Netwerk perikelen: geen DHCP na stroomonderbreking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 22:09
Hallo,

Ik ben weer eens in gevecht met mijn netwerk.
Samengevat: na een stroomonderbreking krijgen de meeste apparaten geen IP-adres meer, want er wordt geen DHCP server gevonden.

Lang verhaal:
Gisteren moest wegens een klusje aan de elektra de stroom er deels vanaf, in dit geval ook van mijn serverkast met switches etc. Is in het verleden wel eens vaker gebeurt, maar na de herstart draaide dan alles zoals het hoorde. Deze keer niet en ik kom er maar niet uit waar het probleem zit. Qua instellingen / configuratie is er dus niets door mij verandert, enkel de stroom is er vanaf geweest.

Schets van mijn netwerk:
code:
1
2
3
Router === 10G switch === 1G switch
                           ||   ||
                       2x access point

Dus de router zit bekabeld aan de 10G switch, deze heeft weer een bekabelde verbinding naar de 1G switch. Aan de 1G switch zitten ook nog 2 access points. Alles Draytek overigens mocht dat relevant zijn.

De router heeft 3 VLANs en de DHCP server.
VLAN 0 = 192.168.1.x (management, alleen de router, 2x switch en 2x access point)
VLAN 20 = 192.168.2.x (trusted devices)
VLAN 30 = 192.168.3.x (IoT apparaten zoals beveiligingscamera's)

Wat ik constateer:
1) alle bekabelde apparaten krijgen geen IP (VLAN 20 en 30), de melding in Windows is dat er geen DHCP server kan worden gevonden.
2) Als ik mijn laptop bekabeld aansluit rechtstreeks op de router, krijg ik wel IP / internet. Echter kan ik dan wel alle apparaten in VLAN 0 benaderen. Ik kan dus gewoon bij de switches en access points komen.
3) Meest gekke: wifi werkt gedeeltelijk... Heb dus een 2,4GHz en een 5GHz netwerk. Zowel in VLAN 20 als in VLAN 30. Mijn eigen telefoon maakt alleen verbinding met het 2,4GHz netwerk (VLAN 20). 5GHz kan geen verbinding mee gemaakt worden. Mijn vrouw haar telefoon doet het andersom: maakt alleen verbinding met het 5GHz netwerk, en niet met het 2,4GHz... :?
Dan heb ik nog een andere telefoon voor de kids die filmpjes kunnen kijken, die zitten op IoT (VLAN 30). En die krijg ook gewoon internet. Die telefoon heeft geen simkaart, werkt dus alleen op wifi, dus weet zeker dat er stiekem geen internet van 4G gepakt wordt.
Mijn laptop krijg dan weer geen wifi verbinding. Maakt wel connectie maar zegt dan dat er geen internet beschikbaar is.
Er is geen touw aan vast te knopen...

Wat heb ik geprobeerd:
Ik heb alle instellingen langsgelopen maar kan niets ontdekken. Misschien is er iets verandert door de stroomuitval dat ik niet weet / zie, maar dat lijkt me zo gek. Ik had nog backups liggen van de configuratie van ca 2 maanden terug. Heb de router terug gezet naar de fabrieksinstellingen en daarna de backup weer ingeladen, maar geeft geen verschil.

Mijn gevoel zegt dat het bij de 10G switch verkeerd gaat (ook al heb ik daar dus niets gewijzigd). Vanuit de router krijg ik wel internet, vanuit de 10G en 1G switches niet. Maar ik kan dus via router wel gewoon in alle switches komen (dus dan werkt de verbinding er naar toe wel?). En waarom heb ik op sommige apparaten wel een wifi verbinding en andere niet?

