Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnVFF
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-08 20:18
Wij denken dat de meterkast van de woning waar wij binnenkort de sleutel van krijgen niet meer voldoet voor nog een 3-fase automaat voor een inductieplaat, én ook nog een aparte 3-fase automaat voor een thuisbatterij.

Huidige kenmerken:

-3x25A aansluiting.
-6 reguliere EMAT B16 automaten
-2 airco buitenunits, voor een totaal aan 3 binnenunits, deze zijn onder de bestaande groepen aangesloten.
Zonnepanelen:
-Garage: 3-fase Enphase IQ Relay die daar al reeds een aardlekschakelaar(Chint NB310L B20) en ouderwetse smeltzekeringen heeft
-Meterkast: 1-fase Enphase IQ Relay met een dedicated EMAT aardlekschakelaar.

Ik zou graag een 3-fase inductiekookplaat en de benodigde automaten/aardlek hiervoor erbij willen plaatsen, én een aansluiting realiseren voor de thuisbatterij van Zonneplan Nexus, de 3-fase 20kW variant.

Valt dit er los bij te schroeven so to speak(door een erkende elektricien), plaatsen ze dan een extra verdeler?
of zal hier de volledige meterkast voor moeten worden vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ua3y5glYCqTWEUcVgx4v1dV0n_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZBWEMXKWRRCOlFRtkEf86XZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcOFq0cVNCdffi2tl8EnL4dGobA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B54lnnp4Iaw8MwRhwFiQHosV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdcFP3GrNltu1h1Vjw-lCgnr04Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1mMxvutw9pCqv1ca1SLUjxAA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:20
In de groepenkast in de meterkast past het in ieder geval fysiek niet meer om 2x 3fase toe te voegen. Wordt ook sowieso wel erg krap. Een grotere kast is geen gek idee, kan je meteen de EMAT en Chint onderdelen door degelijk spul laten vervangen. Ik zou ook checken of de situatie in de schuur vervangen kan worden. Daar kan al het spul in een net iets grotere + nettere kast.

Een extra kast kan altijd, maar de vraag is of je het moet willen. De kastjes zijn niet de kosten, en als alles toch al opnieuw ingedeeld wordt dan is het lekkerder/sneller als dat in een mooi opgeruimde kast gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door simon op 02-06-2025 09:13 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnVFF
simon schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:13:
In de groepenkast in de meterkast past het in ieder geval fysiek niet meer om 2x 3fase toe te voegen. Wordt ook sowieso wel erg krap. Een grotere kast is geen gek idee, kan je meteen de EMAT en Chint onderdelen door degelijk spul laten vervangen. Ik zou ook checken of de situatie in de schuur vervangen kan worden. Daar kan al het spul in een net iets grotere + nettere kast.

Een extra kast kan altijd, maar de vraag is of je het moet willen. De kastjes zijn niet de kosten, en als alles toch al opnieuw ingedeeld wordt dan is het lekkerder/sneller als dat in een mooi opgeruimde kast gaat.
Gaat de hoofdzekering ook verplaatst moeten worden? aangezien je onderin redelijk wat ruimte kan winnen als ik wat buizen opschuif, of zou een andere kast in het algemeen al wat ruimte an sich kunnen bieden?

De batterij zou en moet persé direct aangesloten worden aan de meterkast in plaats van dat punt in de garage, al zou ik dat graag willen, het is schijnbaar een harde eis die Zonneplan geeft voordat ze hem komen aansluiten.
Heb in de garage inderdaad zeeën van ruimte om daar alles uit te kunnen stallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Bedoel je het gedeelte van de netbeheerder? Daar zijn ze niet zo happig op om die verplaatsen. Het is een stuk goedkoper om 2 kasten naast elkaar te plaatsen (zo is het bij mij opgelost, 2x hager kast naast elkaar) en dan heb je meer dan genoeg ruimte. Ik vermoed dat daar wel 2 kasten naast elkaar kunnen. In de hoogte heb je ook nog wat ruimte.

Ik zou gewoon wat electriciens uit je buurt vragen om een offerte. Mij viel het uiteindelijk best mee, ik ben van een oude installatie voor 1300e naar een keurige nieuwe dubbele hager kast (3 fase) gegaan met 9 groepen, plus krachtstroom groep voor fornuis. Bij mij hing de installatie van de netbeheerder ook ongeveer zo hoog en de electricien plaatste de 2e kasten keurig naast elkaar.

Ik heb nog zat ruimte over voor een eventuele laadpaal, accu of nog heel wat meer.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Weet je zeker dat je 3 kan aanvragen? Ik woon in een nieuwbouwwijk en daar kan ik zelfs mijn bestaande 1 fase niet om laten zetten naar 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Barrycade schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:24:
Weet je zeker dat je 3 kan aanvragen? Ik woon in een nieuwbouwwijk en daar kan ik zelfs mijn bestaande 1 fase niet om laten zetten naar 3 fase.
Zo ver ik het kan lezen en zien (op de foto's) is het al een 3 fase aansluiting. Lijkt mij dus dat dat geen probleem is.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@MartijnVFF kijk ook even naar de leeftijd van je groepenkast.
Die dingen hebben een technische levensduur en op een gegeven moment krijg je gedonder of kan je installatie minder veilig zijn.

Mijn inschatting is dat je gewoon een nieuwe kast moet plaatsen en ook de onderverdeler meteen even moet meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnVFF
Barrycade schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:24:
simon schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:54:
[...]

