redwing schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:41:
[...]
Als je ie dingen op de goede manier aansluit zou dit niet moeten gebeuren. Dan ga je net door de isolatie en maak je contact op de buitenkant van de draad zelf. Dat veel mensen er een willekeurige vampierconnector doorheen rammen klopt natuurlijk ook, maar het resultaat dat jij nu hebt zou niet moeten gebeuren als iemand netjes en met de goede spullen heeft gewerkt (al zul je altijd enige beschadiging krijgen)
Het is niet alleen beschadigen van de aders door het mes, maar ook verzwakken van de isolatie, die ook tegen mechanische belasting moet beschermen. Je gaat hoe dan ook de draad beschadigen in een omgeving die juist heel gevoelig is voor storingen.
Klopt, je hebt ze voor de bekende ranges die ook voor knijpconnectoren geldt (rood is voor 26-22 AWG / 0.125 - 0.325mm2, wat in dit geval de juiste zou moeten zijn geweest).
Vooropgesteld, ik heb deze niet aangebracht, ik heb zelf nog nooit een situatie gezien waar na weghalen de draad niet zwaar beschadigd was (en de beschadigingen duidelijk niet door het weghalen kwamen maar al aanwezig waren). Maar de enkele keer dat ik ze zelf heb gebruikt, zou ik niet weten hoe je het anders zou kunnen doen, dan de draad in de juiste connector leggen, mes naar beneden drukken met een tang, en klepje dichtvouwen. Dat kan je langzaam of snel doen, maar meer variabelen heb je eigenlijk niet. Dus hoe je het meer zorgvuldig zou kunnen doen, ik weet het niet.
Omdat de isolatie vrijwel volledig wordt doorgesneden, verzwak je ook de bescherming tegen mechanische belasting. Er zit géén trekontlasting in die dingen, dus iedere trilling, iedere krachtsuitoefening wordt bij het mes direct doorgegeven aan het koper. Dus zelfs een perfect aangeknepen connector creëert een verzwakking die zal leiden tot het breken van individuele draden. En aangezien een auto (of motor in dit geval) één van de meest omgevingen voor elektronica is (continu blootgesteld aan trillingen, grote fluctuaties in temperatuur, vocht), wil je gewoon geen beschadigingen in de isolatie hebben op plekken waar je geen beschermende maatregelen kun treffen. Een draad in de buitenlucht kan van binnen uit al kapot oxideren als er een speldenprik in de isolatie zit, en dan wil je iets aanbrengen waarmee de hele isolatie wordt doorgesneden>
Zie ook:
En zo zijn er nog vele andere voorbeelden te vinden. Tenzij het echt niet anders kan, zou ik die dingen nooit gebruiken.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier