Inductiematje voor een zelfladende muis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milus1972
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-07 14:43
Zou het mogelijk zijn een muis te ontwikkelen die de energie voor draadloos uit zijn eigen klikken en draaien en bewegingen haalt? Of anders aanzienlijk langer doet met de accu.

Een muis die bewogen wordt kan een inductiestroom opwekken. Spoeltjes over magneten. En dat kun je opslaan. Of de mat hangt aan de kabel en de muis wordt door spoeltjes in de mat opgeladen. .

Nog even los van een dode muis die op een actief matje ligt.

[ Voor 7% gewijzigd door Milus1972 op 02-06-2025 15:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:01

sapphire

Die-hard pruts0r

Zoals Logitech Powerplay dus?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milus1972
Verdomd...
"opladen via een laagfrequent elektromagnetisch veld terwijl de muis in beweging is."

Logitech G: The Technology of PowerPlay
YouTube: Logitech G: The Technology of PowerPlay

Geinig hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfNNy0nyfB9TsX5l8MDcTQkwE-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nuLsjslsycnbtQx27lW7jFy6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Milus1972 op 06-06-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Milus1972 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:03:
[...]

Verdomd...
"opladen via een laagfrequent elektromagnetisch veld terwijl de muis in beweging is."

Logitech G: The Technology of PowerPlay
YouTube: Logitech G: The Technology of PowerPlay

Geinig hoor.

[Afbeelding]
Dit is gewoon 'draadloos laden', zoals met telefoons tegenwoordig ook hip is, echter kost dat veel meer energie dan nodig (veel verlies) en is het totaal wat anders dan jij omschreef in je TS. Zoals ik het lees, tenminste, wil jij door het bewegen van je muis inductie opwekken en dat omzetten in elektriciteit om je accu mee te laden. Zou me verbazen als je daar genoeg snelheid voor maakt om enige impact te hebben.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 11:26

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

*knip* offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door br00ky op 06-06-2025 15:45 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milus1972
Room42 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:30:
[...]

Dit is gewoon 'draadloos laden', zoals met telefoons tegenwoordig ook hip is, echter kost dat veel meer energie dan nodig (veel verlies) en is het totaal wat anders dan jij omschreef in je TS. Zoals ik het lees, tenminste, wil jij door het bewegen van je muis inductie opwekken en dat omzetten in elektriciteit om je accu mee te laden. Zou me verbazen als je daar genoeg snelheid voor maakt om enige impact te hebben.
Ja, dat is meer de dode muis op het actieve matje.

Wat betreft de inductiemuis, het zal een soort omgekeerde luidspreker/dynamische microfoon zijn die stroom opwekt als het beweegt. Dan zal vanuit stilstand de inductiestroom nog heel laag zijn, dus dan heb je de accu even nodig. Geen idee hoeveel de beweging het opwekt en hoeveel je überhaupt nodig hebt om die beweging door te geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Milus1972 op 06-06-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:38

pistole

Frutter

Realiseer je ook dat het bewegen van de muis energie kost, en die energie stop jij erin - meestal via pols en onderarm. Als je daarmee ook een accu (of condensator) wilt opladen dan geeft dat dus extra belasting op bovengenoemde lichaamsdelen. Het is nog maar de vraag of dat prettig laat staan wenselijk is.

Het doet me overigens ook sterk denken aan de zelf-opwindende polshorloges. Maar die gebruiken vermoedelijk veel minder energie dan een muis.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milus1972
pistole schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:40:
Het doet me overigens ook sterk denken aan de zelf-opwindende polshorloges. Maar die gebruiken vermoedelijk veel minder energie dan een muis.
Dat is een goeie. Daarmee kan je ook stroom opwekken trouwens, zolang dat wiebeldingetje beweegt en die wordt door de muisbeweging bewiebeld. Kinetische energieopwekking omzetten in elektriciteit die in een accu of een condensator wordt opgeslagen. Die kan de horlogeklok 6 maanden aan de praat houden. Zeggen ze bij dit merk https://www.seiko.nl/collectie/heren/kinetic
Maar een muis gebruikt vast meer, maar die kan dan weer een iets grotere mechaniek in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Geen hele grote fan van dit kanaal, maar:

Hij gebruikt https://www.etherdyne.net/evalkit om een groot oppervlakte draadloze stroom te hebben, dan kun je dus overal op je bureau je muis, toetsenbord, telefoon, smartwatch etc opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Het begint met wat rekenwerk. Hoeveel mW gebruikt een muis in bepaalde toestanden en hoe kan je ervoor zorgen dat dat vermogen wordt opgewekt. Dan kan je gaan uitzoeken hoe je dat vermogen kan opwekken en lang genoeg kan opslaan. Voor draadloze communicatie zal je naar een protocol moeten gaan dat 'passief' mag zijn en snel genoeg opstart om te reageren bij beweging. Zal vast wel allemaal moeten kunnen!

Tegelijk denk ik: als het haalbaar en betaalbaar zou zijn, dan zou het wellicht al op de markt zijn?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milus1972
pistole schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:40:
Realiseer je ook dat het bewegen van de muis energie kost, en die energie stop jij erin - meestal via pols en onderarm. Als je daarmee ook een accu (of condensator) wilt opladen dan geeft dat dus extra belasting op bovengenoemde lichaamsdelen. Het is nog maar de vraag of dat prettig laat staan wenselijk is.
Hangt er vanaf hoeveel meer dat is.. Een muis heeft ook massa, dat verplaatsen kost ook al energie.

Als een muis 2 mW gebruikt en je kunt met bewegingen 3 mW laden (als je niet beweegt of klikt, hoeft er ook niets te worden doorgegeven). Het gaat maar om een heel klein beetje energie. Alleen hoeveel kun je opwekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milus1972
pistole schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:11:
Het begint met wat rekenwerk. Hoeveel mW gebruikt een muis in bepaalde toestanden en hoe kan je ervoor zorgen dat dat vermogen wordt opgewekt. Dan kan je gaan uitzoeken hoe je dat vermogen kan opwekken en lang genoeg kan opslaan. Voor draadloze communicatie zal je naar een protocol moeten gaan dat 'passief' mag zijn en snel genoeg opstart om te reageren bij beweging. Zal vast wel allemaal moeten kunnen!

Tegelijk denk ik: als het haalbaar en betaalbaar zou zijn, dan zou het wellicht al op de markt zijn?
Misschien kan het mensen met een stroomvretende videokaart het ook niet zoveel schelen. Dan blijft het bij een natuurkundig-geek-experiment. Dingen maken omdat het leuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Milus1972 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:17:
[...]

Misschien kan het mensen met een stroomvretende videokaart het ook niet zoveel schelen. Dan blijft het bij een natuurkundig-geek-experiment. Dingen maken omdat het leuk is.
Hier ben ik het volmondig mee eens <3 .

Ik frut, dus ik epibreer

Pagina: 1