Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furkaneruyar
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-06 13:04
Ik zoek een?
77 inch OLED TV

Wat is je budget?
Maximaal €2000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV-kanalen, series en films te kijken in de woonkamer. Daarnaast wil ik ook gamen met een PS5 of vergelijkbare console. De kijkafstand is ongeveer 5 meter. Er is redelijk veel zoninval in de woonkamer, maar we hebben jaloezieën om het licht te dempen. De TV wordt opgehangen aan de muur. Ik wil ook Plex-media afspelen via de TV.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben zelf uitgekomen op de LG C4 77 inch, die wordt aangeboden voor rond de €1850 bij Artelectronics en voor €2000 bij Smits. Verder heb ik ook de Samsung S90D 77 inch gezien, die nu bij Plasmavisie voor €1750 wordt verkocht. Deze lijkt me ook interessant.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb online wat research gedaan naar het verschil tussen deze twee modellen. Wat ik heb gelezen is dat de LG C4 wat donkerder is dan sommige andere OLED's en dat bij bepaalde kijkhoeken er een groene tint zichtbaar kan worden. Bij de Samsung S90D dacht ik aanvankelijk dat ik een QD-OLED zou krijgen, maar het blijkt dat voor de Europese markt alleen de 65 inch-versie een QD-OLED is, en de 77 inch-versie mogelijk een WOLED gebruikt.
Ik heb deze vraag ook voorgelegd aan Plasmavisie, en zij gaven het volgende antwoord:

Goedenavond,

Het is een OLED tv. De 65 inch heeft gegarandeerd een QD-OLED scherm erin en de overige maten is dus helaas onbekend of het een WOLED of een QD-OLED is.

Samsung geeft niet vrij welke wel en welke niet en het is ook niet te achterhalen.

Referentie: https://www.displayspecifications.com/en/news/9099bfc

Verder heb ik op RTINGS gezien dat ze heel positief zijn over de Samsung S90D, maar dit gaat dan weer over de QD-OLED versie en niet de WOLED versie. Mijn vraag is dus: zit er daadwerkelijk veel verschil in beeldkwaliteit tussen de Samsung S90D QD-OLED en de WOLED-versie?

Daarnaast ben ik ook benieuwd naar de gebruikerservaring met de smart interfaces van Samsung en LG. Zijn er mensen die ervaring hebben met beide en zo ja, wat is jullie mening?

Tot slot heeft een vriend een Samsung-model van ongeveer een paar jaar oud, en hij ervaart een probleem waarbij Plex regelmatig wordt afgesloten tijdens het afspelen van content. De tv geeft dan een melding dat er niet genoeg geheugen beschikbaar is, wat zeker vervelend is. Heeft iemand anders ook dit soort problemen gehad met de smart interface van Samsung?

Beste antwoord (via furkaneruyar op 05-06-2025 10:17)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:05
Er zit daadwerkelijk verschil in beeldkwaliteit tussen QD-OLED en WOLED, echter heeft het geen nut om het hierover te hebben doordat de 77'' S90D EU versie een WOLED paneel heeft. Je zou bij rtings naar de S85D kunnen kijken, de Europese S90D scoort overall tussen de S85D en S90D in met QD-OLED paneel.

Interface is persoonlijk, de een vindt X fijner dan Y en een ander weer vice versa, zelfde geldt voor de afstandbediening. Bezoek een winkel en ervaar het zelf.

webOS zit, vergeleken met Tizen, wat logischer in elkaar evenals de meegeleverde afstandbediening. Imo werkt GoogleTV die door de TV fabrikant goed geïmplementeerd is het fijnste, je kunt eventueel een externe mediaplayer aanschaffen echter ben je dan nog steeds afhankelijk voor bepaalde zaken/ instellingen/ afstandbediening van de TV.

Persoonlijk zou ik de LG C4 boven de S90D verkiezen doordat de LG out of the box nauwkeuriger is afgesteld en betere processing biedt evenals de bouwkwaliteit/ QC. Je zou ook nog eventueel de Sony 77A8XL in de gaten kunnen houden, dit is een uitlopend model en zal de aankomende tijd regelmatig in de aanbieding zijn, wellicht dat Smits nog wat water bij de wijn kan doen. Met de Sony A8xL lever je iets in betreft HDR impact en gaming features (minder relevant voor console/ Playstation) echter ga je er op alle andere onderdelen vooruit vergeleken met de C4 en S90D, kan ik uit praktijkervaring delen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:05
Er zit daadwerkelijk verschil in beeldkwaliteit tussen QD-OLED en WOLED, echter heeft het geen nut om het hierover te hebben doordat de 77'' S90D EU versie een WOLED paneel heeft. Je zou bij rtings naar de S85D kunnen kijken, de Europese S90D scoort overall tussen de S85D en S90D in met QD-OLED paneel.

