Home assistant wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigpapa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-06 02:10
Ben sinds kort bezig met HA.
Mijn huis heeft een netwerk met met 3 wifi signalen.
Te weten :
1 voor de beheerder om alles in de gaten te houden.
2 een wifi voor alle slimme spullen, (zodat deze niet kan storen )
3 Een gastnetwerk die allen maar op het web kan.
Alles in het huis is van Ubiquiti Unifi.
Nu staat mijn home assistant met een LAN kabel aangesloten.
Meeste wat hij vindt is wat Met een kabel is aangesloten.
Wifi apparaten vindt hij niet.
Google is niet mijn beste vriend, want die laat hierover niet zoveel zien.
Waarschijnlijk heb ik een WIFI adapter nodig net als de Zigbee controller.
Maar zeker weten weet ik niet.
Hebben jullie dan ook een goed idee welke?

Alvast dank.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 13:45
Waarschijnlijk heb je VLAN's ingericht; even instellen dat je HA hetzelfde heeft als 1, voor de beheerder om alles in de gaten te houden. Dan heb je toegang tot alles en zou het moeten werken denk ik.

Maar dat is even in de glazen bol kijken, aangezien je geen configuratie van je 3 aparte Wifi SSID's hebt gegeven en welke VLAN's je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Hoe heb je die drie netwerken ingesteld, en hoe staat je router ingesteld? Zijn die drie netwerken ook drie losse apparaten, en zo ja staan die niet gewoon in router modus?

Ik denk overigens dat je met punt 2 je doel voorbij gaat, want het hebben van 3 SSID's zorgt ook alleen maar voor extra ruis..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je hebt dus naar een eigen SSID ook een eigen netwerk (= geïsoleerd VLAN) gemaakt?

Dan moet je via router rules zorgen dat dit netwerk ook met HA mag praten. Of misschien handiger, HA in dat netwerk hangen en router rules maken dat je vanaf je normale netwerk kan benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:18

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Septillion schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:18:
Je hebt dus naar een eigen SSID ook een eigen netwerk (= geïsoleerd VLAN) gemaakt?

Dan moet je via router rules zorgen dat dit netwerk ook met HA mag praten. Of misschien handiger, HA in dat netwerk hangen en router rules maken dat je vanaf je normale netwerk kan benaderen.
mDNS aan zetten, en idd de HA in dat subnet duwen zo heb ik het ook.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigpapa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-06 02:10
Beste allemaal,

Ik ben idd vergeten te zeggen dat ik 3 netwerken heb op een router. Dus heb losse apparaten.
Degene die ik heb is de Ubiquiti Unifi Dream machine pro.
Daar heb ik 3 wifi punten in gehangen. Geen VLan gemaakt.
Ik heb 3 wifi punten aangemaakt omdat de 1ste op 5 Ghz draait en de slimme apparaten op 2,4 Ghz.
Ik zou niet weten waarom ik ruis zou krijgen als ik dit zo ingesteld.
Het mooie is dat alles zo is afgeschermd.

Maar ben nooit te oud om te leren 😉

[ Voor 35% gewijzigd door bigpapa op 03-06-2025 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@bigpapa Dus je hebt je hele netwerk achter de DMP? Dus niet nog half achter een router van je ISP ofzo?

Als je echt alleen 3 SSID's gemaakt hebt (onder Settings => Wifi) dan zou alles gewoon met elkaar kunnen praten. Maar dan heeft 3 SSID's ook niet echt nut* want dan is er dus ook geen afscherming.

Dus heb je niet onder Settings => Networks ook losse netwerken gemaakt?

* Enige is dat je een 2,4 GHz only netwerk kan opzetten voor IOT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

bigpapa schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 02:04:

Ik heb 3 wifi punten aangemaakt omdat de 1ste op 5 Ghz draait en de slimme apparaten op 2,4 Ghz.

Het mooie is dat alles zo is afgeschermd.
Ik denk dat jij nog maar eens wat meer moet gaan googlen, want je hebt technisch gezien niets afgeschermd door alleen maar extra ssid's aan te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:41
Als hij alleen drie SSID's heeft aangemaakt dan zou HA alles gewoon moeten vinden.
Dus moet er meer anders zijn, (bijvoorbeeld meerdere subnets of vlan's of een firewall).
Het feit dat hij het enkel over meerdere wifi punten (of wifi signalen) praat, wekt de suggestie dat hij niet goed weet wat hij aan het doen is.

Scheiding tussen wifi netwerken voor security redenen werkt eigenlijk alleen met een goed geconfigureerde firewall.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ben(V) schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:47:
Als hij alleen drie SSID's heeft aangemaakt dan zou HA alles gewoon moeten vinden.
Dus moet er meer anders zijn, (bijvoorbeeld meerdere subnets of vlan's of een firewall).
Het feit dat hij het enkel over meerdere wifi punten (of wifi signalen) praat wekt de suggestie dat hij niet goed weet wat hij aan het doen is.

Scheiding tussen wifi netwerken voor security redenen werkt eigenlijk alleen met een goed geconfigureerde firewall.
Niet perse, wij weten niet hoe hij HA heeft draaien, als dat in een ander subnet zit en er is geen routering tussen die subnets dan kan dat ook de reden zijn dat hij niets kan bereiken.

Hoe dan ook hebben wij veel te weinig (technische) info om een zinnige conclusie te kunnen trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door CrankyGamerOG op 04-06-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een ander subnet is niet echt een security feature maar een functionele scheiding.

Voor een hacker is een andere subnet echt geen obstakel en hetzelfde geld voor vlan's, want vlan hopping is erg simpel.

Beiden kunnen wel een reden zijn waarom HA nergens bij kan, want het zijn functionele scheidingen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ben(V) schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:56:
Een ander subnet is niet echt een security feature maar een functionele scheiding.

Voor een hacker is een andere subnet echt geen obstakel en hetzelfde geld voor vlan's, want vlan hopping is erg simpel.
Dat heb ik ik ook nooit beweerd, en TS volgens mij ook niet :D
Beiden kunnen wel een reden zijn waarom HA nergens bij kan, want het zijn functionele scheidingen.
TS moet echt gewoon meer info geven, nu is het gewoon gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Mee eens

Pagina: 1