakelen of met een schakel draad. Niet naar een andere kleur. Brrrrr deze installatie geeft met rillingen.
Dit is waarom ik mij appartement leeg heb gehaald en opnieuw heb bedraad kost wat maar dan weet je zeker dat het correct is.

[ Voor 11% gewijzigd door lordgandalf op 03-06-2025 10:16 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-09 19:47
Waarschijnlijk is de oude situatie een "hotel"schakeling geweest waar je de lamp zowel met een schakelaar naast de deur als met de trekschakelaar aan en uit kon zetten.

Dan is het op schakelaar 1, inkomende fasedraad welke schakelt naar twee schakeldraden
Schakelaar 2, inkomend de twee schakeldraden van schakelaar 1 welke schakelt naar één schakeldraad richting lamp.
bij de lamp - schakeldraad vanuit schakelaar 2, nuldraad en aardedraad rechtstreeks uit de centraaldoos.
Zie ook: https://zomaakjehetzelf.nl/hotelschakeling-maken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

TweakHm schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:54:
Waarschijnlijk is de oude situatie een "hotel"schakeling geweest waar je de lamp zowel met een schakelaar naast de deur als met de trekschakelaar aan en uit kon zetten.

Dan is het op schakelaar 1, inkomende fasedraad welke schakelt naar twee schakeldraden
Schakelaar 2, inkomend de twee schakeldraden van schakelaar 1 welke schakelt naar één schakeldraad richting lamp.
bij de lamp - schakeldraad vanuit schakelaar 2, nuldraad en aardedraad rechtstreeks uit de centraaldoos.
Zie ook: https://zomaakjehetzelf.nl/hotelschakeling-maken/
Dat is in een slaapkamer nog wel gebruikelijk, maar twee schakelaars in een badkamer heb ik nog nooit gezien. Wel een trekschakelaar naast de deur, zodat hij buiten de natte zones blijft en je niet met je natte fikken aan een schakelknop hoeft te zitten. Denk dat de TS dat heeft. ;)

en dat degene die dit heeft aangelegd geen zin had om naar de Gamma te fietsen voor de juiste draden en dus maar heeft lopen rommelen met wat er nog achterin de schuur lag :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Die twee zwarte draden kloppen niet, maar voor nu zou ik wel door groen gele direct vervangen door Zwart, beter consequent fout dan dit. Daarna de juiste bedrading (laten) aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogel666
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-08 13:58
samengevat
optie1:
- je koopt weer een dubbelpolige schakelaar (ipv een wisselschakelaar) en sluit alle 4 de draden daarop aan
- je vervangt het kroonsteentje en de aardedraad die als fase gebruikt is

optie 2:
- je controleert of bij die schakelaar de blauwe draad wel echt de nul is en de bruine wel echt de fase.
- je verbindt bij de schakelaar de blauwe aan 1 van de zwarte middels een lasklem
- je verbindt bruin en de andere zwarte aan de wisselschakelaar
- je vervangt het kroonsteentje en de aardedraad bij de lamp

Of optie 2 officieel mag? Waarschijnlijk niet, maar het zal niet veel meer dan een gefronste wenkbrauw veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• standries
Heeft iemand nog een suggestie voor een 2 polige opbouw trekschakelaar? Je hebt die van een wasmachine maar ik weet niet of ik die voor deze situatie kan gebruiken
Pagina: 1