Auto gekocht, bij aflevering oude andere banden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:01
Mijn vraag
Recent heb ik een auto gekocht van kleine 3 jaar (SUV) bij een merkdealer. Bij proefrit bleek auto fors te trillen, maar verder exact wat we wilde. Afspraak gemaakt dat de auto trilloos afgeleverd zou worden (dat staat op factuur) en mondeling aangegeven dat dit voor ons erg belangrijk was en dat als het nodig was mij part nieuwe banden op moesten.

Bij het afhalen blij, er leken nieuwe banden op te zitten (dit merkte ik hardop op) en na wegrijden op normaal asfalt leek de auto zonder trillen. Op van dat ruwer asfalt echter wel veel meer trilling wat ons daarover nog wel doet twijfelen. Echter wat blijkt (avond van aflevering, toen iemand naar auto keek) men heeft, naar het lijkt(datum paar weken voor op kenteken zetten auto), de oude, ongeveer versleten banden (auto met 100.000km) met zo’n 2 mm profiel er weer onder gelegd. Dit geeft een erg slecht gevoel. We hebben het uiteraard voorgelegd daar, maar nog geen reactie (wel gemist telefoontje).

Wat vinden jullie? Pech gehad moet je maar opletten en/of beter gespecificeerde afspraken maken of hebben we hier gewoon een punt en zijn we echt niet overdreven als we alsnog nieuwe banden willen. We hadden bij de koop never deze banden geaccepteerd en door onze onervarenheid de netjes zwart gemaakte banden bij aflevering voor nieuw aangezien.. wat jullie antwoorden ook zijn, netjes vinden we het iig niet. Dank voor input, dan hebben we een idee of het ‘eerlijk’ is om hier hard in te gaan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 17:34
De laatste keer dat ik een auto bij een merkdealer kocht, heb ik een paar honderd extra betaald zodat ie er nieuwe banden op zou zetten. Met het idee dat ik de eerst 50k daar geen omkijken naar zou hebben.
Netjes is het zeker niet, zou voor mij een reden zijn om nooit meer bij die dealer binnen te gaan. Tenzij er garantie te claimen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:34
Probeer het eerst netjes, misschien is er ergens een fout gemaakt en niet aan het licht gekomen omdat jij dacht dat er nieuwe banden waren gemonteerd. Vind het sowieso opmerkelijk dat een merkdealer een auto verkoopt met banden die nog 2mm profiel hebben, maar dat ligt misschien aan mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:35
@MarinoC
Heel lullig, maar letterlijk gezien hebben ze gedaan wat je wilde, want hij trilde niet meer. Sowieso zullen banden niet gaan trillen bij ruw asfalt en niet bij glad asfalt.
En 2mm mag wettelijk nog wel.
Je had dus moeten eisen dat er nieuwe banden onder hadden gemoeten van een A-merk.

Maar dat neemt niet weg dat ze je gewoon in de maling hebben genomen. Ze hadden het netjes moeten vertellen of je de keuze moeten geven. Dus zou contact met ze opnemen dat je deze oplossing niet acceptabel vindt en 4 nieuwe banden wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
Dank voor jullie reacties. Beetje in lijn met mijn eigen ideeën erbij. Ik ben benieuwd wat men voorstelt. Om op de laatste in te gaan. Mijn idee is de banden zijn zo oud/versleten, dus daarom geven ze meer door en trilt dus auto veel meer bij slecht asfalt. Heb er nul verstand van. Als dat niet zou mogen en dus niet normaal is, dan heb ik meer reden voor verder onderzoek. Maar vind het lastig objectief op trillen/schudddn te letten. We reden is over stuk nieuw asfalt waarin wat ‘golven’ zaten. Toen stond iver paar 100 meter (mijn schatting) een papieren tas te schudden. Tja zeg het maar. Daarover heb ik bij thuiskomst gelijk gemaild. Suggestie van dealer was wellicht een vergelijking te maken. Maar hoe pak ik dat het best aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
Hoe weet je zo zeker dat er nu andere banden op liggen dan tijdens de proefrit? Kan het niet gewoon zo zijn dat ze het trillen hebben opgelost zonder de banden te vervangen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
Xander schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 00:12:
Hoe weet je zo zeker dat er nu andere banden op liggen dan tijdens de proefrit? Kan het niet gewoon zo zijn dat ze het trillen hebben opgelost zonder de banden te vervangen?
Heel ander merk (Hankook lagen erop en nu de originele Continentals), plus dat ze ze achterin de auto hebben gelegd (blijken van 1998 te zijn maar hadden wel goed profiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:08
Heb je extra betaald voor nieuwe banden? Lijkt erop dat het in de aflevering zat.
Als je niks extra betaald hebt, en de auto is verder in orde, dan zou ik het zo laten. Ga voor de winter cq voor de vakantie naar een goed bandenbedrijf en laat daar een fatsoenlijke set erop leggen. Beter en meestal goedkoper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MarinoC schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 01:26:
[...]

Heel ander merk (Hankook lagen erop en nu de originele Continentals), plus dat ze ze achterin de auto hebben gelegd (blijken van 1998 te zijn maar hadden wel goed profiel)
1998? Het jaar dat Bill Clinton wereldberoemd werd :?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Banden van 27 jaar oud? Zitten daar inmiddels geen scheurtjes in door droogte?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
MarinoC schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 01:26:
[...]

Dus de auto is afgeleverd met banden van 3 jaar oud in plaats van banden van 27 jaar oud? Dat lijkt me een hele grote upgrade ongeacht het profiel.

