Inductiekookplaat kapot door gebrek ventilatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:16
Ik heb 4 maanden geleden mijn kapotte inductiekookplaat (barst in glasplaat door deksel) vervangen met een basismodel (Vilsta) van de IKEA. De kookplaat heeft 4 maanden prima gefunctioneerd maar vorige week stopte hij er ineens mee tijdens het koken. Vandaag is een monteur van een onderleverancier van Ikea langsgeweest en geeft aan dat dit niet onder de garantie valt omdat mijn keukenkastje te weinig ventilatie heeft en de plaat daarom zijn warmte niet goed kwijt kon. Blijkbaar staat dit in het "instructieboekje". Nu heb ik tijdens de installatie natuurlijk het aansluitschema even goed doorgenomen, dit was verder ook allemaal correct aangesloten volgens de monteur. Ik heb zojuist de boekjes nogmaals doorgekekenen maar kan nergens iets vinden over verplichte extra ventilatie oid die in het onderkastje moet zitten. Mijn oude inductieplaat heeft ook 10 jaar foutloos gewerkt op dezelfde plek.

Het voelt voor mij heel erg als een makkelijke manier om van de garantie af te komen want mijn keuken is gewoon een hele standaard keuken van een hele grote keukenleverancier. De inkeping voldoet aan alle dimenties die genoemd worden in de boekjes.

Mis ik nu iets? Zit nu met een rekening van 130 euro voor "onderzoekskosten" en een kapotte inductieplaat en dan is er nog niet eens iets rerepareerd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zich niet erg relevant dat je oude het 10 jaar heeft volgehouden, maar toch ook wel weer natuurlijk. Daarnaast zit er vaak ook nog een oven onder een kookplaat, die ook warm wordt. Dat is ook geen probleem. Je zou zeggen dat nou juist de glasplaat altijd z'n warmte wel kwijt kan, want die zit aan de buitenkant. Ik zou eerder denken dat de elektronica wat koeling/ventilatie nodig heeft en dan ook netjes uitslaat als het te warm wordt. Zo'n plaat hoort niet te barsten tenzij jij je kastje echt helemaal dicht hebt geïsoleerd bij wijze van spreke.

Maar dat is allemaal wat giswerk; als jij je aan de meegeleverde inbouwinstructies hebt gehouden, dan zou ik dat schriftelijk aangeven (met bewijs) en aangeven dat je dus niet betaald voor genoemde kosten en een nieuwe/gerepareerde kookplaat verwacht zsm. Daar begint het mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 15:47
In Stap 6 op pagina 11 lijkt daar wel iets over te staan:
https://www.ikea.is/stati.../562/AA-2359562-1_pub.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Janpietertje89 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:25:
Ik heb 4 maanden geleden mijn kapotte inductiekookplaat (barst in glasplaat door deksel) vervangen met een basismodel (Vilsta) van de IKEA. De kookplaat heeft 4 maanden prima gefunctioneerd maar vorige week stopte hij er ineens mee tijdens het koken. Vandaag is een monteur van een onderleverancier van Ikea langsgeweest en geeft aan dat dit niet onder de garantie valt omdat mijn keukenkastje te weinig ventilatie heeft en de plaat daarom zijn warmte niet goed kwijt kon.
Als je 'm zonder fatsoenlijke ventilatie (zoals voorgeschreven) hebt geïnstalleerd dan hebben ze natuurlijk groot gelijk. Afhankelijk van hoe het ding is opgebouwd zijn er ventilatievoorschriften, sommige versies hebben ook fans die ruimte/luchtaanvoer nodig hebben.

Maar je hebt jezelf ook aardig in de nesten gewerkt. Je had het ding gewoon even los moeten klikken en ermee binden klantenservice langsgaan, had je zo een nieuwe gekregen (of je geld terug).

Je hebt 'm toch ook niet door hen laten installeren dus waarom dan nu ineens wel een monteur laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 21:15
@Janpietertje89
Vaak is Ikea redelijk duidelijk, maar in deze staat er wel heel summier iets over ventilatie. Dus ik zou nu direct contact opnemen met de klantenservice van de Ikea. Want als het zo belangrijk is, zou het veel duidelijker in de handleiding moeten staan. Het duidelijkste plaatje is in combinatie met een oven en dan snap ik het beter. EDIT: En anders, uitbouwen en lang de Ikea gaan. Mogelijk gaat het dan soepeler.

Maar nu heb je direct ervaren waarom je inbouwapparatuur niet van de Ikea moet kopen. Is over het algemeen niet geweldig qua kwaliteit. Volgens mij komt veel bij whirlpool vandaan.

[ Voor 7% gewijzigd door chrisborst op 02-06-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:24
Ik vind dit wel heel summier uitgelegd en er is veel ruimte voor interpretatie. Het wordt hier denk ik meer als excuus aangevoerd.

Ik heb een Siemens inductieplaat en daar staat het overduidelijk in:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/143890/files/384717628/650x750x2/siemens-ex275fxb1e-inductiekookplaat-90-cm.jpg

Er zit ook een fan aan de onderkant. Om zeker te zijn heb ik geïnformeerd bij iemand met dezelfde plaat om te zorgen dat ik met de koeling goed zat.

Enfin, ongeacht of gebrek aan koeling de oorzaak is... Ik vind dat de behoeftes voor koeling erg onduidelijk danwel niet zijn gespecificeerd in de handleiding. Je hebt wat mij betreft recht tot klagen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Juist, ik dacht eerst te begrijpen dat er een open sloof van 18-28mm moest zijn, maar als ik zoek op nyttig vind ik vooral dichte afdekplaten.

Dus blijkbaar is gewoon een ruimte eronder al genoeg? Die verder niet in verbinding is met een andere ruimte zeg maar.

En vergeet niet je pet en kistje mee te nemen voor stap 5 :P
asing schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:29:
Ik vind dit wel heel summier uitgelegd en er is veel ruimte voor interpretatie. Het wordt hier denk ik meer als excuus aangevoerd.

Ik heb een Siemens inductieplaat en daar staat het overduidelijk in:

[Afbeelding]

Er zit ook een fan aan de onderkant. Om zeker te zijn heb ik geïnformeerd bij iemand met dezelfde plaat om te zorgen dat ik met de koeling goed zat.

Enfin, ongeacht of gebrek aan koeling de oorzaak is... Ik vind dat de behoeftes voor koeling erg onduidelijk danwel niet zijn gespecificeerd in de handleiding. Je hebt wat mij betreft recht tot klagen.
Je zou idd verwachten dat je aan de achterkant ook wat ruimte nodig hebt om enige circulatie te verkrijgen. Net als bij een koelkast, al is dat wel een wat ander principe.
Pagina: 1