Zal wel weer iets kleins zijn... maar om gek van te worden.
Iemand nog een idee?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Beste antwoord (via Pazo op 02-06-2025 22:47)

• director4573
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-06 22:18
P1 van de router heeft alleen vlan0 oftewel je management vlan
P4 heeft vlan0 untagged en vlan 20 en 30 tagged. Je 10g switch moet dus op p4 zoals mijn voorganger al opmerkte

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je hebt het over DHCP en VLANs, maar je beschrijft niet hoe je ingeregeld hebt dat die VLANs een DHCP adres kunnen krijgen. Iets met DHCP VLAN relay ofzo?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-06 16:48
Heb je ook gedacht aan packet captures doen op je switches / router / DHCP server en op de clients waar de problemen voorkopen, i.e. tcpdump of wireshark?

Zo van je verhaal is het veel ruis maar eigenlijk bijna geen informatie, en al helemaal geen (compleet genoege) info wat ons hier helpt met mee denken over je specifieke issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Microkid schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:22:
Je hebt het over DHCP en VLANs, maar je beschrijft niet hoe je ingeregeld hebt dat die VLANs een DHCP adres kunnen krijgen. Iets met DHCP VLAN relay ofzo?
Wat zou je willen zien? Moet het even uit mijn hoofd doen, want ik zit op mijn werk :)

In bijvoorbeeld VLAN 20 staat ingesteld dat de IP range van 192.168.2.2 tot 192.168.2.50 gaat. Gateway adres 192.168.2.1. DNS staat op 192.168.2.2, second op 1.1.1.1. Die 192.168.2.2 is mijn Pi-hole. (Ik heb overigens die 192.168.2.2 er ook eens uitgehaald om uit te sluiten dat het aan de Pi-Hole ligt)

VLAN30 dus vergelijkbaar, maar dan met 192.168.3.x range.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
grasmanek94 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:35:
Heb je ook gedacht aan packet captures doen op je switches / router / DHCP server en op de clients waar de problemen voorkopen, i.e. tcpdump of wireshark?

Zo van je verhaal is het veel ruis maar eigenlijk bijna geen informatie, en al helemaal geen (compleet genoege) info wat ons hier helpt met mee denken over je specifieke issue.
Ja snap ik, het is lastig uit te leggen, helemaal voor een buitenstaander om het te begrijpen. Als je zaken mist of onduidelijk zijn, vraag het gerust.
Jouw eerste punt mbt packet captures heb ik geen kaas van gegeten, wil ik uiteraard best naar gaan kijken, maar moet dan even kijken hoe ik dat aan moet vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 15:10
Ik ga er even vanuit dat het een router on een stick setup is. En dus dat de router alle vlans kent en voor elk vlan daar als DHCP server fungeert.

Sluit een laptop aan op een access port op de 1G switch en stel een vast IP adres in. Kan je dan de roputer pingen? Dan zou je echt de DHCP-server moeten nakijken.
Werkt dat niet. Probeer het dan op de 10G switch (denk aan de accesport) Zo kan je testen waar hjet fout gaat.
Herhaal dit voor ieder Vlan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-06 16:48
Pazo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:41:
[...]

Ja snap ik, het is lastig uit te leggen, helemaal voor een buitenstaander om het te begrijpen. Als je zaken mist of onduidelijk zijn, vraag het gerust.
Jouw eerste punt mbt packet captures heb ik geen kaas van gegeten, wil ik uiteraard best naar gaan kijken, maar moet dan even kijken hoe ik dat aan moet vliegen.
Op Draytek weet ik niet of dat er is maar soms is er ergens in geavanceerde dingen een optie om een "packet capture" "tcpdump" (laat de naam je niet foppen, het captured meer dan alleen TCP), of iets dergelijks te doen. Hierin zou het interessant zijn om te filteren op "DHCP" en te kijken wat er op je (V)LAN allemaal rond gaat.

Misschien sturen de clients geen verzoek om een IP, dan ligt het bij de clients, en misschien sturen de clients wel een verzoek maar reageert de DHCP server niet -- daarom is het ook handig aan beide kanten een packet capture te doen, op Linux - tcpdump, Windows - Wireshark.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:46

Speedmaster

Make my day...