Verder wel een raar verhaal, wie legt er nou banden van 27 jaar oud op zo'n jonge auto en hoe komt dat in vredesnaam weer bij de merkdealer terecht. Maar ik denk dat je er weinig mee kunt... als je de auto met nieuwe banden afgeleverd had willen hebben dan had je dát moeten afspreken, in plaats van "trillingsvrij".

Is er nog sprake van een aflever- of garantiepakket of valt deze auto onder een of ander "Certified Occasion" label o.i.d. van het merk? Misschien horen daar nog voorwaarden bij waar je iets aan hebt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:16
Oude of nieuwe banden maken ook niet het verschil qua trillingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:23

OmeJoyo

This is me

Bij een aantal merken is de datumcode hetzelfde voor 1998 - 2008 - 2018 dus ik durf wel een gok te doen dat de banden niet van 1998 zijn. al heeft hankook wel volle cijfers: https://www.hankooktire.c...-guide/tire-sidewall.html

Dus als die code eindigd op ..98 is de band van 1998, maar kan het me echt niet voorstellen eigenlijk.

https://www.continental-t...ct-5/tire-identification/

Conti ook.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorbike33
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-07 10:00
Je hebt 12 maanden wettelijke garantie, dus als er echt iets mis is met de auto kun je gewoon terug.

Trillen kan door slecht uitgelijnde of slecht gebalanceerde banden veroorzaakt worden. In dat geval merk je het juist beter op goed wegdek dan op slecht wegdek.

Wat jij omschrijft over schudden heeft waarschijnlijk een andere oorzaak. Mogelijk iets met de vering of dempers of een beschadigde velg. Onmogelijk te zeggen zonder het te ervaren.

Om alles zo goed mogelijk vast te leggen vanaf nu kun je het beste het probleem duidelijk via de mail uitleggen. Bij voorkeur duidelijker dan je hierboven doet. (ik heb bijvoorbeeld geen flauw idee wat je bedoelt met "iver paar 100 meter (mijn schatting) een papieren tas te schudden").

Om het daadwerkelijk opgelost te krijgen kun je het beste gewoon langsrijden, dat praat makkelijker en dan kan de garage ook zelf kijken wat er mis is.

Overigens ben ik benieuwd of het hier wel echt om een merkdealer gaat. Dit klinkt wel erg louche allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
Ik zal straks foto maken van de Hankook band. Mij leek dat de beste reden van trillingen inderdaad door slechte uitlijning/kwaliteit. Ik wilde opschrijven: over een paar 100 meter op de snelweg gemeten. Dus bij wijze van spreken, op een 400 meter lang stuk merkte we toch veel trillen(naast een heel stuk over licht grof afval waar hij ook veel meer trilde) Dat geïllustreerd door een papieren tas die op de grond stond waar je dat erg goed zag.

We hebben inderdaad de normale 12 maanden Bovag garantie. Betreft Kia Sorento uit 2022 van Kia dealer uit Brabant. Helaas is het ruim uur rijden wat drempel geeft om er langs te rijden. Ik heb mail gestuurd, zal telefonisch contact opnemen, maar langsrijden zal idd wel volgende stap worden.

Uit de antwoorden haal ik toch dat de momenten van trillen hoogstwaarschijnlijk niet van de bijna versleten banden komen. En verder heel eenvoudig. Krijgen ze de auto met de Hankook’s op orde dan heb ik weinig te zeggen. Is dat niet het geval dan vind ik het niet acceptabel dat men bijna versleten banden erop zet.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 20:50
Jij bent, net als ik overigens, overduidelijk een leek op het gebied van auto's.

Jij geeft bij de garage aan dat de auto trilt en komt zelf met de oorzaak aanzetten. Hierop vraag jij de oorzaak zoals door jou gevonden op te lossen.

Even een paar stappen terug. Jij bent leek, net als ik, en jij kunt dus niet weten waarom hij trilt. Je bent geen mecanicien. Focus je niet zo op de banden maar ga gewoon terug en zeg dat de auto nog steeds trilt en dat ze dat moeten oplossen zoals overeengekomen.

Al blijkt de oplossing een rituele wassing van de auto te zijn met wierook. Of het vervangen/ verstellen van onderdeel xyz. Laat een expert dat oplossen en ga niet zelf zitten invullen. (I've been there......)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:55
MarinoC schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:46:
Ik zal straks foto maken van de Hankook band. Mij leek dat de beste reden van trillingen inderdaad door slechte uitlijning/kwaliteit. Ik wilde opschrijven: over een paar 100 meter op de snelweg gemeten. Dus bij wijze van spreken, op een 400 meter lang stuk merkte we toch veel trillen(naast een heel stuk over licht grof afval waar hij ook veel meer trilde) Dat geïllustreerd door een papieren tas die op de grond stond waar je dat erg goed zag.

We hebben inderdaad de normale 12 maanden Bovag garantie. Betreft Kia Sorento uit 2022 van Kia dealer uit Brabant. Helaas is het ruim uur rijden wat drempel geeft om er langs te rijden. Ik heb mail gestuurd, zal telefonisch contact opnemen, maar langsrijden zal idd wel volgende stap worden.

Uit de antwoorden haal ik toch dat de momenten van trillen hoogstwaarschijnlijk niet van de bijna versleten banden komen. En verder heel eenvoudig. Krijgen ze de auto met de Hankook’s op orde dan heb ik weinig te zeggen. Is dat niet het geval dan vind ik het niet acceptabel dat men bijna versleten banden erop zet.
Banden van 1998 afleveren komen ze wettelijk niet mee weg, die zijn niet APK waardig/veilig. 2mm profiel is ook bij een 3 jaar oude auto op z'n minst gezegd discutabel.

