Nieuwste Thinkvision WQHD monitor geeft korrelig beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-09 09:53

FJ Cruiser

Sand Ladder

Topicstarter
Hallo allemaal,

Onlang mijn Lenovo Thinkvision T27i-30 omgeruild voor de nieuwere T27hv-30. Deze heeft betere specs maar geeft een korrelig beeld. Alle settings geprobeerd maar het blijft korrelig.

Dus nu ben ik weer terug naar de T27i-30 welke een veel scherper beeld geeft. Maar ik mis de geintegreerde camera en andere handige functies (naast dat het een super scherp beeld moet geven)

Iemand enig idee waar de oplossing in kan liggen?

Het betreft een Windows 11 PC met Intel UHD 630 Graphics (zelfde probleem onder windows 10)
Connectie via Display Port

Dank

"Some people eat to live, others live to eat"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hebt de 27hv wel op 2560x1440 resolutie staan en niet op 1920x1080 neem ik aan?
Want anders gaat het inderdaad nooit scherp zijn, want een lcd is per definitie onscherp op een lagere resolutie dan “native”.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser

FJ Cruiser

Sand Ladder

Topicstarter
Nee, ik kan 1920x1080 niet selecteren in de grapic settings op mijn computer. Volgens de specs zou de PC en videokaart dit wel aan moeten kunnen.

ZIt hier het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:10
De vraag was of je scherm per ongeluk op de verkeerde resolutie staat, waarbij als voorbeeld voor verkeerde resolutie 1920x1080 genoemd wordt.
De vraag is of je scherm juist staat ingesteld, op 2560x1440 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:54

MsG

Forumzwerver

Welke settings heb je precies allemaal geprobeerd? En welke scaling gebruik je in Windows? Nu ontbreekt er nogal wat info. Wellicht kan je ook een foto maken van hoe het er uitziet? Je gaat qua dpi omhoog, dus het zou juist scherper moeten zijn dan waar je vandaan kwam.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser

FJ Cruiser

Sand Ladder

Topicstarter
Dank voor jullie hulp en meedenken.

Ik begrijp de vraag en ik kan de setting 2560x1440 niet selecteren in de settings op mijn PC. Het maximale wat ik kan selecteren is 1920x1080. Scaling staat op 100%.

De vraag is (met mijn beperkte technische kennis van Windows) hoe de hogere setting ook in het menu tevoorschijn komt en ik deze kan selecteren?

Ik kan even geen foto maken aangezien ik op vakantie ben.....

[ Voor 4% gewijzigd door FJ Cruiser op 05-06-2025 06:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-09 13:30
Werk je via een dock - laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser

FJ Cruiser

Sand Ladder

Topicstarter
Nee, de monitor is aangesloten op een gewone PC via een DisplayPort kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:54

MsG

Forumzwerver

Heb je hem wel op de videokaart aangesloten? Je moet de native resolutie van het scherm gewoon moeten kunnen kiezen. Het verklaart in ieder geval wel waarom je korrelig beeld hebt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:31

MazeWing

The plot thickens...

Heb je wel de drivers geinstalleerd?

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:22

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

FJ Cruiser schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:03:
Nee, de monitor is aangesloten op een gewone PC via een DisplayPort kabel.
Is dit dezelfde kabel als voor je oude monitor? Zo nee, dan die oude kabel gebruiken.

Anders is inderdaad bovenstaande driver installeren de beste oplossing. Maar ik lees dat je inderdaad niet echt thuis bent in Windows, dit ligt niet aan die monitor maar aan kennis hoe je het instelt. Vraag even iemand uit de buurt die handig is en drivers / firmware installeren geen probleem vindt. Moet zo te fiksen zijn.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

MsG schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:18:
Heb je hem wel op de videokaart aangesloten? Je moet de native resolutie van het scherm gewoon moeten kunnen kiezen. Het verklaart in ieder geval wel waarom je korrelig beeld hebt.
Deze PC heeft geen videokaart, alleen Intel UHD (of beter gezegd ULD) 630 aldus de openingspost.

Dat gezged hebbende kan de UHD 630 “gewoon” 4K60 over een goede DP kabel.

Kan zomaar zijn dat de kabel de bandbreedte niet aankan of de monitor nog op DP 1.1 modus staat oid.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:32
Gebruik je ook echt de Displayport-in op de monitor? Dus Displayport naar Displayport?

En gebruik je de Displayport-uit van de monitor voor de 2e monitor of gewoon alleen de nieuwe zeg maar?

En ben je je andere monitor (die wel 1920x1080 is) niet gewoon aan het mirroren?

[ Voor 17% gewijzigd door White Feather op 08-06-2025 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJ Cruiser

FJ Cruiser

Sand Ladder

Topicstarter
Dank allemaal voor jullie reacties. Ik ben nu een weekje op vakantie, maar zal straks eerst de kabel checken en evt vervangen en de Lenovo drivers (laten) installeren.

Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Misschien ook even de monitordetectie doen om er zeker van te zijn dat ie de externe monitor niet aanziet voor het laptopscherm.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Pagina: 1