Alles uit zetten en stap voor stap opstarten, beginnend bij het glasvezelpunt/AOP/ISRA punt. vandaar stap voor stap elk apparaat opstarten en wachten tot deze compleet online is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:38
In een vlan omgeving werkt dhcp alleen als de dhcp server en de dhcp client beiden in hetzelfde vlan zitten.
Om dit te laten werken moet je dus een dhcp pool voor elk vlan configureren op de dhcp server.
Of je moet meerder dhcp servers hebben een voor elk vlan.
Of er moet op de sitch iets als een "ip helper" of "dhcp forwarder" geconfigureerd zijn.

Dit geld dus als je port based vlan's gebruikt.

Heb je dat gedaan?

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 02-06-2025 11:08 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
ewoutw schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:41:
Ik ga er even vanuit dat het een router on een stick setup is. En dus dat de router alle vlans kent en voor elk vlan daar als DHCP server fungeert.

Sluit een laptop aan op een access port op de 1G switch en stel een vast IP adres in. Kan je dan de roputer pingen? Dan zou je echt de DHCP-server moeten nakijken.
Werkt dat niet. Probeer het dan op de 10G switch (denk aan de accesport) Zo kan je testen waar hjet fout gaat.
Herhaal dit voor ieder Vlan
De switches hebben al een vast IP adres in de 192.168.1.x range.
Als ik dus een kabel op de router aansluit op de laptop, kan ik alle switches en access points bereiken (de configuratiepagina). Maar ik zal vanavond nog eens een kabel rechtstreeks tussen switch en laptop prikken om te kijken wat er dan gebeurt (denk dus niets, want geen enkel apparaat dat er aan hangt krijgt internet)
Speedmaster schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:00:
Alles uit zetten en stap voor stap opstarten, beginnend bij het glasvezelpunt/AOP/ISRA punt. vandaar stap voor stap elk apparaat opstarten en wachten tot deze compleet online is.
Ga ik doen vanavond.
Vanuit de router werkt alles, vanaf de 1e switch (10G) lijkt het fout te gaan.
Ben(V) schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:00:
In een vlan omgeving werkt dhcp alleen als de dhcp server en de dhcp client beiden in hetzelfde vlan zitten.
Om dit te laten werken moet je dus een dhcp pool voor elk vlan configureren op de dhcp server.
Dit heb ik zover ik weet gedaan / goed staan.
VLAN 0, staat een DHCP pool in op 192.168.1.x
VLAN 20, staat een DHCP pool in op 192.168.2.x
VLAN 30, staat een DHCP pool in op 192.168.3.x
Op de switches staat DHCP uit.

Ik heb ook al eens de DHCP disabled, reboot, daarna weer enabled, reboot. Om zo te forceren dat de IP-adressen weer uitgegeven worden. Maar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewoutw
Pazo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:32:
[...]

De switches hebben al een vast IP adres in de 192.168.1.x range.
Als ik dus een kabel op de router aansluit op de laptop, kan ik alle switches en access points bereiken (de configuratiepagina). Maar ik zal vanavond nog eens een kabel rechtstreeks tussen switch en laptop prikken om te kijken wat er dan gebeurt (denk dus niets, want geen enkel apparaat dat er aan hangt krijgt internet)
Je moet het Per VLAN testen. En ik lees inmiddels dat je een vermoeden hebt dat het in de 10G switchs zit. Dan zou ik daar beginnen. Omdat vlan 0 werkt betekend nog niet dat andere vlans ook werken. Je moet het per vlan testen.

Er bestaat natuurlijk een kans dat het probleem een gemeenschappelijke deler heeft. Maar DHCP werkt met broadcast en blijft daardoor normaal gesproken binnen zijn vlan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:07
Pazo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:10:

Mijn gevoel zegt dat het bij de 10G switch verkeerd gaat (ook al heb ik daar dus niets gewijzigd). Vanuit de router krijg ik wel internet, vanuit de 10G en 1G switches niet. Maar ik kan dus via router wel gewoon in alle switches komen (dus dan werkt de verbinding er naar toe wel?). En waarom heb ik op sommige apparaten wel een wifi verbinding en andere niet?
Volg je gevoel en pak een lange kabel en verbind de 1G switch direct met de router.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
OK bedankt allemaal, ik heb weer een paar puntjes om vanavond te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Probeer eens een device een fixed ip adres in het juiste vlan te geven en kijk of het dan correct functioneert.
Als dat het geval is dan zit je probleem in het niet forwarden van broadcasts door een (of meerdere) switches.

