Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytheon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:11
Beste Tweakers, ik ga binnenkort de badkamer verbouwen en zit met een laatste dilemma; de verwarming.

We willen graag watergedragen vloerverwarming, maar we verwarmen met hybride warmtepomp op lage temperatuur (meestal onder de 35 graden), en in combinatie met het kleine oppervlak (5m2, 4m2 ruimte voor vloerverwarming) zijn we bang dat de badkamer daar niet voldoende mee verwarmd wordt, maar dat kan ik zelf niet heel goed inschatten.

De verwarming dient voornamelijk om de ergste kou van de badkamer te halen, het hoeft geen 22+ te zijn, en om (in combinatie met goede ventilatie) vochtproblemen te voorkomen.
  1. Is de vloerverwarming voldoende om dat doel te behalen?
  2. Heeft vloerverwarming uberhaupt nut met zulke lage temperatuur en klein oppervlak?
  3. Wat zou het alternatief zijn?
  • Elektrische vloerverwarming? > slurpt energie
  • Warmwater radiator (erbij) > niet heel effectief met LTV, misschien samen met de vloerverwarming wel genoeg?
  • Elektrische radiator (erbij) > lijkt me de beste oplossing?
Ik hoor graag wat jullie hier van denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-06 17:12

Cr3ator

1 bar is geen bar

1. Ish, dat ligt aan de isolatie / schil en de temperatuur van de omliggende ruimtes.
2. Voor het comfort is het fantastisch.
3. Elektrische vloerverwarming is inderdaad geen goed idee. Een infraroodpaneel of -spiegel en/of een 'design'/handdoekradiator zouden een aanvulling kunnen zijn op de vloerverwarming.

Ik zou zelf gaan voor de combi handdoek- en vloerverwarming. Mocht dat niet genoeg comfort geven kan een IR-paneel altijd nog...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 21:54

Dentheman

Zie signature

Ik heb in mijn badkamer precies dezelfde situatie in m2's als jij. Bij mij voldoet dat prima (1 buitenmuur ongeisoleerde spouwmuur van 2x2m, de rest van de wanden zijn inpandig). Het is nooit heel warm in de badkamer, maar wel comfortabel.

Zie ondertitel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sytheon
Dank voor de antwoorden. Denk dat ik dan vloerverwarming ga leggen met een stopcontact dichtbij voor als er toch nog een radiator bij moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Op de echt koude dagen kun je ook zo'n 400ish Watt stopcontactkacheltje inprikken voor als t even echt prettig warm moet zijn. Succes met de verbouwing!

PS: Die vloerverwarming behoeft dus geen mengverdeler en/of pomp. Gewoon rechtstreeks aansluiten met een flowregelaar en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:47
bij ons een identieke situatie, Maar niet zoals jij er vooraf aan gedacht ;-)
Ik heb het hier opgelost met een infrarood paneel tegen een wand. verbruik valt goed mee (+-600watt opstart en dan een 250-300watt )
en comfort is echt goed in combinatie met de vloer verwarming.
door het kleine oppervlak voel je overal wel de straling van het paneel.
Ze hebben ze ook met verlichting in om tegen het plafond te bevestigen, dat had mijn 2de optie geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:15
Hier exact zelfde issue. Als je in één wand vloerverwarming zou leggen en dus een paar m2 extra meepakt haal je mogelijk wel de 20 graden op een koude dag. Heb hier geen ervaring mee overigens.

Wat ik hier merk bij lage temperaturen, maar lekker veel zon, dat de badkamer op Noord ligt niet warmer wordt dan 16 graden. De woonkamer aan de zuidzijde met veel glas is dan 21 graden. Zoneregeling werkt niet, want zonder benedenverdieping kan de warmtepomp het minimale vermogen niet kwijt op enkel de badkamer en de slaapkamer op Noord.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik heb een badkamer van ongveer 5.5m2 en ik heb twee installateurs gehad die rondom de afvoeren in eerste instantie geen vloerverwarming wilde aanleggen. Uiteindelijk gezegd dat ik het toch wilde daar ben ik achteraf blij mee. Geen last van stank of iets (waren bang dat de afvoer zou opdrogen). Qua temperatuur is het wel prima, niet heel warm maar zeker boven de 20 graden en tijdens de winter heb ik met max 32-33 graden water gestookt denk ik.

Het enige wat jammer is, is dat te dicht bij de vloer ligt en dat warmte soms onvoldoende is verspreid. Mocht je de ruimte hebben zou je zelfs op bepaalde punten een dubbele lus kunnen leggen.

Waar ik zelf nog aan zit te denken is om het plafond erboven te isoleren. Wil er een verlaagd plafond en die paar centimeter kan ik dan isoleren, heb juist geen last van vocht maar ik denk met een niet jeukende wol.

