Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
We gaan binnenkort met het gezin op reis naar India en dat wordt echt wel een bijzondere trip voor ons, veel reizen, veel zien, nieuwe herinneringen maken met onze kids.

Nu wil ik eigenlijk hiervoor een goede camera aanschaffen. Eigenlijk maak ik al 15+ jaar gewoon alle fotos op mijn iPhone maar voor deze reis wil ik een "echte" camera aanschaffen.

Ik ben er wel van overtuigd dat als ik toch ga investeren dat ik meteen een systeemcamera of dslr camera wil.

Ik heb een beetje zitten googlen maar ik heb geen idee waar ik naar moet zoeken. Ik ben geen fotograaf, ik heb ook geen zin om met settings te prutsen om het perfecte plaatje te krijgen. Ik wil ook geen cursusen gaan doen. Ik wil gewoon mikken en schieten en daarmee een hoog succes-gehalte hebben :) Ik ben geen digibeet, maar vooral lui. Een complex menu is dus niet zozeer een probleem als ik dat maar niet voor elke foto in hoeft.

Als ik google, lijken Nikon en Canon de twee merken te zijn met de meest voordehand liggend opties. Voor de systeem camera kom je dan op een R100 en voor de dslr op een 250D of 2000D maar ik heb even bij Coolblue gekeken en als ik ze daar naast elkaar zet, lijken ze in vrijwel elke spec op elkaar, dus ik weet niet waarom je de ene over de ander zou kiezen.

Anyway, ik ben dus op zoek naar een camera die praktisch in gebruik is, vergevingdgezind in de kwaliteiten van de fotograaf en liefst ook met goede zoom aangezien ik wel verwacht om redelijk wat wild op afstand te willen fotograferen.

Budget is onder de €1000.

Verder heb ik nog wat praktische vragen
1) hoe krijg je tegenwoordig die fotos van je camera af (vooral als je geen laptop ed bij hebt?)
2) hoe groot is een gemiddelde foto ondertussen en hoeveel kan je er door de bank genomen kwijt op bijv een 256GB SD card?

Overigens mogen alle aannames hierboven getoetst worden, want ze zijn echt nergens anders op gebaseerd dan een middag je googlen.

edit: En de Canon EOS RP + RF 24-105mm is nu overal in de aanbieding voor 999, welke full frame is en met 24-105mm soort best of both worlds is (volgens mij moet je met meerdere lenzen aan de slag als je grotere range wilt?)

[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 01-06-2025 18:31 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:04
JackBol schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:24:
Ik heb een beetje zitten googlen maar ik heb geen idee waar ik naar moet zoeken. Ik ben geen fotograaf, ik heb ook geen zin om met settings te prutsen om het perfecte plaatje te krijgen. Ik wil ook geen cursusen gaan doen. Ik wil gewoon mikken en schieten en daarmee een hoog succes-gehalte hebben :)
In dat geval maakt een iPhone mooiere plaatjes dan een systeemcamera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:16

Vliegvlug

Flight Simple

Waarom wil je per se een systeem camera of DSLR als je je niet in alle settings wilt gaan verdiepen?

Voor de verwisselbare lenzen?
En zo ja gaat het dan om zoom?

Je zou dan ook voor een bridge camera kunnen gaan, mogelijk dat je dat wat vind.

Bijv de sony RX10 IV is erg mooi.
Wel flink boven je budget nieuw maar misschien dat de mark iii niet veel slechter is (zelf nooit vergeleken) en die heb je wel tweedehands voor dat bedrag.
Of goedkopere bridge camera’s zoals de Panasonic Lumix FZ1000 mk II.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Je opmerking betreft geen zin om met settings te prutsen, zou ik dan eigenlijk al van zeggen: doe het niet.

Ja, een dure camera met goed glas kan kwalitatief vele malen betere foto's maken dan welke smartphone dan ook. Echter, je moet wel weten wat je doet. Dus settings (uit je hoofd) kennen, leercurve maken en dat gaat met vallen en opstaan. Zo te zien, wil je dat niet doen tijdens de reis.

Wat wil je uiteindelijk met je beelden?
Afdrukken op 10x15, 20x30? Lekker bij je smartphone of compact camera blijven.
Wil je veel groter afdrukken? Dan is een duurdere mirror less camera wel aan te raden.

Kijk je de beelden alleen digitaal terug? Ook dan, blijf bij je smartphone.
Ik krijg ook uit je manier van schrijven de indruk dat je niet nog achteraf uren met Photoshop/Lightroom je beelden gaat nalopen en nabewerken? Ook in die situatie zou ik zeggen, zonde van de investering van ~€1000 aan camera/lenzen.

