Wat voor contra-stekker kan hier aan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:51
Betreft de geel/groene stekker. Volgens mij zit er een geschakelde plus in/op, dus ik zou hem wel willen gebruiken om een navigatie-systeem te voorzien van voeding.
(Zit onder het zadel van een Yamaha TDM 900).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zk65CMmgPA0SjQ4BjrX4XbiFWF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GffMn718sWuaBlDXjbY5IRA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eONkcHS7gGJMxm4uQzc1QvmWZ3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxgFfqbP1GpVuLCKW90EfvUF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rQ-QTF-qKD-758Yr5qYthIe9UI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bf0hTOZS2HoSSvlXF877MeXB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lN0htKzAuMyd6aw0OJZ3HGehtvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9PfF99M6XMInpqkEiBsitfC.jpg?f=fotoalbum_large

ChatGPT zegt dat het een Sumitomo connector kan zijn, maar als ik daar op google vind ik niet direct soortgelijke connectors. Iemand een (sluitender) idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Misschien denk ik te makkelijk. Knip de 4 polige connector er af, en koop een nieuwe connector incl contra. Scheelt een hoop zoekwerk ;) Die connector ziet er uit als die achterin een apparaat gestopt dient te worden :P

[ Voor 23% gewijzigd door RaZ op 02-06-2025 11:19 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
RaZ schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:18:
Misschien denk ik te makkelijk. Knip de 4 polige connector er af, en koop een nieuwe connector incl contra. Scheelt een hoop zoekwerk ;) Die connector ziet er uit als die achterin een apparaat gestopt dient te worden :P
Ja, dat is mij te makkelijk. Ik wil de originele bedrading graag origineel houden. #purist
Veel mensen zeggen ook 'pak de 12v van het stadslicht af, daar heb je ook een geschakelde plus'. Maar dan moet ik ook knippen. Gaat niet gebeuren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Eddos schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Ja, dat is mij te makkelijk. Ik wil de originele bedrading graag origineel houden. #purist
Veel mensen zeggen ook 'pak de 12v van het stadslicht af, daar heb je ook een geschakelde plus'. Maar dan moet ik ook knippen. Gaat niet gebeuren :)
Goed punt!! Ik doe dat zelf ook nooit :P Ik ben ook een contra-stekker-fetisjist 8)

Ik heb geen idee welk apparaat die connector zou voeden, maar wellicht dat jij dat wel weet. Als je dan naar de specs gaat zoeken en er staat bij dat je een 4 polige connector van type X nodig hebt, dan heb je connector type X ;) Met die info zou je dan de juiste contra kunnen scoren (mocht er uberhaupt een contra-versie van bestaan :P )

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:11
Ik denk dat je het hier wel zou kunnen vinden: https://www.yamaha-motor....-support/parts-catalogue/

Vermogen invoeren, model en bouwjaar... inclusief technische tekeningen.

Zo te zien zeer gedetailleerde informatie over ieder schroefje en stekkertje... staat het hier niet in, dan vermoed ik sterk dat die aansluiting al niet standaard is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:13

krietjur

Where am I?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
Ja, die had ik zelf ook gevonden (zie TS), maar op jouw plaatje lijkt hij er toch iets meer op.
Misschien maar eens zo'n male bestellen en kijken of dat past zonder er een kabel in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
MicGlou schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:18:
Ik denk dat je het hier wel zou kunnen vinden: https://www.yamaha-motor....-support/parts-catalogue/

Vermogen invoeren, model en bouwjaar... inclusief technische tekeningen.

Zo te zien zeer gedetailleerde informatie over ieder schroefje en stekkertje... staat het hier niet in, dan vermoed ik sterk dat die aansluiting al niet standaard is ;)
Toch vind ik hem hier niet gelijk op terug. Ik zal het nog eens proberen met wat meer aandacht op een later tijdstip :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackwolf40
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:06
Eddos schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Je kunt ook een aftakking maken zonder de kabel door te knippen. Gewoon strippen en een 2e draadje aan vast solderen. Achteraf kun je dat weer zo goed als nieuw maken door het 2e draadje weer te verwijderen en een klein stukje krimpkous.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Dat laatste doe ik ook inderdaad. Maar wordt ook steeds makkelijker met betrekking tot het doorknippen want het is ook niet nieuw meer.
Je kunt ook de pin uit de connector halen en kan ‘t krimpkousje er ook omheen

Volgens mij zoiets:
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €1,51 | 5 Set Rood Sumitomo 2.8Mm Serie 4 Pin 6040-4111 6030-4991 Vrouwelijke Mannelijke Connector Motorfiets Draad connectors
https://a.aliexpress.com/_Ezi4wUi

[ Voor 34% gewijzigd door Riesss op 02-06-2025 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:07
Aftakken van stroomdraad kan ook met een knijpconnector.
De originele draad blijft intact, behalve twee sneetjes in de isolatie. Die zal je dan moeten afplakken als je de connector weer weghaalt.