Zo ver ik het kan lezen en zien (op de foto's) is het al een 3 fase aansluiting. Lijkt mij dus dat dat geen probleem is.
De foto's zijn een beetje verkeerd geüpload, de foto die bovenaan zit is in de garage, dat is de onderverdeler van de zonnepanelen die op de de garage liggen.
De meterkast zelf heeft al een 3x 25 ampère aansluiting toen de vorige bewoner de panelen heeft laten leggen.
De groepenkast/het paneel zelf is te krap of moet plek maken voor een tweede paneel voor de 3-fase groepen voor batterij en de toekomstige inductieplaat ben ik bang.

Ik denk dat zoals Simon het zegt ze wel een los kastje kunnen bij plaatsen, maar volledig vervangen dat het mooi egaal strak is lijkt mij deels beter/logischer maar vooral mooier.
TheGhostInc schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:02:
@MartijnVFF kijk ook even naar de leeftijd van je groepenkast.
Die dingen hebben een technische levensduur en op een gegeven moment krijg je gedonder of kan je installatie minder veilig zijn.

Mijn inschatting is dat je gewoon een nieuwe kast moet plaatsen en ook de onderverdeler meteen even moet meepakken.
Installateur die de batterij zal plaatsen heeft aangegeven dit eventueel ook mee te willen nemen tegen een gunstig totaal pakket inclusief nieuwe groepenkast zodat alles mooi gelijk is getrokken en alles up to date is!

[ Voor 22% gewijzigd door MartijnVFF op 02-06-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:20
Je hebt al drie fase. Dan zou ik een grotere en nieuwe kast op laten hangen met meer 3-fase automaten voor de inductieplaat.

Waar ga je de accu plaatsen (meterkast of onderverdeler): staat er een opdruk op de kabel naar de onderverdeler? En waarom zitten er nu weer smeltzekeringen rondom die onderverdeler.

Overigens ben ik wel benieuwd naar je piekvermogen. Twee airco's, straks inductie die mogelijk 11kW (voor een paar minuten, bv om de pannen op temperatuur te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnVFF
BiLLY_daKid schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:45:
Je hebt al drie fase. Dan zou ik een grotere en nieuwe kast op laten hangen met meer 3-fase automaten voor de inductieplaat.

Waar ga je de accu plaatsen (meterkast of onderverdeler): staat er een opdruk op de kabel naar de onderverdeler? En waarom zitten er nu weer smeltzekeringen rondom die onderverdeler.

Overigens ben ik wel benieuwd naar je piekvermogen. Twee airco's, straks inductie die mogelijk 11kW (voor een paar minuten, bv om de pannen op temperatuur te krijgen)
De onderverdeler was vroeger gebruikt voor de garage van krachtstroom te voorzien, voorheen gebruikte een bewoner die plek voor lassen, slijpen en dergelijke. Daar hebben ze blijkbaar de zonnepanelen op aangesloten, want "zekeringen zijn zekeringen" waarschijnlijk haha.
Die staat ook op de lijst om te gaan vervangen.

De accu komt in de garage te staan, maar die krijgt een aparte kabel naar de meterkast, dit moet een 5x4mm kabel zijn en deze moet appart liggen van de zonnepanelen, aldus Zonneplan en hun Nexus batterij.

Die airco's moet ik inderdaad even goed bekijken dat die verschillende fases hebben ten opzichte van elkaar, en misschien zelfs zo instellen dat die niet aangaan zolang het fornuis gebruikt wordt.
De hoofdzekering opwaarderen naar 3x35 of zelfs 3x50 heb ik geen trek in ;), lange wachttijden en een fors maandbedrag aan kosten van de netbeheerder voor zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ik kan mij niet voorstellen dat je fornuis de volle 11KW gebruikt. Ook niet als je de pannen op de 'powerstand' (ik weet niet welk fornuis/kookplaat het is, maar de mijne haalt dat met alle ovens op max en alle pitten op max niet) zet. Die gaat al snel andere pitten terug duwen in vermogen. Ik zou lekker de airco's verdelen over de groepen & fases. Die belasting is vaak gelijktijdig en relatief gelijk.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:49
MartijnVFF schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:28:
[...]

De onderverdeler was vroeger gebruikt voor de garage van krachtstroom te voorzien, voorheen gebruikte een bewoner die plek voor lassen, slijpen en dergelijke. Daar hebben ze blijkbaar de zonnepanelen op aangesloten, want "zekeringen zijn zekeringen" waarschijnlijk haha.
Die staat ook op de lijst om te gaan vervangen.

De accu komt in de garage te staan, maar die krijgt een aparte kabel naar de meterkast, dit moet een 5x4mm kabel zijn en deze moet appart liggen van de zonnepanelen, aldus Zonneplan en hun Nexus batterij.

Die airco's moet ik inderdaad even goed bekijken dat die verschillende fases hebben ten opzichte van elkaar, en misschien zelfs zo instellen dat die niet aangaan zolang het fornuis gebruikt wordt.
De hoofdzekering opwaarderen naar 3x35 of zelfs 3x50 heb ik geen trek in ;), lange wachttijden en een fors maandbedrag aan kosten van de netbeheerder voor zoveel.
Zo spannend zijn die aircos en kookplaat niet. Nergens voor nodig om daar iets voor te gaan maken dat ze niet tegelijk aan kunnen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sowieso kan het altijd (zelfs zonder aircos en inductieplaat etc) een keer voorkomen dat het poef doet..

zolang je het geen gewoonte wordt of je teveel moet gaan opletten....
anders kan je altijd nog schuiven met belastingen...

404 Signature not found

Pagina: 1