Ik heb een Atlon 1,2 GHz (niet overgeklokt) en die wordt 66graden, nou vroeg ik mij af of dit normaal is, het lijkt mij redelijk hoog... Tevens vroeg ik mij af wat de maximale temp is zonder dat er schade ontstaat aan CPU of MoBo...
Veel te hoog (helemaal als het een idle temp is)
wat voor koeler heb je erop?
wat voor koeler heb je erop?
Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400
CoolMaster (exacte type weet ik niet precies, maar hij zou geschikt moeten zijn voor CPU's tot 1,5GHz
Hmz, da's vrij hoog jah... Hoe is je airflow?
Die dingen kunnen trouwes wel heel warm worden hoor, dus maak je daar maar niet zo druk om
Die dingen kunnen trouwes wel heel warm worden hoor, dus maak je daar maar niet zo druk om
Ik heb een AOpen HQ08 tower kast met voorin een extra case-ven gebouwd die naar binnen blaast... Boven in zit uiteraard de voeding die weer naar buiten blaast, de CPU zit op een ASUS A7V133 MoBo, dus CPU zit vlak onder de voeding, tot slot zitten de HD's boven de voeding, dus die kunnen volgens mij de temp van mijn CPU niet dramatisch verhogen...
Hmmmm, da's toch wel vrij hoog dan... Ik heb bijna zelfde situatie. Ik heb alleen nog twee 80x80 mm outtake fan's bovenachter in m'n case en heb dan een 1400 Mhz AMD.
Ik had eerst die twee outtake fans niet en toen werd hij zo'n 55 graden stressed.
Ik zou eens kijken of je cooler goed vastzit.
Heb je trouwes koelpasta eronder zitten?
Ik had eerst die twee outtake fans niet en toen werd hij zo'n 55 graden stressed.
Ik zou eens kijken of je cooler goed vastzit.
Heb je trouwes koelpasta eronder zitten?
Verwijderd
Volgens de site van AMD is de max temp van een AMD Athlon TB zo rond de 80-90 C (pin me niet vast op de exacte temp). ECHTER, DE TEMP van de CPU wordt bepaald door een sensor die eigenlijk de TEMP van de socket meet (i.t.t. INTEL waarbij er een sensor ergens in de CPU zelf zit). Je kan er bij het bepalen van de temp van je CPU dus zo 20 graden naast zitten. Hou dus een ruime marge aan. En ja, 66 C is best wel hoog voor een proc. Ik heb een 1133 Mhz TB OCed naar (uit mijn hoofd, ik zit nu op mijn werk) 1275 (8,5*14x) en de temp stressed is max 48 C.
Geen idee, Mobo werd geleverd met CPU en cooler geplaatst...
Waar heb je eigenlijk die outtake ven's gekocht, ik heb mijn intake-ven gewoon gesloopt uit een oude PSU. Wie iemand ergens in Den Haag of omgeving sowieso een goeie winkel waarin dit soort spul te koop is...
Waar heb je eigenlijk die outtake ven's gekocht, ik heb mijn intake-ven gewoon gesloopt uit een oude PSU. Wie iemand ergens in Den Haag of omgeving sowieso een goeie winkel waarin dit soort spul te koop is...
Verwijderd
heb precies dezelfde situatie. heb alleen wat extra koeling ingebouwd. mijn stressed temp is rond de 52. dus 66 is wel aardig hoog jah
Ik heb er al meer van gelezen zo hier en daar dat de air-flow van die a-open niet geweldig is.
Ik ben laatst ook aan het klooien geweest met de air-flow in me kast (andere bigtower) en dat scheelde 5 graden voor me CPU!!
Ik heb bovende voeding een out-take zitten en daar heb ik dat rare gaas voor weggesloopt en een fingerguard opgezet. Gelijk de hele air-flow een heel stuk verbetert.
Ik ben laatst ook aan het klooien geweest met de air-flow in me kast (andere bigtower) en dat scheelde 5 graden voor me CPU!!
Ik heb bovende voeding een out-take zitten en daar heb ik dat rare gaas voor weggesloopt en een fingerguard opgezet. Gelijk de hele air-flow een heel stuk verbetert.
Outtake fans komen van Informatique (www.informatique.nl) Kan je gewoon via internet bestellen en ze rekenen maar 9,50 rembourskosten. Volgende dag heb je spul al binnen.Op maandag 17 september 2001 11:30 schreef fkuipe het volgende:
Geen idee, Mobo werd geleverd met CPU en cooler geplaatst...
(dit is btw geen reclame, maar ik probeer iemand te helpen)
tnx...
Ik geloof dat ik een heel end kom, eerst maar eens proberen die outtake vens te plaatsen boven in de kast, kijken of dat helpt, vervolgens overwegen om een andere CPU-koeler te plaatsen (ik las ergens dat die Orbs erg goed zijn...)