Interface is persoonlijk, de een vindt X fijner dan Y en een ander weer vice versa, zelfde geldt voor de afstandbediening. Bezoek een winkel en ervaar het zelf.

webOS zit, vergeleken met Tizen, wat logischer in elkaar evenals de meegeleverde afstandbediening. Imo werkt GoogleTV die door de TV fabrikant goed geïmplementeerd is het fijnste, je kunt eventueel een externe mediaplayer aanschaffen echter ben je dan nog steeds afhankelijk voor bepaalde zaken/ instellingen/ afstandbediening van de TV.

Persoonlijk zou ik de LG C4 boven de S90D verkiezen doordat de LG out of the box nauwkeuriger is afgesteld en betere processing biedt evenals de bouwkwaliteit/ QC. Je zou ook nog eventueel de Sony 77A8XL in de gaten kunnen houden, dit is een uitlopend model en zal de aankomende tijd regelmatig in de aanbieding zijn, wellicht dat Smits nog wat water bij de wijn kan doen. Met de Sony A8xL lever je iets in betreft HDR impact en gaming features (minder relevant voor console/ Playstation) echter ga je er op alle andere onderdelen vooruit vergeleken met de C4 en S90D, kan ik uit praktijkervaring delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:03
Je kunt nu bij Bol (buitenlands model, externe verkoper) een 77S90D kopen voor 1599.
Weet niet of je dat wilt? In het buitenland zijn er mogelijk voedingsproblemen met de 77S90D (RTings)
Met een S90D in 77inch krijg je eigelijk een LG C4 met een Samsung sausje. Als je heel graag een 77 inch QD-OLED wilt zonder mat scherm is de enigste mogelijkheid een Samsung 77S90C (S92C) uit 2023 met 2e generatie QD-OLED panel. Hello TV heeft deze nog in voorraad voor 1847 euro, mischien is er nog wel een scherpere deal voor te krijgen na een belletje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:25
Ik heb een S95D, nu sinds 9 maanden.
De prijs was net even onder de EUR 3000.
Eerlijk gezegd ben ik een beetje teleurgesteld, omdat het verschil tov een regulier LCD paneel naar mijn mening niet super geweldig veel beter is.
En een alternatief Samsung QLED scherm van 77" is rond de euro 1000 goedkoper dan zijn OLED vriendje.
Ik vind die 1000 euro meerprijs het niet waard.

Vergelijk bijvoorbeeld de Samsung Neo QLED QN90D van 1600 tov de S95D van 2700

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:03
GarBaGe schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:37:
Ik heb een S95D, nu sinds 9 maanden.
De prijs was net even onder de EUR 3000.
Eerlijk gezegd ben ik een beetje teleurgesteld, omdat het verschil tov een regulier LCD paneel naar mijn mening niet super geweldig veel beter is.
En een alternatief Samsung QLED scherm van 77" is rond de euro 1000 goedkoper dan zijn OLED vriendje.
Ik vind die 1000 euro meerprijs het niet waard.

Vergelijk bijvoorbeeld de Samsung Neo QLED QN90D van 1600 tov de S95D van 2700
Komt de teleurstelling door het matte scherm? of door het gebrek aan helderheid bij volledig scherm?
Ben wel benieuwd wrm je een beetje teleurgesteld bent. Volgens vele reviewers is de S95D een van de beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Duster_42 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:48:
[...]

Komt de teleurstelling door het matte scherm? of door het gebrek aan helderheid bij volledig scherm?
Ben wel benieuwd wrm je een beetje teleurgesteld bent. Volgens vele reviewers is de S95D een van de beste.
Het is een combinatie.
De lagere maximale helderheid vind ik best goed merkbaar overdag ('s avonds geen probleem), ondanks dat het scherm niet in de zon staat.
En dan heb ik "eco-mode" al uitgezet.
De kleuren zijn wel "iets" mooier dan klassiek LCD, maar niet veel. (tenminste, in mijn mening)
En als de meerprijs dan zo groot is (wat ik zei: 1600 vs 2800), dan vind ik het de moeite (nog) niet waard.

OLED voelt een beetje over-hyped.
Het heeft zo zijn voordelen, maar ook zo zijn nadelen tov klassiek LCD en ik vind het daarmee niet per se op alle vlakken beter.
Het is een alternatieve scherm technologie.

Mogelijk voor gaming dat OLED wel beter is, omdat je dan ook de absurd snelle responsetijden krijgt...

Maar goed... ieder zijn eigen mening, natuurlijk

Edit: misschien is het deels ook de verwachting aan mijn kant.
Zo van: "die S95D is het beste van het beste, dus alles moet perfect zijn"...
Dan blijkt de maximale helderheid overdag merkbaar een stuk lager dan mijn 6 jaar oude LCD scherm.
Daarnaast heb ik het idee dat dit scherm ook meer "speelt" met de maximale helderheid, waarschijnlijk om de OLED te beschermen op langere termijn.
Maar dat tijdelijk dimmen en weer helderder worden van het scherm vind ik persoonlijk eerder vervelend.