Ik zou beginnen met gewoon even bellen.

p.s. banden/wielen balanceer je. Uitlijnen heeft niets met trillen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
[quote]OmeJoyo schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:11:
Bij een aantal merken is de datumcode hetzelfde voor 1998 - 2008 - 2018 dus ik durf wel een gok te doen dat de banden niet van 1998 zijn. al heeft hankook wel volle cijfers: https://www.hankooktire.c...-guide/tire-sidewall.html

Dus als die code eindigd op ..98 is de band van 1998, maar kan het me echt niet voorstellen eigenlijk.

https://www.continental-t...ct-5/tire-identification/

Conti ook.
[/Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AI4EnzOT7wsWpUy0xRkiSju4g6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNeRaXo6raHTddK6sP0N4ACJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKSueI9xZkyxbnjRp1yH9vHHTkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpSM1rpbstUebfnMv3wZaWNH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door MarinoC op 03-06-2025 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:44
MarinoC schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:46:
Is dat niet het geval dan vind ik het niet acceptabel dat men bijna versleten banden erop zet.
Tja wat je zelf aangeeft bijna versleten banden die jongens gaan er echt geen nieuwe banden er op gooien zonder bijbetaling

Het enige waar ze naar kijken en moeten kijken is het nog voldoende voor de APK ze gaan de remblokken ook niet preventief vervangen als het nog boven de norm zit

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:33
DOT code bevindt zich in een ovaaltje met 4 ongescheiden cijfers, eerste 2 de week en de 2e 2 het jaar. Deze 15M98 code is eerder een productielocatie of malcode.

[ Voor 13% gewijzigd door GWBoes op 03-06-2025 08:07 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwollenaar88
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 13:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3VtKvPSx57Nv2jekSggEfgVOw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxE9cmw6TFX1uElxOeT8jdZI.jpg?f=fotoalbum_large
Deze? Zegt al genoeg over mijn kennis, dank voor hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49
Panzer_V schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:56:
Jij bent, net als ik overigens, overduidelijk een leek op het gebied van auto's.

Jij geeft bij de garage aan dat de auto trilt en komt zelf met de oorzaak aanzetten. Hierop vraag jij de oorzaak zoals door jou gevonden op te lossen.

Even een paar stappen terug. Jij bent leek, net als ik, en jij kunt dus niet weten waarom hij trilt. Je bent geen mecanicien. Focus je niet zo op de banden maar ga gewoon terug en zeg dat de auto nog steeds trilt en dat ze dat moeten oplossen zoals overeengekomen.

Al blijkt de oplossing een rituele wassing van de auto te zijn met wierook. Of het vervangen/ verstellen van onderdeel xyz. Laat een expert dat oplossen en ga niet zelf zitten invullen. (I've been there......)
Dat is de juiste insteek. Hier op tweakers ga je allerlei technisch inhoudelijk reacties krijgen, maar daar heb je niks aan. Eerst aan hun vragen het trillen nog een keer goed te controleren en oplossen.

Banden is altijd wel een ding bij een occasion. Heb inmiddels zelf de ervaring dat je het beste direct om 4 nieuwe kunt vragen, uitgelijnd en gebalanceerd. Zie je direct hoe cpulant ze qua prijs willen zijn. Laatste auto ook gevraagd, netjes 4 nieuwe banden voor de prijs van één band. Helaas waren die ook niet (goed) gebalanceerd, een lokaal bandenbedrijf heeft dat nog voor een paar tientjes opgelost. Was goedkoper dan weer heen en weer de dealer rijden.

Houd in gedachten dat het je om de auto gaat. Als je voor een paar tientjes het opgelost kunt hebben, zie dat dan als onderhoud en een les niet meer bij die dealer te gaan.

Andere tip is een inspectie/aankoopkeuring laten doen bij een bekende garage, of via anwb bijvoorbeeld. Maar voor je huidige koop veranderd dat niks aan de koop zelf meer, dat moet vooraf. Wel kan het je wat gemoedsrust brengen als ze alles even nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:57
Ik begrijp iets niet.
Wat zijn nou die ongemonteerde banden en wat zijn die banden die achterin de auto zijn gelegd?

Verder vind ik persoonlijk dat wanneer een garagebedrijf (en zeker een merkdealer) de banden vervangt dat dat dan nooit oude banden mogen zijn.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
DeeeJeee schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:11:
Ik begrijp iets niet.
Wat zijn nou die ongemonteerde banden en wat zijn die banden die achterin de auto zijn gelegd?

Verder vind ik persoonlijk dat wanneer een garagebedrijf (en zeker een merkdealer) de banden vervangt dat dat dan nooit oude banden mogen zijn.
De Hankook lag er bij proefrit op en stonden achterin. Nu liggen er de conti’s op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49
AI dump is niet de bedoeling

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 03-06-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:57
MarinoC schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:13:

De Hankook lag er bij proefrit op en stonden achterin. Nu liggen er de conti’s op
In dat geval zou ik eisen dat ze er nieuwe banden omleggen want als die Hankook's niet goed genoeg waren dan ga je de klant niet afschepen met andere oude banden.
En als ze dat niet doen zou ik KIA vragen of zij dat normaal vinden.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
@MarinoC Nee, zie deze afbeelding, daar is de dot code 4019: week 40 2019. Deze staat maar op 1 kant van de band, meestal aan de binnenkant.