[ Voor 14% gewijzigd door Antonl91 op 02-06-2025 22:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:15
Antonl91 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:03:
Ik heb een badkamer van ongveer 5.5m2 en ik heb twee installateurs gehad die rondom de afvoeren in eerste instantie geen vloerverwarming wilde aanleggen. Uiteindelijk gezegd dat ik het toch wilde daar ben ik achteraf blij mee. Geen last van stank of iets (waren bang dat de afvoer zou opdrogen). Qua temperatuur is het wel prima, niet heel warm maar zeker boven de 20 graden en tijdens de winter heb ik met max 32-33 graden water gestookt denk ik.

Het enige wat jammer is, is dat te dicht bij de vloer ligt en dat warmte soms onvoldoende is verspreid. Mocht je de ruimte hebben zou je zelfs op bepaalde punten een dubbele lus kunnen leggen.

Waar ik zelf nog aan zit te denken is om het plafond erboven te isoleren. Wil er een verlaagd plafond en die paar centimeter kan ik dan isoleren, heb juist geen last van vocht maar ik denk met een niet jeukende wol.
Ik heb het vermoeden dat het niet willen leggen van slang nabij afvoer nog gebaseerd is op hoge temperatuur verwarming. Bij ons ligt daar ook geen slang, maar de aanvoertemperatuur is maar 28 graden vanaf de warmtepomp. Daarmee krijg je echt geen stankklachten.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:27
Ik zou het water wel door een handdoek radiator jagen (en daarna de vloer in)... dat het ding 30 graden is scheelt veel met het drogen van je handdoeken...

Er zijn ook verwarmingselementen voor handkoekradiatoren... dan kun je watergedragen verwarmen zolang je WP kan werken... en elektrisch indien niet

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 03-06-2025 07:39 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:39:
Ik zou het water wel door een handdoek radiator jagen (en daarna de vloer in)... dat het ding 30 graden is scheelt veel met het drogen van je handdoeken...
ik heb deze situatie.

water door de radiator en gaat met een tempratuur beperking terug via de vloerverwarming.
Wel gestuurd via een 2de thermostaat en klep zodat de badkamer los van de rest van het huis gestookt kan worden.

Werkt heerlijk, warme vloer, warme handdoeken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytheon
Ronald schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:39:

Er zijn ook verwarmingselementen voor handkoekradiatoren... dan kun je watergedragen verwarmen zolang je WP kan werken... en elektrisch indien niet
Ik had al gevraagd naar een lusje met radiator - TRL ventiel - vloerverwarming, maar de aannemer was daar sterk tegen, durfde hij niet aan, was bang dat het niet goed zou werken met de rest van het verwarmingssysteem thuis.

Die tweede klinkt wel interessant trouwens, eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Sytheon schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:59:
[...]

Ik had al gevraagd naar een lusje met radiator - TRL ventiel - vloerverwarming, maar de aannemer was daar sterk tegen, durfde hij niet aan, was bang dat het niet goed zou werken met de rest van het verwarmingssysteem thuis.

dit is de 2de keer dat ik het zo heb. de eerste keer was het 1 systeem en dat werkte maar suboptimaal.
gescheiden met een 2de klep en een eigen thermostaat werkt helemaal super...

zelfs als de woonkamer op tempratuur is, maar je wilt de badkamer op 24 graden en warme voetjes...
Ik zou het zeker nogmaals doen de volgende keer

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

[...]

[...]
Wat was zijn bezwaar? En hoe zou hij het willen doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytheon
Als ik het goed begrijp met een losse groep/pomp. Maar zou nog een keer met hem voor kunnen gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
[...]

Ik weet niet of je het ook zo bedoelt, maar indien mogelijk zou ik zelf twee lussen leggen, een naar de radiator en een voor de vloer zelf. Je kunt altijd nog de flow verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb in beide badkamers de vloer vol liggen. <10cm h-o-h. Stook ook met een warmtepomp. En eerlijk gezegd; het is vaak net te fris. Zeker als de deur naar de badkamer open staat. Volgende keer ga ik zeker ook de wanden meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online

timpel_800

Amber 65

Hier ook veel te koud ( ook nog een groot raam in de badkamer met triple glas) maar het is niks hoor met aanvoer temp rond de 30 graden vanaf de wp. Dus een elektrische kachel erin (sani wallheat 2000w). Werkt goed. Dus zorg in ieder geval voor een wdc op een strategische plek.

Bij ons eerst door de handdoek radiator en dan door de vloer. Eerlijk gezegd hadden de hoh wel wat kleiner gekund maar denk dat het niet heel veel zou schelen.

[ Voor 22% gewijzigd door timpel_800 op 03-06-2025 20:04 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@timpel_800 30 graden? Dat haal ik vaak nieteens. Stooklijn loopt van 35 graden bij -15 tot 22 graden bij 20 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online

timpel_800

Amber 65

Ja precies hier hetzelfde. Meestal 25-26 aanvoer

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Pagina: 1