Op basis van je schrijven denk ik dat je er het meest verstandig aan doet dat je wellicht een telefoon (of compact) camera aanschaft waar een goede sensor en lens op zit. Die zijn er wel voor je budget en usecase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Leaplasher schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:09:
Je opmerking betreft geen zin om met settings te prutsen, zou ik dan eigenlijk al van zeggen: doe het niet.

Ja, een dure camera met goed glas kan kwalitatief vele malen betere foto's maken dan welke smartphone dan ook. Echter, je moet wel weten wat je doet. Dus settings (uit je hoofd) kennen, leercurve maken en dat gaat met vallen en opstaan. Zo te zien, wil je dat niet doen tijdens de reis.

Wat wil je uiteindelijk met je beelden?
Afdrukken op 10x15, 20x30? Lekker bij je smartphone of compact camera blijven.
Wil je veel groter afdrukken? Dan is een duurdere mirror less camera wel aan te raden.

Kijk je de beelden alleen digitaal terug? Ook dan, blijf bij je smartphone.
Ik krijg ook uit je manier van schrijven de indruk dat je niet nog achteraf uren met Photoshop/Lightroom je beelden gaat nalopen en nabewerken? Ook in die situatie zou ik zeggen, zonde van de investering van ~€1000 aan camera/lenzen.

Op basis van je schrijven denk ik dat je er het meest verstandig aan doet dat je wellicht een telefoon (of compact) camera aanschaft waar een goede sensor en lens op zit. Die zijn er wel voor je budget en usecase.
Dank voor deze reactie. De reden waarom ik verder wil dan mijn telefoon is omdat de kwaliteit achteruit holt als de condities niet optimaal zijn (schemer, beweging, zoom). Die RX10 hierboven lijkt wel een goede optie echter is die compleet buiten budget helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:59
Je wil mikken en klikken en lekker zoomen maar je niet in instellingen en menu’s verdiepen.
Misschien is een fatsoenlijke bridge camera iets? Zoals deze Lumix? Klik
In automatische mode kom je er al een eind mee, als je meer wil kan het ook nog maar dan moet je je er wel in willen verdiepen……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Begrijp je waarom de kwaliteit omlaag holt in die condities? Voor elke camera zijn dat uitdagingen.

Zelfs mijn Canon R5 met een 70-200 F2.8 heeft beperkingen in de schermer, bij beweging etc. Daarmee wil ik zeggen: Duurder spul is echt niet zaligmakend.

Je kunt wellicht het e.a. mitigeren met een statief, om de bewegingsonscherpte in de schermer op te vangen. Dan is de camera stationair en kan een langere sluitertijd bij een stilstaand object (uitzicht bijv.) een mooier resultaat geven.

Zoom op smartphones is vaak wel een ding. De lens kan het minimaal en vaak probeert men het dan digitaal op te lossen door te gaan croppen (uitsnijden). En dat zie je gauw terug.

Vergis je niet met de hoeveel zoom van een 24-105. Dat is een prima walk around range, wil je echter flink zoomen, dan kijk je toch al gauw naar 300/400mm lenzen. Op full frame dan, ga je naar een crop sensor, is dat alweer anders. Al zie je ook daar zeker wel kwaliteit tussen full frame en crop.

Heb zelf een 100-500L van Canon, op 500m zie je echt elke ademhaling terug. Dus ook daar heb je rekening mee te houden, laat staan als je een vogel in volle vlucht wil tracken. Mij lukt dat ook niet feilloos. Dan knal ik op 20fps los op dat beest en ben ik blij als er 1 of 2 scherpe bij zitten waarvan er dan ook nog eens een leuke compositie is. Zeker in de schemering. De rest van de 150 foto's kunnen zo de digitale prullenbak in.

Dit zijn natuurlijk mijn voorbeelden en ervaringen. Wat ik je eigenlijk wil adviseren is, ga eens langs in een echte fotozaak (niet je lokale Mediamarkt) en probeer daar eens wat zaken uit. Laat je adviseren en ga het gesprek aan met een adviseur aldaar.
En eerlijk, €1000 is vandaag de dag ook niet heel ruim. Tasje erbij, extra accu, opslag, etc. Je bent er zo, overheen. Wellicht is 2e hands nog een optie. Ook daar zijn fotozaken die zo een assortiment hebben. Sterker nog, mijn hele set is 2e hands. Al vaker gedaan. Tot nu toe altijd tevreden geweest.

Vergeet overigens niet een eventuele verzekering en het risco van je kaart kwijt raken of dat ie defect gaat. Wat dan? Beelden weg? Ik zet ze op reis vaak middels een image tank (of via de laptop) even over op twee storage media (en eventueel een upload naar m'n nas thuis via VPN).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ik ben een hobbyfotograaf en heb een Fuji X-T20 met een 18-55 en een 55-200. Hier komen echt mooie plaatjes uit, en met name bij het telebereik laat het een telefoon ver achter. Ik heb echter ook niet al te lang geleden een iphone 13 gekocht en ben diep onder de indruk van de plaatjes die daar uit komen. Met name de nabewerking in de phone zijn verbluffend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F31PB9F6AkTMghFov-5APTjMH3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBlJBpvGguHP74w5k70ML22B.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foto is gemaakt in de schemering waarbij met een gewone camera zonder nabewerking of de voorgrond donker zou worden, of de lucht uitgebeten als de voorgrond goed verlicht zou zijn. Ik merk dat als ik gewoon een dagje weg ga zonder fotografische aspiraties, ik de Fuji helemaal niet meer meeneem.

Als ik jouw verhaal lees, ga jij helemaal niet blij worden van een mirrorless of een dSLR. Dat gaat te veel gedoe worden, ook met lenzen wisselen.

Hoe gaat het met een mirrorless of dslr:
  • juiste lens er op klikken
  • iso instellen
  • P-stand is uitstekend, dus daar afblijven
  • is het donkerder? dan spotmeting instellen
  • focuspunten of focussetting goed zetten.
  • moeilijke situatie qua licht: over- of onderbelichten.
Zie jij je dit al doen? Ik niet.

Dus mijn advies: koop de beste telefoon (in jouw geval denk ik een iphone 15 of 16) met optische zoom. Die heb je altijd bij je en kan uitstekende platen schieten.

[ Voor 28% gewijzigd door 107mb op 01-06-2025 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:17
Bij ons gaat het precies andersom. We hebben thuis een sony FF camera liggen met lichtsterke lenzen, maar omdat we juist op vakantie erg druk zijn met de (bij ons nog kleine) kinderen, hebben we die op onze vakantie naar Azie thuis gelaten. De vakanties ervoor zo weinig gebruik van gemaakt, en de telefoons van tegenwoordig maken echt best prima vakantie kiekjes.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Dank voor de reacties hier! Ik zal komend weekend inderdaad eens langs een fotozaak fietsen voor persoonlijk advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasualKnaller
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-06 15:13
Misschien is een Fuji X-M5 een idee. Fuji heeft mooie JPEGs direct uit de camera. Doet ook video goed. Je kan deze combineren met de 16-80 F4. Het kan altijd beter of compacter, maar voor een reis een leuke set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:05
Ik ben hier ook meerdere maanden op reis geweest met kinderen. Ik weet niet hoe oud de jouwe zijn, maar heb om bovenstaande redenen gewoon mijn smartphone meegenomen :)

Ben precies als jij, vind t snel teveel gedoe, en ben er achteraf wel blij mee geweest.. uiteindelijk hele mooie fotos gekregen en tuurlijk kan het beter, maar het doel waarvoor het idee is dit prima

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:42
107mb schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:03:
ik ben een hobbyfotograaf en heb een Fuji X-T20 met een 18-55 en een 55-200. Hier komen echt mooie plaatjes uit, en met name bij het telebereik laat het een telefoon ver achter. Ik heb echter ook niet al te lang geleden een iphone 13 gekocht en ben diep onder de indruk van de plaatjes die daar uit komen. Met name de nabewerking in de phone zijn verbluffend:

[Afbeelding]

Deze foto is gemaakt in de schemering waarbij met een gewone camera zonder nabewerking of de voorgrond donker zou worden, of de lucht uitgebeten als de voorgrond goed verlicht zou zijn. Ik merk dat als ik gewoon een dagje weg ga zonder fotografische aspiraties, ik de Fuji helemaal niet meer meeneem.

Als ik jouw verhaal lees, ga jij helemaal niet blij worden van een mirrorless of een dSLR. Dat gaat te veel gedoe worden, ook met lenzen wisselen.

Hoe gaat het met een mirrorless of dslr:
  • juiste lens er op klikken
  • iso instellen
  • P-stand is uitstekend, dus daar afblijven
  • is het donkerder? dan spotmeting instellen
  • focuspunten of focussetting goed zetten.
  • moeilijke situatie qua licht: over- of onderbelichten.
Zie jij je dit al doen? Ik niet.

Dus mijn advies: koop de beste telefoon (in jouw geval denk ik een iphone 15 of 16) met optische zoom. Die heb je altijd bij je en kan uitstekende platen schieten.
Ik vind dat veel te negatief ingeschoten.

1. Je kan zelfs met een mirrorless camera gewoon 1 lens gebruiken. Er is geen wet die zegt dat je meerdere lenzen moet hebben/meenemen. Ik heb met mijn Sony NEX 5n met 18-55 lens in Indonesië hele mooie foto's kunnen maken.
2. De ISO wordt in p-stand automatisch bepaald door de camera dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

De rest is allemaal optioneel w.m.b. Zolang je het leuk vind om er mee bezig te zijn zal je -is mijn ervaring- de kwaliteit van je fotografie gedurende de vakantie zien verbeteren.

Maar @JackBol , gaan jullie ook echt op safari enzo? Zijn jullie in gebieden met wilde dieren? Want de reis die ik heb gemaakt in India ging daar allemaal aan voorbij, de enige ""wilde"" dieren die wij zagen waren grondeekhoorns en aapjes. Dat zou ik geen zoomlens voor aanschaffen 😉

Bedenk ook dat het veel interessanter is om het eigen gezin vast te leggen dan om die tijger vast te leggen, die al 100 is gefotografeerd, door mensen met duurdere en betere camera's. Dus een camera die in het donker en dichtbij goed werkt zou mijn voorkeur hebben tov een met zoomlens.

In het verlengde daarvan: denk ook aan verrekijkers zodat iedereen van het gezin de wildlife goed kan zien.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superblaag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-06 20:23

superblaag

Mooi spul hoor!

Nikon P1100 halen en daarna weer verkopen?

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Wat voor soort fotos wil je maken? Toen wij ooit in India waren, had mijn vrouw een "superzoom" Panasonic FZ200 bij zich. Daar heeft ze zelfs fotos mee gemaakt die in de National Geographic zijn gekomen. Mijn vrouw is ook meer van de "gewoon klikken" en is echt niet bezig met allemaal instellingen. Maar ze vond het toen wel belangrijk om veel te kunnen zoomen, omdat ze vaak op afstand ongezien mensen op straat wilde fotograferen. En daar werkte die superzoom prima voor.

Maar ze is nu helemaal over op haar iPhone 16 Pro, en ze maakt nog steeds veel (en mooie) fotos. Alleen kan ze nu niet meer echt ver zoomen, maar ze gaat nu gewoon dichterbij staan. Ze vond zo'n (relatief) grote camera meezeulen toch teveel hassle. Ze heeft nog wel een hele kleine compacte Canon superzoom bij zich als backup, maar die gebruikt ze eigenlijk niet.

TLDR; Dus ik zou gewoon voor een iPhone of andere goede mobiele telefoon met ingebouwde camera gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 02-06-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:21
Ik heb zelf de Panasonic FZ 1000 II een paar jaar geleden gekocht. Op vele mooie verre reizen gebruikt.

Met wat meer budget kan je ook de Sony Cybershot DSC-RX10 mark IV of de voorganger Sony DSC-RX10 IV overwegen.

Zie hier meer opties voor superzoom camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
superblaag schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:54:
Nikon P1100 halen en daarna weer verkopen?
Dit is wel een erg interessante optie! Dank voor de tip!
Ik merk wel dat ik na 2 dagen googlen wel een beetje fotografie als hobby begin te snappen. Je kan hier echt wel goed je tijd in kwijt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:06
Voormalig doka-prutser hier.

De vrouw en ik zijn nog steeds idolaat van onze Panasonic Lumix LX5 uit 2012. Die levert nog steeds geweldige macrofoto's van insecten en met de "ezeltjesstand" iA (intelligente Automaat) gaat het eigenlijk nooit mis en die Panasonic heeft een prettig menu. Maar voor op reis is het zoombereik misschien wat aan de krappe kant, en dan zou je eens naar de Travelzoom (TZ) serie kunnen kijken, al gaat extreme zoom doorgaans met ton- en kussenvorming gepaard. Maar dat hoeft op vakantie geen hindernis te zijn.

Een tijdje terug een tweedehands Fujifim X30 (ook alweer tien jaar oud) erbij gekocht, vanwege het uitklapbare scherm en de grotere sensor; die is lomper in de hand en voor mijn gevoel trager. Maar misschien is mijn toestel toch niet meer 100%...

Met de camera alleen ben je er nog niet: Er zijn vaak verschillende cases te koop, en in mijn ervaring zijn die waarbij de grote kap aan de onderkant van de halfcase blijft hangen (doorgaans met een drukknoop) het handigst, omdat je die bij het fotograferen dus niet in de hand hoeft te houden.
En koop meteen bij aanschaf een passend UV-filtertje dat je voor de lens schroeft. Niet eens zozeer vanwege de filterwerking, maar simpelweg als bescherming van het objectief.

Qua India: laat je niet verleiden tot attracties met dieren. Ook niet als het als asiel wordt gepresenteerd. Het is helaas een bedrijfstak waar wel wat op af te dingen valt.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:07
JackBol schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:24:

Nu wil ik eigenlijk hiervoor een goede camera aanschaffen. Eigenlijk maak ik al 15+ jaar gewoon alle fotos op mijn iPhone maar voor deze reis wil ik een "echte" camera aanschaffen.
Wat voor iPhone hebben we het over? De laatste versies maken zeer degelijke foto's als je ze vergelijkt met een point en click camera die je zoekt. Het is al eerder gezegd maar waarom neem je niet gewoon een nieuwe iPhone?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:15
Als je geen moeite wil doen, dan zou ik gaan voor een goede compactcamera zoals de Sony RX100. Daar heb je verschillende types van in omloop. Daar zit ook wel een bij die binnen jouw budget past. Dat scheelt je weer gesleep met een zware camera (dat gaat je zeker tegenstaan als je al lui bent aangelegd) en je krijgt er toch hele mooie foto's uit.

Maar op basis van wat ik in jouw TS lees, zou ik het bij de iPhone houden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Flans schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:18:
[...]

Wat voor iPhone hebben we het over? De laatste versies maken zeer degelijke foto's als je ze vergelijkt met een point en click camera die je zoekt. Het is al eerder gezegd maar waarom neem je niet gewoon een nieuwe iPhone?
Ik ben gisteren even bij een fotozaak geweest en inderdaad wat camera's in mijn hand gehad. Die systeemcamera's en dSLRs zijn te moeilijk voor mij om die zinvol te gebruiken deze vakantie. Daar zou ik mezelf inderdaad geen plezier mee doen. Zo'n point en shoot is inderdaad niet significant beter dan een recente iPhone, vooral niet als je het gemak van slechts 1 apparaat meetelt.

Ik denk dat ik beter gewoon mijn iPhone kan gaan gebruiken, dank allen voor het advies hier! Dit had een dure fout voor mij kunnen zijn!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:50
Slimme keus. Ik denk ook dat het proces van de foto's van de camera afhalen en verwerken, en ze naar je telefoon sturen, je ook had tegengehouden. Gewoon lekker €1000 stuk slaan op een nieuwe iPhone 16 Pro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Eventueel nog met de toevoeging van een grip, zoals de ShiftCam SnapGrip, om de handzaamheid van een volledige camera te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Een kleine compacte camera is in een toeristenland als india wel veiliger, dus de kleine sony zou wel aardig voldoen.
Mar qua wensenlijstje zou een iphone misschien al kunnen voldoen. Qua techniek is de natuurkunde van een dlsr natuurlijk beter maar een iphone is veel slimmer en kan goed nabewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Zou er niet aan beginnen. Zonder cursus en veel oefenen maak je waarschijnlijk mooiere foto’s met je iphone, je houdt geld in je zak en je hoeft nergens mee te zeulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:42
JackBol schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:23:
[...]

Ik ben gisteren even bij een fotozaak geweest en inderdaad wat camera's in mijn hand gehad. Die systeemcamera's en dSLRs zijn te moeilijk voor mij om die zinvol te gebruiken deze vakantie. Daar zou ik mezelf inderdaad geen plezier mee doen. Zo'n point en shoot is inderdaad niet significant beter dan een recente iPhone, vooral niet als je het gemak van slechts 1 apparaat meetelt.

Ik denk dat ik beter gewoon mijn iPhone kan gaan gebruiken, dank allen voor het advies hier! Dit had een dure fout voor mij kunnen zijn!
Ik wil JUIST een apart apparaat zodat de telefoon in de zak kan blijven. Die heb je nodig om misschien te navigeren, dingen op zoeken of bereikbaar te zijn voor je reisgenoten.

Maar des te belangrijker als je geen zoom lens mee neemt terwijl je wel op safari gaat; neem een verrekijker mee!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1