Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Ik wil graag een discussie starten over het volgende:

Is het toegestaan dat Alternate voor een prijsverschil van slechts 1 procent de garantietermijn van 3 jaar terugbrengt naar slechts 6 maanden voor een tweedekans product?

Als voorbeeld neem ik de Palit GeForce RTX 5070 Ti GameRock OC grafische kaart.

https://www.alternate.nl/...rt/html/product/100114657

•⁠ ⁠De nieuwe versie kost €979 en wordt geleverd met 3 jaar garantie.

•⁠ ⁠De tweedekansversie kost €969 en heeft slechts 6 maanden garantie.

https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1939381

Dit betekent dat voor een minimale besparing van 1% op de prijs, de garantieperiode met 83% wordt verminderd. Dat leek mij nogal krom.

Volgens de Consumentenbond heb je bij aankoop van een product altijd recht op wettelijke garantie, die inhoudt dat een product moet voldoen aan wat je ervan mag verwachten.

Bron: http://www.consumentenbon...ie-binnen-garantietermijn

Daarnaast stelt Radar dat op tweedekansproducten evenveel garantie moet zitten als op een nieuw product.

Bron: http://radar.avrotros.nl/...r-moet-je-op-letten-37265

Alternate adverteert duidelijk op haar website met de term "Ook te koop als Tweedekans voor XXX prijs".

Bij concurrenten als Azerty, Coolbue, bol etcetera zie ik ook vaker tweedekansjes voorbij komen maar die krijgen altijd net zoveel garantie mee als een nieuw product (voor zover ik kan zien dan). Wat vinden jullie hiervan? Is het acceptabel dat Alternate de garantie zo drastisch vermindert voor een minimale prijsverlaging? Is dit uberhaupt wel toegestaan?

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:27
Je hebt immers altijd recht op wettelijke garantie die de verkoper jou moet bieden (niet de leverancier). En zoiets als een videokaart moet echt wel meerdere jaren meegaan, los van wat ze je vertellen. Gaat het artikel stuk dan moet deze (mits normaal gebruikt) ook gratis gerepareerd worden.

Hetzelfde geld voor reparatie, hierbij moet de verkopen zorgen dat het product gerepareerd wordt. Als hun vertellen dat jij het moet aanmelden bij partij X want die doen de reparaties, dan ga je zelf akkoord met de voorwaarde van die derde partij. Nooit doen. Als hun jou later een rekening sturen zit je er aan vast. Laat de verkoper maar een afspraak maken.

Hoe dat zit met een gebruikt product durf ik niet te zeggen. Het kan namelijk 1 dag gebruikt zijn of al 2 jaar. Om hier dan iets van te verwachten vind ik wel erg lastig.

Tip: neem rechtsbijstand. Heb al 2 maal meegemaakt dat een verkoper niet wilde meegaan met wettelijke garantie. 1 maal met een Miele was/droog combi van €2200,-. 1 telefoontje naar de rechtsbijstand heeft mij veel geld bespaard.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Vind hem wel knap. 'Dit artikel is onder retourrecht terug gekomen.' En dan 1% korting geven... En de wettelijke garantie bij voorbaat niet naleven. Is dit sowieso niet een prijsfout?

Maar volgens mij mag het niet. Of zit het anders als je er als koper mee accoord gaat?

Maar dan nog dit ding raken ze nooit kwijt. Of je bent als koper gewoon dom voor deze prijs.

Kan natuurlijk ook een sneaky manier zijn van ontwijken van garantieregels. Want dat doen zie hier simpelweg gewoon. We geven je 1% korting maar dan willen we wel dat je afstand doet van je rechten. 8)7
Moet er eigenlijk om lachen, prutsers. Wat denken ze wel? :F

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:41
Mag ik zeggen dat je ook gewoon een sukkel bent als je voor €10 korting op een uitgave van €1000 een tweedekansje koopt. Ongeacht die aanpassing aan de garantietermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
MrNOnamE schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:57:
Hoe dat zit met een gebruikt product durf ik niet te zeggen. Het kan namelijk 1 dag gebruikt zijn of al 2 jaar.
Het gaat hier om de nieuwste videokaarten, die krap een paar maanden normaal leverbaar zijn en bovendien volgens Alternate zelf retour zijn gekomen binnen bedenktijd. De producten zullen dus niet langer dan 2 weken gebruikt zijn.
henri86 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:49:
Mag ik zeggen dat je ook gewoon een sukkel bent als je voor €10 korting op een uitgave van €1000 een tweedekansje koopt. Ongeacht die aanpassing aan de garantietermijn.
Gelukkig voel ik mij niet aangesproken want het is juist die combinatie van miniscule korting, samen met een korte garantietermijn dat ik dit topic aanmaak. Het is zot en volgens mij dus niet eens legaal. Dat is dan ook mijn vraag aan juridisch beter onderlegde tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:25
Interessant