Dan moet je op die switch een "ip helper" of "dhcp forwarder" configureren.

Een dhcp request is een UDP broadcast over port 67 en de dhcp server antwoord over port 68 met een UDP telegram en die broadcasts moeten geforward worden.

Je kunt ook met wireshark kijken waar die dhcp request van de clients tegen gehouden wordt.

Je zegt dat je wireless clients wel werken, maar zijn die wel uit geweest of hebben die gewoon hun Ip adres behouden omdat de lease nog niet verstreken was?

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 02-06-2025 12:14 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ben(V) schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:54:
Probeer eens een device een fixed ip adres in het juiste vlan te geven en kijk of het dan correct functioneert.
Als dat het geval is dan zit je probleem in het niet forwarden van broadcasts door een (of meerdere) switches.
De meeste apparaten hebben een vast IP adres via MAC binding. Ik heb dat ook al eens uitgezet zodat alles 'vrij is' qua IP, maar ook geen soelaas.
Je zegt dat je wireless clients wel werken, maar zijn die wel uit geweest of hebben die gewoon hun Ip behouden omdat de lease nog niet verstreken was?
Dat zou misschien wel kunnen ja. Heb het vanochtend niet getest / niet meer naar gekeken. Maar het zou wel een verklaring kunnen zijn waarom sommige wel en sommige geen verbinding krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wat ik bedoel is een fixed ip adres op het device zelf configureren.
Een fixed ip adres via een mac binding loopt ook via een dhcp request.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw

Dan moet je op die switch een "ip helper" of "dhcp forwarder" configureren.
Dat is wel alleen als de Switch ook routereerd. Hoewel de TS geeft niet aan dat het een L3 switch is met routing enabeld.

Je moet er voor zorgen dat je DHCP server in het zelfde broadcast domein zit. Meestal is dit het zelfde als het vlan.
Het is alle 2 niet fout. Is een kwestie van ontwerp. Maar de config moet wel het ontwerp matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
ewoutw schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:25:
[...]

Dat is wel alleen als de Switch ook routereerd. Hoewel de TS geeft niet aan dat het een L3 switch is met routing enabeld.

Je moet er voor zorgen dat je DHCP server in het zelfde broadcast domein zit. Meestal is dit het zelfde als het vlan.
Het is alle 2 niet fout. Is een kwestie van ontwerp. Maar de config moet wel het ontwerp matchen.
De 2 switches hebben ook VLAN 0, 20 en 30 staan (zonder DHCP server).
Het heeft altijd zo gewerkt, ik heb zelf niets verandert in de instellingen.

Ik zal vanavond ook wel wat screenshots maken.

Overigens:
Router: DrayTek Vigor 2135FVac
10G switch: DrayTek VigorSwitch FX2120
1G switch: DrayTek VigorSwitch G2280x
AP: DrayTek VigorAP 960C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
OK, weer een dik een uur aan prutsen geweest.

Ik heb de kabel vanuit de router rechtstreeks in de 1G switch gestopt, en ik zie wat vooruitgang in de zoektocht.