Ennuh mocht dit allemaal niet helpen, dan toch maar eens overwegen een blow-hole te bouwen, of uhm waterkoeling (lijkt me een beetje onzin als je niet OCed...) of uhm... m'n oude koelkast maar eens slopen ofzo...
/
Ik geloof dat ik een heel end kom, eerst maar eens proberen die outtake vens te plaatsen boven in de kast, kijken of dat helpt, vervolgens overwegen om een andere CPU-koeler te plaatsen (ik las ergens dat die Orbs erg goed zijn...)
Ennuh mocht dit allemaal niet helpen, dan toch maar eens overwegen een blow-hole te bouwen, of uhm waterkoeling (lijkt me een beetje onzin als je niet OCed...) of uhm... m'n oude koelkast maar eens slopen ofzo...
/
ik heb ook een aopen kast,,, een asus av7 mobo en een sinds kort een amd athlon 1200@ 1400+ op 1,85v
eerst had ik alleen onderin mijn kast een intake fan en toen werd het allemaal veel te warm,,, in de zomer werd mijn mobo zelfs 40C ik heb toen aan de achterkant een groot gat gemaakt in mijn kast en daar een casefan gemaakt om de lucht uit mijn kast te zuigen....
Nu met een alpha pal 6035 power cooler en artich zilver wordt mijn mobo maar 24 C stressed en mijn CPU ongeveer 52 graden stressed,,,, idle is het 26c en 46c
eerst had ik alleen onderin mijn kast een intake fan en toen werd het allemaal veel te warm,,, in de zomer werd mijn mobo zelfs 40C ik heb toen aan de achterkant een groot gat gemaakt in mijn kast en daar een casefan gemaakt om de lucht uit mijn kast te zuigen....
Nu met een alpha pal 6035 power cooler en artich zilver wordt mijn mobo maar 24 C stressed en mijn CPU ongeveer 52 graden stressed,,,, idle is het 26c en 46c
Dell XPS 17 Intel i7 2630 Nvidia GT555 3Gb Hd1: OCZ Vertex 2 SSD 60 GB Hd2: 500Gb
Verwijderd
Is geen probleem. Die ASUS-temp sensor is een beetje geschift. Ik ken Duron die onovergeklokt (en voltage verlaagd) met goede koeler over de 70 graden werd.
In een ander mobo (abit) met dezelfde koeler werd 'ie hoogstens 40.
In een ander mobo (abit) met dezelfde koeler werd 'ie hoogstens 40.
Vraagje.
Jullie hebben het steeds over idle en stressed. Ikzelf moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit heb gekeken naar de temp van mijn CPU omdat ik bij *...* niet weet waar/hoe ik dat moet doen. Ik hoorde van een maat van me in de BIOS. Klopt dit?
En als het in de bios staat, hoe weet je dan wanneer hij idle is en wanneer stressed
Of zet hij het gemiddelde neer of hoe gaat dit???
Jullie hebben het steeds over idle en stressed. Ikzelf moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit heb gekeken naar de temp van mijn CPU omdat ik bij *...* niet weet waar/hoe ik dat moet doen. Ik hoorde van een maat van me in de BIOS. Klopt dit?
En als het in de bios staat, hoe weet je dan wanneer hij idle is en wanneer stressed
Bij mijn ASUS MoBo-tje zit een programma (voor onder Windows) genaamd Probe en daarmee kan ik de temp van m'n processor zien, de temp van het Mobo, de snelheid van de verschillende ven's en gebruik van m'n geheugen enzo...
Een stress-test kun je het beste uitvoeren door bijvoorbeeld Q3 of Unreal een halfuurtje te laten lopen, wil je je processor dan echt belasten moet je software-rendering gebruiken en alle hardware-acceleration uitzetten.
Een idle-test kun je het beste doen als je pc helemaal afgekoeld is (na een nachtje uit ofzo)... ze hem aan en als je OS geladen is laat je hem bijvoorbeeld een halfuurtje gewoon staan (welzorgen dat ie niet gaat powersaven of hibernate natuurlijk, dus ffies een klapje tegen de muis zo nu en dan)...
Uiteraard kun je tijdens een stress test niet kijken in het BIOS, maar na een half uurtje kun je metteen kijken natuurlijk, een processor en MoBo koelen niet zo heel snel af dat ie binnen een minuut ofzo van 75 graden (worst-case) terug is naar bijvoorbeeld 48 graden...
Een stress-test kun je het beste uitvoeren door bijvoorbeeld Q3 of Unreal een halfuurtje te laten lopen, wil je je processor dan echt belasten moet je software-rendering gebruiken en alle hardware-acceleration uitzetten.