Consumentenbond schrijft
Ook gelden volgens de meeste webwinkels dezelfde garantievoorwaarden als voor nieuwe producten. De garantietermijnen die genoemd worden, verschillen wel per winkel, variërend van 6 maanden tot 5 jaar.
https://www.consumentenbo...s-en-tweedekans-producten
Bekijk de voorwaarden. Doggen: 'Een bedrijf moet minimaal zes maanden garantie bieden op een refurbished product. Anders kan je net zo goed een tweedehands telefoon kopen bij een particulier via marktplaats, dan ben je goedkoper uit.' Op tweedekans producten moet evenveel garantie zitten als op een nieuw product.
https://radar.avrotros.nl...r-moet-je-op-letten-37265

Denk niet dat het mag idd

[ Voor 40% gewijzigd door laurens0619 op 02-06-2025 21:23 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-06 19:38
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Artikel 6. Garantie

Voor al onze nieuwe producten geldt minimaal een volledige garantie van één jaar. Uitgezonderd hiervan zijn accu's, waarvoor een andere garantietermijn kan gelden
Het kan zijn dat fabrikanten of importeurs van producten of bepaalde onderdelen (zoals de harddisk) een eigen garantie bieden. Ook in het geval u een beroep op zo'n garantie wilt doen, kunt u bij ons terecht. Als verkoper blijven wij dus te allen tijde uw aanspreekpunt
Wij maken u erop attent dat rechten op de garantie kunnen worden verspeeld wanneer u zelf veranderingen aanbrengt op de geleverde producten (zowel hard- als software).
Artikel 7. Conformiteit

Wij staan ervoor in dat onze producten en diensten voldoen aan de (koop)overeenkomst, de in ons aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de (koop)overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en overheidsvoorschriften.
Het product en/of de dienst voldoet wat betreft type, hoeveelheid, kwaliteit, functionaliteit, compatibiliteit en interoperabiliteit aan de overeenkomst. Verder zullen alle toebehoren en instructies, met inbegrip van installatie-instructies, worden meegeleverd.
Het verkochte (digitale) product wordt door ons na levering van updates voorzien die nodig zijn om het product en de diensten tijdens een redelijke periode te laten werken zoals in de overeenkomst is afgesproken. Afwijking van de verplichting tot updates is mogelijk, zolang wij dat aan u hebben duidelijk gemaakt en u dat heeft aanvaard.
Eventuele garanties, als bedoeld in artikel 6, doen geen afbreuk aan het in dit artikel bedoelde recht.
Zij maken dus onderscheidt tussen garantie en conformiteit.

En dan kom je weer op https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

De webshop maakt dus onderscheidt tussen garantie(verkoop/fabrieksgarantie) en non conformiteit. En er zit op non conformiteit gebied weinig verschil tussen de 2 gpu's. Uiteraard moet de winkel zich wel houden een de gestelde commerciële garantie termijn die ze hebben medegedeeld tijden het sluiten van de overeenkomst.

[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 03-06-2025 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal tot dusver. Het is mij duidelijk dat ik niet de enige ben die het aanbod belabberd vindt. Toch ben ik nog wel op zoek naar het juridische perspectief. Weet er iemand of dit alles conform wet- en regelgeving klopt? Misschien weet @Real dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

In je quote van radar staat letterlijk dat diegene vind dat zulke korte termijnen in principe wel mag?
Doggen: 'Een bedrijf moet minimaal zes maanden garantie bieden op een refurbished product.
Maargoed, zodra je een ‘2e kans’ dus ‘refurbished’ noemt mag het weer wel :p

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 08-06-2025 14:38 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:35
Gelukkig heb je altijd de mogelijkheid om het niet te kopen en gewoon het nieuwe product voor de volle mep te kopen met volledige garantie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:25
YakuzA schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:35:
[...]

In je quote van radar staat letterlijk dat diegene vind dat zulke korte termijnen in principe wel mag?

[...]

Maargoed, zodra je een ‘2e kans’ dus ‘refurbished’ noemt mag het weer wel :p
Klopt maar lees de alinea maar eens af want er staat ook:
“ Op tweedekans producten moet evenveel garantie zitten als op een nieuw product. “

Dat is in het geval van TS dus niet het geval

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 08-06-2025 19:03 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:10
Als je het echt wilt weten, kun je natuurlijk ook even navragen bij de verkoper of de informatie wel correct is.
Gezien de negatieve berichtgeving overal over deze winkel, zal het me niets verwonderen dat ze de regels aan hun laars lappen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:17
Als het prijsverschil tussen nieuw en 2e kans EUR 10 is (1%) , dan koop ik de nieuwe.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1