En nog een inhoudelijke antwoord: Ik zou me doodschamen een 3 jaar oude auto af te leveren met 2mm banden.
Helaas is trillen wel zo'n subjectieve beleving dat dat voor iedereen anders voelt of beoordeeld wordt. Beste oplossing is dan altijd met de klant mee te rijden en samen te beoordelen wat de klacht nou is.

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A3aantje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:59
Volgens mij zijn dit winterbanden?? Ik zie het sneeuwvlokje in een soort driehoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:45
Op zich prima dat je niet met winterbanden de zomer in gaat toch?

Het zichtbare deel van DOT hier is volgens mij enkel de fabrikant code.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Doe eens een foto van de hele band..

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
Dank allen, mijn samenvatting. Meeste zijn eens, geen nette actie. Ga in gesprek. Trillen waarschijnlijk niet van banden (wel fors verschil tussen nu en tijdens proefrit, ben wel benieuwd of ze dan nog iets anders hebben gedaan bij de afleverbeurt). Ik verwacht woensdag en donderdag vervolg met 1e reactie dealer. Nav tip mbt vastlegging, eerder beantwoorden ze mijn mails direct via de mail, nu niet maar wel telefoontje (die ik gemist heb)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
teacher schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:23:
Doe eens een foto van de hele band..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uE3x8o11Hr8Mx_LWvRVmuoCW3Qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZpZsXmLwWfS1OJusmylxDYq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXNgz5M_gAtU6EKqvnWhTfP7PEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iUmmj7d2rVodE44SUY5yfhs.jpg?f=fotoalbum_large

Zo duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
MarinoC schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:26:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo duidelijk? Waren al seasons bij proefrit volgens verkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
Wel grappig misschien zijn het niet de banden van de proefrit maar winterbanden. Idd ben ik volslagen leek, maar wil het wel graag snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCFWsprteqNSmPB1BhlT3YuHCgc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JRad0naND2pefSOZ2WnQNCSn.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij zie ik daar wat we zoeken. Op de band erachter.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@GWBoes Nope, dat is de 105V (draagvermogen/snelheid).

Edit: maareh het zou toch moeten gaan om de banden die nu onder de auto liggen?
De productiedatum van dit setje is dan niet relevant, ik gok dat ze die er gewoon af hebben getrokken om de klacht over rol/rij geluid van winterbanden bij zomerse temperaturen op te lossen.

[ Voor 71% gewijzigd door Raymond P op 03-06-2025 08:37 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 07:12

Denko

|{ing Øf ßlitz

MarinoC schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:24:
Dank allen, mijn samenvatting. Meeste zijn eens, geen nette actie. Ga in gesprek. Trillen waarschijnlijk niet van banden (wel fors verschil tussen nu en tijdens proefrit, ben wel benieuwd of ze dan nog iets anders hebben gedaan bij de afleverbeurt). Ik verwacht woensdag en donderdag vervolg met 1e reactie dealer. Nav tip mbt vastlegging, eerder beantwoorden ze mijn mails direct via de mail, nu niet maar wel telefoontje (die ik gemist heb)..
Die hankook's zijn overigens pas sinds 2022 oid op de markt. Dus die zijn zeker niet uit 1998 ;)

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
GWBoes schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:33:
[...]

[Afbeelding]

Volgens mij zie ik daar wat we zoeken. Op de band erachter.
Ohh wat stom de band heeft 2 kanten, argh.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OONrSSrgVQYvW5WWwFgWsO2LMSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRn9KMGy4XWi7MeJvKtyVqYP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-DSIqLYFmwZVoRqXTbHYbgKBEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7GVT29mhYobCUFyqsZ3DQ6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

MarinoC schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:36:
[...]

Ohh wat stom de band heeft 2 kanten, argh.. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Die komen dus uit week 27 van 2023. Gewoon nieuw dus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:15
@A3aantje Ik denk dat je nog gelijk hebt ook. Die Hankook ion icept SUV zijn winterbanden en ook geschikt voor elektrische auto's.

Dan lijken me de andere banden de zomerbanden. En laat het nu net het weer zijn waarop je niet meer op winterbanden rijdt.

@MarinoC Ik denk dat ze wel degelijk hebben gekeken naar het trillen, maar ondertussen ook de banden van winter naar zomer hebben verwisseld en de winterbanden in je achterbak hebben gelegd.
Spijtig is alleen wel dat ze niets hebben gecommuniceerd dan.
Dat ze wat meer versleten zijn voor zomerbanden hoeft geen probleem te zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ja, week 27-2023. En geen flutbanden.

Kan het zijn dat dit de winterbanden zijn die bij de auto horen en ze er netjes de zomerbanden op hebben gezet omdat het immers zomer is?

En dan zijn de wielen ook opnieuw gebalanceerd, dus het trillen is sws weg dan.

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 03-06-2025 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
Denko schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:38:
[...]

Die komen dus uit week 27 van 2023. Gewoon nieuw dus
Helder, dat geeft wat duidelijkheid. Maar dus niet de band die er nu onder zit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Doe dan eens foto's van de conti's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

MarinoC schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:41:
[...]