De poorten van die switch staan als volgt geconfigureerd:
P1 t/m P3 = VLAN0 (192.168.1.x)
P4 t/m P16 = VLAN20 (192.168.2.x)
P17 t/m P24 = VLAN30 (192.168.3.x)

Als ik de kabel vanuit de router in P7 stop, wat VLAN20 is, lijkt het erop dat de aangesloten (bedrade) apparaten op die poorten 4 t/m 16 een IP en internet krijgen. Mijn server hangt aan 1 van die poorten, en die krijgt gelijk een IP en internet. Maar, gek genoeg wel een IP uit de VLAN0 reeks (192.168.1.x), dus niet uit de VLAN20 reeks (192.168.2.x) wat ik zou verwachten. Echter staat op de server ook een VM met Nextcloud. Die heeft een vast IP (192.168.2.8) en is via portforwarding van buiten bereikbaar, en daar kan ik nu ook bij?
Op mijn laptop kan ik nu ook ineens wifi verbinding maken. Maar ook daarmee krijg ik een IP uit de VLAN0 reeks terwijl dat normaal gesproken eentje uit de VLAN20 zou moet zijn...

Dan stop ik de kabel vanuit de router in P21. VLAN30 dus. Dan krijgt de server geen IP adres. Zou moeten kloppen, want die zit in VLAN20. Mijn laptop verbreekt dan ook zijn draadloze verbinding. Ook dat zou kloppen, want ook die zou normaal in VLAN20 zitten.
Een apparaat dat wel in VLAN30 zit, een flightradar, werkt kennelijk wel weer want ik kreeg als snel een e-mail dat ie weer online was.

Tussentijdse conclusie: De router rechtstreeks koppelen aan de 1G switch geeft weer internet binnen de VLAN waar deze op aangesloten zit. Andere VLANs hebben dan geen internet.
Wel vreemd dat apparaten een IP uit de VLAN0 lijken te krijgen?

VLAN 20 en VLAN30 horen trouwens wel met elkaar te kunnen praten, maar nu (nog) kennelijk niet.

Ik ga nu even met de 10G switch aan de slag.

Overigens, hierbij een aantal screenshots van de instellingen van de Draytek router mbt VLAN.
Nogmaals, deze gegevens heb ik niet gewijzigd, zijn 'al jaren' zo.

VLAN General setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxyd1SGA3nbphf0hl3dNsNGGpXQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deEthQ3m6n3xo5nOXHAgiKoH.jpg?f=fotoalbum_medium

DHCP pool binnen VLAN20:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVOKuePf9hIgJOZ5v3SLHm_T9_E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjUofy0513IL4oAwUvIAEcI8.jpg?f=fotoalbum_medium

VLANs voor de wifi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hGaY_jXDXI0k8GdMZY-1kyUCW4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJEek6383NWBONh93WdhuBlC.jpg?f=fotoalbum_medium

IP binding via MAC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSVnG16_8e--acI_mKHZEIXHq5M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qy3A7bistGxv7y7q4fbbJ1Eo.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
Op welke poort op de draytek zit je switch aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Shinji

Oorspronkelijke setup is:
Router P1 gaat naar 10G switch P1.
Van 10G switch P12 gaat een kabel naar switch 1G poort 28 (10G poort)

Maar het wordt steeds gekker...

Ik was vergeten dat de 'originele' kabel vanuit de router nog in 10G switch zat (P1). Dus met het verhaal in het vorig bericht zat zowel de 10G als de 1G switch beide verbonden met een kabel rechtstreeks vanuit de router.
Nu heb de kabel uit de 10G switch eruit gehaald. Alles in VLAN20 (waar de kabel in zit) lijkt te werken.
Echter kan ik nu alleen de router bereiken vanaf de laptop (192.168.1.1). De tweede switches op 1.2 en 1.3 kan ik niet meer bereiken. Access point op 1.4 dan weer wel.... :?
Echt hoor, ik krijg de neiging om alles terug te zetten naar de fabrieksinstellingen en weer vanaf scratch te gaan opbouwen |:( ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
Pazo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:54:
@Shinji

Oorspronkelijke setup is:
Router P1 gaat naar 10G switch P1.
Van 10G switch P12 gaat een kabel naar switch 1G poort 28 (10G poort)

Maar het wordt steeds gekker...