Er wordt wel beweerd dat die snijconnectors storingsgevoelig zijn, maar daar heb ik nooit last van gehad. En ik heb vroeger heel wat gerommeld aan auto elektra.
Heeft ws. vooral te maken met zorgvuldigheid van aanbrengen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:17

Soggy

vroemmmm

Je doet het helemaal goed: niet gaan knippen of snijden in een goede kabelboom! Je hebt hier de keuze om een mulitstekker te gebruiken op de aansluiting die je zelf al gevonden hebt; zo te zien een hele standaard aansluiting. Kijk even op de site https://www.rdae.nl/multistekkers/ van Rik Donkers, die heeft zo ongeveer alles.

Alternatief is om een 'piggyback' te gebruiken, die heb ik toegepast op mijn motor omdat ik ook niet wil rommelen met de bedrading. Daarmee maak je een keurige aftakking in je zekeringenkast met een eigen afzekering, bijvoorbeeld deze: https://www.amazon.co.uk/...-Automotive/dp/B0B4WKRM2B

Geen gerommel, geen storingen en alles is zo weer terug te brengen naar origineel!

If it works, tweak it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:05

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

JukeboxBill schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:27:
De originele draad blijft intact, behalve twee sneetjes in de isolatie. Die zal je dan moeten afplakken als je de connector weer weghaalt.

Er wordt wel beweerd dat die snijconnectors storingsgevoelig zijn, maar daar heb ik nooit last van gehad. En ik heb vroeger heel wat gerommeld aan auto elektra.
Nee, dat heeft vooral te maken met de flexibiliteit van de isolatie (op motoren is die vaak stug, zeker als die wat ouder worden), de soepelheid van de koper kernen, en de trillingen die op een motor slopend zijn. Plus het feit dat het een allround afmeting is die niet op die specifieke diameter is afgestemd.

Degene die knijpconnectors gebruikt hoeft niet meer op mij te rekenen bij het storing zoeken en het oplossen daarvan.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
Thanks maar dit is hem ook niet volgens mij. Want bij die van mijn afbeelding heeft de female het klemmetje, en op deze heeft de male het klemmetje.
Ik heb inmiddels door dat de connector van de Cyclelok YM600 hier op zou moeten passen, nu alleen nog een part nummer vinden :)
redwing schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:23:
[...]

Je kunt ook een aftakking maken zonder de kabel door te knippen. Gewoon strippen en een 2e draadje aan vast solderen. Achteraf kun je dat weer zo goed als nieuw maken door het 2e draadje weer te verwijderen en een klein stukje krimpkous.
Dat is ook een variant, maar 'gewoon' een contra stekker leek mij eenvoudiger.
Riesss schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:12:
Dat laatste doe ik ook inderdaad. Maar wordt ook steeds makkelijker met betrekking tot het doorknippen want het is ook niet nieuw meer.
Je kunt ook de pin uit de connector halen en kan ‘t krimpkousje er ook omheen

Volgens mij zoiets:
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €1,51 | 5 Set Rood Sumitomo 2.8Mm Serie 4 Pin 6040-4111 6030-4991 Vrouwelijke Mannelijke Connector Motorfiets Draad connectors
https://a.aliexpress.com/_Ezi4wUi
Deze heeft hetzelfde 'mankement' als de eerste die ik quote. Bijna, maar net niet helemaal.

[ Voor 51% gewijzigd door Eddos op 02-06-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Eddos schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:00:
[...]
Dat is ook een variant, maar 'gewoon' een contra stekker leek mij eenvoudiger.

[...]

Deze heeft hetzelfde 'mankement' als de eerste die ik quote. Bijna, maar net niet helemaal.
Mijn ervaring is dat je dat laatste nog veel gaat tegenkomen. Vandaar dat mijn variant in de praktijk meestal toch eenvoudiger is ;) Aan de andere kant is het wel leuk om de contra te zoeken en uiteindelijk toch te vinden :D

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
redwing schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:04:
[...]

Mijn ervaring is dat je dat laatste nog veel gaat tegenkomen. Vandaar dat mijn variant in de praktijk meestal toch eenvoudiger is ;) Aan de andere kant is het wel leuk om de contra te zoeken en uiteindelijk toch te vinden :D
Dat is het ook zeker (allebei de punten die je aandraagt) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-06 19:33
foto functie aliexpress geeft een hele rits aan stekkers. Deze komt m.i. aardig in de buurt: https://nl.aliexpress.com...rom%3Apc_web_image_search

edit: dit is het deel wat je al hebt, maar je begrijpt de actie denk ik. Succes ;)

[ Voor 7% gewijzigd door antont3 op 09-06-2025 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

JukeboxBill schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:27:

Die dingen worden ook wel vampierconnectors genoemd en zijn wel degelijk slecht voor je bedrading. Wat je namelijk niet ziet, maar wel gebeurt, is dat de koperen geleiders beschadigd raken en er daardoor minder geleiders overblijven en dus de draad verzwakt en maximale stroom die de draad nog aan kan, daalt.