Helder, dat geeft wat duidelijkheid. Maar dus niet de band die er nu onder zit..
Nouja, maak even een foto van die dotcode/band, en meet het profiel even goed. Op het oog 2 mm inschatten is niet zo makkelijk. Dan weet je snel meer. Overigens is zoals eerder opgemerkt die hankook een winterband. Die hebben vanaf nieuw al wat meer profiel tov een zomerband (de lamellen moeten wat meer kunnen bewegen om sneeuw af te voeren. Maar je moet ze kwa profiel ook eerder wissellen dan zomerbanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
Mm ik ben benieuwd wat het verhaal gaat worden, kan inderdaad zo zijn qua zomer/winter en dan is ons gewoon niet alles verteld. Hij is verkocht met suggestie dat de Hankooks die er onder lagen 4-seizoenen waren en mijn suggestie dat als die het probleem waren er dan nieuwe op moesten. Maar niet vastgelegd. Bij ophalen zei ik ook letterlijk, hé fijn jullie hebben nieuwe banden erop gelegd, geen reactie. Maar ja ik heb iig weer eea geleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:15

lord_fh

PS5

Ik denk dat de auto 2 sets banden had ,zomer en winter en dat ze nu zomer er onder geramd hebben en die winter eraf (en erbij geleverd) en daarmee het trillen over - dachten ze -

Wat ik niet snap, is een merk dealer die een 3 jaar oude oude aflevert op 2mm banden. Ik kan me niet herinneren dat een merkdealer dat bij mij ooit zo gedaan heeft, volgens mij is de stelregel sowieso dat je 12maanden moet kunnen rijden tot de volgende beurt zonder omkijken (dus een 15-30k km oid ligt aan de interval), nou dat kan met 2mm zeker niet.

Ik heb dit bij Suzuki, Toyota, BMW, en zelfs bij een niet merk dealer nooit zo aan de hand gehad. als ik zei dat bijv de banden so so vond, dan kwamen er altijd zonder pardon nieuwe op.

maar zoals hierboven ook gezegd: is het echt 2 mm, of 4 want dat is lastig zo op het oog te zien.

Gewoon in gesprek gaan en je twijfel/onwetendheid uiten lijkt me niet onredelijk, het is geen pakje boter, en laat hen dan maar de twijfel weg nemen op de juiste manier, het riekt in ieder geval naar sneaky gedrag vd dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HUKLDW8VT3pdB3N9OrswD-zZZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsitNeUe3rPeTpUz6VnetSYc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
Zal profiel zo proberen te meten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:22

P_Tingen

omdat het KAN

Zet anders even een euromunt in het profiel en maak daar een foto van, dan kunnen we wat beter inschatten wat het werkelijke profiel is

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Zo te zien week 13-2022 geproduceerd.
Doe eens foto van loopvlak?

[ Voor 28% gewijzigd door teacher op 03-06-2025 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarinoC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcCm6HwzpGpTP741eC3F6FMwFwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7S2IpMthLGbdO7bv1VPFUKzl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaofpItWauuVcBaV-8N9WU7kmlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/db02Eh0ATGCoHtztQSaUjglh.jpg?f=fotoalbum_large

Voor en achter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ongeveer 3mm profiel. Geen vetpot, maar niet onder de norm. Je zou nog eens kunnen kijken naar hun occasionvoorwaarden (banden minimaal xx profiel) en bedenken of je er een puntje van wil maken; ze lagen immers achterin, dus je kon ze controleren. Ik zou zeker wel verse bandjes incalculeren; ik zou hier niet meer mee op vakantie gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 03-06-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:50
teacher schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:08:
Ongeveer 3mm profiel. Geen vetpot, maar niet onder de norm. Je zou nog eens kunnen kijken naar hun occasionvoorwaarden (banden minimaal xx profiel) en bedenken of je er een puntje van wil maken. Ik zou wel verse bandjes incalculeren op termijn.
Wettelijke minimum is 1,6 mm. Maar advies is om bij 2 mm te vervangen. TS kan nog wel even door op deze banden.

Wat betreft de trillingen: het ligt zeer waarschijnlijk niet aan de banden als de trilling er was met de zomerbanden en de winterbanden. Ga terug naar de garage en vraag iemand om mee te rijden. Dan kun je hopelijk samen constateren dat de trilling er is.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:53

E-Vix

Nu met sneeuw!

Die banden zijn tot aan de indicatienokjes versleten. Ze zijn zoals hierboven is aangegeven, nog niet op (ergens tussen de 2 en de 3mm), maar die nokjes zitten er op als indicatie voor de gebruiker dat je ze moet gaan vervangen. Hier zou ik geen 3000km meer mee willen rijden.
Het is dus niet heel netjes dat de dealer ze niet heeft vervangen of je er op zijn minst op heeft geattendeerd dat ze vervangen zouden moeten gaan worden. Ik zou de dealer beleefd en netjes vragen hoe dit opgelost kan worden. Geef ze aan dat bij de koop van de auto dit niet is vermeld en de zomerbanden ook niet onder de auto waren gemonteerd waardoor je het niet vooraf kon controleren.
Hou er rekening mee dat de dealer mogelijk een 50/50 aanbieding doet. Je hebt immers ook een goede set extra winterbanden waar je vooraf ook niets van af wist.

Het trillen wat je in de auto ervaart kan door de bandenspanning komen. Bij te harde banden kan je inderdaad veel van het wegdek voelen.
Vaak zit er in de deurpost (bestuurder of passagier) een label met daarop de bandenspanning. Zo niet, dan moet je waarschijnlijk het boekje even raadplegen. Kijk wat de bandenspanning zou moeten zijn en pas je banden daar op aan. Bij een Tango of Tinq tankstation hebben ze vaak nog een gratis bandenpomp.
Mijn ervaring is dat de garage vaak maar wat lucht in de banden doet en ze niet zo op de voorgeschreven druk let. De laatste keer dat ik van winter naar zomerbanden wisselde zat er voor 0,4 bar te veel en achter 0,1 bar te weinig lucht in. Na dit zelf aangepast te hebben reed de auto een stuk comfortabeler.

