Zuurstofplanten vijver i.c.m. goudvissen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:00
Mijn vraag:
Ik heb een vijver in onze tuin met alleen een aantal goudvissen en daar probeer ik al jaar in jaar uit zuurstofplanten in te houden. Echter groeien ze in het begin altijd vrij hard waarna ze compleet verdwijnen.

Hoe kan ik toch zuurstofplanten houden of bestaan er zuurstofplanten waar goudvissen niet aan zitten?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik ging er nu eens op internet naar zoeken en kwam erachter dat zuurstofplanten niet samen gaan met goudvissen omdat de goudvissen de zuurstofplanten opeten.

Overige informatie:
Ik heb vorig jaar gedoornd hoornblad geprobeerd, dat gaat eigenlijk prima maar dat gaat door je hele vijver heen. Ik wil graag een plant in een mand (en dat het ook in die mand blijft en zich niet extreem gaat verspreiden over de bodem). Het zat letterlijk overal en dat vind ik niet mooi.

Het water is overigens kraakhelder!

Nu heb ik een paar vragen:
- Zijn zuurstofplanten echt verplicht of kan het ook gewoon zonder?
- Bestaan er zuurstofplanten die in een mand kunnen en geschikt zijn voor goudvissen?
- Iemand nog een ander idee om dit op te lossen?

Afmetingen, info en inhoud:
3.50 x 90 x 60 (LxBxD).
9 goudvissen zitten erin (al jaren).
Invoer gaat door de vijver via de achterkant.
Uitvoer gaat via de waterval.
Overloop (tegen overstromen) achter de rechter plant).

Foto van de vijver.
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/vijver.jpeg

[ Voor 12% gewijzigd door knorde op 02-06-2025 18:30 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:29
Hoe groot is je vijver qua diepte, watervolume en oppervlakte en hoeveel vissen zitten er in?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Yaksa schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:01:
Hoe groot is je vijver qua diepte, watervolume en oppervlakte en hoeveel vissen zitten er in?
3.50 x 90 x 60 (LxBxD).
9 goudvissen zitten erin (al jaren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Dat is nog geen 2 kuub, niet genoeg om er een natuurlijk evenwicht in te krijgen.
Is het een langwerpige bak met folie er in?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Yaksa schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:16:
Dat is nog geen 2 kuub, niet genoeg om er een natuurlijk evenwicht in te krijgen.
Is het een langwerpige bak met folie er in?
Ja, deels onder de grond en deels boven de grond.
Het is een RVS bak (speciaal laten maken) met EPDM folie erin gemaakt en daaromheen hardhouten palen en daar weer omheen (als afwerking) stapelblokken met natuursteen.

Daarnaast hangt er een vijverfilter achter en in het midden een waterval (terugloop filter).

EDIT

Foto van de vijver en extra info in de startpost geplaatst!

[ Voor 17% gewijzigd door knorde op 02-06-2025 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Dank voor de verduidelijking.
Niet echt geschikt voor vissen (alhoewel een paar goudvissen wel zou moeten kunnen), meer voor waterplanten met een plantdiepte van 20 - 60cm.
Dat waterplanten op een gegeven moment de hele vijver doorgroeien is normaal, je moet regelmatig oogsten om ze in toom te houden, net zoals je de haag rond je tuin ook af en toe moet snoeien.
Wanneer de goudvissen alle planten opeten dan voer je ze niet genoeg.
Of het moeten Koi zijn, die zijn in zo'n klein vijvertje eigenlijk niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ik heb alleen maar 9 goudvissen, geen andere vissen.
Ze eten alleen de zuurstofplanten op, de rest van de planten laten ze met rust.
Het punt met gedoornd hoornblad is dat die planten niet geschikt zijn voor in een mand.
Ik zou graag een zuurstofplant houden die in een mand kan staan en waar de goudvissen vanaf blijven.

En een bijkomende vraag is of zuurstofplanten echt verplicht zijn?
Ze zijn bij ons nooit lang aanwezig geweest omdat ze altijd weer vrij snel weg zijn.
De overige planten (bonte blad en waterlelie) blijven ze altijd vanaf.
Kan ik de mand "met" zuurstofplanten vervangen voor een andere plantsoort en het zonder zuurstofplant doen of kun je eigenlijk nooit zonder zuurstofplant?

Zoals ik eerder aangaf is het water kraakhelder en de vissen doen het al jaren uitstekend!
Maar ik wil het toch zo goed mogelijk doen allemaal :)

P.S. ik voer ze boven de 10 graden 1x per dag met korrels.
Onder de 10 graden voer ik ze niet.

