Brandlucht meterkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-09 22:01
We werden zojuist opgeschikt door de rookmelders die in het hele huis afgingen.

We roken een brandlucht dus dat was foute boel.

Uiteindelijk hebben we de oorzaak in de meterkast gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtOUo2_CKKSEOlBMcucqokVG0_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIT1UXvmoM1bf0gj3xlHe5Ur.jpg?f=fotoalbum_large

Direct alle groepen, aardlekschakelaars en hoofdschakelaar uitgezet.

Hoe kan dit gebeuren?
Hoe vind ik een goede elektricien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:58
Grote kans dat de schroeven te los hebben gezeten. Dit zie je heel vaak. Of had je wellicht een enorme energie vreter aan? dat het gewoon zwaar overbelast is.. (maar dan had de zekering uit moeten gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Reptielenbrein schreef op maandag 2 juni 2025 @ 03:09:
Grote kans dat de schroeven te los hebben gezeten. Dit zie je heel vaak. Of had je wellicht een enorme energie vreter aan? dat het gewoon zwaar overbelast is.. (maar dan had de zekering uit moeten gaan)
Vaatwasser stond aan, verder niets.
Er is een jaar geleden voor het laatst aan gewerkt, toen we van 1 naar 3 fasen gingen.

Kan dat zó lang verkeerd hebben gezeten?

[ Voor 15% gewijzigd door Tweak_ers op 02-06-2025 03:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:58
Tweak_ers schreef op maandag 2 juni 2025 @ 03:12:
[...]

Vaatwasser stond aan, verder niets.
Er is een jaar geleden voor het laatst aan gewerkt, toen we van 1 naar 3 fasen gingen.

Kan dat zó lang verkeerd hebben gezeten?
Dat zou zomaar inderdaad kunnen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:36
Goed dat je rookmelders had!
Kon zo gebeuren dat heel die kiet affikt terwijl jij en je gezin lekker liggen te slapen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
Reptielenbrein schreef op maandag 2 juni 2025 @ 03:09:
Dit is duidelijk een slecht contact. Je ziet aan de draad heel duidelijk dat deze bij de aansluiting (veel) heter is geworden dan iets verderop. Wanneer je dit onder belasting met een warmtebeeldcamera had bekeken, dan had je een gradiënt gezien. Dit is kenmerkend voor een slecht contact bij de aansluiting. Wanneer er sprake zou zijn van overbelasting, dan zou de draad niet alleen hier opwarmen maar over de hele lengte gelijkmatig.

Dus inderdaad, de schroef was niet goed aangedraaid. Misschien zat het te los, misschien zat het te vast...

Kwestie van de klem, het afdekkapje en de draden die er op aangesloten zijn vervangen, het deze keer wel correct monteren en blij zijn dat je geluk hebt gehad...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 06:37

OmeJoyo

This is me

Wakker worden van een rookmelder is geen pretje, zeker als het dan ook nog eens echt raak is. Gelukkig heb je die rookmelders en is het dus goed afgelopen.

Zoals hierboven al benoemd, dit is slecht contact geweest, simpelweg heeft dit los gezeten of echt veel, veel te vast maar mijn ervaring uit de praktijk is te los komt vele malen vaker voor.

Ik wil zeker meegeven, laat de rest van de aansluitingen ook goed controleren. Helaas is vaak als je zoiets vind de rest van het werk van dezelfde monteur van vergelijkbare kwaliteit.

En ja, dit kan lang gewoon goed gaan, beste voorbeeld dat ik daar voor heb is wat we hier op werk hadden. Daar hadden we ook in ene een brandmelding 3 jaar na de installatie, bleek één van de fases op een 630A automaat eruit gefikt, toen we alleen verder gingen controleren bleken er in totaal in die hele installatie van twee kasten 10 aansluitingen niet goed vast te zitten. Het is maar net, wanneer maakt het niet meer genoeg contact en begint het te vonken.

Succes en laat zeker weten als het weer gefixed is!

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Tweak_ers schreef op maandag 2 juni 2025 @ 03:04:
Hoe vind ik een goede elektricien?
Vraag welk merk momentschroevendraaier hij of zij gebruikt. Dat is een begin.

Gebruik van die dingen bij dit soort lage stroom installaties word vaak afgewimpeld als onnodig. Hier een voorbeeld dat het niet zo is.

Er lijken immers wel netjes hulzen te zijn gebruikt.

Mail het bedrijf die je aanpassing naar 3-fase heeft gedaan. Cruciale feedback voor hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
jeroen3 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 06:40:
[...]

Gebruik van die dingen bij dit soort lage stroom installaties word vaak afgewimpeld als onnodig. Hier een voorbeeld dat het niet zo is.

Er lijken immers wel netjes hulzen te zijn gebruikt.

Mail het bedrijf die je aanpassing naar 3-fase heeft gedaan. Cruciale feedback voor hun.
Kan het zijn dat dit toen niet is aangeraakt?
In mijn herinnering heeft hij toen enkel de aardlekschakelaar verdeeld over de fases. De nul zat al zo.

Hoofdschakelaar is toen vervangen voor 3 fase en een herverdeling van groepen over de aardlekschakelaars en toen de aardlekschakelaars verdeeld over de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 17:11
Het zou ook nog kunnen dat de draad niet ver genoeg is afgestript voordat er een aderhuls overheen is gekromen, of dat de isolatie niet helemaal weg is genomen en dus nog half in de huls stak waardor er daatr geen volledig contact was. (op het werk wel eens een BFOU instrumentatie kabel gehad waar naast de XLPE isolatie nog een mica tape om de aders zat die vergeten was toen men de adereinshulzen erop kromp. Resultaat: geen enkel contact.)
Maar het lijkt erop dat het inderdaad gewoon niet vast genoeg zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:38
Geen idee wat de oorzaak geweest kan zijn, maar wat ontzettend fijn dat je gewekt werd door de brandmelders en dat jullie niets ernstigs is overkomen.
Je zal je wel rot geschrokken zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
OmeJoyo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 06:31:
Zoals hierboven al benoemd, dit is slecht contact geweest, simpelweg heeft dit los gezeten of echt veel, veel te vast maar mijn ervaring uit de praktijk is te los komt vele malen vaker voor.
Te vast + uitzetting van het materiaal door opwarming kan er ook nog in resulteren dat het kapot gaat, zo'n railtje heeft niet heel veel nodig om te barsten. Te vast kan na verloop van tijd dus ook resulteren in te los.
jeroen3 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 06:40:
[...]

ABB maakt het trouwens wel lastig om een aandraaimoment te vinden voor dit onderdeel. Verder dan een algemene FAQ die 2Nm zegt kom ik niet. Maar die 2Nm kan niet altijd kloppen want ik weet dat er ABB componenten zijn waar 2,8Nm of 1,2Nm op gedrukt staat. Bij sommige componenten staat het ook weer wel gewoon tussen de specs. Valt me tegen voor zo'n grote fabrikant.
Tweak_ers schreef op maandag 2 juni 2025 @ 06:48:
[...]

Kan het zijn dat dit toen niet is aangeraakt?
In mijn herinnering heeft hij toen enkel de aardlekschakelaar verdeeld over de fases. De nul zat al zo.

Hoofdschakelaar is toen vervangen voor 3 fase en een herverdeling van groepen over de aardlekschakelaars en toen de aardlekschakelaars verdeeld over de fases.
Dat zou kunnen, dat dit toen niet is aangeraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Xander schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:27:
[...]

Te vast + uitzetting van het materiaal door opwarming kan er ook nog in resulteren dat het kapot gaat, zo'n railtje heeft niet heel veel nodig om te barsten. Te vast kan na verloop van tijd dus ook resulteren in te los.

[...]

ABB maakt het trouwens wel lastig om een aandraaimoment te vinden voor dit onderdeel. Verder dan een algemene FAQ die 2Nm zegt kom ik niet. Maar die 2Nm kan niet altijd kloppen want ik weet dat er ABB componenten zijn waar 2,8Nm of 1,2Nm op gedrukt staat. Bij sommige componenten staat het ook weer wel gewoon tussen de specs. Valt me tegen voor zo'n grote fabrikant.

[...]

Dat zou kunnen, dat dit toen niet is aangeraakt.
De installatiehandleiding (van een vergelijkbaar soort kast) heeft een tabel:

Aandraaimomenten
minmax
ABB automaten t/m 63A 2,2Nm 2,8Nm
80A 2,8Nm 3,5Nm
Freesschroeven M8 4,5Nm 5,0Nm
Fase- en aard/nulblok M5 1,9Nm 2,0Nm
Externe aarding M5 1,9Nm 2,0Nm

Vinden van informatie bij dit soort bedrijven is altijd lastig. Het zou er gewoon op of bij moeten staan.

Dus als de monteur zijn 2.5 Nm van de automaten heeft gebruikt zaten ze te strak.

Maar daar heb je nu weinig aan, het is stuk. Een schuldige aanwijzen is gelukkig niet nodig, want er is vrijwel geen schade.

Het lijkt gelukkig beperkt gebleven tot dit blokje. Er is nog wat rails vrij, dus er kunnen zo wat nieuwe draadjes en rail verdeelklemmen in. De montagepunten zullen wel gesmolten zijn gok ik. Dan hoef je niet de hele behuizing te vervangen.
Voor de rest alle heet geworden draadjes vervangen. Koper wordt broos.
(daarom mag je ook nooit zomaar solderen als er risico is op trilling of beweging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
jeroen3 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:27:
[...]

De installatiehandleiding heeft een tabel:

Aandraaimomenten
minmax
ABB automaten t/m 63A 2,2Nm 2,8Nm
80A 2,8Nm 3,5Nm
Freesschroeven M8 4,5Nm 5,0Nm
Fase- en aard/nulblok M5 1,9Nm 2,0Nm
Externe aarding M5 1,9Nm 2,0Nm

Vinden van informatie bij dit soort bedrijven is altijd lastig. Het zou er gewoon op of bij moeten staan.
Dat is de installatiehandleiding van de HAK Huisaansluitkast, niet de HAF groepenkast.

Die aansluitblokken zijn dus ook anders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08N9aPAmRFjUFyk055a0qXHauCg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hVN5x6OTiz94GzrxCwhw6ZoE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Xander :+ zo zie je maar weer

[ Voor 18% gewijzigd door jeroen3 op 02-06-2025 09:43 ]

Pagina: 1