Zie het resultaat bij een draad voor mijn auto (niet door mij aangebracht, maar kwam zo uit een sloop):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9793HGKxnfZNCTXSMhjLs5Hc3p0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXdDXFU4V3wLSG4cTVziQqw5.jpg?f=fotoalbum_large

Deze draad hing echt nog aan de laatste aders.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
deepbass909 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:12:
[...]

Die dingen worden ook wel vampierconnectors genoemd en zijn wel degelijk slecht voor je bedrading. Wat je namelijk niet ziet, maar wel gebeurt, is dat de koperen geleiders beschadigd raken en er daardoor minder geleiders overblijven en dus de draad verzwakt en maximale stroom die de draad nog aan kan, daalt.

Zie het resultaat bij een draad voor mijn auto (niet door mij aangebracht, maar kwam zo uit een sloop):
[Afbeelding]

Als je ie dingen op de goede manier aansluit zou dit niet moeten gebeuren. Dan ga je net door de isolatie en maak je contact op de buitenkant van de draad zelf. Dat veel mensen er een willekeurige vampierconnector doorheen rammen klopt natuurlijk ook, maar het resultaat dat jij nu hebt zou niet moeten gebeuren als iemand netjes en met de goede spullen heeft gewerkt (al zul je altijd enige beschadiging krijgen)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:07
deepbass909 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:12:
[...]

[Afbeelding]

Zoals ik al zei, zorgvuldig aanbrengen. Dat is in jouw voorbeeld niet gedaan.
En ik meen mij te herinneren dat ze er ook in verschillende aderdikte verkrijgbaar waren.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

redwing schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:41:
[...]

Als je ie dingen op de goede manier aansluit zou dit niet moeten gebeuren. Dan ga je net door de isolatie en maak je contact op de buitenkant van de draad zelf. Dat veel mensen er een willekeurige vampierconnector doorheen rammen klopt natuurlijk ook, maar het resultaat dat jij nu hebt zou niet moeten gebeuren als iemand netjes en met de goede spullen heeft gewerkt (al zul je altijd enige beschadiging krijgen)
Het is niet alleen beschadigen van de aders door het mes, maar ook verzwakken van de isolatie, die ook tegen mechanische belasting moet beschermen. Je gaat hoe dan ook de draad beschadigen in een omgeving die juist heel gevoelig is voor storingen.
JukeboxBill schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:46:
[...]

Zoals ik al zei, zorgvuldig aanbrengen. Dat is in jouw voorbeeld niet gedaan.
En ik meen mij te herinneren dat ze er ook in verschillende aderdikte verkrijgbaar waren.
Klopt, je hebt ze voor de bekende ranges die ook voor knijpconnectoren geldt (rood is voor 26-22 AWG / 0.125 - 0.325mm2, wat in dit geval de juiste zou moeten zijn geweest).

Vooropgesteld, ik heb deze niet aangebracht, ik heb zelf nog nooit een situatie gezien waar na weghalen de draad niet zwaar beschadigd was (en de beschadigingen duidelijk niet door het weghalen kwamen maar al aanwezig waren). Maar de enkele keer dat ik ze zelf heb gebruikt, zou ik niet weten hoe je het anders zou kunnen doen, dan de draad in de juiste connector leggen, mes naar beneden drukken met een tang, en klepje dichtvouwen. Dat kan je langzaam of snel doen, maar meer variabelen heb je eigenlijk niet. Dus hoe je het meer zorgvuldig zou kunnen doen, ik weet het niet.

Omdat de isolatie vrijwel volledig wordt doorgesneden, verzwak je ook de bescherming tegen mechanische belasting. Er zit géén trekontlasting in die dingen, dus iedere trilling, iedere krachtsuitoefening wordt bij het mes direct doorgegeven aan het koper. Dus zelfs een perfect aangeknepen connector creëert een verzwakking die zal leiden tot het breken van individuele draden. En aangezien een auto (of motor in dit geval) één van de meest omgevingen voor elektronica is (continu blootgesteld aan trillingen, grote fluctuaties in temperatuur, vocht), wil je gewoon geen beschadigingen in de isolatie hebben op plekken waar je geen beschermende maatregelen kun treffen. Een draad in de buitenlucht kan van binnen uit al kapot oxideren als er een speldenprik in de isolatie zit, en dan wil je iets aanbrengen waarmee de hele isolatie wordt doorgesneden> |:(

Zie ook:

En zo zijn er nog vele andere voorbeelden te vinden. Tenzij het echt niet anders kan, zou ik die dingen nooit gebruiken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1