Een idle-test kun je het beste doen als je pc helemaal afgekoeld is (na een nachtje uit ofzo)... ze hem aan en als je OS geladen is laat je hem bijvoorbeeld een halfuurtje gewoon staan (welzorgen dat ie niet gaat powersaven of hibernate natuurlijk, dus ffies een klapje tegen de muis zo nu en dan)...
Uiteraard kun je tijdens een stress test niet kijken in het BIOS, maar na een half uurtje kun je metteen kijken natuurlijk, een processor en MoBo koelen niet zo heel snel af dat ie binnen een minuut ofzo van 75 graden (worst-case) terug is naar bijvoorbeeld 48 graden...
idle wil zeggen dat ie gewoon zegmaar in windows staat en verder niks doet. stressed is dat hij heftig bezig is, met bv dvd rippen of iets dergelijks. Dan gaat de temp flink omhoog. En je kunt het in de bios zien ja, maar ook met bv Motherboard monitor zien. In de bios zul je nooit de stressed temp zien, aangezien die daar erg weinig doet. www.tucows.nl staat mbm vast wel tussen, anders de meuktracker op t.net
Verwijderd
Casefans zijn heel belangrijk heb ik gemerkt, maar je cpufan maakt nog 10* zoveel uit
Ik heb ook een Thunderbird 1200Mhz... Ik heb 3 coolers gehad..
Cooler 1: Coolermaster (sorry type vergeten) 71C
weggedonderd dus
Cooler 2: Chrome orb (titan) 69C
weggedonderd dus
Cooler 3: Kanie Hedghehog met silence fan 53C
Prima, er zat aanvankelijk een 6000RPM fan op, heb ik verwisseld met een stille 3000rpm fan. Wordt minder koel dus... De kanie Hedgehog staat in tweakers.net pricewatch, bij BREET computers. Deze zaak krijg een mega-waardering... Vraag naar die Hedgehog met silence fan... Je begrijpt dat als ik de oorspronkelijke fan erop had gezet dat ie onder de 53C werd he? De hedgehog is trouwens een groot koperen koelblok...
Ik heb ook een Thunderbird 1200Mhz... Ik heb 3 coolers gehad..
Cooler 1: Coolermaster (sorry type vergeten) 71C
weggedonderd dus
Cooler 2: Chrome orb (titan) 69C
weggedonderd dus
Cooler 3: Kanie Hedghehog met silence fan 53C
Prima, er zat aanvankelijk een 6000RPM fan op, heb ik verwisseld met een stille 3000rpm fan. Wordt minder koel dus... De kanie Hedgehog staat in tweakers.net pricewatch, bij BREET computers. Deze zaak krijg een mega-waardering... Vraag naar die Hedgehog met silence fan... Je begrijpt dat als ik de oorspronkelijke fan erop had gezet dat ie onder de 53C werd he? De hedgehog is trouwens een groot koperen koelblok...
Helaas heb ik zelf geen asus maar een AOpen AX6BC in mijn kastje liggen. Heeft AOpen ook van die programma's??
edit:
ik zal eens op zoek gaan naar Motherboard monitor. Thnx
ik zal eens op zoek gaan naar Motherboard monitor. Thnx
Verwijderd
Moet je even voelen of je heatsink ook zo warm wordt. Als dit niet het geval is dan zit je heatsink schuin of niet strak genoeg.
Er moet ook niet te veel koelpasta tussen zitten.
Er moet ook niet te veel koelpasta tussen zitten.
Weet niet, bij mijn asus-mobo zat een cd-tje met die zooi, neem aan dat aopen ook wel een cd-tje met drivers enzo meegeeft, kijk eens goed op die cd... En anders eens goed op de website van aopen kijken... of bij tucows, daar schijnen metertjes te staan die op meerdere mobo's werken, dus misschien ook wel op een aopen bordje...
Ik heb zo'n pc van een PC-PRIVé projectOp maandag 17 september 2001 13:40 schreef fkuipe het volgende:
Weet niet, bij mijn asus-mobo zat een cd-tje met die zooi, neem aan dat aopen ook wel een cd-tje met drivers enzo meegeeft, kijk eens goed op die cd... En anders eens goed op de website van aopen kijken... of bij tucows, daar schijnen metertjes te staan die op meerdere mobo's werken, dus misschien ook wel op een aopen bordje...
Die leveren die cd's en dozen niet mee
Maar ik kijk ff op tucows! -> [edit] Kan niets vinden hoor![/edit]
Hmm..eraf halen...opnieuw koelprut erop gooien (je begrijpt wel hoe ik het bedoel, he?) Nog eens testen....Op maandag 17 september 2001 11:14 schreef fkuipe het volgende:
CoolMaster (exacte type weet ik niet precies, maar hij zou geschikt moeten zijn voor CPU's tot 1,5GHz
Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400
Mijn is Idle 63 graden ook met een Coolermaster die geschikt is voor proc tot 1,5GHz. ff type kijken: Coolermaster EP5-6I11. Vond dat ook al aan de hoge kant...