Één ding wat je ook nog kan doen is kijken naar de aflevervoorwaarden van de desbetreffende dealer. Soms hebben ze er in staan dat als een auto onder de X.Xmm profiel heeft de banden vervangen zullen worden bij aflevering.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:43
Je hebt idd nog een mm of 3 profiel. Afhankelijk van je rijstijl kun je daar nog best een eind op komen. Tussen de blokken aan de zijkant van je band zitten lipjes. Zodra die helemaal op elkaar aansluiten en geen hoogteverschil meer laten zien zit je op 2 mm en moet je de band vervangen.

Dat trillen kan van alles zijn, maar sommige auto's hebben nou eenmaal een andere ophanging en afstelling dan andere. Het kan dus ook heel goed een producteigenschap zijn van de SUV die je gekocht hebt.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Die komen ook uit 2022. Dus ook gewoon nieuw genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:13
Mijn mitshubitsu space star trilt ook, maar dat kwam door de CVT automaat die niet goed afgesteld was. Even kwestie van gargage bezoeken en ze veranderen het zo

En je velgen schoon houden maakt ook verschil in trillen en stabiliteit op de weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:56

PinusRigida

I put the p in pool.

Wat ik nergens lees, maar misschien keek ik erover, wijs me er gerust op, is of TS aangaf nieuwe banden te willen betalen.

TS attendeerde de dealer wel op de trilling en zei;
...en mondeling aangegeven dat dit voor ons erg belangrijk was en dat als het nodig was mij part nieuwe banden op moesten.
...maar banden zijn niet gratis. Laatste banden dat ik op m'n SUV liet leggen waren Conti's Allseasoncontact 2, goeie middenklassers dus, zat ik toch al gauw op 400 euro zonder arbeidsuren erbij.

Dealer die een occasiewagen verkoopt kan zelf wel een geste doen om nieuwe banden in de prijs inbegrepen te monteren of niet, maar het verwachten dat ie het gratis doet is ook niet echt netjes.

Wat ik wel met je eens ben is dat dealer had moeten wijzen op de versleten staat van de banden en een voorstel had kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogel666
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-08 13:58
Dus je hebt een set winterbanden met profiel die trilt en een set zomerbanden die een stuk minder profiel hebben.

Zoals aangegeven is 3 mm voor de gemonteerde zomerbanden nog ruim binnen de norm. Daar kun je nog wel 15 to 20.000km mee toe.
De winterbanden trilden. Dat kan komen doordat de winterbanden niet goed zijn (hoogteslag/karkasbreuk/etc/etc) OF het kan zijn dat de band niet lekker om de velg lag/het wiel niet goed gebalanceerd was/loodje kwijt was. Dat kun je pas weer gaan bekijken als ze weer om de velg liggen.

Omdat je beide banden-sets erbij gekregen hebt, denk ik niet dat de dealer veel te verwijten valt.

Uit ervaring ben ik zelf opgehouden om serieus naar de banden te kijken voor een occasion. Het is bijna per definitie K#T.
Het liefst koop ik zelfs de auto met totaal kale banden, dan is dat een makkelijk punt om serieus iets van de prijs af te doen. En dan, als de auto eenmaal van mij is, ga ik naar een door mij uitgekozen banden specialist. Want dat omleggen en balanceren gaat echt niet lukken als de monteur geen enkele interesse heeft om het goed te doen, maar alleen de taak volbracht wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
PinusRigida schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:25:
Wat ik nergens lees, maar misschien keek ik erover, wijs me er gerust op, is of TS aangaf nieuwe banden te willen betalen.

TS attendeerde de dealer wel op de trilling en zei;

[...]

...maar banden zijn niet gratis. Laatste banden dat ik op m'n SUV liet leggen waren Conti's Allseasoncontact 2, goeie middenklassers dus, zat ik toch al gauw op 400 euro zonder arbeidsuren erbij.

Dealer die een occasiewagen verkoopt kan zelf wel een geste doen om nieuwe banden in de prijs inbegrepen te monteren of niet, maar het verwachten dat ie het gratis doet is ook niet echt netjes.

Wat ik wel met je eens ben is dat dealer had moeten wijzen op de versleten staat van de banden en een voorstel had kunnen doen.
Het was vanuit mijn perceptie volstrekt helder dat als de oplossing was nieuwe banden dan nieuwe banden en dat de oplossing vanuit hen moest komen en ook zou komen, dat was onderdeel deal. Helder dat ik dit niet expliciet heb afgesproken en onderhandeld, want die banden hoefden het probleem niet te zijn en waren in prima staat bij de proefrit. Als we goed geïnformeerd waren, dan was dit vooraf netjes uit onderhandeld. Nu werden we op verkeerde been gezet (dachten bij aflevering nieuw te hebben) en tja ik kan mezelf zeker ook wel het eea verwijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Er zitten dus nu niet compleet nieuwe banden op, zoals je aan de garage had gevraagd. Hebben ze je uberhaupt een voorstel gedaan van nieuwe banden met daarbij een prijsopgave o.i.d.? Dit is namelijk vrij normaal voor compleet nieuwe banden, want die krijg je niet zomaar gratis in de meeste gevallen. Zo niet, dan is het dus schijnbaar niet duidelijk afgesproken tussen beide partijen.

Als je eind doel nu is om toch nieuwe banden te halen en je er niet al extra voor hebt betaald, dan zou ik i.p.v. dit proberen te fixen met deze garage, simpelweg naar een bandenspecialist gaan en je daar laten adviseren/helpen. Die nemen het uitlijnen en balanceren van de banden in mijn ervaring wat serieuzer.