Ik was vergeten dat de 'originele' kabel vanuit de router nog in 10G switch zat (P1). Dus met het verhaal in het vorig bericht zat zowel de 10G als de 1G switch beide verbonden met een kabel rechtstreeks vanuit de router.
Nu heb de kabel uit de 10G switch eruit gehaald. Alles in VLAN20 (waar de kabel in zit) lijkt te werken.
Echter kan ik nu alleen de router bereiken vanaf de laptop (192.168.1.1). De tweede switches op 1.2 en 1.3 kan ik niet meer bereiken. Access point op 1.4 dan weer wel.... :?
Echt hoor, ik krijg de neiging om alles terug te zetten naar de fabrieksinstellingen en weer vanaf scratch te gaan opbouwen |:( ...
Stop de switch eens in P4 van de Draytek.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• director4573
P1 van de router heeft alleen vlan0 oftewel je management vlan
P4 heeft vlan0 untagged en vlan 20 en 30 tagged. Je 10g switch moet dus op p4 zoals mijn voorganger al opmerkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Zojuist in P4 van de router gestopt (ik heb die inderdaad gisteren een keer gewisseld om te testen), maar daarmee raak ik weer alles kwijt qua verbindingen.
Laptop nu rechtstreeks op de kabel vanaf de router (p2). Krijg ik een IP uit VLAN0 dus.
Dus dan ben ik eigenlijk weer terug waar ik dit topic mee begon. Switches zijn bereikbaar.

EDIT: Er gloort hoop, deels zijn / komen apparaten nu online, maar ik kan nog niets alles bereiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Pazo op 02-06-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• director4573
Hoe staat de poort op de 10g switch ingesteld? Als trunk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
director4573 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:16:
Hoe staat de poort op de 10g switch ingesteld? Als trunk?
Het gekke is dat ik dat in de 10G niet kan vinden.
In de 1G wel, daar staat ie op Hybrid.

Echter een heel stuk verder.
De server heeft zijn fixed IP-adressen in de VLAN20 weer gekregen.
Mijn laptop kan ik weer verbinding met wifi maken, IP vanuit VLAN 20 (klopt).
Nextcloud ik ook bereikbaar.
Telefoons maken ook weer verbinding.
De camera's in VLAN30 zijn ook weer online en kan ik weer zien in de server.

Echter kan ik nog geen lokale verbindingen maken met bijvoorbeeld Home Assistant, of Pi-hole. Krijg die niet niet gevonden. Wellicht dat het nog komt, of dat de DHCP lease voorbij moet zijn.
Ik heb goede hoop dat dit ook weer online gaat komen.

Maar ik snap nog steeds niet waar het probleem ligt / lag.
Ja, ik heb net de kabel vanuit poort 1 naar poort 4 in de router terug gezet. Maar voor dat de problemen begonnen, zat deze ook gewoon in poort 4. Heeft ie altijd gezeten. En aan de instellingen in de router / switches heb ik ook niets veranderd uiteindelijk... Dit frustreert mij enorm waarom de boel nu ineens weer lijkt te gaan werken en ik niet snap waarom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als het hele netwerk en alles plat is gegaan is het belangrijk alles in de juiste volgorde op te starten. Eerst je router
DHCP server
switch 1
switch 2
etc
Doe je het niet dan kan je voor vreemde verrassingen komen te staan, ook al zou het theoretisch anders zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Frogmen Wellicht dat het gebeurt is, al is in het verleden wel eens vaker de stroom eraf geweest en toen ging ook alles in 1x aan waarna het gewoon werkte. Maar goed, iets met resultaten in het verleden en de toekomst...

Momenteel draait het voor mijn gevoel 90% weer, alleen kan ik lokaal bepaalde IP's / pagina's nog niet bereiken, zoals Home Assistant en Pi-Hole. Terwijl ze wel draaien, want alles in huis functioneel (HA) en ook reclame wordt geblokt. Dus dat is dan wel weer vreemd...
Maar ik had gisteravond geen zin meer om verder te kijken, ga ik vanavond wel weer doen.

Pagina: 1