[ Voor 18% gewijzigd door GarBaGe op 04-06-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:54
Let ook even op dat de Samsung geen Dolby Vision ondersteunt als dat van belang voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
GarBaGe schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:55:
[...]

Het is een combinatie.
De lagere maximale helderheid vind ik best goed merkbaar overdag ('s avonds geen probleem), ondanks dat het scherm niet in de zon staat.
En dan heb ik "eco-mode" al uitgezet.
De kleuren zijn wel "iets" mooier dan klassiek LCD, maar niet veel. (tenminste, in mijn mening)
En als de meerprijs dan zo groot is (wat ik zei: 1600 vs 2800), dan vind ik het de moeite (nog) niet waard.

OLED voelt een beetje over-hyped.
Het heeft zo zijn voordelen, maar ook zo zijn nadelen tov klassiek LCD en ik vind het daarmee niet per se op alle vlakken beter.
Het is een alternatieve scherm technologie.

Mogelijk voor gaming dat OLED wel beter is, omdat je dan ook de absurd snelle responsetijden krijgt...

Maar goed... ieder zijn eigen mening, natuurlijk

Edit: misschien is het deels ook de verwachting aan mijn kant.
Zo van: "die S95D is het beste van het beste, dus alles moet perfect zijn"...
Dan blijkt de maximale helderheid overdag merkbaar een stuk lager dan mijn 6 jaar oude LCD scherm.
Daarnaast heb ik het idee dat dit scherm ook meer "speelt" met de maximale helderheid, waarschijnlijk om de OLED te beschermen op langere termijn.
Maar dat tijdelijk dimmen en weer helderder worden van het scherm vind ik persoonlijk eerder vervelend.
Ik heb altijd begrepen dat 1 van de grote verschillen met LCD is dat zwart echt zwart is. Heb je dat verschil niet gemerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
jeroenkb schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:20:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat 1 van de grote verschillen met LCD is dat zwart echt zwart is. Heb je dat verschil niet gemerkt?
Bij OLED is zwart echt zwart. Inderdaad wat zwarter dan reguliere LCD.
Maar.... eerlijk is eerlijk, dat zwart op een LCD donkergrijs is, heeft mij nooit echt gestoord.
Stoor jij je er dagelijks aan? Dat zwart niet helemaal zwart is op LCD?
De kleuren op OLED zijn ook nog iets sprankelijker dan op reguliere LCD.
Al met al, zeg ik niet dat OLED slecht is ofzo...
Ik vind het alleen de meerprijs tov een kwalitatief goede LCD niet echt waard.
Bij een TV, voornamelijk wegens de lagere lichtopbrengst, wat overdag duidelijk merkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:36
jeroenkb schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:20:
[...]

Dat is het nadeel van mat scherm. Daarbij heb je meer difuse reflectie met als gevolg dat zwart niet zo donker is als bij een glanzend scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
GarBaGe schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:27:
[...]

Bij OLED is zwart echt zwart. Inderdaad wat zwarter dan reguliere LCD.
Maar.... eerlijk is eerlijk, dat zwart op een LCD donkergrijs is, heeft mij nooit echt gestoord.
Stoor jij je er dagelijks aan? Dat zwart niet helemaal zwart is op LCD?
De kleuren op OLED zijn ook nog iets sprankelijker dan op reguliere LCD.
Al met al, zeg ik niet dat OLED slecht is ofzo...
Ik vind het alleen de meerprijs tov een kwalitatief goede LCD niet echt waard.
Bij een TV, voornamelijk wegens de lagere lichtopbrengst, wat overdag duidelijk merkbaar is.
Ik heb al jaren een OLED scherm om precies die reden.

Ik stoor me namelijk wel aan grijstinten waar het zwart moet zijn. Maar voor mij hoeft het beeld ook niet van het scherm af te spatten qua helderheid. Heb mijn OLED lichtsterkte op 30 staan (van 100).

Ik accepteer tot slot wel dat overdag kijken naar een OLED niet helemaal fantastisch is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• furkaneruyar
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-06 13:04
Ik heb na lang denken de keuze gemaakt om de LG C4 te kiezen. Deze keuze heb ik gemaakt, omdat de LG C4 en S90D inprincipe beide een WOLED scherm hebben. Alleen zit er gewoon een vendor laag over het besturingssysteem. Verder heeft de Samsung geen dolby vision ondersteuning. Dan zie ik persoonlijk geen voordelen om de samsung te kiezen boven de C4

Ik vind het wel jammer dat samsung ons deze paneel loterij laat spelen en niet aanbied wat in bepaalde andere landen wordt aangeboden.
Pagina: 1