EDIT: Bovenstaande telt puur voor de banden, wat betreft het trillen kan het natuurlijk meer zijn dan alleen de banden.

[ Voor 8% gewijzigd door KilleBladhark op 03-06-2025 12:46 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:17
Even samenvattend, je hebt op de factuur staan dat de auto zonder trillen wordt afgeleverd. De auto trilt nog steeds (al dan niet altijd), hier moet de dealer dus gewoon nog naar kijken.

Als de oplossing toch nieuwe banden blijkt te zijn, lijkt het mij dat je hier dan "recht" op hebt. Zijn de banden niet de oorzaak? Dan moet je het met deze banden doen.

Ik zou overigens nooit banden bestellen via de dealer, dit zal altijd vele male duurder zijn dan bij een bandenboer.

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 09:29
MarinoC schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:09:
[Afbeelding]
Deze? Zegt al genoeg over mijn kennis, dank voor hulp!
<knip>

edit: ik moet in het vervolg alle paginas lezen voordat ik reageer en niet enkel de eerste...

Overigens zou ik nieuwe banden van ouder dan 3 jaar niet meer onder mijn auto leggen (levensduur van een band is ongeveer 6 jaar). Ik heb jaren in de banden industrie gewerkt en meestal deden we oude voorraad banden richting de derde wereld.

[ Voor 36% gewijzigd door Hemingr op 03-06-2025 13:51 ]

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 20:35
@MarinoC
Bedenk ook dat op de linker rechter rijstrook op de snelweg veel vrachtwagens rijden en er dan soms rare golven in het asfalt zitten. In mijn auto trilt het dan soms ook, of gaat de banden rare geluiden maken. Zeker als de banden maximaal zijn opgepompt.

Gelukkig zijn de prestaties van de conti's tot 1.6mm gewoon goed, dus je rijdt wel met veilige banden. Neemt niet weg dat je over 10K wel nieuwe bandjes eronder zal moeten zetten.

Gevoelsmatig heeft de dealer vooral slecht gecommuniceerd en gewoon naar eer en geweten de winterbanden voor zomerbanden verwisselt.
Dus neem contact op met de dealer en vraag of ze voordelig 4 nieuwe allseason banden er onder kunnen zetten en dat ze dan beide setjes, zomer en winter retour mogen hebben. Of dat je geld krijgt voor 2 nieuwe banden en leg je geld bij voor 2.

Kortom, wijze les voor in de toekomst. Maak concrete afspraken over de banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-09 20:35

Spinez0r

At your service.

chrisborst schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:04:
@MarinoC
Bedenk ook dat op de linker rijstrook op de snelweg veel vrachtwagens rijden en er dan soms rare golven in het asfalt zitten. In mijn auto trilt het dan soms ook, of gaat de banden rare geluiden maken. Zeker als de banden maximaal zijn opgepompt.

Gelukkig zijn de prestaties van de conti's tot 1.6mm gewoon goed, dus je rijdt wel met veilige banden. Neemt niet weg dat je over 10K wel nieuwe bandjes eronder zal moeten zetten.

Gevoelsmatig heeft de dealer vooral slecht gecommuniceerd en gewoon naar eer en geweten de winterbanden voor zomerbanden verwisselt.
Dus neem contact op met de dealer en vraag of ze voordelig 4 nieuwe allseason banden er onder kunnen zetten en dat ze dan beide setjes, zomer en winter retour mogen hebben. Of dat je geld krijgt voor 2 nieuwe banden en leg je geld bij voor 2.

Kortom, wijze les voor in de toekomst. Maak concrete afspraken over de banden.
Ik neem aan dat je de rechter rijstrook bedoelt qua vrachtverkeer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasteRoDisastr
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Die banden zouden er niet onder horen als je een auto koopt bij een degelijke dealer. Persoonlijk zou ik daar niet mee rijden als het nat is, en zeker niet glad.

De trillingen komen waarschijnlijk niet door de banden. Ik ben geen monteur, maar heb wel het één en ander aan onderhoud en reparaties gedaan. Het kan zijn dat één van de 'Brake calipers' (Remklauwen? Ik weet de NL naam niet.) vastzitten, of niet goed heen en weer gaan bij het lostlaten van de rem. Daar kan je dan trillingen in het stuur ervaren. Of de wielen zijn niet goed uitgelijnd. Dat gezegd te hebben, zijn er waarschijnlijk nog veel meer mogelijke oorzaken.

De meeste mensen kiezen een SUV omdat je er een soepele rijervaring mee hebt als het wegdek niet zo geweldig is.

In ieder geval, ik zou deze auto zo niet accepteren. Niet voor de banden die er onder zitten, en niet vanwege de trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorbike33
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-07 10:00
Erg benieuwd hoe dit is afgelopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
Nog even geduld. Nog niet inhoudelijk gesproken. Morgen weer een poging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
MasteRoDisastr schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:53:
Die banden zouden er niet onder horen als je een auto koopt bij een degelijke dealer. Persoonlijk zou ik daar niet mee rijden als het nat is, en zeker niet glad.

De trillingen komen waarschijnlijk niet door de banden. Ik ben geen monteur, maar heb wel het één en ander aan onderhoud en reparaties gedaan. Het kan zijn dat één van de 'Brake calipers' (Remklauwen? Ik weet de NL naam niet.) vastzitten, of niet goed heen en weer gaan bij het lostlaten van de rem. Daar kan je dan trillingen in het stuur ervaren. Of de wielen zijn niet goed uitgelijnd. Dat gezegd te hebben, zijn er waarschijnlijk nog veel meer mogelijke oorzaken.