[ Voor 5% gewijzigd door knorde op 02-06-2025 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Goudvissen eten inderdaad alles wat los en vast zit. Ik zou het opgeven en gewoon de rest van de planten gebruiken.

Je zou een drijfplant kunnen overwegen eventueel. Of Vederkruid, te koop bij de Intratuin. Dat is de enige die mijn goudvissen met rust laten. Die staat bij mij ook in een bak en groeit zowel boven als onderwater.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
SmurfLink schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:52:
Goudvissen eten inderdaad alles wat los en vast zit. Ik zou het opgeven en gewoon de rest van de planten gebruiken.

Je zou een drijfplant kunnen overwegen eventueel. Of Vederkruid, te koop bij de Intratuin. Dat is de enige die mijn goudvissen met rust laten. Die staat bij mij ook in een bak en groeit zowel boven als onderwater.
Drijfplanten vind ik wel minder mooi maar Vederkruid klinkt aantrekkelijk, dat is absoluut het proberen waard. Bedankt voor de tip!

EDIT

Ik heb even gekeken wat ik nu voor zuurstofplanten heb, de naam daarvan is Myriophyllum 'Red Stem'. Het lijkt erg veel op Vederkruid. Is dat toch wat anders of is dat zo'n beetje hetzelfde?

[ Voor 15% gewijzigd door knorde op 02-06-2025 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
knorde schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:55:
[...]

Drijfplanten vind ik wel minder mooi maar Vederkruid klinkt aantrekkelijk, dat is absoluut het proberen waard. Bedankt voor de tip!

EDIT

Ik heb even gekeken wat ik nu voor zuurstofplanten heb, de naam daarvan is Myriophyllum 'Red Stem'. Het lijkt erg veel op Vederkruid. Is dat toch wat anders of is dat zo'n beetje hetzelfde?
Dat is een variant van Vederkruid ja. Eten ze die bij jou ook op? Bij mij laten ze die gewoon de vijver door gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
SmurfLink schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:07:
[...]

Dat is een variant van Vederkruid ja. Eten ze die bij jou ook op? Bij mij laten ze die gewoon de vijver door gaan.
Ja bij mij eten ze die ook helemaal kaal :D (kon je ze het maar uitleggen).
Blijkbaar vinden ze of de plant niet mooi of houden ze van gevarieerd eten en pakken ze daarom de zuurstofplanten er maar bij :P

Ik denk dat het duidelijk is dat zuurstofplanten slecht/ niet samen gaan met (in ieder geval mijn) goudvissen. Zie ook deze link: https://webshop.devijvert...ategorie/zuurstofplanten/

"Let op: Goudvissen gaan niet samen met zuurstofplanten, behalve het gedoornd hoornblad, of in een afgesloten deel van de vijver.
Goudwindes kunnen wel."

[ Voor 29% gewijzigd door knorde op 02-06-2025 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
knorde schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:09:
[...]

Ja bij mij eten ze die ook helemaal kaal :D (kon je ze het maar uitleggen).
Blijkbaar vinden ze of de plant niet mooi of houden ze van gevarieerd eten en pakken ze daarom de zuurstofplanten er maar bij :P

Ik denk dat het duidelijk is dat zuurstofplanten slecht/ niet samen gaan met (in ieder geval mijn) goudvissen. Zie ook deze link: https://webshop.devijvert...ategorie/zuurstofplanten/

"Let op: Goudvissen gaan niet samen met zuurstofplanten, behalve het gedoornd hoornblad, of in een afgesloten deel van de vijver.
Goudwindes kunnen wel."
Haha dan zou ik het maar opgeven, ze willen het duidelijk niet hebben! :+ Of meer bijvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
SmurfLink schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:26:
[...]

Haha dan zou ik het maar opgeven, ze willen het duidelijk niet hebben! :+ Of meer bijvoeren.
Misschien dat ik dan i.p.v. de plek waar de zuurstofplant staat nog een waterlelie neerzet. Is in ieder geval goed tegen zonlicht. Ideaal is anders maar dit is ook kansloos :)

En dan maar gewoon goed in de gaten houden hoe het gaat, immers nu is er ook zelden een volle bos zuurstofplanten. 2x per jaar plaats ik een nieuwe en is binnen een mum van tijd weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Vind het allemaal maar smal, komt er überhaupt wel genoeg licht in de vijver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
toolkist schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 00:49:
Vind het allemaal maar smal, komt er überhaupt wel genoeg licht in de vijver?
Ik denk het wel, de lelie doet het uitstekend! We hebben elk jaar aardig wat mooie lelie knoppen/ bloemen.

Pagina: 1