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Ok, nou heb ik een proggie van AOpen gedownload, maar ik snap het niet goed... 

Waar zie ik dan nu de temp wat hij op dit moment is?
Ik kan alleen de max instellen, of zie ik dat fout?
Dat van 24 graden geloof ik natuurlijk niet

Dat van 24 graden geloof ik natuurlijk niet
Verwijderd
dat is het teken voor dragon orb 3 ...........kom voor de redding nu!!
dragon orb 3 rulezz
Op dinsdag 18 september 2001 18:29 schreef psiduster__ het volgende:
dat is het teken voor dragon orb 3 ...........kom voor de redding nu!!
dragon orb 3 rulezz
Verwijderd
Hiero 55C stressed met standaard coolpasta en Cooler Master EP5-6I11. Overigens wel 2 casefans, maar voor mij is het wel goed zo 
Die verhalen over levensduur van je CPU is gelul
net of ik over 3 jaar nog steeds dezelfde CPU heb
Die verhalen over levensduur van je CPU is gelul
Verwijderd
ff kijken of ie scheef zit, gebeurt vaker met coolermasters, heb ik ok gehad en vaak gezien
Ik heb ook die a7v en precies zelfde cooler en zelfde kast 
alleen een 1400mhz en die is idle 59 kast dicht
en 49 kast open
alleen een 1400mhz en die is idle 59 kast dicht
en 49 kast open
Hmm, 24graden is dus niet slecht lijkt me....Op dinsdag 18 september 2001 17:57 schreef Neejoh het volgende:
Ok, nou heb ik een proggie van AOpen gedownload, maar ik snap het niet goed...
[afbeelding]
Dat van 24 graden geloof ik natuurlijk niet![]()
Nee zeker niet.Op donderdag 20 september 2001 18:57 schreef Neejoh het volgende:
[..]
Hmm, 24graden is dus niet slecht lijkt me....
ok, komtie
idle: 24graden
stressed: 33graden!!!
Lekkah!!! Geen idee wat voor een koeler, maar doetut goed
Verwijderd
Mijn 1200 moet naar de 1500 kunnen wie helpt?
Mijn cpu wordt 67 graden, ik heb een amd 1200@1400 op 1,825 V. Mijn maximum heb ik gezet op 70, en daar blijft ie net onder, die 67 is dus uiteraard stressed. Zodra ik meer dan 1400 MHz probeer vliegt ie over de zeventig en moet ik mijn computer rebooten. Kan iemand mij een leuk idee voor mijn koeling geven? Niet te origineel graag, maar realistische uitvoerbare, koelingen. Ik dacht zelf aan peltier koeling, maar ik weet er verrekte weinig vanaf. Toevallig heb ik wel de materialen in huis;)
Mijn cpu wordt 67 graden, ik heb een amd 1200@1400 op 1,825 V. Mijn maximum heb ik gezet op 70, en daar blijft ie net onder, die 67 is dus uiteraard stressed. Zodra ik meer dan 1400 MHz probeer vliegt ie over de zeventig en moet ik mijn computer rebooten. Kan iemand mij een leuk idee voor mijn koeling geven? Niet te origineel graag, maar realistische uitvoerbare, koelingen. Ik dacht zelf aan peltier koeling, maar ik weet er verrekte weinig vanaf. Toevallig heb ik wel de materialen in huis;)
Een proc op 24 graden..? Is dat niet een beetje weinig..? Misschien zit je temp. sensor niet dicht genoeg bij je proc..?Op zaterdag 22 september 2001 00:33 schreef Neejoh het volgende:
ok, komtie
Hmm, ik begon ook te twijfelen, en heb een gekeken. Maar ik kan die hele sensor niet vinden op de CPU? Hoe ziet dat ding eruit?Op maandag 24 september 2001 16:13 schreef Mr.Redboost het volgende:
[..]
Een proc op 24 graden..? Is dat niet een beetje weinig..? Misschien zit je temp. sensor niet dicht genoeg bij je proc..?
Ligt er aan, in die pinolima ofzo, daar zit ie in de proc, dus die moet 't goed doen, maar bij mijn 1,33 Tb, daar zit ie onder, en wil je een relatief goede temp.meting hebben, dan moet ie 't liefst tegen de onderkant van je proc aanzitten. Zit ie er wat vanaf, dan zal ie minder aangeven als dattie is, maar zolang ie stabiel draait zal ie niet te warm zijn..
Pagina: 1