De meeste mensen kiezen een SUV omdat je er een soepele rijervaring mee hebt als het wegdek niet zo geweldig is.

In ieder geval, ik zou deze auto zo niet accepteren. Niet voor de banden die er onder zitten, en niet vanwege de trillingen.
Bij welke profieldiepte vervang jij je banden? Om en nabij de 3 mm is compleet veilig, ook zijn de banden niet te oud.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Joris748 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 05:47:
[...]

Bij welke profieldiepte vervang jij je banden? Om en nabij de 3 mm is compleet veilig, ook zijn de banden niet te oud.
Het zijn winterbanden, als je in winterse omstandigheden nog voordeel wilt hebben dan is 3mm imho toch wel echt de grens om te gaan vervangen.
Het valse gevoel van veiligheid door het 3PMSF icoontje icm de versleten efficientie van natte meuk afvoeren maakt het absoluut minder veilig.

Of het veilig genoeg is om die banden bij niet winterse omstandigheden onder je auto te hebben is ook discutabel.

Je zult er wel goed mee naar de supermarkt kunnen rollen zolang je hier in NL blijft. De kerstshow bij het tuincentrum zal ook nog wel lukken.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Raymond P schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:47:
[...]

Het zijn winterbanden, als je in winterse omstandigheden nog voordeel wilt hebben dan is 3mm imho toch wel echt de grens om te gaan vervangen.
Het valse gevoel van veiligheid door het 3PMSF icoontje icm de versleten efficientie van natte meuk afvoeren maakt het absoluut minder veilig.

Of het veilig genoeg is om die banden bij niet winterse omstandigheden onder je auto te hebben is ook discutabel.

Je zult er wel goed mee naar de supermarkt kunnen rollen zolang je hier in NL blijft. De kerstshow bij het tuincentrum zal ook nog wel lukken.
Als ik me niet vergis hebben de zomerbanden 3 mm profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Joris748 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:16:
[...]

Als ik me niet vergis hebben de zomerbanden 3 mm profiel.
Ah, dat zou ook nog kunnen. Eea is niet helemaal duidelijk. :)

Edit: ja de foto met het muntje lijkt een zomerprofieltje.

[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 07-06-2025 09:21 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Raymond P schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:20:
[...]

Ah, dat zou ook nog kunnen. Eea is niet helemaal duidelijk. :)

Edit: ja de foto met het muntje lijkt een zomerprofieltje.
Dit lijken de zomerbanden te zijn

MarinoC in "Auto gekocht, bij aflevering oude andere banden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:27
Voelt als een ex-lease waarbij de leasemij er de set winterbanden onder heeft gelegd / niet heeft gewisseld voor de veiling omdat de zomerbanden versleten waren en ze geen zin hadden in extra kosten ivm versleten baden. ie je vaak op de veiling, nu in juni beginnen de autos pas zomerbanden weer te hebben. Dat dit dan bij de dealer niet vervangen / vermeld wordt is ronduit karig.
Maargoed, Hanlon's razor, wellicht is een stagair op vrijdagmiddag bezig geweest. Benieuwd naar het vervolg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MarinoC
Inmiddels staat de afspraak volgende week donderdag. Verkoop weet niet wat men gedaan heeft aan auto ivm trillen. Banden met 2,5mm daar zouden ze nooit op afleveren.. ik ga kop koffie drinken en kijken of we er in alle redelijkheid uitkomen. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:53

QuattroNL

It is I.

Laat ze gelijk even bekijken wat dit voor beschadiging aan de wang is (en hoe diep dat gaat):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-3UIi_f3Smjpw4GdRgYUBolT94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hf9IktzeOopzI08yRuUQfjqa.jpg?f=fotoalbum_large

Mogelijk is er een stoeprand mee geraakt waardoor het (stalen) karkas ontwricht is waardoor ie trilt. Is maar een theorie.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
QuattroNL schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:31:
Laat ze gelijk even bekijken wat dit voor beschadiging aan de wang is (en hoe diep dat gaat):
[Afbeelding]

Mogelijk is er een stoeprand mee geraakt waardoor het (stalen) karkas ontwricht is waardoor ie trilt. Is maar een theorie.
Dit is geen band waar je op wil rijden. 1. Apk afkeur. 2. Simpelweg onveilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:51

Bever!

3

Hemingr schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:45:
[...]

Dit is geen band waar je op wil rijden. 1. Apk afkeur. 2. Simpelweg onveilig.
Zulke schaafjes is geen apk afkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
Bever! schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:16:
[...]

Zulke schaafjes is geen apk afkeur
Dit is geen schaaf meer ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MarinoC
Allereerst nogmaals dank voor alle input. Redelijk gesprek gehad en indirect ook wel duidelijk dat men zo niet had willen/mogen afleveren(verkoopleider: we leveren af met min 40/50.000km) Zomerbanden hadden cubbing, volgens hen waarschijnlijk toch wel de oorzaak dat ook nu nog wel wat trillen aanwezig lijkt. We gaan het zien en zo niet heb ik er wel vertrouwen in dat het opgelost wordt. As donderdag zetten ze de banden naar mijn voorkeur erop: Michelin Primacy 5 XL. Zoals voorspeld in diverse reacties (en dat vind ik redelijk) helft voor mijn kosten. Een kleine 500 euro wat gezien de online prijzen of bijv Kwikfit m.i. redelijk prijs is. Hopelijk verder geen vervolg en nog jarenlang plezier van onze auto.
Pagina: 1